بازدید 1846

آخرین وضعیت تردد کامیون‌های ترانزیت در مرز بازرگان

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی گفت: مشکل تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرز بازرگان هم‌جوار گوربولاغ ترکیه حل شد.
کد خبر: ۱۲۱۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳ 06 January 2024

به گزارش فارس، چند روز قبل سایت سی‌ان‌ان ترکیه گزارشی از معطلی کامیون‌های ترانزیتی در مرز گوربولاغ ترکیه همجوار با مرز بازرگان جمهوری اسلامی خبر داد و مدعی شد که گمرک بازرگان در سرعت بخشی برای ترخیص این کامیون‌ها همکاری نمی‌کند.

مسأله را از رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی جویا شدیم، در این زمینه محمد رضوانی‌فر رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی به خبرنگار فارس گفت که مشکل تردد کامیون‌ها حل شده و ما هر چه کامیون ورودی و یا خروجی در مرز بازرگان باشد، را به راحتی می‌پذیریم و مشکلی در این زمینه برای تردد کامیون‌های ترانزیتی و یا تجارتی اعم از واردات و صادرات نداریم.

وی تأکید کرد: البته در طرف ترکیه‌ای در گمرک مرزی گوربولاغ تعمیراتی در زمینه تیرپارک‌ها انجام می‌شود، به این بهانه قدری در ترخیص کامیون‌ها تأخیر صورت می‌گیرد که البته طرف ترکیه‌ای هم می‌گوید تیرپارک‌ها در اختیار بخش خصوصی است و این مشکل به زودی برطرف می‌شود.

وی در عین حال گفت: آمار تجارت جمهوری اسلامی در 9 ماهه سال چاری در بخش ترانزیت نشان می‌دهد 12.6 میلیون تن کالای ترانزیتی در سال جاری از مرزهای کشور ترخیص شده‌اند که نسبت به مشابه سال قبل از رشد 24.52 درصدی برخوردار است و سیاست جمهوری اسلامی افزایش ترانزیت و افزایش تجارت با کشورهای همسایه است.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی همچنین گفت: آمار تردد در 14 دی ماه در مرز بازرگان نشان می‌دهد تعداد کامیون‌های خروجی از ایران از بازرگان 131 کامیون، تعداد ورود کامیون‌ها به ایران 330 دستگاه بوده در مرز سرو همجوار با مرز اسن دره ترکیه خروج از ایران 92کامیون، ورود به ایران 139 کامیون بوده در مرز پلدشت خروج از ایران 113 کامیون، ورود به ایران 130 کامیون بوده است.

وی همچنین آمار 13 دی ماه سال جاری در مرز بازرگان همجوار با مرز گوربولاغ این گونه بود که خروج از ایران 145 کامیون، ورود به ایران 287 کامیون در مرز پلدشت خروج از ایران 122 کامیون ورود به ایران 152کامیون در مرز سرو همجوار با اسندره ترکیه خروج از ایران 45 کامیون ورود به ایران 160 کامیون ثبت شده است.

بنابراین در مرز بازرگان به طور روزانه بیش از 461 کامیون اعم از ترانزیتی و واردات و صادرات ترخیص می‌شوند.

همچنین برخی رانندگان خودروهای ترانزیتی با اظهار گلایه از اینکه در مرز گوربولاغ ترکیه قدری معطل می‌شوند خواستار انجام دیپلماسی تجاری بین جمهوری اسلامی و ترکیه شدند تا فعالیت‌های تجاری بین دو کشور بیشتر روان شود و رانندگان محموله‌های ترانزیتی و تجاری در مرز ترکیه معطل نشوند.

در سال جاری در 9 ماهه بیش از 280 هزار کامیون بین جمهوری اسلامی و ترکیه جابه‌جا شده‌اند که این نشان از روانی تجارت بین دو کشور همسایه ایران و ترکیه دارد.

در این زمینه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در صفحه شخصی خود نوشت: « به عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران وترکیه وبا هدف پیگیری توافقات انجام شده وانجام توافقات جدید، جلساتی رابا وزیر امورخارجه ترکیه ووزیر ورزش وجوانان که رییس کمیسیون مشترک را برعهده دارد و وزیر حمل ونقل ترکیه داشتیم . به زودی کمیسیون مشترک دو کشور در ایران برگزارخواهد شد.»

انجام مذاکرات تجاری و اجرای تعهدات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه در افزایش حجم تجارت و رونق تولید می‌تواند موثر باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست