بازدید 8859
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

استالین، روزولت و چرچیل در تهران / اهدای شمشمیر چرچیل به استالین در تهران / سخنرانی تلخ محمدرضا شاه درباره تحقیر تاریخی / مخوف‌ترین تکاور جنگ جهانی دوم

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۲۰۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰ 28 November 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

برای مشاهده ویدیوها روی تیترها کلیک کنید

 

استالین، روزولت و چرچیل در تهران

 

این ویدیوی تاریخی که متعلق به سال ۱۹۴۳ است، به سفر ژوزف استالین، فرانکلین روزولت و وینستون چرچیل به ایران برای کنفرانس تهران که به صورت سری از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ در سفارت شوروی در تهران برگزار شد، می‌پردازد. روزولت، چرچیل و استالین، رهبران آمریکا و بریتانیا و شوروی بدون این که به ایران اطلاع دهند به تهران آمدند و اساساً دولت محمدرضا پهلوی را جدی نمی‌گرفتند. آن‌ها حتی حاضر به دیدار با محمدرضا پهلوی نشدند و او مجبور شد، برای دیدار با رهبران این سه کشور به سفارت شوروی در تهران برود. مهم‌ترین توافقی که در این کنفرانس به‌ دست آمد، درباره گشایش جبهه دوم در غرب اروپا بود. در خلال این کنفرانس، چرچیل به جهت شجاعت و دلاوری نیرو‌های ارتش شوروی در پاسداری از شهر استراتژیک استالینگراد، یک شمشیر را که به شمشیر استالینگراد شهرت یافت به استالین اهدا کرد. این کنفرانس از این جهت سری بود که آلمان‌ها درصدد ترور رهبران سه کشور درگیر در جبهه مقابل متحدین بودند. تصاویری که از این سفر ثبت شده را در «تابناک» می‌بینید.  

 

 

اهدای شمشمیر چرچیل به استالین در تهران

 

«کنفرانس تهران / Tehran Conference» با نام رمز «یوریکا / Eureka» با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ مصادف با ۲۸ نوامبر تا یک دسامبر ۱۹۴۳ سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد تا سران بریتانیا، آمریکا و شوروی درباره سرنوشت جنگ جهانی دوم تصمیم گیری کنند. این کنفرانس از این جهت سرّی بود که آلمان‌ها در صدد ترور رهبران سه کشورِ درگیر در جبهه مقابل متحدین بودند. هیتلر خود به یک افسر آلمانی به نام سرهنگ کنراد زینر مأموریت ترور را واگذار کرد. این عملیات را هم آلمان‌ها «عملیات پرش بلند» نام نهادند. مهم‌ترین توافقی که در این کنفرانس به‌دست آمد، دربارهٔ گشایش جبهه در غرب اروپا بود. در خلال این کنفرانس، در روز ۲۹ نوامبر، چرچیل به جهت شجاعت و دلاوری نیرو‌های ارتش شوروی در پاسداری از شهر استراتژیکِ استالینگراد، یک شمشیر را که به شمشیر استالینگراد شهرت یافت، به استالین اهدا کرد. تصاویر رنگی نادر از این رویداد را از این کنفرانس که بدون هماهنگی با ایران برگزار شده و محمدرضا پهلوی به عنوان شاه ایران تنها ناظر آن بود، در تابناک می‌بینید.  

 

 

سخنرانی تلخ محمدرضا شاه درباره تحقیر تاریخی

 

اشغال ایران در جریان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم که به مرگ میلیون‌ها ایرانی بر اثر حوادث متعدد از جمله چندین قحطی منجر شد، متاثر از اشتباهات محاسباتی حاکمان قاجار و رضاشاه بود. این موضوع که رضا پهلوی در اشتباه محاسباتی تاریخی با نزدیک شدن به هیتلر، زمینه ساز اشغال ایران و سقوطش از قدرت و تبعیدش شد، اسباب تحقیر محمدرضا پهلوی گشته بود؛ تحقیری که نقطه اوجش نشست تهران سران متفقین در تهران بدون اطلاع از حکام ایران بود. محمدرضا پهلوی در بخشی از سخنرانی که کنگره انقلاب سفید در سال ۱۳۵۱ در سالن ورزشی هفت تیر تهران داشت، این تحقیر تاریخی را در سخنرانی تلخ یادآور شد. این رویداد را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.  

 

 

مخوف‌ترین تکاور جنگ جهانی دوم

 

«اتو اسکورتسنی / Otto Skorzeny» یک تکاور آلمانی و افسر وافن اس اس بود که در زمان جنگ جهانی دوم، عملیات‌ بسیار مهمی را برای آلمان نازی انجام داد. او پس از جنگ نیز برای بسیاری از کشورهای مختلف از جمله آمریکا عملیات انجام داد و با تشکیل سازمان‌هایی مانند پالادین گروپ در قالب یک شرکت امنیتی خصوصی به تربیت مزدورهایی که عملیات‌ چریکی انجام می‌دادند ادامه داد. این تکاور قابل که به چند زبان مسلط بود، در طول جنگ با انجام عملیات‌ خطرناک هم در میدان جنگ و هم از نظر تبلیغاتی به ارتش و حکومت هیتلر و پس از آن نیز به سی‌آی‌ای «CIA» و سایر سازمان‌های امنیتی و دولت‌های مختلف نیز کمک‌های بسیاری کرد. در این ویدیو بیشتر با این تکاور نازی آشنا شوید. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ایول به تو ایول به ماج
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی