بازدید 6169
۶
کارشناس انرژی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد؛

بازمعماری تجارت انرژی با فرض ماندگاری تحریم‌ها/ رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار در بخش نفت و گاز ایران تثبیت می‌شود؟

سیاست‌گذاران حوزه نفت و گاز ایران، برنامه‌های متعدد و متنوع بلندپروازانه‌ای در حوزه تبدیل شدن به هاب گازی منطقه غرب آسیا و تمرکز بر بازار بیش از ۲.۵ میلیون بشکه‌ای در زمینه پالایشگاه‌های فراسرزمینی دارند که می‌تواند یک رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار برای ایران در بخش نفت و گاز را تثبیت کند.
کد خبر: ۱۲۰۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴ 03 November 2023

بازمعماری تجارت انرژی با فرض ماندگاری تحریم‌ها/ رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار در بخش نفت و گاز ایران تثبیت می‌شود؟

محمدرضا مقامی فردبه گزارش تابناک اقتصادی؛ بخش نفت و گاز در تاریخ از اهمیت زیادی برای اقتصاد ایران برخوردار بوده است. این کشور دارای ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است که آن را به یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیشرو در جهان تبدیل کرده است. درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز منبع درآمدی حیاتی برای دولت بوده و سهم قابل توجهی در بودجه ملی و درآمد‌های ارزی داشته است. این بخش همچنین نقش حیاتی در جذب سرمایه گذاری خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی در صنایع مرتبط دارد.

دولت سیزدهم نیز با توجه به اهمیت این بخش کلیدی در اقتصاد ایران با تکیه بر توسعه منطقی و با فرض ماندگاری تحریم‌ها به سمت سیاست‌گذاری و تحول در سیاست‌های تجاری بخش انرژی خود رفت و در این میان با تکیه بر سیاست بازمعماری تجارت نفت و گاز خود، علاوه بر استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود و بالفعل داخلی، با تکیه بر برنامه‌ریزی برای تنوع بخشیدن به مبادی صادراتی و بازی گرفتن از تمام مهره‌های موجود، تولید و تجارت انرژی ایران گسترش داد به حدی که در بهار ۱۴۰۲ طبق آمار مرکز آمار ایران به رشد اقتصادی ۸ درصدی رسیده است که بخش نفت و گاز با رشدی حدود ۲۰ درصدی نقشی محوری و حیاتی در رسیدن به این رشد اقتصادی داشته است.

بازمعماری تجارت انرژی با فرض ماندگاری تحریم‌ها/ رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار در بخش نفت و گاز ایران تثبیت می‌شود؟

در ادامه پیرامون سیاست‌های موفق توسعه‌ای حوزه نفت و گاز و تایید آماری رسیدن به این موفقیت در بخش نفت و گاز ایران با مهدی هاشم‌زاده کارشناس انرژی به گفت‌وگو پرداختیم.

مهدی هاشم‌زاده کارشناس انرژی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به محور‌های کلیدی تبدیل شدن بخش نفت و گاز ایران به محور توسعه اقتصادی کشور گفت: یکی از محور‌های کلیدی اقتصاد ایران بخش نفت و گاز این کشور است؛ پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به توسعه تجارت انرژی ایران و تبدیل شدن این بخش به بخش پیشران اقتصاد ایران، نقطه کانونی و کلیدی سیاست‌های تجاری وزارت نفت بوده است.

در همین راستا نیز با تکیه بر گسترش بازار‌های صادراتی غیرقابل تحریم و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نفتی کشور‌های همسو با خود جهت توسعه صادرات نفت خام به این کشورها، ایران یک جهش بزرگ در صنعت نفت و گاز خود و تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی انرژی داشته است به نحوی که رشد اقتصادی بخش نفت و گاز ایران در فصل بهار ۱۴۰۲ به بیش از ۲۰ درصد رسیده و محور اصلی تحقق رشد ۸ درصدی ایران نیز همین بخش تولید و صادرات نفت و گاز بوده است.

وی ادامه داد: بخش نفت و گاز در حالی در فصل بهار به بخش لوکوموتیو و پیشران اقتصاد ایران تبدیل شده است که در فصل تابستان نیز شاهد رکوردشکنی‌های بزرگ ایران در تولید و صادرات نفت خام در شرایط تحریمی کامل بودیم و پس از ۲۲ سال معطلی بالاخره در شهریور ۱۴۰۲ شاهد برداشت گاز از آخرین لایه مرزی مشترک با قطر در پارس جنوبی و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بودیم که نشان از تداوم این رشد بزرگ اقتصادی بخش نفت و گاز در فصل تابستان نیز دارد. البته سیاست‌گذاران حوزه نفت و گاز ایران، تنها به این رشد ۲۰ درصدی در یک سال بسنده نکرده‌اند و برنامه‌های متعدد و متنوع بلندپروازانه‌ای نیز در حوزه تبدیل شدن به هاب گازی منطقه غرب آسیا و تمرکز بر بازار بیش از ۲.۵ میلیون بشکه‌ای در زمینه پالایشگاه‌های فراسرزمینی دارند که می‌تواند یک رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار برای ایران در بخش نفت و گاز را تثبیت کند و رشد اقتصادی ۲۰ درصدی بخش تولید و تجارت نفت و گاز تنها برای یک بار نباشد.

بازمعماری تجارت انرژی با فرض ماندگاری تحریم‌ها/ رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار در بخش نفت و گاز ایران تثبیت می‌شود؟

مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد در پایان گفت: بخش نفت و گاز ایران به عنوان یک رکن حیاتی اقتصاد کشور باقی مانده است. ایران با برنامه‌های بلندپروازانه برای گسترش حضور خود در بازار، توسعه زیرساخت‌ها و تبدیل شدن به یک قطب گاز منطقه‌ای، هدف خود را حفظ و تسریع رشد اقتصادی در این بخش قرار داده است. در حالی که چالش‌هایی مانند تحریم‌ها و نگرانی‌های زیست‌محیطی همچنان پابرجاست، ایران همچنان به استفاده از منابع عظیم انرژی، پیشرفت‌های فناوری و ابتکارات دیپلماتیک خود برای حفظ موقعیت خود به عنوان یک بازیگر مهم در چشم‌انداز انرژی جهانی ادامه می‌دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
رشد دو رقمی بخش نفت و‌ گاز!!! هاب انرژی!!! اینایی که میگی خودت باور داری یا برای خوشایند رییست میگی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
اعتقادی به گزارش رسمی مرکز آمار داری ؟؟؟ اگر نداری صحبتی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
چهار دهه است امثال شما دارن بذر ناامیدی می کارند
به حمدالله جمهوری اسلامی مقتدر و پیروزمندانه به مسیر خود ادامه داده است
بهترین راه هماناست که تاکنون اجراشده و ان ا جرا نکردن قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان
تحریم چیه برادر ؟ شما جلوی تباه شدن سالی ۳۰۰ میلیارد دلار انرژی که ثروت ملی بین نسلی است را از طریق مفت فروشی توسط عوام ناآگاه بگیر و این پول را صرف توسعه کشور کن پدر جد غربی ها با هزار برابر تحریم هم هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند مشگل ما بی کفایتی،بی سوادی،،عدم وجود مدیران شجاع ملی گرا و عوامی گری است نه تحریم
باز هم کابوسی دیگر برای مردم تهیه کردید.
شرم نمیکنید که دلار ۷ تومانی را به ۵۰۰۰۰ تومان رساندید و بی ارزش ترین پول ملی و پاسپورت را بمردم تحمیل کردید؟
بس کنید توهمات را و مردم را رها کنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست