بازدید 1736

اختلاف حقوقی نوکیا با برندهای چینی‌ حل نشد

کد خبر: ۱۲۱۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱ 06 January 2024

نوکیا، اعلام کرد که یک توافق امتیاز انحصاری نسل پنجم (۵G) با شرکت تلفن هوشمند چینی آنر (Honor) امضا کرده است، اما درگیری‌های حقوقی این شرکت فنلانی با سایر شرکت‌های چینی بر سر حق امتیاز انحصاری، ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، این سازنده تجهیزات مخابراتی فنلاند که زمانی سازنده شماره یک تلفن همراه در جهان بود، صاحب مجموعه امتیازهای انحصاری مهم مربوط به شماری از فناوری‌های کلیدی مورد نیاز در تولید تلفن است و درآمد حاصل از صدور مجوز، ۳۹ درصد از سود عملیاتی نوکیا را در سال ۲۰۲۲ تشکیل ‌داد.

به گفته یک منبع آگاه، نوکیا از سال ۲۰۲۱ با شرکت‌های چینی ویوو و اوپو در کشورهای مختلف، بر سر استفاده از امتیاز انحصاری فناوری‌های نسل چهارم و پنجم، درگیر اختلافات حقوقی بوده است که هنوز هم حل نشده است.

طبق گزارش چاینا مورنینگ پست، این شرکت فنلاندی پس از یک شکست اخیر در چین که در آن، دادگاه چینی از درخواست اوپو برای کاهش نرخ حق امتیاز فناوری‌های نوکیا، طرفداری کرده بود، از توافق دوستانه با آنر استقبال کرد. شرکت آنر سابق بر این، زیرمجموعه شرکت هواوی بود و پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، از این شرکت جدا شد.

سوزانا مارتیکاینن، مدیر ارشد صدور مجوز نوکیا، در بیانیه‌ای با اشاره به قرارداد آنر گفت: این چهارمین قرارداد بزرگ بدون مرافعه حقوقی تلفن‌ هوشمند است که نوکیا طی ۱۲ ماه گذشته منعقد کرده است. ونیو ژو، رئیس مالکیت معنوی جهانی شرکت آنر گفت: آنر به حقوق حق مالکیت معنوی به شدت احترام گذاشته و قویا معتقد است که ارزش معقول مالکیت معنوی، برای توسعه صنعت تلفن همراه حائز اهمیت است.

اوپو درباره حکم دادگاه چین گفت: این دستورالعمل‌های روشنی را برای نرخ‌ حق امتیاز فناوری های ضروری استاندارد نسل پنجم برای فعالان صنعت ارتباطات جهانی فراهم می‌کند. این حکم همچنین پیامدهای مهمی برای موارد مشابه دارد.

نوکیا در ۳۰ دسامبر، اعلام کرد که به اهداف مالی خود برای سال ۲۰۲۳ دست نخواهد یافت، زیرا نمی‌تواند درآمد حاصل از بحث تمدید مجوز را که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد، تائید کند. در بیانیه نوکیا آمده است: هر چند مذاکرات فشرده ای میان طرفین مربوط وجود دارد و دادگاه ها در سراسر جهان به نفع نوکیا رای داده اند، این شرکت حمایت از ارزش امتیازهای انحصاری خود را نسبت به زمان‌بندی‌های مشخص برای حل‌وفصل مرافعات حقوقی، در اولویت قرار می‌دهد.

در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳، درآمد حاصل از مجوز، بیش از نیمی از سود عملیاتی نوکیا را تشکیل داد در حالی که فروش بخش زیرساخت شبکه و شبکه‌های تلفن همراه کاهش یافت.

شرکتهای اوپو و ویوو متعلق به شرکت بی بی کی الکترونیک چین هستند در حالی که هواوی، برند آنر را در نوامبر سال ۲۰۲۰، به کنسرسیومی متشکل از ۳۰ شرکت عامل و کارگزار فروخت.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت تحقیقاتی کانالایز اعلام کرد که آنر در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، با فروش ۱۱.۸ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در بزرگترین بازار گوشی های هوشمند جهان، در رتبه اول ایستاد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی