بازدید 4370
۹

لی‌لی افشار، نوازنده چیره‌دست گیتار درگذشت

پروفسور لی‌لی افشار، نوازنده چیره‌دست و نخستین زن دنیا که دکترای گیتار گرفت، از دنیا رفت.
کد خبر: ۱۲۰۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 25 October 2023

به گزارش ایسنا، این هنرمند پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۶۳ سالگی درگذشت و این در حالیست که یکی از آثار او به تازگی در ایران منتشر شده بود.
کانال عصر ایران در تلگرام

لی‌لی افشار یکی از ۱۲ نوازنده بین‌المللی گیتار بود که برای نواختن حضور آندرس سگوبیا در کلاس‌های پیشرفته وی، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد.

آن موقع بود که پس از این کلاس ماسترو سگوبیا در مصاحبه‌ای که در اخبار شامگاهی ان بی سی حضور یافت در خصوص افشار پیش‌بینی کرد که او روزی به نوازنده‌ای معروف تبدیل خواهد شد.

علاقه او به موسیقی معاصر منجر شد که از نخستین اجرا کنندگان آثار رضا والی، گری آیستر، گرارد روژد، لوریس چوبانیان، آرن ملنس، کامران اینجه، باربارا کولب، مرلین زیفرین و سالوادور بروتونس از میان دیگران باشد.

او کنسرت‌های متعددی در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آفریقا، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده و همچنین در «ویگمور هال لندن»، «مرکز هنرهای اجرایی کندی»، «فستیوال موسیقی گرند تیتن»، «فستیوال موسیقی اسپن»، «مدرسه هنرهای تجسمی بنف»، «فستیوال موسیقی منتون» و «آکادمی آمریکایی در رم» نواخته‌ است.

روزنامه واشنگتن پست لیلی افشار را «فوق‌العاده معصوم، عالی و بی‌عیب و نقص و قابل توجه» توصیف کرده‌است. او همچنین به عنوان بهترین گیتاریست کلاسیک زن برنده جایزه «ارویل ایچ. گیبسن» شده‌است.

مقاله‌های لیلی افشار درباره کاستل نوئوو-تدسکو و فرانسثیسکو به چند زبان در نشریات گیتار ریویو، آی۱ فرونیمو و گیتار و لوت چاپ و منتشر شده‌اند.

این هنرمند هر از چندگاهی نیز در ایران کارگاه آموزشی برگزار می‌کرد.

مراسم تشییع این هنرمند فردا ۲ آبان در زادگاه او شهر تنکابن برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
چقدر حيف
روحش شاد
حداقل یک قطعه ای از اثار ایشون رو میذاشتین !
روحش شاد
بجای زاد و ولد و افزایش امت موسیقی کار کرده و شما تجلیل میکنید؟!!
حیف
دکترای گیتار !!!!!
روحش شاد
استاد بزرگ، فوق‌العاده معصوم، عالی و بی‌عیب و نقص و قابل توجه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی