بازدید 5594
۶
از محدودیت در گردش پول و تامین ارز تا قطعی مکرر برق؛

موانع و مشکلات اصلی پیش پای تولید، در میانه تابستان چه بود؟

شاخص مقدار تولید برای چهارمین ماه پیاپی کاهش داشت و در مردادماه کمترین مقدار خود را طی هفت‌ماهه اخیر ثبت کرد. علاوه بر کاهش شدید تقاضای مشتریان که بر افت تولید اثرگذار بوده است، قطعی مکرر برق، تعطیلات تابستانی کارخانه‌ها و کمبود مواد اولیه، کاهش تولید مردادماه را تشدید کرد.
کد خبر: ۱۱۹۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ 21 September 2023

موانع و مشکلات اصلی پیش پای تولید، در میانه تابستان چه بود؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس ماده ۴ قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، اتاق ایران باید شرایطی برای پایش و رصد محیط کسب‌وکار و اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آن به مسئولان، سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی فراهم آورد؛ بنابراین، در سال ۹۷، پارلمان بخش خصوصی درصدد انتشار و محاسبه شاخص مدیران خرید (PMI) با برند شامخ برآمد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محاسبه و انتشار شامخ (PMI) وضعیت و شرایط کسب‌وکار‌ها را در ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد و می‌تواند رونق یا رکود تولید در هر ماه و دورنمای وضعیت آن در ماه‌های آتی را نشان دهد.  

در شامخ، وضعیت رونق و رکود بخش‌های مختلف اقتصاد اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی با پرسیدن سؤالات معیار و استاندارد جهانی از مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش یک بنگاه اقتصادی بزرگ را بر عهده دارند، استخراج و محاسبه می‌شود و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار فعالان اقتصادی، مسئولان و سیاست‌گذاران اقتصادی قرار دهد. مدیران شرکت‌کننده در این آمارگیری سؤالات مشخص و یکسان سه گزینه‌ای را پاسخ خواهند داد که مثلاً نشان می‌دهد در ماه مورد گزارش، میزان فروش، تولید و ... نسبت به ماه قبل افزایش، کاهش یا ثبات را تجربه کرده است.

متغیر‌هایی مانند موجودی انبار، وضعیت استخدام، وضعیت سفارش‌های جدید، وضعیت صادرات و سؤالاتی ازاین‌دست نیز از سوی شرکت‌کنندگان مشخص پاسخ داده می‌شود و درنهایت با جمع‌بندی کل جواب‌ها و میانگیری از آن‌ها، عددی بین ۱ تا ۱۰۰ استخراج خواهد شد. عدد ۵۰ نشان خواهد داد که درمجموع وضعیت بخش مورد بررسی هیچ تغییری نداشته است؛ اما هرچه عدد از ۵۰ بالاتر باشد، نشانه رونق و هرچه رقم پایین‌تر از ۵۰ باشد، نشانه رکود و انقباض در آن بخش تلقی می‌شود.

شاخص مدیران خرید در مرداد به زیر ۵۰ رفت

آخرین نظرسنجی گردآوری شده از فعالان اقتصادی نشان می‌دهد، شاخص ترکیبی مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در مردادماه ۴۹.۹۷ در مقایسه با تیرماه (۵۰.۶۳) اندکی کاهش یافته و برای چهارمین ماه پیاپی، روند کاهشی داشته و به کمترین مقدار هفت ماه اخیر (به‌ غیر از فروردین) رسیده است. به رغم افزایش شاخص میزان فعالیت کسب‌وکار‌ها در مردادماه، کاهش شدید شاخص میزان سفارش های جدید در کاهش شاخص کل تأثیرگذار بوده است. بدیهی استريال پس از تعطیلات تابستانی برخی از شرکت‌ها در مردادماه، میزان خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز فعالیت‌ها برای شهریورماه بهتر شده است.

موانع و مشکلات اصلی پیش پای تولید، در میانه تابستان چه بود؟


در مردادماه شرکت‌ها همچنان در تأمین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود با مشکل روبرو بوده‌اند، به‌طوری‌که شاخص موجودی مواد اولیه و لوازم مورد نیاز (۴۷.۸۸) برای سومین ماه پیاپی کاهشی است؛ هرچند شدت کاهش آن در مقایسه با تیرماه (۴۴.۵۶) کمتر بوده است. در همین حال، شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز و تورم قیمت نهاده‌ها با شتاب کمتری افزایش داشته و به کمترین میزان یازده ماه اخیر از مهرماه ۱۴۰۱ رسیده است، ولی مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی و عدم تخصیص ارز و تسهیلات از سوی بانک‌ها به همراه محدودیت‌های مربوط به واردات مواد اولیه و ترخیص کالا از گمرک، باعث شده تا علیرغم کاهش سرعت افزایش قیمت، شاخص موجودی مواد اولیه و لوازم مورد نیاز همچنان کاهشی باشد.


بر اساس داده‌های به‌ دست‌ آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) در مردادماه با ثبت عدد ۴۷.۷۲ برای چهارمین ماه پیاپی و با شدت بیشتری در مقایسه با ماه گذشته کاهش یافته و کمترین میزان هفت‌ماهه اخیر را از دی‌ماه (به‌غیراز فروردین‌ماه) به ثبت رسانده است. در این ماه، مؤلفه‌های اصلی به‌جز میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی و سرعت انجام و تحویل سفارش، کمتر از ۵۰ گزارش شده‌اند. کاهش در شاخص صنعت و ایجاد شرایط رکودی، عمدتاً به دلیل کاهش رشد میزان سفارشات است.

افزایش قیمت خرید مواد اولیه طی ماه‌های گذشته و کمبود نقدینگی در بازار، کاهش شدید در تقاضای مشتریان و در پی آن رکود را به همراه داشته است، به‌طوری‌که شاخص میزان سفارش های جدید مشتریان ۴۳.۶۵ برای چهارمین ماه پیاپی کاهش داشته و پایین‌ترین مقدار خود را در دوازده ماه گذشته از مردادماه سال ۱۴۰۱ (به‌جز فروردین‌ماه) ثبت کرده است. در بخش تقاضای خارجی نیز، شاخص میزان صادرات (۴۶.۲۱) برای چهارمین ماه پیاپی کاهش داشته و به‌غیراز فروردین‌ماه، کمترین مقدار هفت ماهه خود را ثبت کرده است. بر اساس نظرات فعالان اقتصادی در برخی موارد بسته بودن مرز ایران و عراق در آستانه اربعین بر کاهش صادرات اثرگذار بوده است و از سوی دیگر نحوه رفع تعهدات ارزی باعث شده تا در مواردی که صادرات به کشور‌های همسایه ریالی انجام می‌شود، صرفه اقتصادی نداشته باشد.

شاخص مقدار تولید ۴۳.۸۷ برای چهارمین ماه پیاپی کاهش داشته است و در مردادماه کمترین مقدار خود را طی هفت‌ماهه اخیر (به‌جز فروردین) ثبت کرده است. علاوه بر کاهش شدید تقاضای مشتریان ـ که بر افت تولید اثرگذار بوده است ـ قطعی مکرر برق، تعطیلات تابستانی کارخانه‌ها و کمبود مواد اولیه، کاهش تولید مردادماه را تشدید کرده‌اند. در عین‌ حال بسیاری از شرکت‌ها با تأخیر در دریافت مطالبات از سوی مشتریان روبرو هستند که با توجه به مشکلات عدم تأمین مالی از سوی بانک‌ها، نقدینگی و سرمایه در گردش به‌شدت کاهش یافته است.

تأمین مواد اولیه به دلیل شدت گرفتن مشکلات ناشی از عدم تخصیص ارز و عدم تأمین مالی از سوی بانک‌ها در شرایطی که شرکت‌ها با کمبود نقدینگی شدید روبرو هستند و اعمال سلیقه‌ای قوانین غیر کارشناسانه گمرک در رابطه با واردات تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها، به‌شدت با مشکل روبرو شده است، شاخص موجودی مواد اولیه ۴۷.۷۰ برای دومین ماه پیاپی کمبود مواد اولیه را نشان می‌دهد.

شاخص میزان فروش محصولات (۳۹.۱۶) با شتاب بیشتری نسبت به ماه گذشته و برای چهارمین ماه پیاپی کاهشی است و کمترین مقدار هفت ماهه اخیر را به ثبت رسانده است. این میزان کاهش در فروش به دلیل کاهش شدید تقاضای داخل و کاهش در صادرات است. همچنین ادامه تضعیف تقاضا طی مردادماه نیز باعث شده است تا با وجود عواملی مانند تعطیلی تابستانی کارخانه‌ها، قطعی مکرر برق و کمبود مواد اولیه، شاخص موجودی محصول نهایی در انبار (۵۳.۷۵) برای چهارمین ماه پیاپی افزایشی باشد؛ هرچند نسبت به ماه گذشته (۵۴.۹۸) کاهش داشته است.

مشکلات اصلی از دید برخی از فعالان اقتصادی در مردادماه ۱۴۰۲

اطلاعات حاصل از نظرسنجی از فعالان و بنگاه‌های اقتصادی توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نشان می دهد در پنجمین ماه امسال؛

- به دلیل کاهش تقاضا و بعضاً عدم پرداخت بموقع مطالبات شرکت‌ها و عدم پرداخت وام و تسهیلات به تولیدکنندگان، نقدینگی و گردش پول بسیار محدود شده است. علاوه بر این، شرکت‌ها در تأمین ارز به‌شدت با مشکل روبرو هستند و بانک‌ها ارزی تخصیص نمی‌دهند و عدم تخصیص ارز جهت واردات مواد اولیه طی چند ماه گذشته، بسیاری از شرکت‌ها را با کمبود مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز روبه رو کرده است.

- قطعی مکرر برق خسارات‌ زیادی را به فرآیند تولید، مواد اولیه و دستگاه‌ها وارد کرده و باعث به تعویق افتادن فعالیت‌ها شده است.

- به دلیل مشکلات ارزی و قوانین غیر کارشناسانه در خصوص واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز، امکان ترخیص مواد اولیه از گمرک وجود ندارد. همچنین فرآیند ثبت سفارش و ترخیص از گمرک با منشأ ارزی با چالش‌های زیادی روبه روست.

- بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ای که صادرات به کشور‌های همسایه دارند و با توجه به اینکه صادراتشان دلاری انجام نمی‌شود، به دلیل مشکلات نحوه رفع تعهد ارزی در آستانه تعطیل شدن هستند و تعدیل نیرو داشته‌اند.

- کاهش سهمیه تعیین شده برای مصرف برق برای شرکت‌ها، باعث می‌شود تا ناچار به تأمین مقدار بیشتری از برق مورد نیاز خود از بورس با تعرفه‌های بالاتر باشند که هزینه انرژی بالایی را به تولیدکننده تحمیل کرده است.

- به دلیل بسته شدن مرز عراق در اربعین، صادرات و فروش خارجی کم شده است. (صنایع شیمیایی)

- اعمال سلیقه‌ای قوانین در وزارت صمت و گمرک اخلال زیادی در فرآیند کسب‌وکار‌ها برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

- شرکت‌ها در استخدام نیروی کار ماهر به دلیل پایین بودن حقوق و دستمزد با مشکل روبرو هستند و به‌سختی فرایند جذب نیرو را انجام می‌دهند.

- بیشتر شرکت‌ها در تأمین مواد اولیه خود و همچنین تأمین قطعات و لوازم‌ یدکی دستگاه‌ها، از گمرک با مشکل روبرو هستند. این در حالی است که تأمین آن از طریق بازار به دلیل این‌که بسیاری از قطعات موجود در بازار تقلبی و بی‌کیفیت است، آسیب و خسارت جدی به دستگاه‌ها وارد می‌کند. انتظار تولیدکنندگان این است که گمرک به‌منظور سهولت در انجام کار برای تولیدکنندگانی که نیاز به لوازم‌ یدکی و تجهیزات برای دستگاه‌های خود دارند، تعداد مشخصی سهمیه واردات برای مصرف در خط تولید تخصیص دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
به گزارش روزنامه اعتماد
عبدالرضا داوری در توییت خود از فاکتور ۱۲۰ میلیون تومانی غذای صولت مرتضوی، وزیر کار و هیات همراه در سفر به استان گلستان خبر داد. به گزارش اعتماد داوری نوشته است: وزیر رفاه و هیئت همراه ۱۰ نفره مدیرانش، در سفر یک روزه به گرگان، ۱۰۰ سیخ جگر، ۱۷ سیخ شیشلیک، ۸۵ سیخ کباب کوبیده، ۷۹ پرس جوجه کباب چینی، ۵۰ پرس سبزی پلو و کلی شیرینی و آجیل میل کرده‌اند. فارغ از هزینه ۱۲۰ میلیون تومانی این خوراکی‌ها، من حقیقتا نگران سلامتی مدیران دولت محرومان هستم!

وزارت بهداشت
شیوه‌نامه اجرایی جدید رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی و دستیاران را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ منتشر کرد.⁣
در این شیوه نامه از ممنوعیت استفاده از ادکلن و عینک آفتابی تا تفکیک جنسیتی در کلاس‌های درس و رعایت حدود شرعی در نگاه به نامحرم و رعایت شئونات اخلاقی، اجتماعی و دانشجویی در محیط‌های بالینی آمده است.
شهرداری تهران با قفل و نصب نرده واگن بین زنان و مردان را جدا کرد.⁣

به گزارش مجله شهر ما، این شرایط باعث می‌شود که در زمان خرابی یا شرایط اضطراری، راهبر قطار یا عوامل فنی مجبور باشند از یک ارتفاع سی سانتی‌متری سینه‌خیز بروند تا به واگن مجاور دسترسی پیدا کنند. در صورت وقوع احتمالی آتش‌سوزی یا هر نوع سانحه نیز زنان تنها از همین سوراخ کوچک می‌توانند فرار کنند.
قرار بود با انرژی هسته ایی کمبود برق نداشته باشیم پس کو اون همه شعار
سر مقالات تکراری و کسل کننده
مخالفت دولت با شعار سال
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست