بازدید 2733
۱
گاردین:

روابط مسکو و تل‌آویو در پائین‌ترین سطح خود قرار دارد

روزنامه گاردین امروز در گفت‌وگو با صاحبنظران گزارش داد که روابط تل‌آویو و مسکو ، با درگیری رژیم صهیونیستی و حماس و چرخش به جنوب کرملین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
کد خبر: ۱۲۱۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹ 30 December 2023

 

به گزارش تابناک،  نیکولای کوژانوف، دیپلمات سابق سفارت روسیه در تهران و دانشیار کنونی دانشگاه قطر به گاردین گفت که روابط تل‌آویو و مسکو "در پایین‌ترین سطح از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی (سابق) قرار دارد. "

دکتر ورا میشلین شاپیر (Vera Michlin-Shapir)، مدرس کالج کینگز لندن و یکی از مقام‌های سابق شورای امنیت ملی اسرائیل و متخصص سیاست خارجی روسیه گفت: گزارش‌های ضدونقیض منتشر شده توسط اسرائیل و روسیه پس از تماس ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین تیرگی روابط طرفین را نشان داد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت که در گفت‌وگو با پوتین از "مواضع ضداسرائیلی" نمایندگان مسکو در سازمان ملل ابراز نارضایتی کرده و در عین حال "مخالفت شدید" خود با همکاری "خطرناک" روسیه و ایران را ابراز کرده است.

در همین حال، کرملین بر "اوضاع فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه" تاکید کرد و پوتین گفت که پاسخ نظامی اسرائیل به حمله حماس نباید "به چنین پیامدهای وخیمی برای مردم غیرنظامی منجر شود."

یک روز پیش از گفت‌وگوی این دو، مسکو از قطعنامه سازمان ملل که خواهان آتش‌بس فوری در نوار غزه بود، حمایت و اعلام کرده بود که آمریکا "در قتل‌عام وحشیانه اسرائیل شریک است."

کوژانوف گفت که پایان روابط حسنه میان روسیه و اسرائیل نشان‌دهنده تغییر وسیع‌تر موضع کرملین در خاورمیانه است که از زمان آغاز جنگ علیه اوکراین در جریان بوده است. وی گفت: روسیه به‌سرعت متوجه شد که روابط با غرب برای مدت طولانی آسیب دیده است.

کوژانوف استدلال کرد که پس از شروع جنگ، مسکو به دنبال راه‌هایی برای تقویت روابط اقتصادی و نظامی خود با کشورهای عربی و در عین حال نزدیک‌تر شدن به ایران بود. جنگ اسرائیل و حماس همچنین فرصت نادری را برای مسکو فراهم کرد تا روابط با جنوب جهانی را که غرب را به دورویی در برابر مرگ‌ومیر فلسطینیان متهم کرده، گرم کند.

به نوشته گاردین، در بهار ۲۰۲۲ و زمانی که مقام‌های روس، اسرائیل را به حمایت از "رژیم نئونازی" اوکراین متهم کردند، تنش‌های طرفین برای نخستین بار به افکار عمومی سرایت کرد.

میشلین شاپیر گفت: در ۷ اکتبر، اسرائیل از خواب بیدار شد و روسیه را در طرف مقابل جنگ دید. با این وجود پایه‌های این گسست زمانی که پوتین به اوکراین حمله کرد، بنیان گذاشته شده بود.

همزمان با حمله حماس، مقام‌های روس و رسانه‌های تحت کنترل دولت به سرعت موضعی طرفدار فلسطین گرفته و از اشتباه‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل، ابراز شادمانی کردند.

به نوشته گاردین، جنگ اسرائیل و حماس یک پیروزی برای پوتین بوده و تمرکز غرب بر جنگ در اوکراین را منحرف ساخته است. از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا تقلا می‌کنند تا دو بسته کمکی را که برای بقای دولت اوکراین حیاتی تلقی می‌شوند، نهایی سازند.

در همین حال یک دیپلمات ارشد اروپایی در مسکو که خواست نامش فاش نشود به گاردین گفت: در حال حاضر طولانی کردن درگیری جاری در خاورمیانه به نفع روسیه است.

او گفت که بیم آن می‌رود که جنگ همه‌جانبه اسرائیل و حزب‌الله لبنان هرگونه کمک به اوکراین را از مسیر خود خارج سازد.

منبع: ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
مر گ برنتانیاهوی کودک کش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست