بازدید 4998

جوابیه یک صندوق بازنشستگی به خبر «تابناک»

کد خبر: ۱۱۹۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸ 11 September 2023

در پی انتشار خبری با عنوان «تراژدی یک صندوق بازنشستگی؛ ورشکسته دیگری در راه است؟»، صندوق بازنشستگی آینده ساز جوابیه‌ای صادر کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که به امضای سمیع اله کاظمی، مدیر حقوقی این صندوق رسیده، بدین شرح است:

همانطور که از نام صندوق مشخص است، موضوع حمایت از شاغلان و بازنشستگان دستور کار اصلی مدیران صندوق حمایت بازنشستگی آینده ساز، می‌باشد بطوریکه در شش ماه گذشته با برنامه‌های علمی و تحولی و با کار جهادی شاهد موفقیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و رفاهی در صندوق آینده ساز بوده ایم.

در کشور ایران ۱۸ صندوق بیمه اجتماعی و بازنشستگی مشغول به فعالیت و خدمت رسانی هستند که یکی از آن‌ها، صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز، با قدمتی ۴۷ ساله است.

صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز با دارا بودن نیروی انسانی توانمند و برخورداری از منابع خوب به عنوان یک صندوق بیمه اجتماعی متعهد و دلسوز، عهده دار ارائه بهترین خدمات بازنشستگی، درمانی، رفاهی و اجتماعی به اعضای خود در سطح کشور می‌باشد.

توان نوآوری، خدمات درمانی متمایز، پورتفوی سرمایه‌گذاری قابل اعتماد و مزایای جانبی خلاقانه، صندوق را قادر ساخته است تا در جذب اعضای جدید و نرخ بازده سرمایه گذاری، گام‌های بلند و تاثیر گذاری بردارد. در طول بیش از چهار دهه گذشته بخش عمده پورتفوی سرمایه گذاری‌های صندوق آینده ساز در حوزه ساختمان سازی بوده است و بسیاری از سازه‌های معتبر ساخته شده در جزیره کیش توسط صندوق آینده ساز ساخته و به بهره برداری رسیده است.

در حال حاضر نیز پروژه‌های عظیمی، چون کرانه ۱ و کرانه ۲ در مراحل نهایی ساخت است و پروژه عظیم موسوم به VIP نیز در جزیره کیش در دست مطالعه است. همچنین یکی از بزرگترین هتل‌های ایران که در شهر اراک واقع گردیده است، متعلق به این صندوق بوده و در اردیبهشت ماه امسال نیز تالارپروین اعتصامی که بعنوان "بزرگترین مجموعه فرهنگی غرب کشور" نام گرفته، توسط صندوق آینده ساز ساخته و توسط وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب آقای دکتر مرتضوی افتتاح گردید. هم اکنون ایجاد بستر‌های ورود به بورس از طریق شرکت‌های متعلق به صندوق در دست اقدام است.

"عدم اتکای منابع صندوق به بودجه دولت"

صندوق آینده ساز به عنوان یکی از اولین صندوق‌هایی که اساسنامه آن مطابق قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مصوب ۱۳۸۳ اصلاح و در سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد تا اعضای محترم آن از تضمین حقوق بازنشستگی توسط دولت و نظارت کلان بر صندوق بهره‌مند شوند، به نسبت دیگر صندوق‌ها، دارای وضعیتی قابل قبول می‌باشد و سیاست جاری صندوق درپرداخت مستمری اعضا ازمحل سودسرمایه گذاری‌ها به عنوان وجه تمایزآن با دیگرصندوق‌ها می‌باشد.

در حال حاضر مدیریت صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز محاسبات علوم بیمه‌ای (آکچوئری) را مبنای سیاست‌ها، تصمیم گیری‌ها و‌تنظیم قوانین و مقررات خود قرار داده و به لطف این اقدامات کارشناسی و ساختار چابکِ قانونمدار (قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی) و به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، جزو معدود صندوق‌های بازنشستگی کشور است که توانایی ایفای تعهدات خود رابه خوبی و بدون اتکا به منابع دولتی داراست.

با برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در دوران مختلف مدیریتی بویژه اقدامات علمی روزآمد در دوره جدید مدیریتی صندوق، پایداری صندوق حمایت و‌بازنشستگی آینده‌ساز با هیچ صندوق دیگری قابل مقایسه نیست.

"پرداخت ویژه هزینه‌های درمان بازنشستگان و سایر حمایت‌ها"

خدمات درمانی این صندوق به اعضای خویش، اگر نگوییم بی نظیر است، حتماً کم نظیر می‌باشد. مزایایی، چون شرایط مناسب درمان و پرداخت حقوق بدون سقف در دوران بازنشستگی، حق از پا افتادگی، حق کهولت و... از وجوه تمایز این صندوق با دیگر صندوق‌های بازنشستگی است.

صندوق آینده ساز این امکان را فراهم نموده که ۸۰% از هزینه‌های درمان را بر اساس تعرفه و‌جدول تعهدات در هر کجا که اعضا مراجعه کنند تامین نماید و این آزادی عمل برای اعضاء در سراسر کشور فراهم گردیده است. بیمه درمان صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز از طریق یکی از بهترین بیمه‌های کشور که با بیش از ۴۰۰۰ مرکز طرف قرارداد است، انجام می‌پذیرد.

هزینه‌هایی که صندوق برای درمان اعضای خویش پرداخت می‌کند از اکثریت قریب به اتفاق صندوق‌ها در کشور بالاتر است و وضعیت درمان بازنشستگان آینده ساز در مقایسه با دیگر صندوق‌ها درشرایط بسیار مناسبی قرار دارد.

بیمه پایه صندوق آینده ساز تا ۸۰% هزینه‌های درمانی را به اعضای خود پرداخت می‌نماید، در حالی که بیمه پایه در دیگر صندوق‌ها معمولاً تا ۳۰% این هزینه‌ها را متقبل می‌شود. هزینه‌های بیماران خاص و صعب العلاج در صندوق آینده ساز به صورت ۱۰۰ % و بدون سقف پرداخت می‌گردد و این موضوع در تمام صندوق‌ها اگر نگوییم بی نظیر، بلکه کم نظیراست.

سرفصل بیماری‌های خاص در صندوق ۲۱ مورد می‌باشد که این عدد در سایر صندوق‌ها بعضاً ۶ مورد است.

"خدمات انحصاری صندوق آینده ساز"

برقراری حق کهولت (منحصر به صندوق آینده ساز) به بازنشستگان و از کارافتادگان و همسران تحت تکفل اعضای متوفی از سن ۷۲ سالگی به بعد ماهانه معادل ۶۰ % حداقل حقوق بازنشستگی عادی بعنوان حق کهولت علاوه بر حقوق متعلقه پرداخت می‌گردد.

برقراری حق از پاافتادگی (منحصر به صندوق آینده ساز) به بازنشستگانی که به علت وقوع حادثه و یا بیماری از پا افتاده شده باشند، پس از تکمیل فرم درخواست حق از پا افتادگی و با تایید کمیسیون پزشکی صندوق آینده ساز هر ماه مبلغی برابر با ۵۰% حداقل حقوق بازنشستگی عادی در آن سال پرداخت می‌گردد.
کمک هزینه کفن و دفن در صورت فوت هر یک از بازنشستگان یا ازکارافتادگان و افراد تحت تکفل آنان و یا هر یک از مشمولین حقوق وظیفه بازماندگان، مبلغی معادل حداقل حقوق سال فوت پرداخت می‌گردد.

"قانونمداری، اولین اصل صندوق آینده ساز"

لازم به ذکر است انتصاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل و سایر مدیران صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز در دوره جدید مدیریتی طبق روال قانونی گذشته و بر اساس دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره، مصوب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی بوده است. در دوران جدید مدیریت، انتصاب‌ها در صندوق آینده ساز صرفا بر اساس شایسته سالاری بوده است و ارائه خدمات نوین و با تعهدپیگیری مطالبات اعضای محترم صندوق که بعضاً در دوران قبل مغفول بوده، انجام شده است، برای نمونه معاونت محترم اقتصادی و برنامه ریزی صندوق دارای مدرک دکتری اقتصاد و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و تجربیات بسیار ارزنده با بیش از ۲۰ سال سابقه مدیریت در کشور می‌باشد و اعضای هیات مدیره علاوه بر مدرک دکتری دارای سوابق مدیریتی و اجرایی و در سطح کلان دولتی دارای تایید سازمان اداری و استخدامی کشور می‌باشند؛ و نیز از آشنایی کامل با صندوق آینده ساز برخوردار هستند. به طور مثال یکی از اعضای هیات مدیره جدید صندوق، دارای بیش از ۲۵ سال سابقه عضویت در صندوق و ۱۲ سال عضو کمیته‌های تخصصی صندوق و دارای سوابق، ناظروعضو مجمع شورای عالی صندوق در مدیریت‌های سابق و همچنین عضویت در کارگروه‌های تخصصی دبیرخانه هیات امنای صندوق‌های تامین اجتماعی می‌باشد.

مهندس مجید نوعی که از بهمن ماه سال گذشته در صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز به عنوان مدیرعامل منصوب گردیده به غیر از سوابقی که درآن روزنامه منتشر شده، دارای پیشینه‌ی علمی و مدیریتی بالایی است که در ذیل به بخشی از آن اشاره می‌شود:

الف) سوابق علمی و آموزشی
- کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت
- کارشناسی ارشد مهندسی عمران
- DBA مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران
- آینده پژوهی
- حسابداری پیشرفته – آینده پژوهی
- مدیریت طرح کسب و کار
- مدیریت رفتار سازمانی
- مدل‌های همکاری تجارت و بین المللی
- مدیریت و رهبری
- خلاقیت و نوآوری سیستمی
- برنامه ریزی استراتژیک در سازمان‌های بزرگ
- استراتژی بازار‌های مالی و تحلیل رفتار مصرف کننده
- مدیریت ارتباطات
- بازار‌های سرمایه و بورس
-...

ب) سوابق شغلی
◄دستار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور راهبردی
◄مدیرکل اموال و املاک سازمان املاک بنیاد مستضعفان
◄هیات مدیره شرکت ساختمانی رامان
◄هیات مدیره شرکت شهر سازی علوی
◄مدیر هماهنگی بازاریابی خارجی بنیاد مستضعفان
◄عضو کمیته ساماندهی املاک بنیاد مستضعفان
◄عضو هیات عالی تجدید نظر رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری
◄عضو هیات رسیدگی به تخلفات بنیاد مستضعفان
◄عضو کمیته مولد سازی صندوق‌های بازنشستگی
◄عضو کمیته رشد تولید و بهره وری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
◄معاون تشریفات دفتر رئیس جمهور
◄مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت سازه پردازی ایران
◄مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه جهاد خدمات زیربنایی
◄معاون برنامه ریزی و توسعه مرکز نوآوری یاس
◄مدیر طرح مهندسی نیروی دریایی
◄مدیر برنامه ریزی قرارگاه قرب بقیه الله
◄مشاور مدیر عامل پترو شیمی دنا
◄مشاور برنامه ریزی شرکت فولاد ابهر

لازم به ذکر است نماینده مقیم سازمان بازرسی کل کشور در صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز، با نظر مدیرعامل صندوق و با توجه رویکرد نظارتی و پاسخگویی، در صندوق مستقر گردیده است، همچنین به غیر از سازمان بازرسی، هیات نظارت و نمایندگان سازمان حسابرسی نیز به همراه کمیته حسابرسی و حسابرس داخلی صندوق با حضور دائم و پر رنگ در دوره جدید مدیریت صندوق آینده ساز به صورت روزانه موارد مورد نظر را بررسی و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌نمایند و از کمک‌های ایشان بهره لازم برده می‌شود.

"حمایت ویژه از شرکت‌های دانش بنیان در ۶ ماه گذشته"

مدیران صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز با رویکرد تحول گرایی و مدیریت علمی و با بهره گیری از تیم‌های تخصصی و سرمایه‌های ارزشمند علمی و تجربی که در بازنشستگان و اعضای صندوق وجود دارد، گام‌های نوینی را در ارائه خدمات تامین اجتماعی به اعضا بر می‌دارد، که از جمله آن‌ها طرح‌های کار ساز و کار آفرین صندوق می‌باشد که در این مجال به طرح کار ساز اشاره مختصری خواهیم داشت.

طرح کار ساز: در این دوره مدیران صندوق با اجرای ایده خلاقانه که همسو با اهداف کلان کشور و تحقق شعار سال، طراحی گردیده است، با ورود به کسب و کار‌های دانش بنیان و شرکت‌های فن آور، اقدام به سرمایه گذاری از طریق منابع حاصل از کسور پردازی، در همان شرکت ها، می‌نمایند. این کار برای اولین بار در کشور و در دوره مدیریت جدید شکل گرفته است.

همچنین از جمله سایر اقدامات انجام شده در دوران جدید مدیریت صندوق، امضای تفاهم نامه‌هایی با صندوق کار آفرینی امید و سازمان اتکا و... برای بهره مندی از تسهیلات اشتغال و خدمات اعتباری خرید برای بازنشستگان محترم بوده است که همه این فعالیت‌ها در راستای ارائه بهترین خدمات به بازنشستگان با همراهی دولت و مردم برای ساخت ایرانی قوی و رفع نواقص به جای مانده از قبل می‌باشد.

طرح‌های تحولی در دست اجراء صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز

با حضور تیم مدیریتی و تخصصی جدید در صندوق، تحول ویژه‌ای در دست اقدام قرار گرفته است که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد:

حوزه نوآوری و شکوفایی
۱. طرح کارساز و بازگرداندن ۳۰ % از منابع خروجی شرکت‌ها به چرخه تولید دانش بنیان.
۲. ایجاد صندوق pe با صندوق نوآوری و شکوفایی جهت اهرم کردن منابع صندوق آینده ساز به نفع شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاری‌های ارزشمند برای صندوق به طور هم زمان.
۳. طرح کارآفرین و اعطای تسهیلات و آموزش‌های کارآفرینی به منظور استفاده از ظرفیت تجربیات خانواده بازنشستگان برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانوار در بازنشستگان.
۴. طرح جمع سپاری مالی جهت مشارکت بازنشستگان از محل مستمری آن‌ها در سرمایه گذاری‌های مناسب به منظور افزایش درآمد بازنشستگان.
۵. استفاده از ظرفیت استارت آپ‌ها جهت ارائه خدمات درمانی آنلاین به شاغلین و بازنشستگان.

حوزه خدمات رفاهی بازنشستگان
۱. انعقاد قرارداد با صندوق کارافرینی امید برای معرفی طرح‌های اشتغالزایی فرزندان بازنشستگان محترم
۲. انعفاد قرارداد با بانک قرض الحسنه مهر ایران برای اتصال و ارتباط بازنشستگان با شبکه ۷٠٠٠ پذیرنده تامین لوازم خانگی و سایر نیازمندی‌ها در سراسر کشور
۳. ایجاد شبکه رفاهی گردشگری در کل کشورجهت استفاده از اماکن اقامتی وتفریحی به صورت اقساطی با اپلیکیشن‌های موجود و بدون اضافه کردن هزینه و نیروی انسانی
۴. انعقاد قرارداد با بانک قرض الحسنه مهر ایران یا بانک رسالت برای پرداخت تسهیلات وام

حوزه‌ی خدمات درمان بازنشستگان
۱. شناسایی بیماران خاص و صعب العلاج در ۲۱ گروه بیماری و پوشش ۱۰۰% هزینه‌های درمانی این عزیزان
۲. طرح تامین داروی بیماران خاص و صعب العلاج بصورت رایگان و تحویل درب منزل
۳. ایجاد پرونده سلامت و زیرساخت‌های نرم افزاری مرتبط جهت ارایه خدمات بهتر
۴. طرح ارایه خدمات درمانی رایگان در مراکز دولتی با پوشش هزینه‌های بخش‌های ویژه

حوزه سرمایه گذاری
در این راستا اهداف زیر را می‌توان به عنوان افق‌های قابل دستیابی برنامه ریزی نمود:
۱. افزایش ارزش روز پورتفوی سرمایه گذاری صندوق از حدود ۱۸ همت به ۷۰ همت در سه سال
۲. کاهش وابستگی صندوق به منابع اعضای فعال در پرداخت مستمری از ۵۰ درصد به ۲۵ درصد در سه سال و بازگردادن منابع اعضای فعال به چرخه سرمایه‌گذاری
۳. توزیع سرمایه‌گذاری‌های مالی صندوق در پنج گروه نفت و گاز، پتروشیمی، معادن و فلزات، دارویی و واسطه‌گری مالی
۴. خروج کامل از مدیریت شرکت‌های تابعه صندوق تا پایان ۱۴۰۴،
۵. کاهش سهم سرمایه‌گذاری‌های صندوق در سهام شرکت‌های غیربورسی به ۴۰%

حوزه برنامه‌ریزی و راهبردی
۱. تشکیل صندوق دیجیتال؛ طراحی و تهیه سامانه یکپارچه صندوق و شرکت‌ها
۲. تعیین پایداری صندوق مبتنی بر آکچوئری علمی؛ با به کارگیری متخصص‌ترین افراد
۳. تغییر تامین منابع بودجه از کسور پردازی؛ براساس رشد سودآوری سرمایه گذاری‌ها و پرداخت مستمری از آن؛ با ورود به سرمایه گذاری‌های پربازده و تغییر پرتفوی و ورود شرکت‌ها به بورس برای شفاف سازی و همچنین ارزیابی علمی شرکت‌ها
۴. طراحی ساختار سازمانی نوین؛ بر اساس هسته کوچک دانا و شبکه بزرگ توانا

حوزه فناوری اطلاعات
۱. تحول دیجیتال با پیاده سازی نرم افزار جامع صندوق با قابلیت اکچوری آنلاین
۲. تحول دیجیتال در حوزه سلامت با نرم افزار مدیریت هزینه‌های درمانی و حذف دفترچه و اسناد درمانی
۳. ایجاد محصولات جدید و سازو کار‌های ارزش آفرینی مبادله‌ای مخصوص جذب نسل z
۴. ایجاد هوش تجاری BI به منظور مدیریت با اطلاعات روزآمد
۵. استفاده از هوش مصنوعی AI در پاسخگویی
۶. استفاده از راهکار‌های فناورانه و گجت‌های پزشکی در توسعه پیشگیری به جای درمان

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از اهتمام آن رسانه محترم در خصوص پیگیری مسائل بازنشستگان عزیز، با افتخار دعوت می‌نماییم تا با همکاری و همدلی، این صندوق را در راستای برنامه تحولی پیش رو با هدف ارتقای سطح معیشت و رفع موانع خدمت رسانی شایسته به بازنشستگان در بستری عالمانه و مجاهدانه، با اتکا به منابع غنی انسانی و علمی موجود در صندوق و نخبگان کشور و همچین آخرین متد بیمه گری اجتماعی ملی و بین المللی و دانش روز آینده پژوهی، فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین، برنامه ریزی استراتژیک و مدل‌های نوین تامین مالی در بازار‌های سرمایه و بورس ایران و جهان و... یاری رسانید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست