این هفته قبل از معامله در بورس به این نکات توجه کنید

تحلیلگر بازار سرمایه پنج نکته را بیان نموده که قبل از معاملات این هفته باید به آن ها توجه کنیم ، این نکات چیست و چه تاثیری در روند شاخص بورس خواهند داشت؟
کد خبر: ۱۲۰۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵ 18 November 2023

به گزارش  بورس تابناک  به نقل از نبض بورس، حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه در فردانامه درخصوص پنج نکته که قبل از معاملات این هفته باید به آن توجه کنیم، گفت: 

جریمه گروه بانکی

وزیر اقتصاد از جریمه مالیاتی بانک‌ها به دلیل عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی با نرخ سود ترجیحی به طرح مسکن ملی صحبت کرد و بانک سینا نیز به عنوان اولین بانک در این مورد شفاف سازی داد که بله جریمه شده ایم، اما با رایزنی انجام گرفته قرار شده که پرداخت تسهیلات به مسکن ملی سرعت بگیرد و جریمه حذف شود. این هفته بقیه بانک‌ها نیز در این مورد شفاف سازی خواهند داد و منفی یا مثبت بودن این شفاف سازی می‌تواند روی روند معاملاتی این گروه و حتی سایر سهام تاثیر بگذارد. در مجموع سیستم بانکی کشور توانایی تامین این حجم از تسهیلاتی تکلیفی را ندارد و در نهایت اگر قرار باشد واقعا تسهیلات سنگین طرح مسکن ملی پرداخت شود، منجر به چاپ پول و رشد نقدینگی خواهد شد.

نزول نفت

همانگونه که حدود یک ماه پیش در کانال اشاره شد، قیمت نفت فعلا نزولی است و اگر جنگ غزه نبود، خیلی زودتر از این وارد کانال ۷۰ دلاری می‌شد. این روند و شرایط نزولی نیز فعلا ادامه دارد و می‌توان انتظار کاهش تا ۷۰ دلار را داشت. دولت آمریکا در نظر دارد در قیمت‌های کمتر از ۷۰ دلار، ذخایر مجددا پر کند و این سیاست اگر اجرا شود، در کوتاه مدت فعلا می‌توان امیدوار بود که قیمت نفت به کمتر از ۷۰ دلار افت نکند. اما اگر شرایط اقتصاد جهانی به سمت رکود نسبی حرکت کند (مسیری که در حال طی کردن آن است) می‌توان انتظار قیمت‌های پایین‌تر نفت را نیز داشت.

پایان آبان

این هفته  آبان ماه به پایان می‌رسد و عملکرد ماهانه شرکت‌ها مثل هر ماه کانون توجه بورسی‌ها خواهد بود. از بین گزارش‌های عملکرد، گروه خودرو و گروه لاستیک می‌تواند توجه بیشتری جلب کند. گروه خودرو به این جهت که در آبان ماه خودرو‌های جدیدتر با قیمت کارخانه‌ی بالاتر، جایگزین خودرو‌های قبلی شده است و از این جهت می‌توانند گزارش‌های سورپرایزکننده‌ای داشته باشند. این مساله جایگزینی خودرو‌های جدید به جای قدیمی هنوز برای بازار ملموس نیست، اما می‌تواند موجب تغییر نگرش به گروه شود. البته که تجدید ارزیابی خودرویی‌ها الان برای بازار بسیار مهمتر است. در مورد صنعت لاستیک نیز بنابه گزارش‌های میدانی از بازار مصرف، با توجه به افزایش نرخ اخیر انتظار می‌رود گزارش‌های فروش خیلی خوبی برای آبان منتشر کنند.

نرخ بهره به سمت پیک

نرخ سود سپرده پرداختی بانک‌های ناتراز برای سپرده‌های ترجیحی به محدوده‌ی سقف خودش نزدیک می‌شود. بانک‌های ناتراز مجبور به جذب سپرده هستند و این جذب را تا جایی ادامه می‌دهند که هزینه‌ی جذب سپرده برای آن‌ها با هزینه جریمه‌ی اضافه برداشت بی تفاوت بشود. نرخ جریمه اضافه برداشت بانک مرکزی ۳۴ درصد است و از آنجایی بانک‌ها بابت جذب سپرده باید سپرده قانونی به بانک مرکزی پرداخت کنند، نرخ سپرده تقریبا در حدود ۸۸ درصد این نرخ جریمه برای آن‌ها نقطه‌ی بی تفاوتی است. این نرخ حدودا ۳۰ درصد می‌شود. در واقع به زبان ساده برای بانک ناتراز فرقی نمی‌کند سپرده با نرخ ۳۰ درصد جذب کند یا جریمه شود. نرخ‌های پیشنهادی بانک‌های ناتراز تقریبا به این مرز رسیده اند. از سوی دیگر سیاست عدم پرداخت تسهیلات باعث شده نرخ تامین مالی برای شرکت‌ها بسیار بالا رود و تقریبا به حدود ۳۷ درصد برسد. اوراق گامی که قرار است در شبکه‌ی بانکی منتشر شود می‌تواند تکلیف نرخ تامین مالی کوتاه مدت را روشن کند. در هر صورت نرخ بهره به ناحیه بحرانی نزدیک شده است، ناحیه‌ای که معمولا به بیش از آن افزایش پیدا نمی‌کند. حالا باید ببینیم آقای فرزین رکود جدیدی را به نام خودش ثبت می‌کند، یا بانک مرکزی سیاست خودش را شل می‌کند.

بازهم تجدید ارزیابی

این هفته بازهم توجه بازار به اخبار و شایعات تجدید ارزیابی شرکت‌ها و افزایش سرمایه از آن محل خواهد بود و با هر خبر و شایعه‌ای در این موضوع شاهد افزایش تقاضا در نماد‌های مختلف خواهیم بود؛ لذا اگر نمادی با این پتانسیل داریم، بد نیست پیگیری اخبار و شایعات مرتبط باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی