بازدید 4562
۱
جاماندگی از رقبای منطقه‌ای

مجموع درآمد شرکت‌های ترکیه بیشتر از درآمد نفت ایران

اقتصاد ایران در این سال‌ها نه توانسته از ظرفیت سرمایه‌ های خارجی و صنایع صادرات‌محور بهره بگیرد و نه درآمد های نفتی آن منجر به سرمایه‌گذاری در پیشران‌های اقتصادی غیرنفتی شده است.
کد خبر: ۱۲۰۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹ 11 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، درحالی‌که اقتصاد ایران در یک دهه اخیر به خاطر تشدید تحریم‌ها، ریسک‌های غیراقتصادی و افزایش بی‌ثباتی‌های اقتصاد کلان با خروج سرمایه و عدم وصول درآمدهای نفتی دست به گریبان بوده، کشورهای منطقه با بهره‌‏گیری از درآمدهای نفتی و جذب سرمایه خارجی مسیر دیگری را برای اقتصاد خود ترسیم کرده‌اند.

نمودار تولید ناخالص داخلی ایران ترکیه و عربستان

در طول ١٢ ماه اخیر، ده شرکت پردرآمد ترکیه توانسته‌اند بیش از ١٣۶ میلیارد دلار درآمد کسب کنند و ده شرکت سودساز این کشور، حدود ١۶ میلیارد دلار سود به دست آوردند. 

 در جنوب نیز هواپیمایی امارات به تنهایی در سال مالی  ٢٠٢٣- ٢٠٢٢ بیش از ٣٣ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. 

 قطر نیز از این قافله جا نمانده و هواپیمایی قطر در یک سال مالی توانست ١۴ میلیارد دلار درآمد کسب کند. 

این در حالی است که کل صادرات نفت ایران در سال ٢٠٢١  حدود ٣٩ میلیارد دلار  بوده و عمده این درآمدها نیز صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود و در برخی مواقع میزان استهلاک از تشکیل سرمایه سبقت گرفته است. 

 در این شرایط، اقتصاد ایران در این سال‌ها نه توانسته از ظرفیت سرمایه‌ های خارجی و صنایع صادرات‌محور بهره بگیرد و نه درآمدهای نفتی آن منجر به سرمایه‌گذاری در پیشران‌های اقتصادی غیرنفتی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱
مهم نیست ما هم درامدمان را از جیب مردم در میاریم چه مشکلیه مردم ما دست و دل بازن سرپرستی افغانی ها را برای همیشه قبول کرده ان از تورم و اقتصاد و حقوق فردی و اجتماعی هم که چیزی سرشون نمی شه کلا ملت سربه زیری هستن که حتی افغانی های نیمه وحشی هم بهشون زور می گن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست