بازدید 3144

گوجه ۷۰ هزار تومانی کی متعادل می‌شود؟

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: وضعیت بازار گوجه فرنگی تا ۱۰ روز آینده همین است اما با اعلام موافقت کشاورزان برای عرضه محصول خود به بازار داخل و با توجه به اینکه از پانزدهم ماه جاری گوجه بوشهر، جلگه و چند منطقه دیگر برداشت می‌شود پیش‌بینی می‌شود مشکل برطرف شود.
کد خبر: ۱۲۰۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ 26 November 2023

به گزارش تابناک، همشهری آنلاین نوشت: گوجه فرنگی همچنان در بازار کم و گران است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این محصول در بازار به قیمت ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رود. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در مورد علت ادامه‌دار شدن کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار گفت: با آغاز فصل بارش، ما هر سال حدود یک ماه در تامین و عرضه محصول گوجه فرنگی با چالش مواجه می‌شویم اما متاسفانه چون الگوی کشت اصلاح نمی‌شود هر سال این مشکل تکرار می‌شود.

مصطفی دارایی‌نژاد ادامه داد: سال گذشته همین موقع، برعکس امسال، شاهد افزایش عرضه گوجه بودیم و صدای کشاورزان درآمده بود و آنها با ضرر هر کیلو گوجه را ۳ تا ۴ هزار تومان می‌فروختند اما امسال مشکل به نحوی دیگر بروز کرده و در کنار بارندگی، صادرات سبب کمبود گوجه در بازار داخل شده است.

این مقام صنفی افزود: در حال حاضر صادرات گوجه به پاکستان، عراق و حتی افغانستان و روسیه انجام می‌شود که در این میان تقاضا از سمت عراق بسیار بالاست. گوجه گلخانه‌ای هم به امارات و کویت صادر می شود.

دارایی‌نژاد در پاسخ به این که بازار گوجه فرنگی چه زمانی متعادل می‌شود؟‌ گفت: ما از کشاورزان تقاضا کرده‌ایم که ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده صادرات را کمتر کنند تا بازار داخلی تامین شود. آنها تا چند شب پیش موافق نبودند چون صادرات برایشان با قیمت بهتری تمام می‌شود و آنها محصول خود را برای صادرات کیلویی ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار تومان سر زمین به فروش می‌رسانند که این قیمت حتی تا ۲۷ هزار تومان هم می‌رسد اما ما از آنها تقاضا کردیم برای اینکه کمبود در بازار داخلی حس نشود نصف محصول خود را برای صادرات و نصف دیگر را برای بازار داخل به خصوص بازار تهران بگذارند.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با انتقاد از کاهش ورودی بار گوجه فرنگی به میدان اصلی میوه و تره‌بار پایتخت گفت: میدان اصلی میوه و تره‌بار تهران، مرکز ارسال محصولات به کل کشور است این در حالی است که شب گذشته کل میزان ورودی بار گوجه فرنگی ما حدود ۵۰۰ تن بوده است در صورتی که برای یک میدان ۳۰۰ هکتاری باید روزانه ۲ تا ۳ هزار تن ورودی داشته باشیم به خاطر همین کمبود محصول گوجه بیشتر حس می‌شود.

دارایی‌نژاد افزود: وضعیت بازار گوجه فرنگی تا ۱۰ روز آینده همین است اما با اعلام موافقت کشاورزان برای عرضه محصول خود به بازار داخل و با توجه به اینکه از پانزدهم ماه جاری گوجه بوشهر، جلگه و چند منطقه دیگر برداشت می‌شود پیش‌بینی می‌شود مشکل برطرف شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در مورد علت پایین بودن کیفیت گوجه‌های عرضه شده در بازار هم بیان کرد: ۵ درصد گوجه‌ها در حال حاضر باران خورده نیست و خوب است و علت کاهش کیفیت گوجه‌ها همین است.

رصد گزارش ها نشان می‌دهد قیمت گوجه فرنگی در بازار ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. دارایی‌نژاد در مورد علت نوسان قیمت گوجه فرنگی در بازار گفت: قیمت گوجه معمولی با بذر بروبیا یا (۸۳۲۰) در میدان میوه و تره‌بار ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان است اما گوجه گلخانه‌ای زیر ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان فروخته نمی‌شود به همین دلیل اگر گوجه گلخانه‌ای باشد در سطح شهر ممکن است بالای ۵۰ هزار و بعضا تا ۶۰ هزار و یا ۷۰ هزار تومان فروخته شود.

این مقام صنفی اما پیش‌بینی کرد تا ۱۵ روز دیگر با افزایش عرضه، قیمت گوجه افت کند. دارایی‌نژاد افزود: همانطور که گفته شد، با افزایش برداشت گوجه و موافقت کشاورزان برای تامین بازار داخل، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ گوجه فرنگی در روزهای آینده کاهش پیدا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
صادرات گوجه به عراق را متوقف کنید تا بازار متعادل شود
تنظیم باد 4 چرخ ماشین شده 20 هزار تومان.

همه در این مملکت آزادند دست تو جیب هم بکنند. هم دولت و هم مردم.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
به مرور زمان باید بیشتر کارها از طرف خود مردم انجام بشه مثلا شما دستگاه خرید باد بخرید صرفه جویی میکنید در پرداخت هزینه واینکه اطرافیان شما هم میتونن از دستگاه استفاده کنن
از دولت مردانی که در قله هستند و مدیریت جهان رو میکنند بعیده
گوجه 70 هزار تومانی بخشی از توانایی مدیریت جهادی دولت محرومان
خب صادرات رو متوقف کنید.میگن چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است
عرضه تامین گوجه فرنگی کشور رو هم ندارید بگیر برو الا آخر....
یروز سیب زمینی نایاب میشه هم قیمته آنانس میه! یروز گوجه نیست! یروز پیاز کمبود میشه! یروز همه هندونه های کشور سر از عراق و امارات در میاره!!!
کلا این مسخره بازی فقط برای گوجه نیست! برای کل محصولات کشاورزیه!!مدیریت جهادی و انقلابی کاملا مشهوده!
قابل توجه دولت محرومان . گوشت پر شیر پر مرغ پر تخم مرغ پر ماهی پر ماست پر ... گوجه فرنگی پر ( یادش بخیر بچه که بودیم وقتی اشیایی که پر نداشتند میگفتیم طرف باخت ولی در این دولت متاسفانه یا خوشبختانه اشیا هم پر دارند و میتوانند پرواز کنند و اینجاست که محرومان در این بازی می بازند)
مقصر دولت های قبل هستند
به قیمت محصول کشاورز بدبخت اعتراض نزن تو اگه ارزه داری به کارخانه ایران خودرو اعتراض بزن به کارخانه روغن نباتی وووووووووووو ۰۰۰۰۰۰۰۰
شما که نمیدونید این کشاورز بدبخت چقدر هزینه کرده تا این گوجه بدست آمده
مشکل ما این است مملکت بی صاحب شده دولت اجناس قیمت گذاری نمیکنه مردم هرجور دوست دارن قیمت گذاری میکنن تعزیراتی اصلا ً وجود ندارد.
مالیات مالیات.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی