بازدید 1988
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

تمرکز بر دیپلماسی فعال انرژی در شرایط سخت تحریمی جواب داد

نتیجه سیاست گذاری‌های صحیح در صنعت نفت و گاز این است که امروز شاهد افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران در دولت سیزدهم و بازگشت رتبه ایران در اوپک به قبل از تحریم‌ها هستیم.
کد خبر: ۱۲۰۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴ 12 November 2023

تمرکز بر دیپلماسی فعال انرژی در شرایط سخت تحریمی جواب داد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمار‌ها نشان می‌دهد که ایران در زمینه تجارت انرژی و توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به دیگر بخش‌های کشور، عملکرد بهتری داشته است. بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های صنعت نفت و گاز کشور در سه ماهه اول سال جاری حدود ۲۰ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده و بیشترین تاثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که تولید و استخراج نفت سهمی ۹۶ درصدی از رشد اقتصادی صنایع و معادن ایران را نیز در ۳ ماه نخست امسال داشته است.

اخیرا بانک مرکزی ایران و مرکز آمار رشد اقتصادی فصل بهار ۱۴۰۲ را منتشر کردند که طی آن رشد اقتصادی با احتساب نفت در بهار امسال ۷.۹ درصد بود. این در حالی است که رشد اقتصادی در این بازه زمانی بدون احتساب نفت، ۶.۱ درصد برآورد می‌شود.

دولت سیزدهم با پیگیری سیاست خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌های حوزه تجارت نفت و گاز توانست با رویکرد نوین و بازطراحی اساسی در سیاست‌های تجارت انرژی خود به بازار‌های جدید و غیرقابل تحریمی برسد. از طرف دیگر در زمینه استخراج نفت و گاز از میادین مشترک نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشتیم که همه این عوامل نشان از تحول بزرگ صنعت نفت و گاز ایران در دولت سیزدهم دارد.

نظرات مرتضی صبوری فرد، کارشناس ارشد انرژی را در خصوص رشد اقتصادی کشور و به ویژه سهمی که صنعت نفت و گاز در این زمینه داشته است، جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

صبوری فرد در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که رشد اقتصادی ۸ درصدی که سه ماهه اول سال جاری به آن دست یافتیم، برای کشورمان بسیار با اهمیت تلقی می‌شود، تصریح کرد: رشد اقتصادی‌ای که در سه ماهه اول سال جاری شاهدش بودیم، می‌تواند در شرایط فعلی نتایج خوبی برای کشور و مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: آنچه از این رشد اقتصادی مهم‌تر است اینکه این روند ادامه یابد و تداوم رشد اقتصادی فعلی را شاهد باشیم. به طوری که شاخصه‌های اقتصادی در امنیت لازم باقی بمانند و صنعت نقش بیشتری در رشد تولید ناخالص داخلی کشور ایفا کند. در این صورت است که کشور از نتایج مثبت این رشد اقتصادی بیش از پیش بهره مند می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه ما در شرایط سخت تحریمی توانسته ایم به این رشد اقتصادی ۸ درصدی در مقایسه با دهه ۹۰ و روی کار بودن دولت قبلی دست پیدا کنیم، قابل تقدیر و ستایش است. این دستاورد نشان می‌دهد که برنامه ریزی‌های دقیقی صورت گرفته و سیاست گذاری‌های صحیحی داشته ایم.

این کارشناس ارشد انرژی خاطرنشان کرد: قاعدتاً رفع اثر تحریم‌ها و پیگیری قرارداد‌های گذشته و در حال اقدام فعلی نیاز به دیپلماسی فعال و قوی داشته است. این نتایج بدون تلاش مجدانه به دست نمی‌آمد. خوشبختانه این اتفاق در دولت سیزدهم رقم خورد.

وی ادامه داد: حضور فعال وزارتخانه‌های نفت، امور خارجه و اقتصاد در صحنه‌های اقتصادی، سیاسی و بین المللی توانست راه‌های جدیدی را برای دفع دشمنی‌های ابرقدرت‌های جهانی پیش روی ما قرار دهد. به این ترتیب، دولت توانست بدون چشم دوختن به نتیجه مذاکرات به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازد و کشور را از نتایج مثبت رشد اقتصادی حاصله بهره‌مند کند.

صبوری فرد گفت: در دولت سیزدهم بخش‌های مختلف صنعت نفت کشور فعال شدند و با به اجرا گذاشتن دیپلماسی قوی در حوزه سیاسی و انرژی، وضعیت تجارت انرژی ایران بهبود پیدا کرد. زیرساخت‌های توسعه تجارت نفت و گاز کشور که امروز شاهد تحول گسترده و اساسی در آن‌ها هستیم و به رشد اقتصادی کشور انجامیده است، نتیجه تمرکز بر این بخش بوده است. نتیجه سیاست گذاری‌های صحیح در صنعت نفت و گاز این است که امروز شاهد افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران در دولت سیزدهم و بازگشت رتبه ایران در اوپک به قبل از تحریم‌ها هستیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست