بازدید 3039

کاهش تورم لوازم خانگی طی ۶ ماه گذشته

تورم نقطه به نقطه لوازم خانگی از تیرماه سال ۱۴۰۱ و به ویژه در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲، هر ماهه روندی نزولی را طی کرده و در اکثر ماه‌های سال جاری زیر ۴۰ درصد بوده است.
کد خبر: ۱۱۹۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ 11 October 2023

به گزارش تسنیم، در گزارش‌های مرکز آمار ایران که هر ماه با عنوان «شاخص قیمت مصرف کننده» منتشر می‌کند، یکی از گروه‌های کالا و خدمات مصرفی که همواره مورد بررسی قرار می‌دهد، تورم «گروه مبلمان و لوازم خانگی» است.

لوازم خانگی از جمله اجناسی است که خریداران بسیاری دارد و یکی از مهم‌ترین بازار‌های کشور برای محاسبه و اندازه‌گیری تورم به حساب می‌آید.

از سوی دیگر چند سالی است که ورود لوازم خانگی به درون کشور با هدف حمایت از صنعت داخلی ممنوع شده و فواید بسیاری برای تولید داخل داشته، برای مثال در این مدت شاهد بودیم که بسیاری از برند‌های لوازم خانگی داخلی سعی کردند کیفیت اجناس خود را بالا ببرند و بتوانند از همه لحاظ نیاز بازار داخلی را تامین کنند.

رونق گرفتن کارخانجات لوازم خانگی داخلی یعنی ایجاد بازار کار برای بسیاری از جوانان ایرانی که همین موضوع اهمیت و چرایی ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به درون کشور را نمایان می‌کند، اما این ممنوعیت واردات باعث ایجاد هجمه‌هایی به تولیدکنندگان لوازم خانگی به ویژه بحث قیمت این محصول نیز شده است.

طی ماه‌های گذشته بسیاری از مردم و رسانه‌ها قیمت‌های لوازم خانگی را مورد انتقاد قرار داده و معتقد بودند وارد نشدن لوازم خانگی خارجی به ایران دلیل افزایش قیمت است، اما گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد میانگین افزایش قیمت در لوازم خانگی حتی کمتر از میانگین تورم کل بوده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه لوازم خانگی از تیرماه سال ۱۴۰۱ و به ویژه در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲، هر ماهه روندی نزولی را طی کرده و در اکثر ماه‌های سال جاری زیر ۴۰ درصد بوده است، این در حالی است که تورم کل طی یک سال اخیر همواره بیشتر از تورم لوازم خانگی بوده است.  

کاهش تورم لوازم خانگی طی ۶ ماه گذشته
 

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در شهریورماه سال جاری تورم ماهانه کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کشور در گروه لوازم خانگی ۱.۴ درصد بوده که باز هم از نرخ تورم کل (۲ درصد) عدد کمتری را نشان می‌دهد.

این آمار و ارقام در گزارش مرکز آمار ایران مشخص می‌کند بر خلاف باور‌هایی که در میان برخی مردم و کارشناسان این صنعت مبنی بر افزایش تورم لوازم خانگی وجود دارد، بخش تولید لوازم خانگی، بدون افزایش فشاری بیشتر از آنچه خود متحمل می‌شود، محصول تولیدی را به دست مشتری در بازار می‌رساند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست