بازدید 9893
رونمایی از قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید؛

پایان انتظار برای گندمکاران؛ روی قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان حساب کنید!

نرخ خرید هر کیلو گندم از کشاورزان ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین شد و بر اساس قانون حداکثر در مدت یک هفته نرخ جدید باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری کالا‌های اساسی اعلام رسمی شود.
کد خبر: ۱۱۹۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷ 14 September 2023

ساعاتی پیش، مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران در گفت‌وگویی اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی گندم روز گذشته در جلسه شورای قیمـت‌گذاری محصولات کشاورزی، کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ تعیین شد و قرار است طبق قانون وزیر جهاد کشاورزی تا یک هفته آینده این نرخ را ابلاغ کند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اعلام این خبر در شرایطی است که بر اساس قانون، به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی وضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آن‌ها از طریق واحد‌های ذیربط اقدام کند. در تبصره یک این قانون آمده که وزارت کشاورزی موظف است، همه‌ساله قیمت خرید تضمینی محصولات فوق‌الذکر را با رعایت هزینه‌های واقعی، تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم کند.

حال با گذشت حدود دو ماه از زمان تعیین شده و بلاتکلیفی چند هفته‌ای کشاورزان و گندمکاران، سرانجام قیمت خرید تضمینی گندم (۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان) اعلام شده است؛ نرخی که به نظر می‌رسد همچون سال‌های اخیر، چندان مورد قبول تولیدکنندگان گندم نباشد.

 

بیشتر بخوانید:

 

گندمکاران که پیش از این در هفته‌های پایانی سال قبل، با وجود اینکه تنها یک بار در سال، قیمت خرید تضمینی مصوب و اعلام می‌شود، خواستار افزایش نرخ شده و معتقد بودند به دلیل جهش نرخ دلار تا ۵۰ هزار تومان، کشت گندم برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

سرانجام با چانه زنی‌های بسیار با مسئولان دولتی در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، شورای قیمتگذاری در میانه بهار امسال، قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم با احتساب شرایطی ۱۵ هزار تومان مصوب کرد.  

این در حالی بود که پیشتر در شهریورماه سال قبل، قیمت گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعیین و به این ترتیب دولت موظف شد، هر کیلو گندم را به مبلغ ۱۳ هزار تومان (۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت پایه گندم، به اضافه هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت) خریداری کند؛ بنابراین دولت با در نظر گرفتن ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» تلاش کرد تا رضایت گندم کاران را جلب کند.

حال با گذشت چند هفته از مهلت قانونی برای تعیین تکلیف حساب و کتاب کشاورزان برای سال زراعی جدید، رییس اتاق اصناف کشاورزی در گفت‌وگویی تاکید داشت: معتقدیم قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ باید بیش از ۲۰ هزار تومان باشد، اما برخی اعضای شورا با این میزان موافق نیستند. به بیان دیگر، رایزنی‌های هفته‌های گذشته کارشناسان، قیمت تمام شده گندم را بر اساس نرخ تورم پیش بینی شده ۳۵ درصدی از سوی بانک مرکزی، حدود ۲۱ هزار تومان در هر کیلو نشان می‌داد، اما در نهایت به نظر می‌رسد تصمیم شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بر قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

هرچند مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران در گفت‌وگو با فارس تاکید داشته است: در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، صورت جلسه‌ای تنظیم شده که اگر در طول سال نرخ تورم و هزینه‌های تولید تغییر یابد، نرخ جدید گندم اعمال خواهد شد. این در حالی است که به گفته مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران: پیش از این مرکز پژوهش‌های کشاورزی براساس بررسی هزینه‌ها اعلام کرده بود، برای هر کیلوگرم گندم قیمت خرید، ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان مناسب است و می‌تواند برای تولیدکننده حاشیه سود داشته باشد.  

پایان انتظار برای گندمکاران بلاتکلیف‌؛ روی قیمت ۱۹.۵۰۰ تومان حساب کنید!


به نظر می‌رسد، تصمیم اخیر در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم با حاشیه‌ها و گلایه گندم کاران روبه رو شود، چون بسیاری از کشاورزان معتقدند دولت باید با در نظر گفتن هزینه‌های واقعی تولید از آن‌ها حمایت کند تا بتوانند کشت بعدی را با انگیزه و توسعه شروع کنند و آن‌ها همواره در صحبت‌های خود از لزوم تعیین نرخ بالاتر از رقم ۲۰ هزار تومان می‌گفتند. حال با نرخ کمتر از محاسبات کشاورزان، به نظر می‌رسد، دوباره نگرانی‌هایی به وجود آید که در صورت عدم حمایت موثر از گندم کاران، ممکن است تولید کاهش یابد و یا محصول تولیدی قاچاق شود و در نهایت با توجه به نیاز کشور به گندم، مجبور به واردات شویم؛ وارداتی که نیاز به تامین ارز دارد!

این در حالی است که سخنگوی اقتصادی دولت در نشست اخیر با خبرنگاران گفته بود: دولت و گندم کاران با همتی که در سال‌های گذشته انجام دادند، سال ۱۴۰۲ را با کمترین نیاز به واردات گندم پشت سر خواهیم گذاشت. وی همچنین گفت: دولت تا پایان مهرماه عمده مطالبات خود را تسویه خواهد کرد تا کشاورزان بتوانند برای سال زراعی جدید با دست باز تصمیم گیری کنند؛ بنابراین، سمت و سوی تصمیمات اقتصادی دولت باید در راستای حمایت از تولید و عدم نیاز به واردات محصولات استراتژیک همچون گندم  باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
گندم راهم به قیمت خلیج فارس بخره دولت خب

جرا همه چیز رابه قیمتهای جهانی پیوند میدن

حقوق هاراهم جهانی پرداخت کنه
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
نوزده هزار و پانصد تومان رقم بسیار بالایی است و باعث ایجاد تورم در کشور خواهد شد از طرفی باعث ایجاد ثروت بسیار زیاد در روستاها شده و قیمت املاک و مستغلات در کلان شهر ها را بالا خواهد برد الان تمامی مراحل کاشت و داشت و برداشت گندم مکانیزه شده و علاوه بر خود کندم کاه و کلش آن هم درآمد سرشاری نصیب کشاورز می کند به نظر من قیمت خرید سه هزار و نهصد تومان قیمت عادلانه ایی است و دولت با خرید بالاتر باعث پول پاشی در جامعه و افزایش افسار گسیخته نقدینگی خواهد شد
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
بنده حدود نودوهشت ساله نوریست که گندم میکارم و الان در مورد این خبر نظری ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
زینال عجب تحلیل سطحی و ساده انگارانه ای فرمودید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
بنده با 35 سال تجربه کشاورزی می گویم این کشور جای کشاورز و کشاورزی نیست. روی توریست و گردشگری با اصل حفظ محیط زیست تمرکز کنید.
و چند تا سطل آب ته زمین برای نسل های بعدی باقی گذارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
زینال تو بهتره بری ساز و دُهلتو بزنی، چیکاداری به کشاورزی و گندم
دولت به جای خرید گندم با قیمت گزاف باید به کشت گندم به صورت فرا سرزمینی در روسیه و مغولستان روی آورد در آن صورت قیمت تمام شده گندم حداکثر سه هزار تومان خواهد شد برای ب نج هم همین کار را باید بکند مثلا در اروگوئه زمین اجاره کند تا برنج درسینه استخوانی معطر ممتاز حداکثر با قیمت ۱۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
شلغم را که یک گیاه آب بر هست را چه کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
بازهم نظرات غیر ممکن
با این کم آبی سیاست خودکفایی در تولید گندم اشتباه محض بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
این سیاست از اولش اشتباه بود و از روی بی علمی بود
ما جنسی رو ک با ۱ تومان میتوانستیم وارد کنیم با ۱۰ تومان تولید میکنیم و برعکس
آقای زینال بندری
لطفا درباره چیزی که هیچ اطلاعاتی نداری اظهار فضل نکن !!!
اول قیمت ملژومات را داشته باش و درصد گرانیشونو هم بپرس .
کشاورزان امروزی که دیگه دست به سیاه و سفید نمیزنن که.افزایش قیمت گندم یعنی افزایش قیمت نان
پاسخ ها
کشاورز جنوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
این حرف کجا میاری بیا جنوب کشور تا بهت بگم که کشاورزی چجور دست سیاه سفید میزنه
گندم مهمترین محصول کشاورزی و غذایی در هر کشوری است تولید آن در داخل کشور بسیار با اهمیت است امنیت غذایی هر کشوری در درجه اول به این محصول وابسته است حتی کشوری مانند عربستان هم تولید گندم خود را دارد تولید فرا سرزمینی گندمی که خاستگاه آن ایران و خاورمیانه است شوخی تلخی است
چیه نظر الکی میدین؟
میدونید قیمت هر هکتار زمین برای سیفی جان هکتاری۶۰میلیون هست؟
نهایت گندم هکتاریق تن هست که هزینه کارگر و تخم و شخم و گود و سم حداقل هکتاری۶۰میلیون با اجاره زمین حالا کجا ۱۹۵۰۰زیاده؟
کشورهای اروپایی وام به کشاورزان میدهند بدون بهره. دولت باید از کشاورزان حمایت کامل کند. ما باید تمام محصولات را در کشور خودمان تولید کنیم. و همه از کشاورزان حمایت کنیم. و محصولات کشاورزان را با قیمت بالا خریداری کنیم. تا امید داشته باشند. دولت حتی اگر ضرر کند ،ولی باید کشاورزان راضی باشند. تا اشتیاق به کار داشته باشند. دولت جلوی بودجه های ملیاردی که هیچ سود و منفعتی نه برای مردم و نه برای کشور را دارد بگیرد و به کشاورزان دهد. کم نداریم بودجه های ملیادی که هیچ دردی از جامعه را بهبود نمیبخشد.حمایت از کشاورزان وظیفه هر دولتی هست.
پایان انتظار برای گندمکاران وشرمع دوباره گرانی ها
گندم یک محصول استراتژیک و بومی ایران زمین است. کشت فراسرزمیتی یا واردات نه تنها باعث خروج ارز از کشور میشود بلکه باعث بیکاری نیروی مولد در داخل کشور شده و امنیت غذایی ما را به خطر می اندازد. امیدواریم دولت محترم با یک مقدار دیگر افزایش قیمت گندم انگیزه تولید را در کشاورزان بالا ببرد و نه تنها در این زمینه به خودکفایی برسیم بلکه انشالله با پتانسیل های بالایی که در کشور در این زمینه داریم به کشورهای صادر کننده گندم تبدیل شویم. حمایت از کشاورزان زحمت کش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.
حمایت از کشاورزی که با تولید ۲ تا ۳ تن گندم در هکتار آب خاک و منابع این کشور را از بین می‌برد بزرگترین خیانت به باقی مردم و نسل های آینده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
بیشترزمینهای کشاورزی کشوردیمزارهست لازم است برای جذب وحفظ رطوبت خاک ازابرجاذب ها برای این نوع زمینها استفاده کردتاموقع بارندگی ماندگاری حفظ آب داشته باشیم وازطریق ابرجاذب ها این تعادل بوجودمیادوکشاورزی دیم بهبودخواهدیافت
کشاورز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
تولید ۲ تن در هکتار مربوط به زمین اای دیم هست که نه آبی به اون داده میشه و نه فشار زیادی به زمین میاد ، گندم آبی بیش از ۶ تن در هکتار بهره میده. تولید سیب زمینی، صیفی جات، هندوانه و امثالهم فشار به منابع آبی و خاک نمیاره؟!!!!!!ه
تولید ارد مصنوعی در دستور کار دولت جین جهت ساخت می‌باشد
دولت ۵ ماه گندم تحول گرفته هر هفته وعده دروغ داد تا دوفصل کشتی عقب ما وام و قسط عقب مان یا باید دیر کرد بدهد یا به قیمت جدید باید پرداخت کند وگرنه گندم وارد که دولتی ها می خورن حرام خاهد بود چطور پول جنسی را که ندادی معامله می شود ویا بخرد ملت می دهد دولت
وزیر جهاد کشاورزی، دولت چرا طلب گندم کاران را نمی دهید بجای مانور دادن روی میزان تولید گندم طلب کشاورزان را بدهید
كسي كه كارش بازيكري هست جي مي دونه كه كشاورز داره جه دردي رو تحمل ميكنه خدا به داد كشاورزا برسه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست