بازدید 2913

حرکت جنجال‌برانگیز مجارستان علیه اوکراین

نخست‌وزیر مجارستان تصویب بودجه ۵۰ میلیارد یورویی برای اوکراین در اتحادیه اروپا را وتو کرد.
کد خبر: ۱۲۱۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲ 15 December 2023
حرکت جنجال‌برانگیز مجارستان علیه اوکراین

 

به گزارش تابناک، تنها ساعاتی پس از آنکه بروکسل تصمیم به آغاز رسمی گفت‌وگوهای عضویت در این اتحادیه برای اوکراین گرفت ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان تصویب بودجه ۵۰ میلیارد یورویی (۵۴ میلیارد دلار) برای کی‌یف را وتو کرد.

رهبران این اتحادیه که در بروکسل نشستی برگزار کرده بودند، گفتند که در ماه میلادی آینده دوباره مساله بودجه را بررسی خواهند کرد.

اوربان که نزدیک‌ترین چهره اتحادیه اروپا به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است در فضای مجازی از وتو کردن لایحه‌ای با هدف تخصیص بودجه مضاعف برای اوکراین خبر داد.

مارک روته نخست وزیر هلند در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: هنوز کمی فرصت داریم. اوکراین هنوز برای چند هفته بودجه دارد.

از چند هفته قبل نخست وزیر مجارستان هشدار داده بود که با آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و همچنین تخصیص بودجه مضاعف به جنگ این کشور با روسیه مخالفت خواهد کرد.

وتو شدن طرح تخصیص بودجه حمایتی به اوکراین در اتحادیه اروپا دومین ضربه مالی است که در یک هفته گذشته به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین وارد شده‌است.

پیشتر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین پشت درهای بسته، گفت که هنوز بر شروط خود برای تصویب بودجه حمایتی برای اوکراین تأکید دارد و تا زمان برآورده‌شدن آن‌ها اوکراین کمکی دریافت نخواهد کرد.

با آغاز جنگی تازه در نوار غزه، اوکراین که نتوانست در ضدحمله پر سر و صدای خود دستاورد چندانی داشته باشد حالا به دنبال احیای جریان حمایت‌های نظامی غرب است؛ کمک‌هایی که به اذعان مقامات اوکراینی ادامه جنگ بدون آن‌ها برای کی‌یف ناممکن خواهد بود.

آمریکا بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحاتی اوکراین است؛ اما کاخ سفید و کنگره ایالات متحده تا امروز برای تصویب بودجه حمایتی جدید اوکراین به توافق نرسیده‌اند.

از این رو زلنسکی شخصاً به واشنگتن رفته بود تا در آستانه تعطیلی کنگره آمریکا به مناسبت تعطیلات سال نوی میلادی، آخرین تلاش‌های خود را برای تصویب بودجه برای کشورش در سال میلادی جاری به کار گیرد؛ اما ناکام ماند.

بروکسل میلیاردها یورو از بودجه‌های اتحادیه اروپا برای مجارستان را به بهانه نگرانی نسبت به حاکمیت قانون در بوداپست مسدود کرده‌است. منتقدان اوربان بر این باورند که او سعی دارد با استفاده از مساله جنگ اوکراین، بودجه‌های مسدود شده کشور خود را آزاد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی