بازدید 2067

عدم تخصیص تنفس خوراک به طرح‌های پتروپالایشگاهی باعث دوری سرمایه گذاران خواهد شد

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: لازم است مشوق‌هایی در نظر بگیریم تا سرمایه‌ها را به سمت پتروپالایشگاه‌ها جذب کنیم. اعطای تنفس خوراک یک نوع انگیزه برای سرمایه گذاران ایجاد‌ می‌کند تا به راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها که نیاز به سرمایه‌های کلان دارند، کمک کنند. ما در حال حاضر نفت و گاز را با تخفیف به خارجی‌ها‌ می‌فروشیم، بهتر است این منابع را در راستای تولید فرآورده‌ها به کار بگیریم و به راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها کمک کنیم. ما از رئیس جمهور و معاون اول ایشان انتظار داریم که در راستای حل مشکلات پیش روی اعطای مجوز تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها حرکت کنند.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱ 11 September 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پروژه‌های پتروپالایشگاهی سرمایه بر هستند و نیاز به تأمین سرمایه‌های کلانی دارند. به همین دلیل لازم است برایشان مشوق در نظر بگیریم. در قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گاز با استفاده از سرمایه گذاری مردمی مشوق تسهیلات تنفس خوراک مطرح شد. به این معنا که طرح از بدو بهره برداری به تعداد روزی که معادل با هزینه ی سرمایه گذاری اش باشد، خوراک نفت خام را رایگان دریافت‌ می‌کند.

در حال حاضر، برخی طرح‌ها ذیل این قانون آمده اند و شروع به کار کرده اند. این طرح‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اند و منتظر تخصیص تنفس خوراک هستند. تنفس خوراک باعث‌ می‌شود که بازگشت سرمایه ی یک طرح پالایشی که در حالت عادی 8، 9 و بعضاً ده سال طول‌ می‌کشد، به یک سال کاهش پیدا کند. به این ترتیب، سرمایه گذار‌ می‌تواند بسیاری از بدهی‌های دوره ی ساختش را بپردازد و این پول را در طرح‌های توسعه ای بیشتر به کار بگیرد.

با وجود مزیت‌هایی که راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها برای کشور دارد، صندوق توسعه سدّی در برابر اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها ایجاد کرده ‌است. این صندوق اعلام کرده که هرکدام از طرح‌ها به‌ صورت جداگانه نیازمند اذن مقام معظم رهبری است. حال آنکه، مطابق اسناد مشروح مذاکرات صحن علنی مجلس، اذن ایشان جهت تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی اخذ شده ‌است. از طرف دیگر، تأکیدات پیاپی ایشان بر لزوم فاصله گرفتن از خام فروشی خود بر لزوم اجرای این قانون صحه‌ می‌گذارد.

در ادامه نظرات حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران را در ارتباط با لزوم تخصیص تنفس خوراک به طرح‌های مشمول و رفع مشکلات پیش رو‌ می‌خوانید.

صالحی در خصوص لزوم تخصیص تنفس خوراک به طرح‌های پتروپالایشگاهی کشور تصریح کرد: الان که برخی طرح‌ها به پیشرفت فیزیکی خوبی رسیده اند و منتظر دریافت تنفس خوراک بر اساس قانون هستند، اگر به هر دلیلی این کار را انجام ندهیم و حمایتی که در قانون پیش بینی شده است، اعمال نشود، با نوعی پیش بینی ناپذیری اقتصادی روبرو‌ می‌شویم. عدم تخصیص تنفس خوراک به طرح‌های مشمول باعث‌ می‌شود که سرمایه گذاران اعتماد خود را از دست بدهند و از سرمایه گذاری در این مجتمع‌های بزرگ صنعتی در کشور دلسرد شوند.

صالحی گفت: در شرایط فعلی باید سیاست گذاری‌ها به سمتی برود که سرمایه گذاران را کنیم و به تحرک اقتصادی در کشور کمک کنیم. اقداماتی مانند عدم تخصیص تنفس خوراک به طرح‌های پتروپالایشگاهی که منتظر دریافت این حمایت قانونی هستند، سرمایه گذاران را فراری‌ می‌دهد. این طور اقدامات باعث‌ می‌شود فضای اقتصادی کشور غیرقابل پیش بینی باشد و حتی سرمایه گذاران خارجی نیز رغبتی برای سرمایه گذاری در کشور ما نداشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: ما از رئیس جمهور و معاون اول ایشان انتظار داریم که در راستای حل مشکلات پیش روی اعطای مجوز تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها حرکت کنند. وقتی در قالب جلسات منظم و پیگیری‌های جدی موضوع تخصیص تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها و دیگر مسائل مربوط به آن‌ها حل شد،‌ می‌توانیم بگوییم که مقامات کشور حمایت واقعی از راه اندازی این مجتمع‌های بزرگ صنعتی در کشور دارند و اقدامی در راستای اجتناب از خام فروشی در کشور صورت داده اند.

 وی خاطرنشان کرد: لازم است مشوق‌هایی در نظر بگیریم تا سرمایه‌ها را به سمت پتروپالایشگاه‌ها جذب کنیم. اعطای تنفس خوراک یک نوع انگیزه برای سرمایه گذاران ایجاد‌ می‌کند تا به راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها که نیاز به سرمایه‌های کلان دارند، کمک کنند. ما در حال حاضر نفت و گاز را با تخفیف به خارجی‌ها‌ می‌فروشیم، بهتر است این منابع را در راستای تولید فرآورده‌ها به کار بگیریم و به راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها کمک کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی تأیید کرد که صندوق توسعه ملی در خصوص تخصیص تنفس خوراک به نوعی تعارض منافع دارد. زیرا درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت خام به این صندوق واریز‌ می‌شود و طبیعی است که این مرکز تمایلی به اختصاص آن به طرح‌های پتروپالایشگاهی ندارد. این در حالی است که پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌های بالایی برای کشور دارند و تولید فرآورده‌ها‌ می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست