بازدید 8098
بیش از ۱۱۰ روز از سال زراعی گذشت؛

هفته‌هایی که به پایان رسیدند و وعده‌ای که محقق نشد/ کشاورزان هنوز نمی‌دانند دولت چه نرخی را برای خرید گندم قبول دارد؟

بیش از سه ماه از سال زراعی گذشته و همچنان دولت و شخص وزیر کشاورزی به جمع‌بندی نهایی برای اعلام نرخ رسمی خرید تضمینی گندم نرسیده اند. این در شرایطی است که یک هفته مانده به شروع مهر، خبرها از تعیین نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید یک کیلو گندم حکایت داشت!
کد خبر: ۱۲۱۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴ 13 January 2024

هفته‌ای که به پایان رسید و وعده ای که محقق نشد/ کشاورزان هنوز نمی دانند دولت برای خرید گندم چه نرخی را

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیست و سوم شهریورماه بود که مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران، از تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: در جلسه شورای قیمـت‌گذاری محصولات کشاورزی، کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ تعیین شد و قرار است طبق قانون، وزیر جهاد کشاورزی تا یک هفته آینده این نرخ را ابلاغ کند.

اما با وجود اینکه بلافاصله روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی در واکنش به اظهارنظر و بیان غیررسمی قیمت محصولات از سوی برخی افراد و رسانه‌ها، اعلام کرد: مرجع رسمی تعیین و ابلاغ قیمت مصوب محصولات اساسی کشاورزی، شورای عالی قیمت‌گذاری به ریاست (محمد علی نیکبخت) وزیر جهادکشاورزی است، باز هم خبری از اعلام رسمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی نشد!

این در شرایطی است که مطابق با قانون، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آن‌ها از طریق واحد‌های ذیربط اقدام کند. همچنین بر اساس قانون، وزارت کشاورزی موظف است، همه ساله قیمت خرید تضمینی محصولات فوق‌الذکر را با رعایت هزینه‌های واقعی، تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم کند.

حال نه تنها در تیرماه خبری از اعلام نرخ خرید گندم نبود، بلکه با گذشت هفته‌ها از شروع سال زراعی جدید، دولت و وزارت جهاد توجهی به این مهم نداشته و ترجیح داده اند در سکوت خبری از کنار این مساله مهم و دغدغه کشاورزان بگذرند و هر چند وقت یک بار وعده اعلام نرخ رسمی در روز‌های آینده را بدهند؛ برای نمونه، وزیر جهاد کشاورزی ۱۸ مهرماه در حاشیه آغاز طرح جهش دیمزار‌ها در سال زراعی جدید در پاسخ به این که قیمت خرید تضمینی گندم چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: نرخ جدید خرید تضمینی گندم تا اوایل هفته آینده اعلام و ابلاغ می‌شود.  

هفته‌هایی که به پایان رسیدند و وعده‌ای که محقق نشد/ کشاورزان هنوز نمی‌دانند دولت چه نرخی را برای خرید گندم قبول دارد؟

این وعده وزیر به معنای این بود که با وجود گذشت چندین هفته از پایان مهلت قانونی قبلی، باید در بازه زمانی ۲۲ تا نهایتا ۲۷ مهرماه، تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم از سوی محمدعلی نیکبخت مشخص می‌شد تا خیال کشاورزان و گندمکاران در سراسر کشور راحت می‌گشت؛ اما متاسفانه باز هم خبری نشد.

در روز‌های پایان آذرماه نیز داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور در مورد مشخص شدن قیمت تضمینی گندم گفت: در یک کمیسیون مذاکراتی شده، اما به علت اختلاف نظرات هنوز ابلاغ نشده که در صورت نهایی شدن با آن فرآیندی که تعریف کردیم، طبق قانون توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد.

مدتی بعد نیز کاظم خاوازی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی که ۱۱ دی برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی گندم گفت، تا پایان هفته جاری نرخ خرید تضمینی گندم اعلام خواهد شد.

حال در جدیدترین وعده مسئولان دولتی نیز، ۱۲ دی ماه، خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران در این باره گفت: خواسته کشاورزان بحق است که در موعد قانونی اعلام نرخ صورت بگیرد. از سال گذشته، نرخ تضمینی خرید گندم چندین نوبت در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی مطرح شده است... آخرین اطلاعی که بنده گرفتم، این است که رایزنی‌های نهایی از سوی وزیر جهاد کشاورزی انجام شده و تا پایان هفته آینده، قطعا این نرخ را وزیر جهاد کشاورزی اعلام خواهد کرد. 

تعداد بازدید : 32

این وعده خاندوزی و تاکید وی بر اعلام قطعی نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان هفته آینده (تا پایان هفته گذشته؛ جمعه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲) در حالی است که تا لحظه انتشار این گزارش، خبر رسمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر مبنی بر اعلام نرخ رسمی خرید تضمینی گندم رسانه‌ای نشده است. به نظر می‌رسد، دولت و تیم اقتصادی آن، نسبت به این موضوع مهم باید توجه ویژه‌ای داشته باشد تا امنیت غذایی کشور دچار چالش و مشکل نشود.  

هفته‌ای که به پایان رسید و وعده ای که محقق نشد/ کشاورزان هنوز نمی دانند دولت چه نرخی را برای خرید گندم قبول دارد؟

برآورد‌ها نشان می‌دهد، تعیین قیمت مذکور برای خرید تضمینی گندم، نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد؛ رقمی که به نظر می‌رسد، چندان مورد قبول نمایندگان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نیست و آن‌ها مخالفند.

خبرگزاری فارس چندی قبل در این باره نوشته بود: «منابع آگاه پیش از این گفته بودند که نماینده سازمان برنامه و بودجه، نظرش این بوده که قیمت کیلویی حدود ۱۶ هزار تومان، مطابق با قیمت‌های جهانی است و قیمت بالاتر تحمیل هزینه زیادی به دولت است.» بنابراین شاید یک احتمال این باشد که قیمت ۱۹۵۰۰ تومان مورد تایید سازمان برنامه و بودجه نیست و به همین دلیل، هنوز تایید نهایی را به دست نیاورده است. برخی نیز معتقدند، شاید وزیر جهاد کشاورزی به دنبال رایزنی برای تعیین قیمتی بالاتر است که البته این گمانه زنی، شانس بسیار کمی دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
جرا در بعضی از شهرها برای خرید تعداد نان محدودیت گذاشته شده است؟
مگرنگفته بودند که با کارتی کردن خرید نان، محدودیتی برای تعداد آن در نظر گرفته نشده و از تقلب در فروش خارج از شبکه آرد جلوگیری می شود؟

این هم شعار و وعده پوچ بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
مگر این دولت گردن می گیرد ؟؟

متاسفانه در تمام زمینه ها در حال پسرفت و شکست خوردن بوده و هستیم

و فقط خود مسولان و خانواده شان و جناح شان از شرایطی که برای کشور و مردم درست کردند راضی و شاد هستند و بس
دولت وعده های عمل نکرده
یک زمانی حدود 30-40 % مردم نان فانتزی می خریدند. نانی که دور ریز آن کمتر بوده و برای خرید آن نیازی برای ایستادن در صف نبود.
از موقعی که سوبسید آرد برای این نانها برداشته شد، قیمت آنها سر به فلک کشیده است. طوری که عنوان شده اینک تنها 5 -10% مردم نان فانتزی می خرند. همین امر موجب طویل تر شدن صف نانوایی های سنتی شده است.
یک زمانی سیاستگذاری شده بود که به تدریج از نان سنتی به نان فانتزی گذر شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
الان یک بسته نان تست معمولی ۴۵ هزار تومان شده

و هر چند نان سنگک به اندازه سال گذشته و یا کیفیت

هم کمتر از ۲۰ هزار تومان نمیدهند
دولت نباید این کار رو بکنه ، آب و گندم مهمترین و استراتژیک ترین کالا و مورد دنیا هستند (تابناک تو هم باید این طور موارد رو تیتر یک بزنی و نه هرچی خودت دلت میخواد)
برای نمونه فقط یکی از وعده هایی که داده شد و محقق گردید را مثال بزنید. فقط یکی بیشتر هم نه
با حذف گوشت و مرغ و لبنیات و حبوبات و تخم مرغ از سفره های مردم به علت گرانی های پیوسته و نجومی این اقلام، اکثریت مردم با خوردن نان شکمشان را سیر می کنند.

امید است که این دولت لا اقل نان مردم را بیشتر از این آجر نکند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
دوباره قد ایرانیان به قبل برمی گردد 12 سانتیمتر پایین تر از امروز
وقتی مدیرت نباشد چنین اتفاقی می افتد
به دولت بفرمایید خیلی بخودش فشار و استرس وارد نکند فصل کشت گذشت بنابراین تصمیم شما روی کشت سال اینده بی تاثیر خواهد بود
گنم را ولش ، الان درگیر یمن هستیم
باتوجه به کمبود بارندگی ها دولت برای واردات ۷ میلیون تن گندم برنامه ریزی کند،
اگر قیمت جهانی ۱۶ هزارتومان هست چرا دولت اجازه صادرات گندم را نداد ، امسال دلالان عراقی گندم را ۲۳ هزار میخریدن، نقد و سر زمین کشاورزی
وقتی حرف از خودروسازی و لوازم خانگی میشه به بهانه حمایت چندبرابر قیمت جهانی به مردم فروخته میشه، ولی وقتی باید از کشاورز حمایت بشه تولیداتش رو به بهای ناچیزی میخرید. چرا؟!!! چون در اولی دولت و آقازاده ها منتفع هستند در دومی قشر کشاورز؟!!
همه جای این مملکت شده مشکلات
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
رفتن به قله دیگه بدون مشکلات که نمیشه
دولت منتظره اجازه وارد کنندگان محصولات کشاورزیه
کدوم وعده محقق شد که این بشه
مشت نمونه خروار
خداییش هیچکی نمیدونه قیمت چیزهای دیگه هم چقدر میشه! فرمون بدجوری از دست دولت محترم در رفته!!! فقط دعا گویا کارساز باه چون رفتیم توو دره!! توکل بخدا کنید همه چیز حل میشه!!!
وقتی سرانه مصرف گوشت کشورهای قحطی زده افریقایی 5 برابر ما است دیگه خودت بفهم چه خبره تو مملکت. نون هم میخوان از سر سفره مردم حذف کنند.
محصولات خودروسازی و لوازم خانگی به بهانه حمایت چندبرابر قیمت جهانی به مردم فروخته میشه، و سالی چندین بار قیمت ها تغیی میکنه اما وقتی باید از کشاورز حمایت بشه تولیداتش رو به بهای ناچیزی میخرید. چون صاحبان آن صنایع جیب نمایندگان و دولتی ها را پر میکنند اما کشاورز بدبخت در حال پر کردن اقساط وام سلف...
بنال غربگدا
پاسخ ها
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
موضوع اعلام قیمت تضمینی گندم چه ربطی به غربگرایی داره عقل و منطق هم خوب چیزیه که بعضی ها ندارند
این همه منابع و اینهمه بدبختی !
دولت فاقد قدرت برنامه ریزی است توقع زیادی نداشته باشید!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست