بازدید 2147

واردات سوخت افغانستان از روسیه ۲ برابر شد

کد خبر: ۱۲۱۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰ 14 December 2023

افغانستان، خرید گاز نفتی مایع شده (ال‌پی‌جی) روسیه را در فاصله ژانویه تا نوامبر، دو برابر کرد.

به گزارش ایسنا، روسیه رسما حکومت طالبان را به عنوان دولت مشروع در افغانستان به رسمیت نشناخته است اما یکی از نخستین کشورهایی بوده که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، قراردادهایی را امضا کرده و توافق‌های تجاری منعقد کرده است.

افغانستان و روسیه سال گذشته پس از این که مسکو به دولت طالبان، قیمت پایین‌تر از بازار جهانی پیشنهاد کرد، قراردادی را برای تامین بنزین، دیزل، گاز و گندم امضا کردند. این قرارداد، نخستین قرارداد اقتصادی بین‌المللی بود که از زمان بازگشت به قدرت، توسط طالبان امضا شد.

طبق آمار صنعتی، عرضه ال‌پی‌جی روسیه به افغانستان از طریق ریلی، در فاصله ژانویه تا نوامبر، از ۱۷۶ هزار تن فراتر رفت که بیش از دو برابر میزان تحویل داده شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است. نیمی از این حجم، از کارخانه پالایش گاز اورنبرگ تحویل داده شده است.

مجموع صادرات ال‌پی‌جی روسیه به آسیای مرکزی در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۳، دو برابر شد و به ۳۹۰ هزار و ۱۰۰ تن رسید.

ال‌پی‌جی یا پروپان و بوتان، به عنوان سوخت برای خودروها، گرمایش و تولید مواد پتروشیمی، استفاده می‌شود.

صادرات ال‌پی‌جی برخلاف نفت خام، هدف تحریم‌های غربی قرار نگرفته است. با این حال، روسیه عرضه ال‌پی‌جی به اروپا را کمتر کرده و در عوض صادرات بیشتری به آسیای مرکزی داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت‌های گازپروم، روس‌نفت، لوک اویل، گازپروم نفت و پالایشگاه اورسک، صادرکنندگان بزرگ ال‌پی‌جی روسیه هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست