بازدید 2142

کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان طولانی‌تر می‌شود

کد خبر: ۱۲۰۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶ 03 November 2023

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند عربستان سعودی احتمالا در روزهای آینده، تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز برای دسامبر را تایید خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، قیمت نفت برنت در سپتامبر، به حدود ۹۸ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین رکورد سال ۲۰۲۳ بود اما از آن زمان، ضعیف شده و اکنون ۸۷ دلار معامله می‌شوند. با وجود آن که تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از قیمت نفت پشتیبانی کرده است اما نگرانی نسبت به رشد اقتصادی و تقاضا، بر قیمتها سنگینی می‌کند.

عربستان سعودی نخستین بار کاهش داوطلبانه اضافی تولید را در ژوئیه، با هدف حمایت از توافق محدودیت عرضه که در ژوئن توسط اوپک پلاس منعقد شد، انجام داد. این کشور در سپتامبر اعلام کرد که این کاهش را تا پایان سال تمدید می‌کند و این تصمیم را به صورت ماهانه بازبینی خواهد کرد.

جیووانی استونوو، تحلیلگر موسسه مالی یو بی اس به رویترز گفت: از آنجا که عربستان سعودی و اوپک پلاس یک سیاست پیشگیرانه، بازدارنده و احتیاطی را دنبال می‌کنند و با توجه به نگرانیهای مداوم نسبت به رشد اقتصادی، انتظار دارم عربستان سعودی تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را اعلام کند.

پنج تحلیلگر دیگر به رویترز گفتند: انتظار دارند عربستان سعودی این کاهش را در دسامبر حفظ کند و همچنین احتمال ادامه آن را پیش بینی می‌کنند.

بر اساس رویه عربستان سعودی در ماه‌های گذشته، تصمیم درباره تداوم کاهش اضافی تولید در دسامبر، احتمالا در بیانیه‌ای در اوایل نوامبر اعلام خواهد شد. پیش از نشست بعدی اوپک پلاس در ۲۶ نوامبر در وین، هرگونه تصمیمی درباره سیاست تولید سال ۲۰۲۴ بعید است.

در آخرین نشست اوپک پلاس که در ژوئن برگزار شد، محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۴ تصویب شد.

ریچارد برنز، تحلیلگر شرکت مشاوره انرژی اسپکتس، به رویترز گفت: بر این باوریم که عربستان سعودی، احتمالا کاهش داوطلبانه خود را پس از پایان دسامبر، تمدید خواهد کرد. «احتیاط»، یک کلید واژه برای سیاست نفتی عربستان در طول سال بوده است و با فلش زدن چراغ‌های هشدار مختلف برای اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت، سعودیها در خصوص افزایش تولید نفت، بسیار محتاط خواهند بود.

بر اساس گزارش رویترز، اوله هانسن از ساکسو بانک، تاماس وارگا از کارگزار نفت  پی وی ام، کالوم مکفرسون از شرکت Investec و هلیما کرافت از شرکت آر بی سی کپیتال مارکت  هم اظهار کردند که احتمال تداوم کاهش اضافی تولید عربستان سعودی برای مدت طولانی‌تر وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست