بازدید 2262

سلیاک؛ بیماری هزار چهره

کد خبر: ۱۱۹۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷ 27 September 2023

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور با اشاره به بیماری هزار چهره سلیاک گفت: بیماری سلیاک دیر تشخیص داده می‌شود و راه تشخیص آن از طریق آزمایش خون و نمونه برداری از روده است.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج خسرونیا پزشک و متخصص گوارش گفت: بیماری سلیاک از این جهت به بیماری هزار چهره معروف است که با علایم مختلفی بروز می‌کند و حتی با انجام آزمایشات نیز در برخی موارد قابل شناسایی نیست و با بیماری‌های دیگر مانند روده تحریک پذیر اشتباه گرفته می‌شود.

وی افزود: در بیماری سلیاک با خوردن برخی از مواد غذایی حاوی گلوتن اختلال در پرزهای روده کوچک به وجود می‌آید و مواد لازم به شخص نرسیده و فرد دچار عوارض مختلفی مانند اسهال و یبوست، مشکلات پوستی، کم خونی و پوکی استخوان می‌شود.

خسرو نیا با بیان اینکه بیشتر خانم‌ها دچار این بیماری می‌شوند تصریح کرد: بیماری سلیاک بیماری خیلی خطرناکی نیست اما تشخیص زود هنگام آن اهمیت دارد. بسیاری از افراد با کم خونی و ضعف عضلانی مراجعه می‌کنند و مشکلات زیادی برای آنها به وجود می‌آید.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور اظهار کرد: این بیماری دیر تشخیص داده می‌شود و راه تشخیص آن از طریق آزمایش خون و با نمونه برداری از روده است.

وی ادامه داد: این بیماری ارثی مادرزادی و اختلال ژنتیکی است. کسانی که اختلالات کروموزومی دارند بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند و راهی برای پیشگیری وجود ندارد.

خسرو نیا گفت: کسانی که دچار بیماری سلیاک هستند باید مراقب باشند مواد غذایی حاوی گلوتن استفاده نکنند چرا که با از بین رفتن پرز روده مواد لازم جذب بدن آنها نمی‌شود.

وی افزود: گلوتن تنها در مواد غذایی مانند جو و گندم وجود ندارد بلکه برخی از مولتی ویتامین‌ها که خودسرانه استفاده می‌شوند حاوی گلوتن هستند و ممکن است مشکلاتی را برای افراد ایجاد کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست