بازدید 4699

شهرداری تهران به چینی‌ها ملک واگذار می‌کند

سخنگوی شهرداری تهران درباره قراردادهای منعقده در سفر تیم مدیریت شهری به چین و نحوه تأمین منابع مالی آن توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۲۰۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ 13 November 2023

 به گزارش تابناک، عبدالمطهر محمدخانی درباره دستاوردهای سفر چین اظهار کرد: در این سفر با مذاکرات انجام‌ شده توانستیم قراردادهایی را منعقد و توافق‌نامه‌هایی را تحت عنوان خرید انواع زیرساخت‌های شهری محقق کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش این قراردادها بالغ‌ بر ۴ میلیارد دلار است، افزود: قرارداد تأمین ۷۹۱ دستگاه واگن مترو که از سال ۱۳۹۵ مطرح و مسکوت مانده بود، در این سفر نهایی شد که ارزشی در حدود یک میلیارد دلار دارد.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، شرکت‌های واگن‌سازی چینی در حال حاضر تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در شمار بسیار بالا را عهده‌دار هستند و خودشان برای تعامل با تهران پیش‌قدم شده‌اند.

محمدخانی با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن مترو حتی با باز شدن خط مالی در حال انقضا بود، ادامه داد: با روی کار آمدن گروه جدید مدیریت شهری، احیای این قرارداد در دستور کار قرار گرفت و دوباره خط اعتباری خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای مترو تهران از طریق تهاتر نفت احیا شد.

وی همچنین در خصوص راه‌اندازی خط ۱۱ مترو تهران که با همکاری یک شرکت چینی و یک شرکت داخلی قرار است احداث شود، یادآور شد: خط ۱۱ از منطقه ۲۲ آغاز و با عبور از مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۱ به منطقه ۲۰ می‌رسد که با اجرایی شدن آن شاهد تحولی دیگر در توسعه دسترسی شهروندان به سراسر تهران خواهیم بود.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به جزئیات تأمین منابع مالی این پروژه عنوان کرد: برای احداث خط ۱۱ با طرف چینی به مدلی رسیدیم که نیازمند هزینه نقد و حتی پیش‌پرداخت از سوی شهرداری نیست.

وی ادامه داد: شرکت سازنده چینی با یک شرکت خصوصی مهندسی ایرانی در کشور ارمنستان همکار است و تفاهم صورت پذیرفته برای احداث خط ۱۱ متروی تهران نیز سه‌جانبه است؛ یعنی شهرداری تهران، شرکت چینی و شرکت ایرانی و حساب‌ و کتاب‌ها با شرکت ایرانی انجام خواهد شد و شهرداری تهران به ازای هر میزان عملکرد، به‌صورت غیرنقد با آن‌ها تسویه خواهد کرد. در تهران به شریک ایرانی ملک تحویل می‌دهد و کاری به هزینه کرد آن و یا انتقال پول به چین نخواهد داشت.

قرارداد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار دستاوردی دیگر از سفر به چین است که محمدخانی در این باره اظهار کرد: با طرف‌های چینی، برای خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری گازسوز، ۱۰ هزار ون برقی، ۱۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به تفاهم رسیدیم که در راستای کنترل آلودگی هوای شهر بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد خرید زباله‌سوزهای مدرن از چین، به ارزش تقریباً ۷۰۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: روزانه هزاران تن پسماند به آرادکوه منتقل و در آنجا دفن می‌شود که این امر چالش‌های متعددی دارد. لذا در سفر به چین برای خرید و انتقال فناوری زباله‌سوزهای مُدرن به ایران هم به‌طور ویژه رایزنی و تفاهم شد.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه دستگاه‌های زباله‌سوز مورد نظر می‌تواند در شمار بسیار زباله خشک و تَر را سوزانده و از آن «برق» تولید کنند، افزود: این دستگاه‌ها آن‌طور که گفته‌اند حدود ۷۰۰ میلیون دلار خرج برای شهرداری تهران خواهد داشت، اما از آنجایی که طرف چینی برای «سرمایه‌گذاری» در ایران ابراز علاقه‌مندی کرده است، در این پروژه هم نیاز به هزینه‌کرد نقدی شهرداری تهران نیست و طرف چینی علاوه بر انتقال فنّاوری، سرمایه‌گذاری را هم عهده‌دار شده است.

به گفته محمدخانی، بازگردان این سرمایه به سرمایه‌گذار چینی از محل فروش برق تولیدی به دولت تأمین خواهد شد.

منبع: تسنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
چینی‌ها سالانه 4 میلیون گربه می‌خورندو می توانند تهران را از شرگربه ها خلاص کنند بدون اینکه موشها زیاد شوند.
گل بود به سبزه نیز آراسته شد . آفرین . حالا شهرداری مواظب باشه یه دفعه افغانی ها خودشونو چینی جا نزنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
افغانی ها کم بودن،چینی ها هم اضافه شد.به ایرانی بدید.
سلام: با تقدر از مدیریت عملگرا و پر تلاش شهرداری تهران و آقای ذاکانی برای رفع و بر طرف کردن آلودگی هوا ،کم کردن کردن بار ترافیک، صرفه جویی در مصرف بنزین و انرژی ، سفر تنظیم شده پاک و کم هزینه درون شهری ،راهی جز توسعه همه جانبه حمل و نقل عمومی مخصوصاً مترو در کلان شهر ها وجودندارد. تهران با توسعه پایدار حمل ونقل عمومی باید 20 خط مترو و 30خط BRT باقطار ها و اتوبوس های باکیفیت کافی برقی ساخت داخل که هم زمان ایجاد اشتغال برای جوانان می کند یعنی حداکثر2 دقیقه در هر ایستگاه داشته باشد.تاکسی ها به هیچ وجه حمل و نقل عمومی محسوب نمی شوند زیرا هم ترافیک و هم آلودگی هوا ایجاد می کنند.پپیشنهاد می گردد برای کم شدن حجم ترافیک در بزرگراهای تهران در مسیرهمه این بزرگراها خطوط مترو یا BART احداث و راه اندازی شود
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
پیشنهاد شما برسی وتحت اقدام است
ازطرف عبید ذاکانی از اون دنیا؟!!!!!!
واقعآ دلخوشی داری
فک کردی اروپاست الان شهردار میاد این متن و میخونه
به نویسندش هم پاداش میده
شركتهاي واگن ساز داخلي بيكار هستند آن وقت با ذوق به چينيها كار مي دهيم .
تیتر باید اینگونه می بود ؛ شهردار تهران دارد به چین زمین ( منظور از زمین ، بخشی از ایران است ) می فروشد .
اینها همش سفر توریستی و الکی هست . شک نکنید . تفاهم یک ریال هم ارزش نداره . فقد قرارداد.
عوض این همه سفر های توریستی و خرج بیت المال زمین بدید به چینی ها براتون مسک بسازند . شما که توانایی ندارید
یادمه یکبار تو تلوزیون نشون داد که کارخونه واگن مترو سازی تو اراک هست. چرا از چین میخواید بخرید و از ظرفیت خود کشور استفاده نمیکنید؟ یعنی توان ساخت واگن رو هم نداریم؟
زن چینی هم بیارین نه مهریه میخواد نه جشن عروسی کاری و قانع هست شهردار تهران شروع به واردات کن فرزند آوری و بیشتر شدن روابط چین با ایران
مگر فروش زمین به خارجیها طبق قانون ممنوع نیست؟ آیا این کارها برای آینده ایران مشکل ساز نمیشه؟
پس از حراج منابع خام برای چینی ها نوبت به حراج زمین های ایران رسیده
چینی ها در شروع قرارداد خوب کار میکنن و بعد ناگهانی میزارن و میرن و باید دنبالشون بیافتیم که ما پول اضافه میدیم بیائید پروژه ها رو تموم کنید.بلائی که سر آفریقا میارن.
چینی ها مملکت را از حزب‌اللهی ها خریدند
بنویسید شهرداری تهران در ازای خرید واگن و احداث مترو، زمین هآی شهری ملی را با چینی ها تهاتر می کند. فروش زمین به انباع و شرکت های خارجی ممنوع است . شهرداری ارزشی تهران قانون را دور می زند و از طریق شرکت همکار ایرانی زمین ها را به خارجی ها واگذاری می کند.
خیانت کار
فلسطین هم این اشتباه رو کرد والان داره خسارت میخوره بهتره دست از کشور فروشی برداريد.
سلام. نگران جزایر خلیج فارس بودیم حالا پایتخت نمونه جهان اسلام را تصاحب کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
شورای شهر و نمایندگان مجلس همچنان در خواب!!!!
چند سال دیگه چینی ها و افغان ها واسه ما شاخ میشوند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست