بازدید 8859

سفر مهم معاون اول رئیس جمهور به بلاروس/ دیدار مهم محمد مخبر با رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس/ سند همکاری‌های نفتی تهران و مینسک امضا شد

در ادامه روابط در حال گسترش ایران و بلاروس، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با بدرقه رئیس دفتر رئیس‌جمهور و برخی اعضای کابینه، صبح امروز (سه شنبه) تهران را به مقصد مینسک ترک کرده بود تا پیرامون توسعه روابط دو کشور، پیگیری توافقات قبلی را در دستورکار قرار دهد.
کد خبر: ۱۱۹۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹ 17 October 2023

سفر مهم معاون اول رئیس جمهور به بلاروس/ دیدار مهم محمد مخبر با رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس/ سند همکاری‌های نفتی تهران و مینسک‌ امضا شد

بین الملل تابناک: در ادامه روابط در حال گسترش ایران و بلاروس، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با بدرقه رئیس دفتر رئیس‌جمهور و برخی اعضای کابینه، صبح امروز (سه شنبه) تهران را به مقصد مینسک ترک کرده بود تا پیرامون توسعه روابط دو کشور، پیگیری توافقات قبلی را در دستورکار قرار دهد.

وی در بدو ورود به پایتخت بلاروس مورد استقبال وزیر صنایع این کشور به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور قرار گرفت.

برگزاری نشست هیات‌های عالی رتبه ایران و بلاروس با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس و نشست با فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی و بلاروسی از جمله برنامه‌های دکتر مخبر در این سفر است.

گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیأت‌های عالی دو کشور و امضای چند سند همکاری بین تهران - مینسک، از دیگر برنامه‌های این سفر است.

«عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون اقتصادی مشترک را بر عهده دارد، «جواد اوجی» وزیر نفت و «محمدعلی نیکبخت‌» وزیر جهاد کشاورزی‌، مخبر را در سفر به بلاروس‌ همراهی می‌کنند.

سفر مهم معاون اول رئیس جمهور به بلاروس/ دیدار مهم محمد مخبر با رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس/ سند همکاری‌های نفتی تهران و مینسک‌ امضا شد

«محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره این سفر تصریح کرده بود: ملاقات‌های دوجانبه روسای جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و سفر «الکساندر لوکاشنکو» به تهران در اسفند سال گذشته، نشانگر مهیا بودن زمینه توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی است که می‌تواند در سفر پیش‌رو، به توافقات مهم بین دو طرف بینجامد.

وی همچنین با اشاره به همراهی برخی وزرا و مسئولان ذی‌ربط در سفر مخبر، متذکر شد: سیاست تحریمی کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل اقتضا می‌کند اشتراکات بیشتر و راهکارهای دوجانبه‌ی افزون‌تری برای غلبه بر تحریم‌های ظالمانه‌ی غربی‌ها ایجاد شود که این موضوع مهم، جدی در دستور کار دولتمردان ایرانی در این سفر قرار دارد.

دیدار مخبر و نخست وزیر بلاروس

در مراسم استقبال رسمی از مخبر پس از نواخته شدن سرود ملی بلاروس و جمهوری اسلامی ایران، معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس از یگان تشریفات سان دیدند و اعضای هیات عالی رتبه دو کشور را به همدیگر معرفی کردند.

تعداد بازدید : 457

معاون اول رئیس جمهور پس از این مراسم رسمی در گفت‌وگوی دوجانبه با اشاره به ۳۰ سالگی روابط سیاسی بین ایران و بلاروس، ارتقای روابط تهران - مینسک را راهبرد جدی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: ارتباطات اقتصادی دو کشور متناسب با سطح بالای ارتباطات سیاسی گسترش نیافته است که اراده جدی ایران و بلاروس بر تعمیق و تقویت همکاری اقتصادی و تجاری است.

مخبر با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای متقابل دو کشور تصریح کرد: باید مبادلات و توافقات بین دو کشور با استفاده از ارزهای ملی انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مواضع خوب و مناسب جمهوری بلاروس در قبال ایران در مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی، افزود: سفر مقامات بلندپایه بلاروسی به ایران نقطه عطفی در افزایش روابط دو کشور تبدیل شد و مردم ایران و بلاروس امیدوار هستند که این ارتقای روابط سیاسی به منافع اقتصادی و تجاری دو دولت - ملت منجر شود.

مخبر با اشاره به امضای موافقت‌نامه‌ها و تفاهمنامه‌های همکاری بین ایران و بلاروس تاکید کرد: بسیاری از این موافقت‌نامه‌ها اجرایی و عملیاتی شده است و در خصوص سایر اسناد نیز باید موانع موجود را شناسایی و رفع کرد.

وی حل مسائل پولی و بانکی، توسعه حمل و نقل و ترانزیت و تسهیل صدور روادید برای بازرگانان و مردم دو کشور را حائز اهمیت اساسی خواند و افزود: باید تصمیمات اتخاذ شده بین هیات‌های عالی رتبه دو کشور به نقطه مناسب و خوب توسعه روابط در همه زمینه ها برسد.

مخبر همچنین بخش های تجهیزات پزشکی، ماشین آلات و نیازهای بخش کشاورزی، صنعت خودروسازی و معدنی را از مهمترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور برشمرد و گفت: با افزایش تعاملات و رفع موانع می توان سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و بلاروس را به یک میلیارد دلار در سال افزایش داد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه و کشورهای غربی بوده است اما با این وجود توانستیم با تکیه بر توانمندی‌های داخلی تاثیرات این تحریم ها را خنثی کنیم تاجایی که وابستگی های ایران به کشورهای غربی در بسیاری از زمینه ها کاملا از بین رفته است و امروز جمهوری اسلامی ایران با خودکفایی کامل در بسیاری از بخش ها، تبدیل به قطب تجاری و صنعتی در منطقه و حتی جهان شده است.

مخبر با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تولیدات دانش بنیان، دارو، درمانی، تجهیزات پزشکی و تکنولوژی‌های روز دنیا به ویژه در زمینه صنعت نفت و گاز، خودرو، فولاد و تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی گفت: آماده انتقال تجربیات و دانش فناوری های روز دانشمندان ایرانی به بلاروس هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افول هژمونی نظام سلطه و در راس آن آمریکا در سطح منطقه و بویژه خاورمیانه اظهار داشت: به لحاظ جهانی ایران و بلاروس بیش از گذشته نیازمند افزایش همبستگی بین دو دولت و ملت هستند و با توجه به ضعف آمریکا در نظام جهانی و تغییر اساسی در معادلات بین المللی نسبت به گذشته باید ایران و بلاروس به سمت دلارزدایی حرکت کنند.

گلاوچنکو: نباید زمان را برای گسترش همکاری ها از دست داد

رومان گلاوچنکو نخست وزیر بلاروس نیز در این دیدار با ابراز علاقه‌مندی برای توسعه روابط ایران و بلاروس در همه زمینه‌ها ابراز امیدواری کرد سفر معاون اول رئیس جمهور به این کشور زمینه ساز گسترش همکاری های حمل و نقل، نفت، پتروشیمی، صنعتی، سرمایه گذاری و سایر بخش ها شود.

وی تاکید کرد: تحولات صنعتی دو کشور در سال های گذشته از اصلی‌ترین برنامه‌های نقشه راه همکاری‌های ایران و بلاروس است و علاقه مندیم در زمینه تجهیزات کشاورزی و خودرویی شرکت های خصوصی دو کشور به یکدیگر نزدیک تر شوند.

گلاوچنکو افزود: به هیچ عنوان نباید کمترین زمان را برای توسعه و گسترش همکاری های دو کشور از دست داد و اراده و عزم رهبران سیاسی دو کشور باید به سمت تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور حرکت کند.

دیدار مخبر و لوکاشنکو 

معاون اول رئیس‌جمهور با الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس دیدار کرد و گزارشی از آخرین وضعیت اجرای توافق نامه جامع همکاری های فیمابین ارائه داد.

محمد مخبر در این دیدار مسائل مربوط به تبادلات بانکی، صدور ویزا و خطوط هوایی مستقیم را سه موضوع مهم در پیشبرد توافقات دانست و بر اهمیت رفع آنها تاکید کرد. معاون اول رئیس جمهور همچنین ضمن محکوم نمودن نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، از رئیس‌جمهور بلاروس خواست تا در کنار مردم مظلوم فلسطین برای توقف این جنایت جنگی در سرزمین های اشغالی تلاش کند.

سفر مهم معاون اول رئیس جمهور به بلاروس/ دیدار مهم محمد مخبر با رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس/ سند همکاری‌های نفتی تهران و مینسک‌ امضا شد

رئیس جمهوری بلاروس با اشاره به اقدام‌های کشورهای غربی برای گسترش جنگ در خاورمیانه، اظهار داشت: ما باید با همدیگر در مقابل حملات غرب مقاومت کنیم.

 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک و بتا بلاروس، الکساندر لوکاشنکو روز سه‌شنبه در دیدار با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری ایران گفت: غرب در حال هدایت نوک پیکان جنگ خاورمیانه علیه ایران است و تهران و مینسک باید همکاری نزدیک‌تری برای مقابله با حملات غرب داشته باشند.

وی با اشاره به تحمل تحریم‌ها از سوی ایران و بلاروس، اضافه کرد: فشار وارده به کشورهای ما بی‌سابقه است اما شما پیشتر آموختید تا حدی در برابر این فشارها مقاومت کنید و تجربه شما برای ما ارزشمند است.

رئیس دولت بلاروس با تقدیر از تلاش‌های ایران ادامه داد: آنچه من را شگفت زده کرده، این است که در جریان این اقدام‌های گسترده (تحریم‌ها)، ایران سطح توسعه خود را کاهش نداده بلکه برعکس به صورت قابل توجهی آن را افزایش داده است.

لوکاشنکو در این دیدار که در بلاروس صورت گرفت، ابراز داشت: بنا بر تجربه روابط و سال‌های زیاد همکاری با تهران، می‌توانم تایید کنم که نهادهای دولتی ایران و بلاروس باید سریع‌تر کار کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود که مربوط به همکاری دو طرف می‌شد، تاکید کرد که اگر دو طرف بر سر چیزی توافق می‌کنند باید به موقع اجرا شود.

رئیس جمهوری بلاروس افزود: مهمترین مساله برای ما زمان است نه تحریم‌ها و فشار. ما نباید زمان را از دست بدهیم.

مخبر: بلاروس می‌تواند از ظرفیت کُریدوری‌ ایران استفاده کند

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سفر یک‌روزه خود به بلاروس‌ در نشست مشترک هیأت‌های عالی دو کشور، اظهار داشت: دولت بلاروس در منظومه تنظیمی‌ ارتباطات بین المللی جمهوری اسلامی جایگاهی ویژه‌ دارد و راهبرد جدی دولت در ایران ارتقای روابط تهران - مینسک‌ در همه حوزه‌هاست.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی افزود: امروز معادلات بین‌المللی کاملاً تغییر کرده و هژمونی آمریکایی‌ها کاملاً به هم ریخته و دشمنان ما نمی‌توانند حرف آخر را در دنیا بزنند.

سفر مهم معاون اول رئیس جمهور به بلاروس/ دیدار مهم محمد مخبر با رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس/ سند همکاری‌های نفتی تهران و مینسک‌ امضا شد

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های‌ ظالمانه غرب علیه ایران و بلاروس اظهار داشت: تحریم زحمت‌آفرین اما قابل مدیریت است؛ کما‌ اینکه تحریم‌های اقتصادی برای تقابل با ما راه به جایی نبرده است.

وی با بیان اینکه هیچ مانعی نباید همکاری‌های دو کشور را مختل کند تصریح کرد: با اراده‌ای که بین ایران و بلاروس وجود دارد لازم است با قدرت و سرعت تصمیمات لازم را برای رفع نیازهای دو ملت اتخاذ کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از تحقق بخش زیادی از توافقات دو کشور در جریان سفر سال گذشته رئیس‌جمهور بلاروس به تهران، بر لزوم تدوین یک برنامه زمان بندی شده برای نقشه راه جامع همکاری‌های  بلندمدت‌ دو کشور تأکید کرد.

دکتر مخبر افزود: ایران عضو بریکس و شانگهای است و از عضویت بلاروس در این سازمان ها حمایت می‌کند و جمهوری بلاروس نیز عضویت سازمان تجارت آزاد اوراسیا و پیمان های منطقه ای دیگر‌ را دارد که با تعاملات بیشتر از طریق این سازوکارهای بین المللی می توان موفقیت‌های بزرگی در حوزه اقتصادی رقم زد.

وی تصریح کرد: ایران در مرکز ۱۵ کشور قرار دارد و بلاروس می‌تواند بدون هیچ دغدغه‌ای از ظرفیت کُریدوری‌ کشورمان برای صادرات و ترانزیت کالا استفاده کند.

معاون اول رئیس‌جمهور از تبادلات تجاری ایران و بلاروس با استفاده از پول ملی دو کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تقویت‌ اقتصاد دو طرف یاد کرد و با تأکید بر لزوم دلارزدایی‌ گفت: دلیلی ندارد مبادلات اقتصادی خود را با پول دشمن انجام دهیم.

دکتر مخبر از تهاتر‌ و تسهیل صدور ویزا به ویژه برای بازرگانان‌ و تجار‌ به‌عنوان دیگر الزامات ارتقای روابط اقتصادی بین تهران - مینسک یاد کرد و گفت، توجه به این دو موضوع در کنار استفاده از ارز محلی در تبادلات تجاری اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف، آمادگی کشورمان را برای انتقال تجربیات در زمینه‌ مقابله با تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های صنعت به ویژه صنایع های‌تک، معدن، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی و پزشکی اعلام‌ کرد.

توسعه همکاری‌ها در حوزه آموزش و صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر تأکیدات معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست بود.

گلاو‌چنکو‌ نخست‌وزیر بلاروس هم با صادقانه‌ توصیف کردن تعاملات مشترک تهران و مینسک، تأکید کرد: ایران و بلاروس حرف‌های زیادی در عرصه بین الملل دارند و همکاری‌های دوجانبه، منشاء توسعه صلح در جهان خواهد بود.

وی با تاکید بر توسعه روابط دو کشور به توافقات انجام شده در جریان سفر سال گذشته رئیس‌جمهور بلاروس به تهران اشاره کرد و از اجرایی شدن بخش عمده توافقات خبر داد.

نخست‌وزیر بلاروس گفت: در سایه نتایج توافقات صورت گرفته، حجم تبادلات تجاری ایران و بلاروس در یک سال گذشته سه برابر شد و امسال نیز ۲۵ درصد افزایش داشته است‌.

گلاوچنکو با بیان اينکه تولیدات دو کشور در زمینه تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته پیروزی مشترک ماست، از ایران به‌عنوان شریک کلیدی بلاروس در زمینه نوسازی تجهیزات کشورش قدردانی کرد.

وی همچنین با اشاره به میزان بالای دانشجویان ایرانی مقطع دکترا در بلاروس خواستار توسعه همکاری‌های آموزشی و تسریع در فرایند به رسمیت‌ شناختن‌ مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان مراکز علمی کشورش از سوی جمهوری اسلامی ایران شد.

نخست‌وزیر بلاروس توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی را نیز متذکر شد و گفت: بلاروس حجم زیادی از محصولات کشاورزی موردنیاز‌ خود را که پیش از این از اروپا وارد می‌کرد‌، از ایران خریداری و تأمین می‌کند.

در این نشست وزرای صنعت، نفت‌ و کشاورزی ایران و بلاروس به بیان‌ راهکارهای خود برای تقویت همکاری‌های دو کشور در این حوزه‌ها پرداختند که آمادگی ایران برای تأمین قطعات و تجهیزات موردنیاز بلاروس در حوزه نفت و گاز و محصولات پتروشیمی، تسهیل صدور ویزای بلندمدت بازرگانی‌ و امضای توافق‌نامه برای همکاری در بخش جنگلداری و دامپروری‌ برای تأمین نیازهای غذایی دو کشور از جمله موضوعات مطرح توسط آنها بود.

در این نشست مقرر شد وزرای صنعت ایران و بلاروس به‌عنوان روسای کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور، ظرف یک ماه برنامه زمان‌بندی‌ شده برای اقدام مشترک در جهت پیگیری توافقات دوجانبه را در راستای زمینه‌سازی سفر رئیس‌‌جمهور کشورمان به بلاروس‌ تهیه و ارائه کنند.

سند همکاری‌های نفتی ایران و بلاروس امضا شد

 جواد اوجی، وزیر نفت و آندری ریباکوف، مدیرعامل شرکت دولتی «بل‌نفت‌خیم» بلاروس  امروز (سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه) در حاشیه دیدار محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری با رومان گولاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس در شهر مینسک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

در این تفاهم‌نامه صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی تجهیزات نفت، محصولات پتروشیمی مورد نیاز بلاروس، ایجاد همکارها در زمینه‌های مربوط به فناوری و در زمینه تهاتر موفقیت‌هایی انجام شد که در آینده نزدیک این تفاهم‌نامه اجرایی خواهد شد.

سفر مهم معاون اول رئیس جمهور به بلاروس/ دیدار مهم محمد مخبر با رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس/ سند همکاری‌های نفتی تهران و مینسک‌ امضا شد

بر اساس این گزارش، اوجی امروز به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری برای مذاکره و رایزنی درباره همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی همزمان با سی‌امین سالگرد روابط رسمی ایران و بلاروس، به مینسک سفر کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم