بازدید 961
رئیس دستگاه قضا:

مبارزه با مظاهر فساد در همه عرصه‌ها تعطیل‌ناپذیر است/ تدبیری برای بستن یکی از راه‌های اطاله و اخلال در رسیدگی‌های قضائی/ ۲ نکته مهم در پرونده‌های کثیرالشاکی

مبارزه با مظاهر فساد در همه عرصه‌ها جز امور تعطیل‌ناپذیر و همیشگی در دستگاه قضائی است و مقامات قضائی همواره باید اصل مقابله بدون اغماض و مدبرانه با فساد و مفسد را در زمره اولویت‌های کاری خود تعریف کنند. همچنین با عنایت به قرار داشتن در سال انتخابات، تدابیر و تمهیدات مربوطه را در خصوص برگزاری هر چه سالم‌تر انتخابات اتخاذ کنند و به برگزاری جلسات ستاد پیشگیری اهتمام داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۰۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷ 10 November 2023

رئیس قوه قضائیه گفت: مبارزه با مظاهر فساد در همه عرصه‌ها اعم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جزء امور تعطیل‌ناپذیر در دستگاه قضایی است.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که در نشست شورای عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها، ۱۵ دستور مهم صادر کرده بود، در پایان این نشست، چند دستور مهم دیگر نیز خطاب به همه مقامات قضائی صادر کرد.

اژه‌ای خطاب به مقامات قضائی تاکید کرد: امور و وظایف محوله را مبتنی بر قانون و شرع و به صورت متقن و مستدل، با قدرت به پیش ببرید و اطمینان داشته باشید که ما در رأس قوه قضائیه از اقدامات صحیح و بر مدار قانون شما حمایت همه‌جانبه به عمل می‌آوریم.

بستن یکی از راه‌های اطاله و اخلال در رسیدگی‌های قضائی

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: مقامات قضائی با دستگاه‌های نظارتی درون عدلیه برای صیانت از مجموعه و کارکنان همکاری مستمر داشته باشند و دستگاه‌های نظارتی قوه قضائیه نیز بر پیشگیری و صیانت از مجموعه متمرکز شوند؛ بعضاً در مواردی یک پرونده از ناحیه یکی از مراجع نظارتی عدلیه اخذ می‌شود و تا ۵ ماه به مرجع قضائی ذی‌صلاح مسترد نمی‌شود و همین امر به نوعی در روند رسیدگی اخلال ایجاد می‌کند.

وی افزود: بخش نظارتی چنانچه در قبال موضوعی از یک پرونده، نیازمند بسط تحقیقات است صرفاً باید همان موضوعِ به خصوص را طلب کند، نه کل پرونده را.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: مقامات قضائی ذی‌صلاح، در راستای صیانت از بیت‌المال و اموال عمومی و خصوصی، نهضتی را که در قضیه ساماندهی جامع اموال تملیکی و توقیفی آغاز شده، با قدرت ادامه دهند.

۲ نکته مهم در پرونده‌های کثیرالشاکی

قاضی‌القضات در ادامه گفت: در موضوعات ناظر بر پرونده‌های کثیرالشاکی، اولاً با اتخاذ جهات پیشگیرانه، از شکل‌گیری این قبیل پرونده‌ها جلوگیری به عمل آورید؛ ثانیاً در این قبیل پرونده‌ها و موضوعات به گونه‌ای تدبیر کنید که هرچه زودتر برای مال‌باختگان احقاق حق صورت گیرد.

رئیس عدلیه در ادامه گفت: مقامات قضائی ذیربط در مواردی که قانون اجازه داده و شرایط ایجاب می‌کند، از کیفرخواست شفاهی استفاده کنند؛ همچنین تجویز پابند الکترونیک را برای محکومان واجد شرایط مدنظر قرار دهند.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: اتقان‌آراء در همه مراحل رسیدگی به پرونده‌ها باید مدنظر مقامات قضائی باشد و ضرورت دارد این اهتمام در محاکم تجدیدنظر به صورت مضاعف مد نظر باشد.

در روزآمدسازی سند تحول و ارتقا و رفع نواقص آن همراهی کنید

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: به کارگیری فناوری‌های نوین، هوشمندسازی فرآیند‌های قضائی و توسعه دادرسی الکترونیک، در راستای تسهیل و تسریع خدمت‌رسانی به مردم، از امور اولویت‌دار و پراهمیت است که مقامات قضائی باید تمامی تدابیر و تمهیدات مرتبط با این اصل را اتخاذ کنند.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: با عنایت به اینکه امسال آخرین سال اجرایی شدن سند تحول فعلی است، ضرورت دارد همه مقامات قضائی در سراسر کشور به امر روزآمدسازی سند تحول و ارتقا و رفع نواقص آن یاری رسانند و نقطه نظرات خود را به ستاد مربوطه ارائه دهند.

قاضی القضات تاکید کرد: مبارزه با مظاهر فساد در همه عرصه‌ها اعم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، جز امور تعطیل‌ناپذیر و همیشگی در دستگاه قضائی است و مقامات قضائی در سراسر کشور همواره باید اصل مقابله بدون اغماض و مدبرانه با فساد و مفسد را در زمره اولویت‌های کاری خود تعریف کنند.

رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: با عنایت به قرار داشتن در سال انتخابات، مقامات قضائی ذی‌صلاح تدابیر و تمهیدات مربوطه را در خصوص برگزاری هر چه سالم‌تر انتخابات اتخاذ کنند و نسبت به برگزاری جلسات ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی اهتمام داشته باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی