بازدید 3430
۱

آلمان با فروش جنگنده‌ به عربستان موافقت کرد

وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه در سفر به اسرائیل اعلام کرد که کشورش آماده برداشتن محدودیت‌ها در زمینه فروش این جت‌ها به عربستان است.
کد خبر: ۱۲۱۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸ 09 January 2024

 به گزارش تابناک به نقل از یورو نیوز؛ دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز دوشنبه از لغو وتوی چندین ساله این کشور در خصوص اجازه فروش جنگنده‌های یوروفایتر به عربستان سعودی دفاع کرد و گفت که ریاض در جنگ اسرائیل و حماس «رویکرد سازنده‌ای» اتخاذ کرده است.
 

آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا جنگنده‌های یوروفایتر را به طور مشترک می‌سازند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند معاملات فروش به هر کشوری را که دوست داشته باشند وتو کنند.

معامله مذکور که بیشتر لندن به دنبال آن بود، از سال ۲۰۱۸ تا کنون از سوی برلین مورد مخالفت قرار گرفته بود. حال آنکه آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه در سفر به اسرائیل اعلام کرد که کشورش آماده برداشتن محدودیت‌ها در زمینه فروش این جت‌ها به عربستان است.

آلمان از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول، فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کرده بود. بر این اساس، فروش ۴۸ جت یوروفایتر که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در لندن امضا شده بود نیز شامل این ممنوعیت شد.

رویکرد عربستان در جنگ اسرائیل و حماس
خانم بائربوک خاطرنشان کرد که عربستان سعودی و اسرائیل از زمان شروع جنگ «از سیاست عادی‌سازی روابط خود دست برنداشته‌اند.»

وی افزود: «این واقعیت که عربستان سعودی اکنون موشک‌های شلیک شده حوثی‌ها به سمت اسرائیل را رهگیری می‌کند، بر همین موضوع تاکید دارد و ما از این بابت سپاسگزاریم.»

وزیر خارجه آلمان خاطر نشان کرد که «این واقعیت که نیروی هوایی عربستان سعودی در این زمینه از یوروفایتر استفاده می‌کند دیگر همچون یک راز آشکار است.»

با این حال، تغییر موضع برلین در خصوص فروش جنگنده به عربستان باعث ایجاد یک مناقشه سیاسی جدید در داخل آلمان شده است، بطوریکه سبز‌ها از این حرکت آلمان ناراحت هستند.

ریکاردا لانگ از حزب سبز‌ها روز دوشنبه معتقد است که «با نگاهی به وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی، از جمله قانون اساسی داخلی فکر می‌کنم مانند قبل تحویل دادن یوروفایتر‌ها به این کشور پادشاهی اشتباه است».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
اروپاییها پول که ببینند چشمشوم رو روی حقوق بشر می بندند.

روسها پول ببینند همه معاهده ها رو زیر پا میذارن و خیانت می کنن...

دنیا همین شکلیه... پول همه کار میکنه...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست