بازدید 3415

۴ گونه بومی ایران که بیشتر قاچاق می شوند

نگهداری و خرید و فروش حیات وحش (زنده و غیر زنده) به مانند حیوانات خانگی معمول (سگ و گربه) رو به افزایش است. آمارها نشان می‌دهد این پدیده نسبت به ابتدای دهه ۹۰ حدود ۳ برابر شده است.
کد خبر: ۱۲۰۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶ 26 November 2023

 به گزارش تابناک، همشهری آنلاین نوشت: همزمان با افزایش تمایل شهروندان به نگهداری از حیوانات، نهاد‌های دولتی مرتبط با قاچاق حیات وحش امروز در نشست هم‌اندیشی مقابله و پیشگیری از قاچاق حیات وحش اعلام آمادگی کردند تا به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند تا بر اساس فهرست گونه‌های حساس و در فهرست در معرض انقراض مانع جلوی قاچاق این گونه‌ها را بگیرند.

سالانه ١٢ هزار حیوان در کشور زنده گیری می شود

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست: در سال بین ۶ تا ١٢ هزار پستاندار و پرنده در کشور زنده‌گیری و وارد بازار خرید فروش و بخش عمده‌ای هم از کشور خارج می‌شود. ایران مقصد قاچاق پرندگان زینتی نیز است که از شرق وارد کشور می‌شوند. ٣ هزار مرکز درمانی حیات وحش در کشور وجود دارد که سالانه بیش از ١٠ هزار مراجعه برای درمان حیات وحش به این مراکز انجام می‌شود و نشان می‌دهد تمایل مردم به نگهداری از حیات وحش افزایش یافته است. علاوه بر فقر در جوامع محلی و همچنین ناآگاهی از عواقب قاچاق حیات وحش تا زمانی که بازار حیات وحش خلیج‌فارس در تهران فعال است برخورد با قاچاقچیان بسیار دشوار خواهد بود. سرشاخه های قاچاق دستگیر نمی‌شوند. برخورد قضایی با مافیای خرید و فروش حیات وحش بسیار دشوار است و قوانین موجود بازدارنده نیست.

علاقه عربها برای سرمایه گذاری روی شاهین ایرانی

علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست: متاسفانه خلا قانونی در زمینه مقابله با قاچاق حیات وحش وجود دارد و لازم است در قالب لوایح و تصویب قوانین این خلا را برطرف کنیم. در تلاش هستیم تا از ظرفیت پهبادها تجهیزات سنجش از دور و شرکت‌های دانش بنیان برای حراست از محیط زیست بهره ببریم. قرار است تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام مناطق با استفاده از بیسیم دیجیتال پوشش داده شوند. سالانه تنها ١٢ تا ١٧ صدم درصد اعتبارات کشور به بخش محیط‌زیست اختصاص می‌یابد که با توجه به گستردگی این حوزه و شرایط آن، بسیار ناچیز است. کشورهای حاشیه خلیج فارس برای استفاده از برخی از گونه‌های جانوری ایران مانند شاهین علاقه دارند که در ایران سرمایه گذاری کنند ولی ما باید این موضوع را از جنبه‌های مختلف مانند جنبه فقهی بررسی کنیم.

دستگیری بیش از ٧ هزار قاچاقچی حیات وحش

سردار وحید مجید، رییس پلیس فتا فراجا: در زمینه جرایم قاچاق حیات وحش در فضای سایبری با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست رصد جرایم مربوط به این بخش را افزایش می‌دهیم. برخی جرایم در فضای سایبر ممکن است شاکی نداشته باشد مثل فروش و قاچاق در حوزه‌های محیط زیست. در حوزه گونه‌های حیات وحش نیز آمادگی همکاری در دو سطح ملی و استانی را داریم و بخش دیگر رصدها نیز در سایت‌های آگهی محور است که گاهی فروش حیوانات وحشی و پرنده‌ها را شاهد بوده‌ایم که چندین مورد در فسای شیراز شناسایی و اقدامات لازم انجام شد. در برخی نرم‌افزارهای خارجی نیز با مواردی این چنینی مواجه شده‌ایم که نیت‌های کلاهبرداری در قالب خرید و فروش حیوانات نادر و شکاری داشتند و پول‌هایی از افراد گرفته شده بود اما گونه‌ها تحویل نشده بود. مصادیق قاچاق باید کاملاً مشخص و رصدها افزایش یابد تا بتوانیم اقدامات موثرتری را در حفظ محیط زیست و مقابله با قاچاقچیان انجام دهیم.

پیشنهادات زیست محیطی دادستانی کل کشور

احمد قاسمی، مدیرکل حوزه معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور: دستگاه قضایی در انتهای مسیر مقابله با قاچاق قرار دارد و مهمترین وظیفه مربوط به یگان‌های حفاظت است. تقویت یگان‌ها (تجهیزات و نیروی انسانی) باید در اولویت قرار گیردد. کشفیات فقط ۱۰ درصد قاچاق حیات وحش را دربرمی‌گیرد و نیاز است اقداماتی مثل عدم صدور مجوز شکار و یا عدم صدور مجوز حمل سلاح صورت گیرد. به طور مثال سازمان مجوز ۵ روزه شکار می‌دهد ولی می‌بینیم که این مجوز برای ۲۰ روز استفاده می‌شود. ما آماده‌ایم تا بخشنامه‌ای را با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و ابلاغ کنیم که دادسراها شعبه یا شعبه‌هایی با قضات آموزش دیده در زمینه ارزش‌های اکولوژیک منابع طبیعی در نظر بگیرند. از آنجایی که سروع به جرم هم، جرم محسوب می‌شود جمع آوری دلایل عینی توسط یگان حفاظت محیط زیست بسیار ضروری است. ما حتی آماده‌ایم در مواردی که قضات به دلیل عدم آگاهی نسبت به حساسیت ربخی گونه‌ها، رای به برائت داده‌اند، دوباره پرونده‌ها را بررسی کنیم.

۸۶ گونه: خشکی زی در خطر انقراض

۱۶۵ گونه: خشکی‌زی حمایت و حفاظت شده

۸۶۶۰ گونه گیاهی (یک سوم آندمیک یا بومی هستند)

۴ گونه بومی ایران که بیشتر قاچاق می شوند:

شاهین

بالابان

بحری

هوبره

بیشترین آمار قاچاق حیات وحش و کشفیات:

بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان

کشفیات فراجا امسال (از ابتدای سال 1402 تا کنون):

۷۱۱۳ قاچاقچی

۳۸ قبضه سلاح جنگی

۲۷۱۴ سلاح غیر مجاز

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست