بازدید 2983

هیئت رسمی عربستان وارد رام‌الله شد

منابع آگاه بر این باورند که تصمیم عربستان برای فرستادن یک هیئت رسمی به رام الله در بحبوحه مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی، نمی‌تواند بی‌معنا باشد.
کد خبر: ۱۱۹۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲ 26 September 2023


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، منابع خبری اعلام کردند که هیئت رسمی عربستان ظهر امروز سه‌شنبه به ریاست «نایف بن بندر السدیری» وارد رام‌الله شد تا استوارنامه خود را رسما به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل دهد.

این سفیر سعودی که نماینده کشورش در اردن نیز هست به همراه هیئتی به مقر تشکیلات خودگردان در رام‌الله رفت تا با ابومازن دیدار کند.

بلافاصله بعد از ورود این هیئت به اراضی فلسطین، السدیری با انتشار پستی در ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد: «از کشور دوست فلسطین، سرزمین کنعان، گرم‌ترین سلام خود را به خادم حرمین شریفین و جناب ولیعهد می‌رسانم».

روز گذشته یک مسئول فلسطینی که نام او فاش نشده در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که یک هیئت رسمی سعودی به ریاست «نایف السدیری» سفیر غیر مقیم عربستان در تشکیلات خودگردان فلسطین این هفته به رام‌الله می‌رود تا با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کند.

بر اساس این گزارش، هیئت سعودی در اقدامی بی‌سابقه قرار است به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) در مسجدالاقصی اقامه نماز کند. «حسین آل شیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین روز دوشنبه اعلام کرد که نایف السدیری طی چند روز آینده استوارنامه خود را تقدیم ابومازن می‌کند.

این دو تحول موجب شده تا سوالاتی درباره پشت پرده اقدام عربستان برای فرستادن هیئت خود به رام‌الله به ویژه در بحبوحه تلاش‌های آمریکا جهت انعقاد توافق عادی‌سازی میان عربستان و رژیم صهیونیستی مطرح گردد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی هفته گذشته در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا اعلام کرد که مذاکرات درباره عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو ادامه دارد و رسیدن به توافق میان دو طرف نزدیکتر از هرزمانی است. او در عین حال به مسئله فلسطین و لزوم حل آن اشاره و تاکید کرد که حل این مسئله در هرگونه توافق سازش با اسرائیل ضروری بوده و باید به راهکاری برسیم که وضعیت زندگی فلسطینی‌ها را بهبود ببخشد.

از آوریل 2014 مذاکرات سازش بین عربستان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا بنا به دلایلی از جمله اصرار تل‌آویو به ادامه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین و مخالفت با ایجاد کشور مستقل فلسطینی متوقف شد. طبق گزارش رسانه‌های عبری و آمریکایی امروز نیز همین موضوع تبدیل به چالش اساسی در مسیر مذاکرات مذکور شده و درحالی که عربستان بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تاکید دارد، صهیونیست‌ها به هیچ وجه حتی حاضر نیستند درباره این موضوع صحبت کنند.

 

سفر قریب‌الوقوع هیئت رسمی سعودی به رام‌الله

اما در ماه آگوست که آمریکا تلاش‌های جدی خود را برای کشاندن عربستان به قراردادهای سازش آغاز کرده بود، این کشور نایف السدیری را به عنوان اولین سفیر خود در تشکیلات خودگردان فلسطین و نیز سرکنسول عربستان در قدس اشغالی منصوب کرد.

اهداف سفر هیئت سعودی به رام‌الله در بحبوحه مذاکرات سازش

در همین راستا منابع آگاه گزارش دادند که احتمالا هیئت سعودی قصد دارد در سفر به رام‌الله نیز بر موضع خود در حل مسئله فلسطین تاکید کند. به گفته منابع فلسطینی محمود عباس در دیدار با هیئت سعودی از عربستان خواهد خواست تا در ازای عادی‌سازی با اسرائیل، طرح صلح عربی را که ریاض در نشست سران عربی در بیروت در سال 2002 مطرح کرده بود اجرا کند؛ طرحی که بر اساس آن برقراری روابط عادی میان کشورهای عربی و اسرائیل مشروط به عقب‌نشینی این رژیم از اراضی اشغال شده فلسطین از سال 1967، برپایی کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی و ایجاد راهکاری عادلانه برای مسئله آوارگان فلسطینی است.

این منابع افزودند، کابینه‌های مختلف اسرائیل به طور مداوم طرح صلح عربی که توسط عربستان مطرح شده بود را رد کردند و بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه فعلی این رژیم می‌گوید این طرح عناصر مثبتی دارد اما باید طبق تغییراتی که طی سال‌های اخیر در منطقه رخ داده، به روز شود.

به گفته این منابع همچنین ابومازن از هیئت سعودی درخواست خواهد کرد تا فلسطین به عضویت کامل در سازمان ملل دست یابد.

بر این اساس ناظران و منابع آشنا به امور منطقه معتقدند، اگر کابینه راست‌افراطی نتانیاهو از ارائه هرگونه تضمین درخصوص تاسیس کشور مستقل فلسطینی خودداری کند که البته اصلا بعید نیست، عربستان به عنوان یک کشور بزرگ عربی و اسلامی در صورت عادی‌سازی با صهیونیست‌ها متهم به رها کردن مردم و آرمان فلسطین به عنوان اصلی‌ترین مسئله امت اسلامی می‌شود؛ مگر اینکه از تصمیم خود برای سازش با اشغالگران عقب‌نشینی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست