بازدید 2636
۱

کاهش یک سوم از پرونده‌های قضایی با پیشنهاد دیوان عالی کشور

با توجه به شأن دیوان عالی کشور به عنوان عالیترین مرجع قضایی، قضات نسبت به متن دادنامه‌ها از جهات مختلف، عبارات، املا، انشا، مستدل بودن با رعایت اختصار و... اهتمام بیشتری معمول دارند، به گونه‌ای که متن آرا قابل ارائه در سطح مجامع حقوقی و حتی قابل استفاده و بهره برداری آموزشی در دانشگاه‌ها و برای کارآموزان قضایی باشد.
کد خبر: ۱۲۱۵۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲ 13 January 2024

با اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری، ورودی پرونده‌های تعیین صلاحیت و پرونده‌های حل اختلاف مدیریت می‌شود و حدود یک سوم از پرونده‎های وارده به دیوان عالی کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، دومین جلسه کارگروه تخصصی روسای شعب دیوان عالی کشور با موضوع بررسی راهکار‌های کاهش آمار پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری برگزار شد.

رئیس دیوان عالی کشور در این جلسه ضمن تبریک حلول ماه شریف رجب و ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام با اشاره به روایتی از رسول خدا (ص) اظهار داشت: رسول خدا فرمود: «رجب شهر الله و شعبان شهری و رمضان شهر امتی» ماه رجب ماه خداست و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است، خداوند توفیق دهد بتوانیم از فضائل و نورانیت این ماه بهره‌مند شویم.

وی در ادامه اتخاذ تدابیری در جهت کاهش ورودی پرونده به دیوان عالی کشور با هدف تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی و جلوگیری از اطاله دادرسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: قضات دیوان عالی کشور بهترین مرجع تشخیص آسیب و اشکالات در پرونده‌ها هستند و در آینده‌ای نزدیک در هر پرونده یک برگه‌ای تحت عنوان برگه آسیب شناسی پرونده در جهت رفع اشکالات اضافه خواهیم کرد تا به این وسیله آسیب‌های موجود در آرا محاکم احصا و بررسی شود.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: به منظور کاهش ورودی پرونده به دیوان عالی کشور متن اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری تهیه و ان شاءالله با ارسال آن به مجلس هر چه زودتر در این رابطه تصمیم گیری خواهد شد و اصلاح قانون انجام می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور در تشریح این مطلب گفت: با اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری، ورودی پرونده‌های تعیین صلاحیت و پرونده‌های حل اختلاف مدیریت می‌شود و حدود یک سوم از ورودی پرونده به دیوان عالی کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکید کرد: مدیریت شعب و نظارت بر عملکرد دفاتر باید مورد اهتمام رؤسای محترم قرار گیرد، روسای شعب باید ارجاعات را روزانه بررسی کنند و اگر پرونده‌ای قابل طرح نبود همان روز در رابطه با آن تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شأن دیوان عالی کشور به عنوان عالیترین مرجع قضایی، قضات نسبت به متن دادنامه‌ها از جهات مختلف، عبارات، املا، انشا، مستدل بودن با رعایت اختصار و... اهتمام بیشتری معمول دارند، به گونه‌ای که متن آرا قابل ارائه در سطح مجامع حقوقی و حتی قابل استفاده و بهره برداری آموزشی در دانشگاه‌ها و برای کارآموزان قضایی باشد.

رئیس دیوان عالی کشور نکاتی را پیرامون ضرورت تعیین ضریب پرونده ها، پرداخت اضافه کار، تعیین گروه‌های شغلی قضات، پاسخگویی به ارباب رجوع مطرح کرد و خطاب به قضات حاضر در جلسه گفت: استفاده از نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما قضات در رفع اشکالات و مدیریت کلان دیوان عالی کشور مثمرثمر خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
یک ماهه دادخواست حقوقی دادم مجتمع شهید بهشتی تهران ولی رییس مجتمع وقت نکرده بیاد و ارجاع به شعبه بزنه
کاری میکنید ادم قید شکایت رو بزنه و تن به زورگویی های افراد بکنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی