بازدید 2163

تیر تحریم‌ها علیه نفت روسیه به سنگ خورد

کد خبر: ۱۲۰۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ 07 December 2023

گزارش جدید «مرکز تحقیقات در زمینه انرژی و هوای پاک» مدعی شد مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای نفت روسیه، نتوانسته است به طور کامل، به هدف خود دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، اندیشکده مرکز تحقیقات در زمینه انرژی و هوای پاک (CREA) در گزارش جدیدی اعلام کرد با گذشت یک سال از معرفی مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، این مکانیزم موفق شده است درآمد مسکو از صادرات نفت را کمتر کند اما به پتانسیل کامل خود دست پیدا نکرده است.

اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت و استرالیا، با هدف محدود کردن درآمدهای مسکو، از پنجم دسامبر سال گذشته، سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای صادرات نفت روسیه از طریق دریا، اعمال کردند. تحت مکانیزم سقف قیمت، شرکت‌های گروه هفت و اتحادیه اروپا اجازه ندارند برای نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه که بالاتر از سقف قیمت تعیین شده فروخته شده‌اند، خدمات حمل، بیمه و فاینانس فراهم کنند.

روسیه تا حد زیادی مجبور شده است برای حمل نفت و اجتناب از رعایت سقف قیمت، به استفاده از ناوگان کشتی‌هایی روی بیاورد که به کشتی‌های شبح معروف هستند و عمده آنها را نفتکش‌های فرسوده، تشکیل می‌دهند. این ناوگان، نفت را به کشورهایی از جمله چین و هند حمل می‌کنند که در مسافت بسیار دورتری در مقایسه با مشتریان سنتی روسیه قرار دارند و  در نتیجه، هزینه‌های حمل و نقل به میزان چشمگیری بالاتر می‌رود.

در گزارش مرکز CERA آمده است: هر چند روشن است که تحریم‌ها، عزم روسیه برای جنگ را کاهش نداده‌اند اما تحلیل این مرکز نشان می‌دهد که ممنوعیت واردات نفت به اتحادیه اروپا و سقف قیمت گروه هفت، درآمد این کشور از صادرات نفت را به میزان ۱۴ درصد کاهش داده‌اند.

طبق برآورد CERA، ممنوعیت واردات و سقف قیمت، باعث از دست رفتن درآمد صادراتی روسیه به میزان ۳۶.۸ میلیارد دلار (۳۴ میلیارد یورو) شده است. این تاثیر بسیار کمتر از آن است که می توانست حاصل شود و سقف قیمت، تاثیر داشته اما نتوانسته است پتانسیل خود را عملی کند.

به گفته تحلیلگران CERA، تحریم‌ها بر درآمد صادراتی روسیه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تاثیر گذاشتند اما شکست در اعمال، تحکیم و کنترل سقف قیمت، به روسیه اجازه داد این تاثیر را در نیمه دوم سال خنثی کند.

غرب درصدد تشدید سخت گیری علیه کسانی است که مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه را دور می‌زنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمریکا در هفته‌های اخیر، چندین کشتی و مالکان آنها را به دلیل نقض مکانیزم سقف قیمت، تحریم کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی