آیا شرکت مبین برنامه ای برای تجدید ارزیابی دارایی ها دارد؟

کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران شرکت مبین انرژی خلیج فارس در تاریخ ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. گزارش نبض بورس از این کنفرانس را بخوانید.
کد خبر: ۱۲۱۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰ 16 December 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران شرکت مبین انرژی خلیج فارس در تاریخ ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در این کنفرانس به سوالات در حوزه‌ی نرخ‌های یوتیلیتی، ارزش دارایی مولد، طرح پتروشیمی آپادانا، مطالبات شرکت و افزایش سرمایه و ... پاسخ داده شد:

 
با توجه به فرمول و رابطه مستقیم درآمد شرکت با ارزش دارائی ها، آیا شرکت برنامه‌ای مبنی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائی‌ها دارد؟ با توجه به فرمول نرخ گذاری که دارائی‌ها بر اساس قیمت کارشناسی در فرمول مدنظر قرار می‌گیرد و نیز تا این تاریخ از سوی سهامدار عمده مبنی بر تجدید ارزیابی دارائی‌های ثابت، شناسایی و ثبت در دفاتر به این شرکت اعلام نشده است.
 
با توجه به برنامه اورهال شرکت‌های جم، زاگرس، پردیس و آریاساسول، طبق برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال جاری، میزان فروش شرکت چه مقدار کاهش خواهد یافت؟ با توجه به پیش بینی تعمیرات اساسی شرکت‌های مصرف کننده به تفکیک در قرارداد‌های فی ما بین، لذا در بودجه تولید و فروش سالانه این موضوع لحاظ گردیده است. البته محدودیت‌های مصارف گاز که اخیرا از سوی شرکت گاز اعلام و اعمال گردیده که با توجه به کاهش مصارف یوتیلیتی واحد‌های مصرف کننده گاز خوراک (شرکت‌های زاگرس و پردیس) بالتبع بر فروش و سود شرکت مبین تاثیر می‌گذارد.
 
شرکت برنامه‌ای جهت تجدید ارزیابی دارائی‌ها یا از محل سرمایه گذاری در پتروشیمی آپادانا دارد؟ شرکت فعلا برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی دارائی‌ها ثابت یا تجدید ارزیابی سرمایه گذاری بلندمدت پتروشیمی آپادانا در دستور کار ندارد.
 
در صورتی که فرمول نرخ گذاری یوتیلیتی سال ۱۴۰۰ برای سال ۱۴۰۱ نیز لحاظ گردد، تعدیل سود ۱۴۰۱ به چه میزان خواهد بود؟ در خصوص نرخ سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تاثیر آن بر سود شرکت مبین، اول اینکه نرخنامه هنوز ابلاغ نشده است با فرض اینکه فرمول سال ۱۴۰۱ نظیر سال ۱۴۰۰ باشد، تنها نکته مهم در درآمد و سود سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ گاز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ می‌باشد. با توجه به اینکه تاثیر پارامتر فوق با یکسال تاخیر انجام می‌شود، سبب تغییر در سود سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهد شد. اما به نظر نمی‌رسد در سود اعلامی سال ۱۴۰۱ که قبلا در مجمع تصویب شده تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
 
آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و راه اندازی طرح پتروشیمی آپادانا خلیج فارس به چه صورت است؟ پیشرفت فیزیکی طرح پتروشیمی آپادانا خلیج فارس تا این تاریخ ۸۹.۵ درصد می‌باشد و همچنین با توجه به تغییر برنامه زمانبندی پروژه مذکور پیش بینی می‌گردد تکمیل نصب مکانیکی واحد متانول در پایان سال ۱۴۰۲ و همچنین شروع راه اندازی این واحد از ابتدای سه ماهه دوم سال ۱۴۰۳ خواهد بود. پیش بینی تولید واحد مذکور، نیمه دوم سال ۱۴۰۳ می‌باشد.
 با توجه به اختلاف فاحش نظر مصرف کنندگان با نرخ‌های مدنظر مبین و تقسیم سود حداکثری سال‌های گذشته مبین آیا احتمال تعدیل منفی وجود دارد؟ نرخ نامه سال ۱۴۰۰ مورد اعتراض برخی از مصرف کنندگان واقع شد و در مرحله تجدید نظر شورای رقابت، مصوبات ۴۷۹ و ۴۸۹ شورای رقابت، مجددا صحه گذاری شد. در ادامه اعتراض بعضی شرکت‌های مصرف کننده از شورای رقابت به دیوان عدالت ارجاع گردید که تاکنون سه شعبه دیوان عدالت اداری، مجددا بر قطعیت مصوبات ۴۷۹ و ۴۸۹ شورای رقابت و همچنین نرخنامه ابلاغ شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید نموده اند؛ لذا نرخنامه مصوب سال ۱۴۰۰ به قوت خود باقی است.
نهایتا پرونده به هیات عمومی دیوان عدالت اداری (به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری در این زمینه) ارجاع و براساس دادنامه‌ی مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۳، نرخنامه صادره سال ۱۴۰۰ شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد تایید قرار گرفت. براساس همین دادنامه، قاعدتا تعدیل منفی برای شرکت متصور نخواهد بود.
 
ارزش دارائی مولد شرکت مبین در فرمول شورای رقابت به صورت دلاری چقدر لحاظ شده است؟ در سال ۱۴۰۰ ارزش گذاری منصفانه دارائی‌های مولد کلیه شرکت‌ها توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری و به دستور شورای رقابت و با عاملیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام پذیرفته است اطلاعات مذکور به صورت مجتمع در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد.
 
آیا در نحوه‌ی محاسبه فرمول اعلامی توسط شورای رقابت جهت تعیین نرخ یوتیلیتی تغییری ایجاد نشده است؟ لطفا آخرین اطلاعات از نحوه‌ی نرخ گذاری یوتیلیتی شرح دهید؟ براساس مصوبه ۶۲۱ شورای رقابت مورخ ۱۴۹۲/۸/۳۰ ضوابط حاکم بر شرایط و ضوابط مقرر طبق مصوبات ۳۸۲ و ۴۷۹ برای سال ۱۴۰۱ و بعد از آن تا زمان اتخاذ تصمیم جدید معتبر می‌باشد. تا این تاریخ ابلاغیه این مصوبه جهت نرخ گذاری محصولات برای سال ۱۴۰۱ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به این شرکت ابلاغ نگردیده است.
 
اگر مایل به دیدن پرسش و پاسخ کامل هستید لینک زیر را کلیک کنید
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست