بازدید 2101

آمادگی کمی در برابر زلزله احتمالی تهران وجود دارد

کد خبر: ۱۱۹۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ 27 September 2023

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اساتید برجسته دانشگاه باید زنگ خطر و هشدار را برای مسئولین در ارتباط با زلزله تهران به صدا در بیاورند.

به گزارش ایسنا، محمد آقامیری در چهارمین نشست مشترک مسئولین و اساتید مهندسی زلزله در قالب کارگروه افزایش تاب آوری سازه‌ها در برابر زلزله که به بررسی راهکارهای افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله می‌پردازد، گفت: باید از اساتیدی که در سه جلسه گذشته با کارگروه افزایش تاب آوری همراهی داشتند و نظرات خود را مطرح کردند قدردانی کنم که در این جلسات مقرر شده نقطه نظرات اساتید در حوزه تاب‌آوری دسته بندی شود تا در روند کار مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: بحث زلزله تهران بارها در کمیته عمران مورد بررسی قرار گرفته و صحبت‌های زیادی برای افزایش تاب‌آوری تهران در برابر زلزله انجام شده؛ اما نظرات اساتید برجسته این حوزه متأسفانه در گذشته مغفول مانده و در مدیریت شهری، هیچ گاه این نظرات به صورت جامع مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس کمیته عمران کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه بحث زلزله تهران جدی است، افزود: برای ریل گذاری مسیر جلسات کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله، سوالاتی مطرح شده تا اساتید برجسته دانشگاه در حوزه زلزله با پاسخ به این سوالات در حقیقت موجب دسته بندی راحت‌تر مطالب و استفاده عملیاتی آسانتر از آنها شود.

به گفته وی، بر اساس گفته‌ها تهران مستعد زلزله‌ای بالای ۷ ریشتر است و متأسفانه برای این موضوع آمادگی کمی وجود دارد و در حوزه‌های مختلف شرح وظایفی که بر عهده شهرداری تهران قرار داده شده بسیار کم است. در حالیکه قابلیت‌های زیادی در مدیریت شهری وجود دارد.

آقامیری ادامه داد: وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران تقسیم بندی‌هایی برای وظایف دستگاه‌های مختلف بر اساس برخی شاخص‌ها انجام داده‌اند که کافی نیست و جوابگوی زلزله‌ای با بزرگای مشابه زلزله ترکیه نیست. همه مشاهده کردند که در زلزله اخیر ترکیه چه مشکلاتی حادث شد، در حالیکه در این کشور اصول شهرسازی و استانداردهای سازه‌ها به روز است. در این زلزله حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر تلفات جانی و خسارت‌های مالی بسیاری به بار آمد ولی از سوی دیگر پایتخت‌های سیاسی و اقتصادی این کشور سرپا بودند و فعالیت خود را انجام می‌دادند.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: بحث زلزله تهران بحث حساسی است که متأسفانه تا زمانی که این اتفاق نیفتد به عمق فاجعه پی نمی‌بریم. لذا باید اساتید دانشگاه در این حوزه زنگ خطر و هشدار را برای مسئولین ما به صدا در بیاورند.

به گفته وی، این سلسله جلسات با هدف استفاده از نظرات کارشناسان آغاز شده و در نهایت کارگروهی با حضور ۱۰ نفر از اساتید شکل می‌گیرد تا در جلسات مشترکی از مسئولین دعوت به عمل بیاید تا در قالب شرح وظایف و ماموریت‌های خود اقدامات انجام شده را تشریح و اساتید با واکاوی که انجام می‌دهند اعلام کنند که این اقدامات برای تهران کافی بوده یا خیر؟ البته طرحی که در این کارگروه تهیه می‌شود قابل تسری به سایر کلانشهرها نیز خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست