بازدید 9389
آقای رئیس جمهور به داد گندم‌کاران برسید؛

چهل روز از سال زراعی گذشت؛ باز هم خبری از قیمت خرید تضمینی گندم نیست / بی توجهی وزیر کشاورزی به اجرای قانون چه توجیهی دارد؟

در دهمین روز از دومین ماه پاییز، هنوز خبری از تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم از سوی وزیر جهاد کشاورزی نیست. این در حالی است که چهل روز از شروع سال زراعی گذشته و کشاورزان برای برنامه ریزی و تولید بهینه، به شفاف سازی قیمت خرید تضمینی نیاز دارند، اما وزیر دولت سیزدهم به این مساله توجهی نداشته است.
کد خبر: ۱۲۰۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳ 01 November 2023

۴۰ روز از سال زراعی گذشت، بازهم خبری از قیمت خرید تضمینی گندم نیست/ بی توجهی وزیر کشاورزی به اجرای قانون چه توجیهی دارد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حدود پنجاه روز قبل در هفته پایانی شهریورماه، خبری از سوی مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران، مبنی بر تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم رسانه‌ای و بیان شد: در جلسه شورای قیمـت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت تضمینی خرید گندم، کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ تعیین شد و قرار است طبق قانون، وزیر جهاد کشاورزی تا یک هفته آینده این نرخ را ابلاغ کند.

آن گونه که قانون تاکید دارد: به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه‌ ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آن‌ها از طریق واحد‌های ذیربط اقدام کند.

در تبصره یک قانون آمده که وزارت کشاورزی موظف است، همه ساله قیمت خرید تضمینی محصولات فوق‌الذکر را با رعایت هزینه‌های واقعی، تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم کند.

اما این الزام قانونی از سوی وزیر جهاد کشاورزی رعایت و اجرا نشد و با شروع سال زراعی جدید از اول پاییز، کشاورزان و گندم‌کاران، هر روز منتظر تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم بودند، اما حالا با گذشت چهل روز از سال زراعی، اوضاع در شرایط پیچیده و مبهمی قرار گرفته است و گندم‌کاران، نگران آینده تولید و قیمت خرید تضمینی هستند.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران نیز در گلایه از این موضوع گفته است: بیش از ۴۰ روز از مصوبه نرخ خرید تضمینی گندم و سایر اقلام اساسی گذشته، اما هنوز ابلاغ نشده که کشاورزان تکلیف خود را در کشت محصولات بدانند.

وی اظهار کرد: اگر قانونی وضع می‌شود مجری آن باید پایبند به انجام باشد؛ بنابراین انتظار است دولت در اعلام قیمت‌ها سریع‌تر عمل کند. این فعال بخش کشاورزی در خصوص اعلام قیمت برخی محصولات و بیش‌بود آن‌ها و در مقابل، کمبود سایر محصولات مورد نیاز کشاورزی گفت: قیمت نامناسب سبب می‌شود که کشاورزان محصولی را بکارند و محصولی دیگر کشت نشود. اگر قیمت گذاری مناسب باشد و کشت قراردادی اعمال شود شاهد بیش‌بود و کم‌بود محصولات نخواهیم بود. وی افزود: بهره برداران نسبت به تناوب کشت آگاه هستند و گندم کار می‌داند برای افزایش بهره‌وری باید تناوب کشت را رعایت کند و حرکت بر پایه تک محصولی ریسک بالایی دارد.

۴۰ روز از سال زراعی گذشت، بازهم خبری از قیمت خرید تضمینی گندم نیست/ بی توجهی وزیر کشاورزی به اجرای قانون چه توجیهی دارد؟

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران پیش از این نیز در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: الان کشاورزان نمی‌دانند قیمت گندم، جو و کلزا برای سال زراعی جدید چقدر خواهد بود. این در حالی است که فصل زراعی در خیلی از مناطق آغاز شده و در حال آماده سازی بستر‌های لازم برای کشت هستند. واقعا نمی‌دانم که چرا قانون در این باره اجرا نمی‌شود، در حالی که نمایندگان مجلس نیز در مقام ناظر بر حسن اجرای قانون باید به این مساله توجه داشته باشند، ولی نمایندگان در این باره هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. باید پرسید چرا قانونی که در سال ۱۳۹۹ توسط همین مجلس مصوب شد (بر این نکته تاکید دارد که وزیر جهاد کشاورزی تا یک هفته پس از تصمیم شورای قیمت گذاری، باید نرخ خرید تضمینی را قبل از شروع سال زراعی مصوب و ابلاغ کند) اجرا نمی‌شود؟

آیا دولت توان پرداخت قیمت ۱۹۵۰۰ تومان را ندارد؟

برآورد‌ها نشان می‌دهد، تعیین قیمت مذکور برای خرید تضمینی گندم، نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. رقمی که به نظر می‌رسد چندان مورد قبول نمایندگان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نیست و آن‌ها مخالف هستند. خبرگزاری فارس چندی قبل در این باره نوشته بود: «منابع آگاه پیش از این گفته بودند که نماینده سازمان برنامه و بودجه نظرش این بوده که قیمت کیلویی حدود ۱۶ هزار تومان، مطابق با قیمت‌های جهانی است و قیمت بالاتر تحمیل هزینه زیادی به دولت است.»

بنابراین شاید یک احتمال این باشد که قیمت ۱۹۵۰۰ تومان مورد تایید سازمان برنامه و بودجه نیست و به همین دلیل  هنوز تایید نهایی را بدست نیاورده است. برخی نیز معتقدند شاید وزیر جهاد کشاورزی به دنبال رایزنی برای تعیین قیمتی بالاتر است که البته این گمانه زنی، شانس بسیار کمی دارد.

مرادزاده کارشناس کشاورزی معتقد است: قیمت گندم در سال زراعی ۱۰۱-۱۴۰۲ کیلویی ۱۵ هزار تومان بوده و دولت طبق قانون باید برای تعیین قیمت گندم در سال جدید نرخ تورم را هم اضافه کند و این همان مبلغی است که شورا تعیین کرده بود؛ بنابراین، هرگونه قیمت پایین‌تر از ۱۹۵۰۰ تومان به ضرر کشاورزان خواهد بود.  اگر دولت‌ می گوید امسال با افزایش خرید تضمینی گندم، ۲ میلیارد دلار در خروج ارز از کشور صرفه جویی شده، باید سیاست سال‌های بعد هم بر مبنای افزایش خرید از مردم و صرفه جویی ارزی بیشتر باشد. این کارشناس افزود: دلالی و واسطه‌گری در کشاورزی کشور وجود دارد و اگر دولت نتواند رضایت کشاورزان را به دست آورد، احتمال زیاد سال آینده گندم کشاورزان را دلالان و واسطه گران بخرند و آن موقع دولت ضرر خواهد کرد.

۴۰ روز از سال زراعی گذشت، بازهم خبری از قیمت خرید تضمینی گندم نیست/ بی توجهی وزیر کشاورزی به اجرای قانون چه توجیهی دارد؟

در مجموع با توجه به تعلل طولانی مدت از سوی وزیر جهاد کشاورزی، ضرورت دارد تا شخص رئیس جمهور به این مساله و چالش رسیدگی و ورود کند تا حداقل بیش از اوضاع گندم‌کاران آشفته نشود. مسلما ضربه به تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک، تبعات منفی برای امنیت غذایی کشور و زندگی مردم به همراه خواهد داشت و باید پیش از رسیدن به این مرحله، تدبیری از سوی دولت و تیم اقتصادی آن اندیشیده شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۸
قطعا تقصیر دولت قبله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
40 سال از عمر ما گذشت و فقط شعار شنیدیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
این دولت کلکسیونه دسته گله

در هیچ زمینه ای موفق نبوده
همه وعده هارو زیر پا گذاشته
و همه این ها در یک سیستم کاملا یک دست رخ داده بدون هیچ مانعی در کشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
دولت قبل و دشمن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
اینها وزیر نیسند دوزدند شما اسمشونو در وست بگو
قیمت گفته شده 19500 تومان است که بسیارپایینتر ازقیمت جهانی است. این هم اجحاف درحق کشاورزان زحمتکش است هم باعث قاچاق میشود. تجدیدنظر دراین قیمت وخریدوپرداخت سریع پول به کشاورزان باید با هماهنگی نهادهای مربوطه اعم از وزارت کشاورزی سازمان بودجه وغیره بسرعت انجام گیرد با توجه به اینکه برخلاف انتظارها جنگ اوکراین بسیارطولانی شده وبلکه بحرانهای جهانی دیگری رخ داده واحتمالا بیشترهم خواهدشد باید اهمیت بیشتری به این موضوعات داده شود.وزیرفعلی کشاورزی(هرچندهمه اختیارات وکارهادست وزیرنیست) فردی فاقدتجربه مدیریت کشاورزی کشوری درحد ایران است اگرآقای رئیس جمهور در شخص وزیرهم تجدیدنظر کند که چه بهتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
مرفهینی که فله ای به این نظر مثبت دادن قیمتش بشه کیلویی 50 هزار خوبه ( از برنج هندی گرونتر !! ) تا نونم بشه دونه ای 30 هزار لابد . اونی که پولداره ککش نمیگزه اما مردم که تو همین نون فعلی مشکل خرید دارن تکلیفشون چیه ؟
کسری بودجه دولت در مقایسه با قیمت نهایی لازم برای پرداخت را خودتان نگاه کنید. انتظار دارید دولت بتواند با این کسری هنگفت بودجه پول گندمکار را بپردازد؟
اینگونه مشکلات در دولت سیزدهم راه حل بسیار ساده ای دارد. تاریخ ثبت نامه ها را تغییر میدهند. قیمت تضمینی حتی اگر 20 روز بعد از شروغ فصل زراعی جدید هم اعلام شود آنرا به تاریخ 20 روز قبل ثبت می کنند
مگر در ماجرای ارسال پاسخ استعلام کاندیداهای عضویت در اتاق بازرگانی چه کردند؟ نامه ای که 4ام دریافت شده بود را گفتند 7ام دریافت کره ایم و پاسخی که 24ارسال شده بود را گفتند 17ام ارسال کرده ایم.
به همین سادگی

در دولت سیزدهم، مهلت قانونی، تاریخ و به طور کلی قانون، چیزی به جز لغزش قلم روی کاغذ نیست، اصل دل مقامات دولت است که پاک است و رویه هایشان که جهادی و انقلابی است.
آقای رئیس جمهور به داد گندمکاران برسید
یکی باید بداد خود رییس جمهور برسه کدوم طرف رو جمع کنه با این وزرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
چند نفر صرفا بایستی خودشو جمع کنند!جدا؟
زمانی کشاورزی بزرگترین بخش ایجاد اشتغال کشور بود اما با این وضعیت و این دولت چند درصد باقی مانده هم کشاورزی را رها کرده و به شهرها مهاجرت می کنند و مشکلات زیستی و اجتماعی شهرها بشتر و بیشتر می شود واردات محصولات کشاورزی با قیمت های بالاتر و خروج ارز هم بیشتر و بیشتر
وقتی بودجه کشور چهل درصد کمبود داره انتظار دارید دولت حق کشاورز را بهش بده آقایان فقط نشسته اند و شعار می‌دهند بدون اینکه هیچ برنامه کارشناسی شده ای واقعی داشته باشند ودر این بین دولت تنها زورش به اقشار ضعیف جامعه میرسه که عموما به نان شب محتاجند
دولت کمر شکن محرومان
از فصل بهار گفتند پول گندم کارا را فردا پس فردا واریز میکنیم
الان فصل پاییز است تازه تازه بزور وقطره چکانی دارن تسویه میکنن
آقای خضریان نماینده مجلس، همونی هست که تو برنامه جهان آرا گفته بود که بعضی از خانم ها رو دیده که ناف شون معلومه.
یعنی ایشون همه زن ها رو تو خیابون دید میزنه ببینه کی باحجابه کی شل حجابه کی بد حجابه کی نافش معلومه.
مگه نگاه به زن نامحرم حرام نیست؟؟؟؟؟
ایشون که زن های نامحرم یک شهر رو دید میزنه حکمش چیه؟؟؟؟؟
من هم میخام بنویسم ولی بخودم میگم چه فایده مسئولین ماعاشق واردات هستن ماهم تماشاچی چراحرفی پیامی ودادی و...هیچ تاثیری نداره تازه انان راناراحت هم میکنه بیان کنیم
اقا چنین مردمی چنین ورزیری هم نیاز داره
کل وزرای کابینه دولت با هم اندازه یک وزیر کارآیی ندارند. یعنی همشون بی علم و ناشایسته هستند. تنها شانسی که دارند این است که مجلس هوادار و همسو با اینان هستند و گرنه تا امروز کل دولت باید عوض میشد. حتی رئیس جمهور . تعارف نکنیم در همه زمینه ها دچار مشکل و معضل هستند و وای به حال مردم بیچاره
هنوز مرعشی و سلاح ورزی دستورات گرفته از بانک جهانی را باید به اجرا بگذارند.
تقصیر شاه نیست احتمالا؟
بیچاره کشاورز داره فدای افغانی های ابر نان خور میشه. نان و نوشابه برای کشاور تذاشته اند اشغالگران.
فکر کنم اینم کار اسراییل و آمریکاست که وزیر بی توجهی میکنه...وگرنه اگه اسراییل غزه رو نزده بود وزیر 1 ماه قبل از شروع سال زراعی قیمت خریدو داده بود.
با تعویض وزیر کشاورزی درس عبرتی برای سایر مسئولین می شود چرا رئیس جمهور هیچ اقدامی نمی کند
پس از حدود دو دهه بعد از تصویب قانون مدیریت پسماند در ایران، همچنان تولید و انباشت پسماندها یک معضل محسوب می‌شود.الهه سلیمانی، مدیرگروه محیط زیست مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت دفن زباله در ایران گفت: «75 درصد پسماند عادی کشور دفن می‌شود که 95 درصد آن به صورت غیراصولی است. این شیوه دفن پسماند سالانه 48 هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور ایجاد می‌کند.
وقتی وزیر از وازرتخانه کوچک تر است و رئیسی از ریاست جمهوری، خب همین میشه نتیجه!!!! هر کس که از وزارت میافتد یا زندان میرود یا استاندار میشود،هنین!
این بیسوادی مسولین تاکیادامه داره سال دیگه دپومیکنیم تادولت قدرکشاورزبدانه
ای بابا،وزیر که نباید کارکنه فقط باید بره وزارت خونه ،قهوه بخوره،دوباره بره خونه
این که چیزی نیست. شهرداری تهران 14 سال آست در حال انتقال سند مجتمع تجاری ابریشم است، وفقط از برج 3 تا حالا برای گرفتن 2 تا امضا در دایره املاک حسن آباد است. وهیچ مسئولی نه در شهرداری تهران ونه وزارت کشور پیگیر این تعلل نیست. در قرآن ویا روایات معصومین از بی فکری مسئولان نسبت مردم گفته های زیادی است ولی کسی توجه نمی کند
یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی دولت، محدودیت ذهنی جناب رئیسی در انتخاب وزراست. ایشون اگر بخواهد از بین ۲۵۰ نفر واجدین شرایط، بیست نفر رو برای هیئت دولتش انتخاب کند، قطعا انتخاب‌های بهتری خواهد داشت تا این وضعیت فعلی که ایشان از بین ۱۵ نفر میخواهد برای ۱۷ وزارتخانه تصمیم بگیرد. قطعا همیشه مشکلاتش بیشتر از قبل نیز خواهد بود. تازه هر کدام از این ۱۷ نفر هم استیضاح یا مجبور به استعفا میشود، استاندار یا مسئولین های مهمتر در حوزه های اقتصادی و مناطق ویژه!!!! میگیرد. یا این شیوه نه مکر بلکه محدودیت های ذهنی خود، منجر به سخت تر شدن شرایط و بروز و ظهور مشکلات بیشتر خواهد بود
دولت انقلابی
فغلا فقط غزه
علت تاخیر کاملا مشخصه یک عده وارداتچی نمی خواهند کشور به سمت خودکفایی برود و طعم دلارهای ارزان واردات ، واردات الکی و فروش با دلار آزاد و . . . . هنوز دهانشان را شیرین میکند و عده ای صرفا با حرفهای دهن پرکن و مفت و الکی دم از توسعه و خودکفایی میزنند که همه اش حیله و فریب است ،عجیب است که با این همه تخلف و ضایع نمودن حق میلیونهاکشاورز ، آنهم از طرف نهادی که میبایست مدافع حقوق کشاورزان باشد ، احدی در این مملکت پیدا نمیشود که جلو این همه ظلم و ضایع نمودن قانون ، از طرف وزیر کشاورزی ! ! ! در حق کشاورزان! ! ! بایستد ، واقعا دیگه مغزم سوط می کشد که آخه این مگه وزیر کشاورزی است! ! ! یا وزیر ضد کشاورزی ! ! !
بی عرضگی حدی ندارد
بابا چند بار وزیر عوض کنن مشکل از امریکاس آقا
گندم رو مفت از کشاورز خریدی با زحمت هزینه برداشت شده پولشو بعد از چندماه پرداخت کردی خودت با قیمت هر کیلو ۳۵هزار تومن صادر میکنید بدون زحمت و عرق ریزی هزینه بیشتر از دوبرابر صادر کردی اگر خدا هست معجزه داره درد بی درمان بگیرید زیر رو بشید
کدوم وزیر من که وزیری نمیبینم
با سلام
وقتی رئیسی برای کشاورزان ارزشی قائل نیس
از وزیر جهاد کشاورزی توقعی نیس.
درود بر شرفتان.
توی قبر یه روزی جواب میدین.
حق کشاورز سرطان بشه امیدوارم که همیشه خورده می
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی