بازدید 3377

اگر درآمد بالای ۱۸ میلیارد تومان دارید، بخوانید

همه کسانی که تا پایان شهریور درآمد بالای ۱۸ میلیارد تومان داشته باشند، از اول دی ماه ملزم هستند که برای عملکرد فصل پاییز خود به ارائه صورتحساب‌های مالیاتی در سامانه مؤدیان اقدام کنند.
کد خبر: ۱۲۱۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹ 25 December 2023

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از روزنامه ایران؛ در هفته گذشته شایعه‌ای در خصوص دریافت مالیات ۲۵ درصدی از فروش طلا در شبکه‌های اجتماعی در میان مردم دست به دست شد در حالی که این موضوع صرفاً یک شایعه بود. در واقع این شایعه‌سازی در فضای مجازی همزمان شد با الزام اتصال مشاغل مختلف به سامانه مؤدیان که به نظر می‌رسد، این عملیات روانی برخی فراریان مالیاتی در راستای اجتناب از ثبت معاملات و شفافیت درآمدهای خود بوده است.

سازمان امور مالیاتی از اول دی ماه ۱۴۰۲ همه مشاغل را موظف به اتصال به سامانه مؤدیان کرده است تا بر اساس این سامانه هر گونه خرید و فروش ثبت و با ایجاد شفافیت، مالیات‌ستانی عادلانه انجام شود. همزمان با این گام تحولی در راستای افزایش عدالت در نظام مالیاتی، عده‌ای با شایعه‌سازی موضوع تعیین ۲۵ درصدی نرخ مالیات طلا را عنوان کرده‌اند و در این زمینه عملیات روانی گسترده‌ای را در فضای مجازی و فضای خبری کشور اجرا کردند. پمپاژ این شایعه توسط فراریان مالیاتی، بیش از پیش نشان داد که مسیر حرکت دولت سیزدهم در تحول نظام مالیاتی فراریان مالیاتی را نقره‌داغ می‌کند. با توجه به پیوست عدالت در حوزه مالیاتی، افرادی که دارای مشاغل خاص با درآمدهای هنگفت هستند امکان اجتناب از پرداخت مالیات نخواهند داشت و به عبارت دیگر مانند سال‌های گذشته بار مالیاتی روی دوش مشاغل عادی و کارمندان نخواهد بود بلکه با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و مشاغل خاص به سمت نظام مالیاتی عادلانه حرکت خواهیم کرد. همین امر صدای برخی مشاغل خاص و فراریان مالیاتی را بلند کرده است و به دلیل اینکه نمی‌توانند به صورت علنی اظهارنظر کنند که قصد اجتناب از پرداخت مالیات را ندارند، سعی می‌کنند با عملیات روانی و شایعه‌سازی‌های گسترده در موضوعات مرتبط با نظام مالیاتی، مانع ادامه پیشروی حرکت دولت سیزدهم به سمت مالیات‌ستانی عادلانه شوند.

سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به برخی شایعات و ابهامات مطرح شده در خصوص مالیات طلا توضیحاتی ارائه کرد و دریافت مالیات ۲۵ درصدی از طلا را تکذیب کرد. در واقع هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات‌ستانی از صنف طلا وضع نشده است؛ بنابراین اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلا کذب است. همچنین اصل طلا و جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات بر ارزش افزوده بوده و تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید است، مشمول ارزش افزوده است. بر این اساس هیچ مالیات جدیدی بر خریدار طلا وضع نشده است، بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست.

روز گذشته سازمان امور مالیاتی تأکید کرد که در حال حاضر اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف بوده و فقط ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود که این نرخ مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ است.

مالیات طلا و جواهر تغییر نکرده است

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هیچ‌گونه نرخ جدید یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان وجود ندارد، گفت: طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین مکلفند از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند.

مهدی موحدی‌‌بک‌نظر اظهار داشت: هیچ نرخ جدید یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان وجود ندارد و فقط تکلیفی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین بر اساس جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مکلف هستند از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این در راستای الزام قانون تسهیل کسب و کارهاست.

وی گفت: سایر مؤدیان در قالب حکم خاص مانند طلافروشان یا پزشکان در قالب جز ۲ بند «ط» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز ملزم به استفاده از صورتحساب‌های الکترونیکی هستند، اما غیر از این موارد خاص همه کسانی که تا پایان شهریور درآمد بالای ۱۸ میلیارد تومان داشته باشند، از اول دی ماه ملزم هستند که برای عملکرد فصل پاییز خود به ارائه صورتحساب‌های مالیاتی در سامانه مؤدیان اقدام کنند و کسانی که درآمدشان بعد از آن از ۱۸ میلیارد تومان تجاوز کند بعد از پایان زمستان امسال از اول تیرماه ۱۴۰۳ مکلف خواهند شد صورتحساب‌های خود را در سامانه مؤدیان ثبت کنند.

 

بــــرش

نرخ جدیدی از مالیات طلافروشان مطرح نیست

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: طلافروشان مانند سابق ملزم هستند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و کارمزد طلا بپردازند و هیچ حکم جدیدی برای طلافروشان وجود ندارد. موحدی ‌بک‌نظر خاطرنشان‌کرد: طلافروشان بر اساس قانون از ابتدای دی‌ماه مکلفند صورتحساب‌های خود را در سامانه مؤدیان بارگذاری کنند. یعنی فقط اتصال آنها به سامانه مؤدیان و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی مدنظر است و نرخ جدیدی از مالیات طلافروشان مطرح نیست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار