بازدید 3549
در بحبوحه اختلافات مرزی ونزوئلا و گویان؛

انگلیس کشتی نظامی به گویان می‌فرستد

وزارت دفاع انگلیس امروز (یکشنبه) اعلام کرد که اواخر ماه جاری [میلادی] یک کشتی نظامی در نزدیکی گویان مستقر خواهد کرد، این درحالی است که این کشور آمریکای جنوبی بر سر منطقه نفت‌خیز «اِسِکیبو» با همسایه خود ونزوئلا با اختلاف مرزی مواجه است.
کد خبر: ۱۲۱۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱ 24 December 2023


به گزارش  تابناک از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای بدون اشاره به ونزوئلا یا مناقشه مرزی موجود بین کاراکاس و گویان اعلام کرد که کشتی گشتی «نیروی دریایی سلطنتی» موسوم به «اچ‌ام‌اس ترنت» (HMS Trent) را [در گویان] مستقر خواهد کرد.

سخنگوی این وزارتخانه در این باره گفت: کشتی «اچ‌ام‌اس ترنت» اواخر این ماه [میلادی] از متحد منطقه‌ای و شریک مشترک‌المنافع گویان به عنوان بخشی از سلسله تعاملات در منطقه در طول ماموریت گشت‌زنی خود در اقیانوس اطلس بازدید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، استقرار این کشتی نظامی به دنبال سفر وزیر خارجه انگلیس به گویان در اوایل ماه جاری [میلادی] است که با هدف نشان دادن حمایت از این متحد و مستعمره سابق این کشور انجام شد.

گویان و ونزوئلا پیشتر توافق کردند که برای حل اختلافات ارضی در مورد منطقه «اِسِکیبو»، از استفاده از زور خودداری کنند و تنش‌ها را در طول مناقشه طولانی مدت خود، تشدید نکنند.

بیش از یک قرن است که ونزوئلا و گویان مدعی حاکمیت بر اسکیبو هستند، منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع که دارای ذخایر نفتی مهمی است.

به گزارش ایرنا، تنش‌ها میان کاراکاس و جورج تاون به تازگی و پس از موافقت گویان با فعالیت شرکت آمریکایی اکسون موبیل در بلوک‌های نفت و گاز واقع در قلمرو دریایی اسکیبو افزایش یافته است.

پس از رد و بدل کردن اعتراض‌های دیپلماتیک، دولت ونزوئلا با برگزاری یک همه‌پرسی مشورتی در سوم دسامبر (۱۲ آذر)، الحاق این منطقه و اعطای تابعیت به ساکنان این منطقه را به رای گذاشت.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا (CNE) به دنبال برگزاری همه‌پرسی مشورتی غیر الزام‌آور در این کشور اعلام کرد، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۵۴ هزار نفر به ادعای ونزوئلا در مورد حق حاکمیت گوایانا اسکیبا رای مثبت دادند.

با گذشت ۲ روز از برگزاری همه‌پرسی، مادورو لایحه‌ای برای ایجاد ایالت گوایانا اسکیبا (Guayana Esequiba) به مجلس ملی ارائه و همچنین نماینده‌ای از حزب حاکم این کشور برای اداره موقت این منطقه منصوب کرد.

به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها و هراس منطقه از بروز جنگ میان دو کشور، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و عرفان علی رئیس‌جمهوری گویان به دنبال پیشنهاد لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل و دولت سنت وینسنت و گرانادیناس با هدف برقراری یک میز سطح بالا برای حفظ صلح در آمریکای لاتین و کارائیب بدون دخالت عوامل خارجی، با یکدیگر ملاقات کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست