بازدید 2222
۲

مخالفت ایران، چین و عربستان با کوچ اجباری فلسطینی‌ها

ایران، چین و عربستان سعودی در پکن بر لزوم توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه و امدادرسانی به غیرنظامیان به طور مستمر تأکید کرده و با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها مخالفت کردند.
کد خبر: ۱۲۱۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷ 16 December 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، نخستین نشست کمیته سه جانبه مشترک ایران، چین و عربستان روز جمعه مورخ ۲۴ آذر ماه مصادف با ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، در پکن برگزار شد.

عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی، مدیر دفتر کمیته روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وانگ یی وزیر امور خارجه با رؤسای هیات‌های ایران و عربستان دیدار کرد.

این نشست به ریاست دنگ لی معاون وزیر امور خارجه چین به منظور پیگیری توافقنامه پکن برگزار شد که در آن رئیس هیأت ایرانی علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت عربستان سعودی ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر امور خارجه بودند.

در این دیدار، نتایج مثبت  روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با توجه به توافق پکن که در ماه مارس گذشته بین دو کشور با حضور جمهوری خلق چین منعقد شد و همچنین موضوع بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض، دیدارها و سفرهای متقابل وزرای خارجه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. ایران و عربستان از نقش مهم جمهوری خلق چین در این زمینه و میزبانی این نشست قدردانی کردند.

ایران و عربستان سعودی تعهد کامل خود را نسبت به اجرای توافق پکن اعلام کردند. طرف چینی هم بر آمادگی خود برای ادامه نقش سازنده و حمایت از طرف‌های ایرانی و عربستانی در برداشتن گام‌های بیشتر برای تقویت روابط تأکید کرد.

سه طرف در مورد راه‌های همکاری سه جانبه در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردند.

هیأت‌های چین، ایران و عربستان از تداوم وضعیت کنونی نوار غزه به عنوان تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه و در سطح بین‌المللی ابراز‌ نگرانی‌ کرده و بر لزوم توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه و امدادرسانی به غیرنظامیان به طور مستمر تأکید و با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها مخالفت کردند. سه طرف تأکید کردند که هر‌گونه اقدام برای آینده فلسطین باید منعکس کننده اراده مردم فلسطین باشد. همچنین طرف‌های حاضر در این نشست از حق مردم فلسطین برای ایجاد کشور و تعیین سرنوشت خود حمایت کردند.

ایران، چین و عربستان سعودی بر ادامه نشست‌های کمیته مشترک سه جانبه تأکید کردند و مقرر شد نشست بعدی کمیته در پاسخ به دعوت پادشاهی عربستان سعودی در ژوئن ۲۰۲۴ در این کشور برگزار شود.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و الخریجی قائم مقام وزارت امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی همچنین عصر جمعه به صورت مشترک با  وانگ یی عضو دفتر سیاسی حزب و وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کردند.

وانگ یی در این دیدار با تبریک برگزاری نخستین نشست معاونان وزارت امور خارجه ایران، چین و عربستان سعودی به میزبانی پکن اعلام کرد که چین ضمن حمایت از گسترش همکاری‌های ایران و عربستان، خواستار تقویت مناسبات اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و تبادلات مردمی ایران و عربستان سعودی است.

وانگ یی همچنین در این دیدار با اشاره به حمایت چین از موضع کشورهای اسلامی و عربی در مسئله فلسطین خواستار تسریع در آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه در غزه شد و راه حل بحران در فلسطین را احترام به خواست و حقوق‌ مشروع مردم فلسطین دانست.

علی باقری نیز در این دیدار ضمن تمجید از نقش میانجیگرانه چین در برقراری مجدد روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری مشترک بین سه کشور در زمینه‌های توسعه‌ای، زیست محیطی، فرهنگی و اقتصادی تأکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نخستین نشست مشترک معاونان وزارت امور خارجه ایران، چین و عربستان سعودی در پکن حضور دارد، بعد از ظهر جمعه به صورت جداگانه با دنگ لی معاون وزیر خارجه چین و الخریجی قائم مقام وزارت خارجه عربستان سعودی دیدار و در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف از جمله توقف تهاجم مردم مظلوم غزه و لزوم کمک رسانی فوری تبادل نظر کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
یک کشور غیر مسلمان خفاش خور کافر، دو کشور به ظاهر مسلمان رو مجبور به روابط سیاسی کرد.
الان دیگه به عدم کوچ اجباری راضی شدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست