بازدید 3461

پیش بینی بورس تا پایان شهریور

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است حرکت خیلی مهمی در شهریور ماه در این بازار مشاهده نخواهد شد، اگر هم تغییری حاصل شود در حد حرکت متعادل و سبز خواهد بود، وضعیتی که عمق کم بازار، خود موید آن است.
کد خبر: ۱۱۹۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ 18 September 2023

به گزارش تابناک، اقتصاد۲۴ نوشت: نخستین روز بازار سرمایه در هفته جاری پس از تعطیلات سه روزه روند آرام و رو به رشدی را سپری کرد. شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه با رشد ۰.۴۳ درصدی همراه شد و به سطح ۲ میلیون و ۱۳۵ هزار واحدی رسید، روند متفاوتی که به گفته «مهدی بیات‌منش»، کارشناس بازار سرمایه به سیاق هر ساله در شهریورماه باید قرمز می‌بود.

طبق آمار‌های منتشر شده نماد‌های شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل در روز شنبه گذاشتند. شاخص کل هم‌وزن نیز در پایان معاملات با رشد ۰.۷۲ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام در پایان معاملات به ۵ هزار میلیارد تومان رسید و از این مقدار، ۲۸۰۰ میلیارد متعلق به بورس، ۱۴۰۰ میلیارد متعلق به فرابورس و ۷۳۰ میلیارد متعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.

همچنین سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات روز شنبه به ۲۸.۶ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به ۱۹.۳میلیون تومان رسید.

عمق کم بازار سرمایه ناشی از سیاست‌های متعادل سازی اقتصاد
حالا همه پیش‌بینی‌ها از وضعیت این بازار روند مثبتی را برای هفته پیش رو ارزیابی می‌کند. «مهدی بیات منش» کارشناس بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «پیش‌بینی‌ها بر این روند استوار است که هفته آینده بازار حالت تعادلی رو به مثبت را خواهد داشت چرا که سیاست ثبات اقتصادی و متعادل سازی و کنترل بیشتر در بازار سرمایه از طریق سیاست‌گذار مدتی است که مورد توجه قرار گرفته است و، چون عمق بازار زیاد نیست پیش بینی سختی نیست که بازار در این هفته در مسیر سیاست متعادل‌سازی حرکت خواهد کرد.

به گفته این کارشناس بورس، به نظر نمی‌رسد حرکت خیلی مهمی را در این ماه شاهد باشیم، اگر هم باشد در حد حرکت متعادل و سبز خواهد بود، وضعیتی که عمق کم بازار، خود موید آن است.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تاثیری بر شاخص بورس داشت؟
در هفته‌های گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، مصوبه هیأت وزیران درباره نرخ خوراک پتروشیمی را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد. مطابق این مصوبه نرخ پایه خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم، از ۵ هزار تومان کمتر نمی‌شود و از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز بیشتر نخواهد شد.

در همان زمان شماری از کارشناسان معتقد بودند اصلاح مجدد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مهمترین پارامتر تاثیرگذار بر معاملات فعالان بازار بود و با توجه به تخلیه هیجان این خبر در هفته قبل آن، به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو این پارامتر نقش کم‌رنگ‌تری در معاملات فعالان بازار داشته باشد.

موضوعی که «مهدی بیات منش» در گفتگو با اقتصاد ۲۴ عدم تاثیرگذاری آن را ناشی از سیاست‌های کنترلی و متعادل‌سازی می‌داند. به عقیده او اگر سیاست متعادل سازی بسیاری از صنایع در بازار سایه نیافکنده بود، پتانسیل رشد و حرکات خوبی را داشتند چرا که بحث پتانسیل افزایش قیمت نفت و سودآوری شرکت‌ها و گزارش شرکت‌ها همه عواملی است که می‌توانست بازار را به رشد برساند و آن را به بازاری هیجانی و خوشحال کننده برای سرمایه گذاران تبدیل کند، اما سیاستگذار نمی‌خواهد این وضع در بازار حکمفرما باشد چرا که کنترل آزاد بازار، هزینه بازارگردانی بیشتری را از طرف صندوق‌های توسعه و بازارگردان‌ها می‌طلبید. از همین رو رشد و یا کاهش خاصی برای هفته آینده پیش‌بینی نمی‌شود، مگر اینکه سایستگذار سیاست‌های خاصی را اعمال کند که البته تا قبل از انتخابات بعید به نظر می‌رسد. از همین رو نباید خیلی انتظار سود‌ها و کاهش‌های خاص را داشت.

یک مرور تاریخی بر وضعیت بورس در شهریور هر سال
حالا بازار سرمایه در حالی تابستان را به آرامی پشت سر می‌گذارد که به گفته بیات‌منش در مروری تاریخی از شهریور‌های هر سال، کنترل بازار به این منوال نبود و بورس در این ماه روندی کاهشی داشته و همیشه در این موقع از سال قرمز بود. هر چند که اواخر این ماه مقداری امیدواری حاکم می‌شد، اما از نظر فصلی ماه خوبی برای بازار سرمایه نبود.

سیاست کنترلی که در بازار حکمفرما شده نیز اگرچه از جهتی جلوی رشد شاخص را گرفته، اما از جهتی دیگر کاهش‌های عجیب و غریبی در بازار مشاهده نمی‌شود و می‌توان گفت یک اطمینان مثبتی نسبت به حرکت متعادل در بازار وجود دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست