بازدید 2331

خودروهای سرقتی در نوبت سلاخی!

کد خبر: ۱۲۱۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸ 11 January 2024

پلیس مشهد در حالی اعضای یک باند حرفه‌ای و سابقه‌دار را در عملیات ضربتی مقابله با سارقان و مالخران به دام انداخت که خودروهای سرقتی را در یک منزل مسکونی اوراق می‌کردند و قطعات و لوازم آن ها را به فروش می‌رساندند.

به گزارش خراسان، در ادامه طرح گسترده مقابله با سارقان و مالخران که با دستورات ویژه سردار محمد کاظم تقوی فرمانده انتظامی خراسان رضوی در نقاط مختلف شهری آغاز شده است، چندین گروه عملیاتی و اطلاعاتی از نیروهای گشت محسوس و نامحسوس کلانتری شفای مشهد نیز به رصد ترددهای مشکوک و دزدان سابقه دار پرداختند.

عوامل انتظامی بعد از چند جلسه تحلیلی مقابله با جرم که به ریاست سرگرد احسان سبکبار (رئیس کلانتری شفا) برگزار شد عملیات ضربتی «سحرگاه» را به اجرا گذاشتند؛ چراکه بررسی‌های تخصصی آنان نشان می‌داد دزدان بیشتر جرایم را از ابتدای نیمه شب تا سپیده سحرگاهی انجام می‌دهند، به همین دلیل گروه های گشت انتظامی مناطق احتمالی تردد سارقان و کوچه و پس کوچه‌های مختلف در حوزه استحفاظی را به قرق خود درآوردند و گشت‌زنی‌های هدفمند را در حالی آغاز کردند که چند روز قبل یکی از یگان‌های گشت نامحسوس در تاریکی شب به خودرویی مشکوک شدند که چادری روی آن کشیده شده بود، بنابراین رصدهای نامحسوس در خیابان حرعاملی هنگامی شروع شد که جوانی از یک منزل مسکونی در همان نزدیکی بیرون آمد و پس از آن که به اطراف در تاریکی شب نگاهی انداخت، نیمی از چادر خودرو را بالا زد و با ابزاری که در دست داشت، قطعات داخل موتور را با سرعت کم نظیری باز می‌کرد و به درون منزل می‌برد، حالا دیگر افسران گشت انتظامی یقین داشتند که با سارق خودرو روبه رو شده‌اند.

طولی نکشید که در خلوت شب بیسیم‌های پلیس به کار افتاد و نیروهای گشت مراتب را به رئیس کلانتری اطلاع دادند و با راهنمایی های وی عملیات سحرگاه را آغاز کردند، اما دزد ۳۸ ساله در یک لحظه متوجه حضور پلیس شد و با بستن در حیاط به پشت بام رفت و با پرش از چند ارتفاع به پشت بام‌های همسایگان قدم گذاشت و سپس در تاریکی شب ناپدید شد، در همین حال افسران کارآزموده کلانتری بی‌درنگ شماره تلفن مالک منزل مسکونی را با استفاده از سیستم‌های ردیابی پیدا کردند و او را به محل فرار «سلاخ» کشاندند.

با همکاری مالک منزل و همچنین کسب دستورات ویژه قضایی ماموران در تاریکی شب مقادیر زیادی لوازم و قطعات خودروها را در زیر پله‌ها و طبقه دوم ساختمان در حال ساخت پیدا کردند، اما کنکاش‌های آنان در اطراف پراید مشکی چادر دار ادامه یافت و مشخص شد که خودروی دیگری نیز طوری سپر به سپر پراید قرار گرفته است که فقط با حرکت پراید امکان خروج از پارک حاشیه کوچه را دارد.

این ماجرا ظن نیروهای گشت را برانگیخت و بدین ترتیب سرقت قطعات خودرو وارد مرحله جدیدی شد، استعلام از مرکز فرماندهی هم بیانگر آن بود که پراید سفیدرنگ سابقه سرقت دارد و دهم دی ماه از مقابل منزلی در مشهد سرقت شده است. ادامه بررسی‌های پلیس در محل مذکور نشان داد که تعداد زیادی از قطعات پراید سفیدرنگ نیز باز شده و حتی شماره سریال روی بدنه خودرو هم پاک شده است.

در حالی که احتمال می‌رفت سلاخ خودروها برخی لوازم را به فروش رسانده باشد، شیوه عملیات با دستور شبانه سرهنگ احمد نگهبان (رئیس پلیس مشهد) تغییر کرد و بدین ترتیب نیروهای انتظامی بدون آن که خودروها را جابه جا کنند یا محل قطعات اوراقی را عوض کنند، طوری وانمود کردند که به آثاری از جرم نرسیده‌اند و محل را ترک کردند، اما با حرکت خودروی گشت برخی از افسران ورزیده به فرماندهی مستقیم سرگرد سبکبار (رئیس کلانتری) با پوشش‌های مبدل در همان اطراف به انتظار نشستند؛ چراکه یقین داشتند سارق حرفه‌ای برای جویا شدن از ماجرای حضور پلیس در خیابان حرعاملی دوباره به منزل مذکور بازمی‌گردد.

هنوز حدود دو ساعت بیشتر از این ماجرا نگذشته بود که ناگهان سر وکله سارق جوان در سپیده سحرگاهی از دور نمایان شد و او در حالی که بسیار محتاطانه قدم برمی‌داشت به آرامی وارد کمین نیروهای انتظامی شد، اما هنوز حیرت زده به اطراف می‌نگریست که ناگهان دستبندهای فولادی مجریان قانون بر دستانش گره خورد و به همراه قطعات و لوازم اوراق شده خودروها به کلانتری انتقال یافت.

با توجه به اهمیت موضوع و تاکید صریح فرمانده انتظامی مشهد برای ریشه یابی سریع جرایم در ساعات اولیه دستگیری متهمان، بی‌درنگ بازجویی‌های تخصصی از وی در دایره تجسس آغاز و مشخص شد که وی دارای ۸ فقره سابقه کیفری است و پس از سرقت حرفه‌ای خودروهای مدل پایین، آن ها را به سلاخ خانه اجاره‌ای می‌برد و قطعات آن ها را به فروش می‌رساند.

این متهم سابقه‌دار در همان بازجویی‌های اولیه یکی از مالخران لوازم سرقتی را لو داد و مدعی شد او مردی حدود ۵۰ ساله است که در منطقه سیدی مالخری می‌کند، بنابراین یکی از شاخه‌های عملیاتی پلیس در ادامه عملیات سحرگاه عازم کوی سیدی شدند و با هماهنگی‌های قضایی مخفیگاه وی را بازرسی کردند، اما لوازم سرقتی کشف نشد. در همین هنگام ناگهان زنگ پیامک تلفن همراه وی به صدا درآمد و مشخص شد که فردی قصد خرید ضبط و پخش را دارد. طولی نکشید که نیروهای انتظامی با دستورات مقام قضایی به طرف نشانی خریدار حرکت کردند، اما خریدار مذکور ادعا کرد ماجرای خرید ضبط و پخش سرقتی بهانه بود تا تو را به این جا بکشانم؛ چراکه تو دو عدد فلش را روز قبل از منزل من سرقت کرده‌ای!

بررسی‌های بیشتر نشان داد احتمال می‌رود فلش مموری که داخل پراید سفیدرنگ سرقتی کشف شده بود، مربوط به این ماجرا باشد به همین دلیل تحقیقات با انتقال متهمان به کلانتری در حالی ادامه یافت که این بار «فرهاد. م» (سارق ۳۸ ساله) مالخر حرفه‌ای دیگری را در بولوار چمن لو داد که در تعمیرگاه مکانیکی خود مالخری می‌کند.

این تعمیرکار که دارای سوابق متعدد کیفری نیز بود زیر ذره بین تحقیقات قرار گرفت و مشخص شد که او لوازم و قطعات سرقتی را در منزل مسکونی خود نگهداری می‌کند، بنابراین منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت و تعداد زیادی قطعات سرقتی خودرو نیز از مخفیگاه وی کشف و ضبط شد. در همین حال ادامه تحقیقات نشان داد که این مالخر حرفه‌ای سوابق سرقت از باغ ویلا و منزل را هم دارد و به تازگی از زندان آزاد شده است.

در حالی که تاکنون تعداد زیادی از شاکیان و مال باختگان به کلانتری شفای مشهد مراجعه کرده‌اند، بررسی‌های تخصصی برای دستگیری دیگر اعضای باند و شناسایی مال باختگان در عملیات سحرگاه همچنان ادامه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی