بازدید 6199

یادآوری دوباره «بدعهدی آمریکایی‌ها» با سوغاتی ویژه رئیس جمهور کشورمان از نیویورک

۹ صندوق حاوی سه هزار و ۵۰۶ لوح به ایران منتقل شد که بزرگترین محموله الواح بازگشتی به کشورمان است؛ لوح‌هایی که در آن‌ها محتوا‌هایی در خصوص مسائل مختلف، از مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزد‌ها و اقتصاد جامعه در دوران هخامنشی ثبت شده و شامل ۲۶۷۰ قطعه به خط میخی و زبان عیلامی و ۸۳۶ قطعه لوح کوچک به خط میخی و زبان آرامی است.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵ 23 September 2023

یادآوری دوباره «بدعهدی آمریکایی‌ها» با سوغاتی ویژه رئیس جمهور کشورمان از نیویورک۳۵۰۶ لوح هخامنشی پس از ۸۵ سال به کشورمان بازگشتند؛ سوغاتی ویژه رئیس جمهور کشورمان از سفر اخیرش به سازمان ملل و شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا.

به گزارش «تابناک»؛ در سال ۱۹۳۳ میلادی، دانشگاه شیکاگو آمریکا در راستای مجوزی که از حاکمان وقت کشورمان برای حفاری در تخت جمشید دریافت کرده بود، به کشف حدود ۳۰ هزار لوح گلی نایل آمد که حدود ۶ هزار قطعه از آن‌ها سالم بودند و باقی آسیب‌هایی به میزان مختلف نشان می‌دادند. الواحی رازآلود که از دوران هخامنشیان برجای مانده بودند و قدمتشان به پنج قرن پیش از میلاد مسیح بازمی گشت.

این آغاز ماجرایی است که هنوز ادامه دارد، چون الواح با مجوز صادر و البته امانی به موسسه شرق شناسی در زیرمجموعه این دانشگاه آمریکایی واگذار شدند تا پرده از رازهایشان برداشته شود؛ راز و رمز‌هایی که به خط میخی و زبان عیلامی و آرامی روی این الواح نقش بسته و قرار شد با انتقال به آن دانشگاه، رمزگشایی و مستندسازی شوند و بعد الواح به کشورمان بازگردند. بدین ترتیب شماری از الواح در ۵۰ صندوق چوبی بسته بندی شده و از کشورمان خارج شدند.

چند سال بعد از انتقال این گنجینه ارزشمند، در دو نوبت شماری از الواح که آسیب دیدگی بیشتری داشتند و خوانا نبودند، به کشورمان برگشت داده شدند تا کار مطالعه و پژوهش روی باقی الواح به انجام برسد. رویدادی که آنقدر به دراز کشید که پای مسائل دیگر را به ماجرا باز کرد؛ از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان و قطع روابط دو کشور تا تلاش برای دست درازی به این الواح در پی اتهامات وارده به کشورمان و صدور احکام قضایی در این خصوص در آمریکا!

در این خصوص باید ویژه به رویدادی اشاره کرد که حدود دو دهه قبل و بعد از امضای تفاهم نامه‌ای میان موزه ملی ایران و دانشگاه شیکاگو برای بازگشت الواح، رقم خورد؛ تفاهمی که بر اساس آن ۳۰۰ لوح به کشورمان تحویل و قرار شد باقی الواح ظرف دو سال به ایران تحویل شود، اما دادگاهی در آمریکا رای به محکومیت کشورمان در پرونده‌ای داد و در حکمی عجیب، مقرر کرد که این الواح مصادره شده و به فروش برسند و عایدی آن به عنوان غرامت به شاکیان پرونده پرداخت گردد!

پیرو این رای عجیب، بازگشت الواح در هاله‌ای از ابهام فرورفت و کشورمان به همراه موسسه زیرمجموعه دانشگاه شیکاگو با تنظیم شکایتی به تقابل با حکم صادره پرداخت. پروسه‌ای که بسیار به درازا انجامید، اما در نهایت در اسفندماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی و با صدور رای پرونده در دیوان‌عالی آمریکا، با این توضیح که آثار تاریخی جنبه فرهنگی دارند و تجاری نیستند، حکم مصادره الواح و حق فروش آن‌ها لغو شد.

اتفاقی که پیرو آن محموله‌ای شامل هزار و ۷۸۰ لوح در قالب یک محموله به کشورمان بازگردانده شد، اما بازگشت باقی الواح کماکان به سوالی بی پاسخ بدل شده بود چراکه این بار کارشکنی آمریکایی‌ها به شکلی دیگر نمودار شد و تحریم‌ها و به طور ویژه تحریم بیمه ای، سد راه انتقال باقیمانده این گنجینه به کشورمان گردید. موضوعی که راهکار دولت سیزدهم برای رفع آن، انتقال محموله بزرگی از این الواح در سفر بازگشت رئیس جمهور کشورمان به سازمان ملل بوده است.

بدین ترتیب ۹ صندوق حاوی سه هزار و ۵۰۶ لوح به ایران منتقل شد که بزرگترین محموله الواح بازگشتی به کشورمان است؛ لوح‌هایی که در آن‌ها محتوا‌هایی در خصوص مسائل مختلف، از مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزد‌ها و اقتصاد جامعه در دوران هخامنشی ثبت شده و شامل ۲۶۷۰ قطعه به خط میخی و زبان عیلامی و ۸۳۶ قطعه لوح کوچک به خط میخی و زبان آرامی است.

گنجینه‌ای که دولتمردان وعده رونمایی از شماری از آن‌ها را در موزه ایران باستان داده اند و با انتقالشان به میهن مان، تاکید کرده اند که بازپس گیری باقی الواح را در دستور کار قرار خواهند داد؛ دستورکاری برای بازگشت حدود ۱۷ هزار لوح گلی دیگر که ۸۵ سال پیش از کشورمان خارج شدند تا مورد مطالعه قرار گرفته و بازگردانده شوند، اما حالا به سندی آشکار از بدعهدی آمریکایی‌ها بدل شده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
تبریک به ملت ایران برای بازگشت آثار ملی و سپاس از کسانی که برای پس گرفتن آنها زحمت کشیدند.
پاسخ ها
والی
| Japan |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
ببینیم بعد از ایران سر از کجا درمیارن
باز دم دیوان عالی آمریکا گرم که رای به فرهنگی بودن این اشیا داد ، خداییش تو ایران عمرا چنین رایی در مورد مشابه داده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
چی میگی نادان غربکدا
بسیار عالی
امیدوارم دولتمردان قبل از اینکه این لوایح بر اثر بی تدبیری از بین بره ، ترجمه هاشو بخونن شاید مملکت داری یاد گرفتن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
وقتی به خود کوروش و داریوش اعتقادی ندارند ،به آثارشان اهمیت بدهند !؟
بس کنید اینا رو که روحانی گرفته بود. رییسی هیچ کار خاصی تو نیویورک نکرد. راجع به ابران هیچ صحبتی نکرد. انگار به عنوان نماینده حوزه علمیه رفته بود. کاش کمی از اردوغان یا بن سلمان یاد بگیرد
کاش اونجایی که بودند،میموندند،حداقل جاشون امن بود
همونجا میموند امن تر بود
کجای این بدعهدی بود آمریکاییها مرحله به مرحله تحویل دادند اگر تاخیری بوده مرلوط به شرایط بین دو کشور است و سستی دولتی که اصلا به ایران پیش از اسلام اعتقادی ندارد .
وقتی اثری از اثارشون پیدا نشد خدمت می رسیم. تو امریکا جاشون امن بود.
الکی به هخامنشی ها ربط ندهید این الواح به زبان های میخی، عیلامی و آرامی نوشته شده و ربطی به خاخام منشی ها و زبان پهلوی و اوستایی ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
چرا ماهی نمیخوری
امیدوارم دولتمردان ما ببینند که در ۲۵۰۰ سال پیش که برده داری مرسوم بوده چگونه حقوق افراد و جامعه در نظر گرفته می‌شده
چه سوغاتی. این الواح در همان دانشگاههای خارجی امنیت بیشتری دارند. اگر فردا امثال رسایی یا و... به سرشان زد که نشان های کفر را نابود کنند چه کسی از این الواح بی زبان حمایت خواهد کرد. یا اگر مثل فرش های کاخ قجری به سرقت بروند چه خاکی به سرمان بریزیم.
هرجا صحبت از غارت و جنایت و دیکتاتوری و کودتا هست یقینا نام کثیف ایالات متحده هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
همین تو فردا اگر شرایط رفتن به آمریکا برات پیش بیاد کشورت رو به دو ریال می فروشی و میری اونجا. مثل تو رو زیاد دیدم که میگم.
اونجا بود خیالمون راحت تر بود

راستی از قالی کاخهایی که گم شده بود چه خبر ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی