بازدید 10368
قالیباف، علی آبادی و فرزین در بهارستان؛

چالش واردات خودرو و تامین دلار در خانه ملت/ قالیباف: تخصیص ارز برای واردات خودرو قانون است/ علی آبادی: هر آنچه ارز گرفته‌ایم برای خودرو، همان میزان خودرو وارد شده‌/ فرزین: بیش از سهمیه ارزی وزارت صمت دلار دادیم!

وزیر صمت گفت: تاکنون هر میزان که ارز گرفتم بر اساس آن نسبت به واردات خودرو اقدام کردم. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی تاکید داشت: از آغاز سال جاری تاکنون به خودرو و قطعات آن ۵ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ارز اختصاص داده ایم.
کد خبر: ۱۲۱۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹ 02 January 2024

چالش واردات خودرو و تامین دلار در خانه ملت/ قالیباف: تخصیص ارز برای واردات خودرو قانون است/ علی آبادی: هر آنچه ارز گرفته‌ایم برای خودرو، همان میزان خودرو وارد شده‌/ فرزین: بیش از سهمیه وزارت صمت ارز دادیم!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیش از یک سال است، دولت سیزدهم در حال اجرای قانون واردات خودرو به کشور است. قانونی که آیین نامه آن در شهریورماه سال قبل ابلاغ شد و قرار بود، بسته یک میلیارد یورویی برای این کار در نظر گرفته شود؛ اما این روند به قدری با وقفه همراه شد که در نهایت در روز‌های پایانی سال قبل، مسیر ثبت نام متقاضیان باز شد و حدود ۱۲۰ هزار تن نام نویسی کردند.

چند هفته بعد نیز بسیاری از این لاتاری خودرویی حذف شدند و شانس سوار شدن خودرو‌های وارداتی صفر کیلومتر به حدود ۳۰ و چند هزار نفر رسید. اما کار به اینجا ختم نشد و در شرایطی که به نظر می‌رسید با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی، وزارت صمت و واردکنندگان برای واردات خودرو آستین همت بالا می‌زنند و به زودی خودرو‌ها وارد کشور خواهد شد، اما هر چه زمان گذشت، خبری از تردد خودرو‌های صفرکیلومتر وارداتی در خیابان‌های کشور نشد و در نهایت تعداد کمی خودرو به گمرکات رسید؛ روندی لاک پشتی که خبر از مشکلاتی در این مسیر داشت؛ مشکلاتی از قبیل استاندارد و تامین ارز و ... که مانعی بر سر راه واردات خودرو به کشور شده است.  

حال امروز در مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به آخرین وضعیت واردات خودرو در دستور کار قرار گرفته و با حضور وزیر صمت، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مسائل و مشکلات این واردات بررسی شد.

قالیباف: تخصیص ارز برای واردات خودرو قانون است

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت گفت: دوستانمان در بانک مرکزی می‌فرمایند که سهم ارز مربوط به واردات خودرو را در اختیار صنایع قرار دادیم که اولویت‌بندی با جنابعالی است. وی با اشاره به سخنان نماینده مرودشت در خصوص مهلت سه ماه به وزارت صمت برای پیگیری موضوع واردات خودرو خطاب به وزیر صمت افزود: ان‌شاء الله تا عید این موضوع را پیگیری کنید تا حل و فصل شود.

چالش واردات خودرو و تامین دلار در خانه ملت/ قالیباف: تخصیص ارز برای واردات خودرو قانون است/ علی آبادی: هر آنچه ارز گرفته‌ایم برای خودرو، همان میزان خودرو وارد شده‌/ فرزین: بیش از سهمیه وزارت صمت ارز دادیم!

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نکته را شفاف بگویم که تخصیص ارز برای واردات خودرو بر اساس لایحه دولت و تصویب مجلس و همچنین تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبدیل به قانون شده است؛ لذا قطعاً جلسه دیگری در صحن برای این موضوع تکرار نمی‌کنیم، مگر اینکه به صورت جدی از مسیر قانونی واگذاری ارز به واردات خودرو را پیگیری کنیم.

علی آبادی: هر آنچه ارز گرفته‌ایم برای خودرو، همان میزان خودرو وارد شده‌

علی آبادی وزیر صمت نیز در صحبت‌های خود اظهار داشت: تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است. همچنین تعداد خودرو‌های وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد و خودرو‌های در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودرو‌های عرضه شده به افراد ثبت‌نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد، خودرو‌های پلاک شده حدود ۴ هزار عدد بوده است، در حالی که کل افراد ثبت‌نام شده و واجد شرایط ۳۳ هزار و ۹۳۸ نفر بوده و افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار و ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر بوده است. به این ترتیب، فرآیند واردات خودروی نو از برند‌های سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برند‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: امیدواریم ملت ایران با صبوری مراقب باشند که فریب دلالان را نخورند. تاکنون ۲۳ شرکت برای واردات خودرو مجوز گرفته‌اند و به سمتی رفتیم که افراد می‌توانند برای خودشان خودرو وارد کنند؛ آیین‌نامه‌ها با اصلاحاتی به زودی ابلاغ خواهد شد و تاکنون هر اندازه که ارز گرفتیم خودرو وارد کردیم. بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی تأکید داریم. ملت ما استحقاق این را دارند که سوار خودروی باکیفیت شوند؛ بنابراین باید صبوری کرد تا بتوان برنامه‌هایی که تشریح کردیم به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: تاکنون هر میزان که ارز گرفتم بر اساس آن نسبت به واردات خودرو اقدام کردم. دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود (کاهش تولید خودروسازان زیر یک  میلیون دستگاه همراه با تولید خودرو‌های ناقص و توقف واردات و تلاطم بازار کالای کشور) امروز بر اساس برنامه‌های اجرا شده مدیریت شده است به نحوی که در تولید داخل مانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را خواهیم داشت و از سویی با حذف تلاطم‌های بازار رقابت و کاهش قیمت‌ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم در ضمن به طور متوسط قیمت تولید داخل از ابتدای سال جاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودرو‌های مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است و پیش بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و تداوم و تقویت واردات خودرو عملا بازار به سمت رقابتی شدن پیش رود و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.

چالش واردات خودرو و تامین دلار در خانه ملت/ قالیباف: تخصیص ارز برای واردات خودرو قانون است/ علی آبادی: هر آنچه ارز گرفته‌ایم برای خودرو، همان میزان خودرو وارد شده‌/ فرزین: بیش از سهمیه ارزی وزارت صمت دلار دادیم!

فرزین: بیش از سهمیه ارزی وزارت صمت دلار دادیم!

رئیس کل بانک مرکزی نیز در جریان بررسی سوال نمایندگان از وزیر صنعت در خصوص تاخیر در واردات خودرو با تاکید بر ایفای تکالیف بانک مرکزی در تخصیص ارز واردات تصریح کرد: در مورد ارز خودرو با تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی به تکالیف خود عمل کرده است.

وی گفت: از ابتدای سال تا پنجم دی‌ماه بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز به وزارت صمت داده شده است که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است. به حوزه خودرو و قطعات پنج میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار تاکنون ارز تخصیص داده شده که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است.

فرزین افزود: همانگونه که وزیر صمت توضیح دادند، واردات خودرو‌ها براساس ارز تخصیص یافته نیز انجام شده است و اکنون نیز مذاکراتی بابت واردات خودرو‌های برقی، خودرو‌های معمولی و واردات خودرو از مناطق آزاد صورت گرفته و توافق لازم انجام شده است. بانک مرکزی نیز براساس منابع و دستورالعمل ها، ارز را برای واردات تخصیص خواهد داد.

وی ادامه داد: نمایندگان به من می‌گویند که باید بر اساس منابع ارزی کشور ارز تخصیص دهید که اعلام کردم برای جلوگیری از ایجاد مشکل در حوزه تولید از منابع ارزی آزاد شده نیز ارز اختصاص می‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در ابتدای سال قرار بود ۲۹.۵ میلیارد دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود، اما برای اینکه کشور با مشکل مواجه نشود تا این لحظه که سال تمام نشده است ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار به وزارت صمت ارز تخصیص داده شده است و بر اساس توافق با وزارت صمت تا سقف ۴۲ میلیارد دلار به این وزارتخانه ارز تخصیص می‌یابد تا بخش تولید کشور با مشکل مواجه نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز تلاش بر این است که تمام ارز براساس نیاز هر بخش تخصیص پیدا کند. بانک مرکزی ارز مورد نیاز وزارت صنعت، معدن و تجارت را تخصیص داده و این وزارت صمت است که باید برای آن برنامه ریزی کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۶
یا ما توی یه مملکت دیگه ای هستیم یا اینها واسه یه ولایت دیگه دارن تصمیم میگرن یا بازبون زرگری صحبت میکنند که ما نمی فهیم یا عدد ورقماشون با حساب و هندسه ما فرق داره . یا اینکه ما خوابیم اینها بیدارن یا اینها خوابن ما بیداریم؟ کلا استپ کردم . یکی یه لیوان آب بده دستم بلکم سرهوش بیام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
ما خوابیم اگه خواب نبودیم الان تو اعتراض بودیم نه زیر پتو
ناشناس
| Poland |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
چندساله ملتو مسخره کردن . بعد موقع گرون کردن تو ۳ روز تصمیم میگیرن
خودرو وسیله ارتزاق دولت است.

چطور انتظار دارید که دولت از این رودخانه سرشار درآمد مفت، چشم پوشی کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
خودرو یکی از روش هایی است که دولت حداقل درامد و پس اندازه ملت رو ازشون پس بگیره
خودرویی که هزینه تمام شده آن 50 میلیون تومان است 500 میلیون قالب مت میکنن

دولت از چه راهی میتونه هم به سود 1000 درصدی برسه هم نقدینگی رو از سدت مردم جمع کنه

نوع معاملات خودرویی باطل و حرام است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
دلار برای اختلاس فراوان وجود داره
ولی برای مطالبات مردم خیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
اینایی که به روحانی می گفتن علی برکت الله کجا هستند!؟!؟!
برای واردات خودرو نیازی به ارز دولتی و یا خروج ارز از کشور نیست، فقط مجوز بدهید
سیل ورود خودرو با ارز هموطنان خارج از کشور شروع خواهد شد، ضمن اینکه دولت هم کلی درآمد از تعرفه و امثالهم کسب خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
ما ایرانیان استاد دور زدن قانئون هستم با مجوز دولت ارز از بازار جمع شده باعث افزایش دلار در بازار می شود اگر واقعان دولت ارز دارد وارد کند
خودرو آدرس اشتباهی است که دائماً به خورد مردم می دهند.
می خواهند که خواسته های مردم را به خودرو تقلیل دهند.
مردم هوای پاک، آب سالم، غذای کافی، ارزانی، کار مفید، مسکن مناسب، تحصیل رایگان و با کیفیت، دسترسی ارزان به دارو و درمان........ هم می خواهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
صبر کن فعلا همون حداقل رو بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
وقتی خودرو بی جهت گرون باشه هیچی درست نمیشه چون یه رقابت منفی با وسعت کل کشور در جریانه
فرزین اگر کمی سواداقتصاددارد اشتباه عجیب ناصرهمتی در ماهشمارکردن سودبانکی رااصلاح کند.این کارمغایرعقل وعدل باعث شده صندوقهای متعددی که ماهیتشان هم برای مردم نامعلوم است تشکیل وبا وعده سودروزشمار مردم را ترغیب به کشیدن سپرده خودازبانکها وسپرده گذاری دراین صندوقها نمایندکه ممکن است درآینده جریانی مثل شرکتهای مضاربه ای اوایل دهه 70 بوجوداید.اصولا تعددبانکها برای رقابت است پس بانک مرکزی اجازه دهدخودبانکها درمورد نحوه ومیزان سودپرداختی به مشتریان تصمیم بگیرند.
مرکز پژوهشهای مجلس 2 روز پیش اعلام کرد که رشد صنعت کشور منفی 1 است!!

علی آبادی هم یکی دیگر از همانهایی است که تا به حال بوده و هستند.
مشکلات ارزی بهانه است.درصورت ازادکردن خودرو بخشی از 20 میلیارددلاری که صرف قاچاق میشودبسمت واردات خودرو خواهدرفت.واردکنندگان از دولت ارزنمیخواهندکه دولت این بهانه پیش ساخته را مطرح میکند دولت فقط یک کلمه بگوید آزاد وتمام. خودواردکنندگان میدانندچطور ارز تهیه وخودرو واردکنند.فقط دست ایرانیان مقیم خارج تریلیونهادلار موجوداست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
خودامثال فرزین ودولت ابادی هم میدانندبهانه است ولی گردن متنفعان از فرغون سازی بقدری کلفت است که از دست وزیر و وکیل هم کاری ساخته نیست وبه این بهانه تکراری متوسل میشوند.
نتیجه نگرفتیم از این نتایج که ارایه دادید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
دوباره بخون
اگر امروز برای واردات خودورهای کم مصرف ارز تخصیص ندهید مطمئن باشد سال بعد باید چند برابر ان را برای واردات بنزین تخصیص دهید و یا از سهم صادرات مواد نفتی کاسته و به جای ان بنزین تولید و مصرف داخل کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
راهکار شما سود سرشار مافیای خودرو و دولت رو دچار مخاطره میکنه
پس مهم نیست چقدر برای مملکت و مردم هزینه داره
مهم سود افراد خاص هست
دعوای زرگری و دروغ پشت دروغ مملکت از دست رفته همه چیز دست مافیاس
درود بر قالیباف که وارد شده تا دولت به فکر بیفته
این دولت به شدت داره وقت کشی میکته و اصلا ارزی نمیده که مبادا کنترل بازار از دستش خارج بشه
فقط دارن سرکوب نرخ ارز می کنن ولی بازار خودرو هم به دلیل عدم واردات روز به روز داره بحرانی تر و گرون تر میشه
الان النترا 2023 که هیچ آپشنی نداره حتی کیلس هم نیست و مانتیتور هم نداره تو بازار گذاشتن 4 میلیارد و 150 یعنی حدود 80 هزار دلار
اول من موندم کی میره انقد پول برا این ماشین میده که هیچ آپشنی نداره
بعد با دلار چندی حساب کردن این ماشین رو این قیمت میدن
اولا این شوی انتخاباتی است و دوما خود اینها می دانند که ارز اختصاصی به جیب فرغون سازها می رود یعنی این 5 میلیارد برای کدام خودرو ساز رفته . مگر فرغون سازها به دلار احتیاج دارند. مگر خودرو ملی نداریم. فرغونی ها دلار دولتی می گیرند و با ارز آزاد قیمت می دهند؟ بدبخت ملت .
دقت کنید هر کسی هرروز تا اخبار یک چیزه متفاوت از اون یکی میگه...این میگه خوبه...فرداش اون یکی میگه بده...پس فرداش یکی دیگه میگه نه بده نه خوبه.....کلا مسخره کردیم خودمونو
مسوولین نگاهشون رو به واردات خودرو عوض کنند فکر کنند سیسمونی میخوان وارد کنن مشکل حل میشه
برای چای دبش کمبود ارز نبود
ملت نان شب ندارند نشستند قانون وارد کردن ماشین.تصویب میکنند.این ماشینها برای کی سفرش میدین مگر همه میلیارد هستند
بسه دیگه حیا کنید
این جملات یعنی بازی باکلمات،یعنی هیچی به هیچی،یعنی همچنان اندرخم یک کوچه ایم
اگه قیمت متوسط خودروهای وارداتی رو 18هزار دلار در نظر بگیریم با 5میلیارد و400 میلیون دلار، 300 هزار خودرو بایستی وارد میشده! نه 20 هزار خودرو! گند اینا هم مثل چایی دبش بعدا در میاد.
اولا ساختار تولید خودرو بایستی برقی شود دوم آنکه با تولید یک خودروبرقی حداقل ۸ خودرو اسقاط شود سوم آنکه خودرو فرسوده در کشور تبدیل به یک فاجعه خطرناک مشود جهارم آنکه درکشورهای اروپای با تولید یک خودرو ۳خودرو اسقاط می شود وخودروی برقی آن هم با نصف قیمت داده مشود برای آنکه مردم تشویق شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
خودروی برقی با کدوم برق داداش؟
کشوری که تنها مزیتش انرژی ارزانه تولیدخودرو برقی نباید اولویت اولش باشه
خصوصا که برق تولیدی کشور کفاف مصرف خانگی وصنعت را نمیدهد اگر می خواهید دنباله رو چین باشیدیادبگیرید که اونها اول زیرساخت‌ها را آماده کردند ضمنا چین مزیتی به نام نفت ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
در خود چین هم از برقی استقبال نشده اصلا
آقای علی آبادی نمی گوید در مقابل 20 هزار خودروی چینی، چند تا هم خودرو ار برندهای معتبر وارد شده است " به این ترتیب، فرآیند واردات خودروی نو از برند‌های سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برند‌ها در دستور کار قرار گرفته است. "
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار