بازدید 7890
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

مالیات ستانی عادلانه‌ با اجرای یک قانون مهم/ چگونه بساط سوداگری برچیده می‌شود؟

اگر این سامانه به درستی پیاده سازی شود، می‌تواند با اشراف به اطلاعات مودیان به افزایش عدالت در اخذ مالیات منجر شود. همچنین امکان مالیات گیری از کسانی که به فعالیت‌های سوداگرانه و مخرب مشغول هستند، فراهم و در نتیجه انگیزه افراد به سرمایه گذاری در فعالیت‌های مولد بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷ 11 September 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد به انحای مختلف می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور‌ها کمک کند. از یک طرف از طریق این نظام صحیح مالیاتی، می‌توان به اعمال جهت گیری‌های صحیح مالیاتی پرداخت و سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق داد. از طرف دیگر، مالیات گیری صحیح می‌تواند به افزایش درآمد‌های دولت، کاهش کسری بودجه و در نتیجه کاهش تورم منجر شود. همچنین به زعم کارشناسان، درآمد‌های حاصل از مالیات می‌تواند در بخش‌های عمرانی مختلف به کار گرفته شود و زمینه را برای پیشرفت کشور فراهم کند.

با درک ضرورت تصحیح نظام مالیاتی کشور، مجلس قانونی را با عنوان پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تصویب و دولت سیزدهم نیز عزمش را برای اجرای آن جزم کرده است.

به زعم کارشناسان اگر این سامانه به درستی پیاده سازی شود، می‌تواند با اشراف به اطلاعات مودیان به افزایش عدالت در اخذ مالیات منجر شود. همچنین امکان مالیات گیری از کسانی که به فعالیت‌های سوداگرانه و مخرب مشغول هستند، فراهم و در نتیجه انگیزه افراد به سرمایه گذاری در فعالیت‌های مولد بیشتر می‌شود.

در خصوص مزیت‌های سامانه مودیان گفت‌وگویی تلفنی با علی صوفی، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران ترتیب دادیم و نظرات وی را جویا شدیم. حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

صوفی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، ضمن تأیید این موضوع که تا الان مالیات ستانی عادلانه‌ای در کشور نداشته ایم، تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات دقیق مودیان بستری برای مالیات گیری عادلانه مهیا می‌کند. کشور‌های پیشرفته آمریکا، ژاپن، استرالیا و کشور‌های اروپایی به اطلاعات دقیق دسترسی دارند و از آن‌ها برای مالیات گیری صحیح استفاده می‌کنند.

به گفته این استاد اقتصاد، اطلاعاتی که سامانه مودیان در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌تواند بستری برای مالیات گیری هوشمند، دقیق و عادلانه باشد؛ اما باید زیرساخت‌های لازم به لحاظ الکترونیکی، دیجیتالی، افراد، اطلاعات و... برای راه اندازی کامل این سامانه و بهره برداری از آن را فرام کنیم.

وی در ادامه گفت: دسترسی به اطلاعات شفافیت بودجه و جریان درآمدی افراد را به همراه دارد و می‌تواند مبنای سیاست گذاری‌های صحیح اقتصادی در کشور باشد. یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور‌های در حال توسعه این است که به اطلاعات جامع دسترسی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند تصمیمات درست و بموقعی بگیرند.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: هر چقدر در زمینه جمع آوری اطلاعات متقن تلاش بیشتری داشته باشیم، قطعاً در راستای شفافیت درآمدی و بودجه‌ای کشور گام برداشته ایم. تمامی این روند‌ها به نفع حاکمیت و اداره بهتر کشور است و برای مردم هم نفع دارد.

صوفی گفت: مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در کشور‌های پیشرفته است. ما نیز برای بهره مندی از درآمد‌های مالیاتی باید از یک نظام مالیاتی کارآمد، هوشمند و عادلانه برخوردار باشیم. سامانه مودیان می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف یاری کند.

وی ادامه داد: همان طور که بسیاری از کارشناسان اذعان دارند، دلیل عدم موفقیت ما در بسیاری از سیاست گذاری‌ها از جمله عایدی بر سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی معافیت‌های غیرضرور این است که به اطلاعات جامع و متقنی دسترسی نداریم. سامانه مودیان و دیگر سیستم‌های هوشمند می‌توانند به ما در جمع آوری اطلاعات کمک کنند. سامانه مودیان در افزایش شفافیت جریان آن دسته از کالا‌ها که از مجاری قانونی طی مسیر می‌کنند، موثر است و کمک بزرگی به حرکت در جهت عادلانه‌سازی نظام مالیاتی است.

این استاد اقتصاد گفت: نیاز است به منظور دستیابی به اطلاعات متقن تمامی نهاد‌های کشور به روز شوند. لازم است، سازمان ثبت اسناد و سازمان بازرسی کشور به سیستم‌های نوین الکترونیکی مجهز شوند و اطلاعات را در اختیار وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. نیاز به یک جهش در تمامی نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی داریم تا در نهایت بتوانیم به اطلاعات جامع و متقنی دست پیدا کنیم.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۳
خیلی ها خونه هاشون به صورت وکالتی هست و معلوم نمیشه در سامانه های دولتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
قیمت تخم مرغ از شانه ای 160 هزارتومان گذشت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
قیمت انواع مایع لباسشویی تا 30% افزایش یافت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
نرخ غدای برون بر در چلوکبابی ... تهران برای یک نفر:

جوجه کباب تندوری ممتاز: 385 هزار تومان
خوراک بره کباب: 645 هزار تومان
خوراک کباب روسی: 650 هزار تومان
خوراک کباب شیشلیک: 670 هزار تومان
کباب ویژه فیله: 1 میلیون و 180 هزار تومان
خوراک کباب فیله تکه ای: 1 میلیون و 50
استیک گوشت: 720 هزار تومان

اگر باور ندارید، گوگل کنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
این غذاها را بیشتر مسئولان که حقوقهای نجومی دریافت می کنند، سفارش می دهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
ما که رنگ این غذاها را تا به حال ندیدیم. قیمتش هر چه میخواد بره بالا. برای پولدارها هم فرقی . نمی‌کنه
کاش شغل هایی که شماره کارت میدن تا به جای کارت خوان مجبوری به شماره کارت اعلامی شون مبالغ سنگین رو واریز کنی هم زیر ذره بیبن مالیاتی بود !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
سهراب سهرابی مشاور معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تدوین سند امنیت غذایی کشور گفت: در این سند بر کاهش میزان مصرف برنج کشور تا سال ۱۴۱۰ تاکید شده و باید از ۳۵ کیلوگرم به ۲۹ کیلو گرم برسد که در این خصوص ماکارونی می‌تواند جایگزین خوبی باشد!
از یک کالا چند بار مالیات میگیرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مالیات گمرکی بر ورود مواد اولیه
مالیات از کامیون حمل از مرز تا کارخانه
مالیات از کارخانه
مالیات از کامیون حمل کالا از کارخانه تا عمده فروش
مالیات از عمده فروش
مالیات از خرده فروش
مالیات ۹ درصد ارزش افزوده
مالیات تراکنش شاپرک کارتخوان
مالیات تراکنش انتقال کارت به کارت
مالیات در حد سویس زندگی در حد سومالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
تجارت نیوز: قیمت ورق آهن در بازار تهران یک شبه تا 5.8 درصد گران شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
اینقدر مالیات میگیرند که مصرف کننده زیر بارش کمر خم کنه
دلالی باعث گرانی و تورم نمی شود. مشکل جای دیگری است.
مثلا کسی که خانه ای را می خرد و فرضا یک میلیارد خرج بازسازی اش می کند و دوباره می فروشد باید هزینه هایی که کرده کم شود و سپس از عایدی اش مالیات گرفته شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
هیچ دلالی نمی تواند پول چاپ کند و ارزش پول یک کشور را کاهش دهد دولت پشت نام دلالی پنهان می شود تا هم مقصر تورم نباشد و هم بهانه درآمدهای بیشتر از مردم فراهم شود مالیات یک ریال هم قیمت ها را کاهش نمی دهد بلکه یکی از عوامل افزایش قیمت ها مالیات ها هستند
روزنامه اعتماد:
در حیاط بیمارستان قلب تهران به همراه‌های بیماران آب پاشیده شد تا در آنجا نشسنند. همان کسانی که به دلیل نبود مکانی برای استراحت و اسکان در حیاط بیمارستان نشسته بودند.گفته می‌شود که همراهان را حتی از نمازخانه بیمارستان نیز بیرون کردند و گفته شده که اینجا جای عبادت است، نه استراحت!
با سلام، یک سوال دارم، امارات متحده عربی یک کشور خدماتی و دلالی است، آیا با این همه رفاه و پیشرفت و درآمد که مردم و دولت آنها که دارن و ...، ، لطفا بررسی کنید که آیا دولت ایشان این همه تنوع مالیات و عوارض و ... بر کارآفرینان و ... آنجا اعمال می کنند ؟ و ...، این همه انواع مالیاتها و عوارض و ... به همراه این همه سختگیری فقط باعث نابودی اقتصاد، صنعت و ... می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
آنجا امارات عربی است نه امارات اسلامی، قابل قباس نیستند
حالا گیریم مالیات گرفتید چیکارش میکنید؟؟؟ تا الان چیکار کردید؟؟؟؟ کدوم امنیت برای کسب و کار ایجاد کردید که میخاین مالیات بگیرید؟؟؟ کدوم ثبات اقتصادی؟؟؟؟ کدوم سیستم بانکی درست؟؟؟ سوییفت داریم؟؟؟ چه حمایتی میکنید از کسب و کار نو ظهور؟؟؟ از تولید کی حمایت کردید؟؟؟ شما اینهارو درست کن مردم با عشق مالیات بدن ولی وقتی مالیات میگیرید و هیچ اثری از این مالیات تو رفاه اجنماعی و توسعه اقتصاد آزاد دیده نمیشه هر کسی تلاش میکنه پول زور نده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
به تو چی که مالیات ها کجا میره
مالیات ستانی عادلانه؟ من کارمند هنوز حقوق نگرفته ازم مالیات کم میشه، خرید میکنم ۹ درصد مالیات میدم، رستوران برم باید ۹ درصد مالیات بدم. بعد کارخونه دار و پزشک پولدار و طلافروش گردن کلفت مالیات خودشون رو با رشوه و زد و بند نمیدن تازه یه پولی هم به اسم مالیات بر ارزش افزوده از جیب مردم درمیارن
قرار بود در ۱۴۰۴در منطقه اول بشید ولی فعلا دو سال جلوتر در مالیات ستانی از مردم در منطقه اول شدید
برای افزایش درآمد باید تخفیف هایی که به دوستان می دهید را حذف کنید نه فشار بر مردم حذف تخفیف فروش نفت به رفقای چین و... حذف تخفیف مالیات به شرکت‌های فولادی و پتروشیمی و بنیادها و نهادها و آستان ها و قرارگاهها و.....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
الان از آخر اولیم
حیا خوب چیزیه
پزشکی که به عنوان زیر میزی سکه دریافت می کنه و به ریش مردم میخنده را چکار می کنید؟
برخی پزشکان برای عمل جراحی از بیماراشون تقاضای دلار و سکه می‌کنند.
عادلانه چه جمله غریبی
دولت جدید فقط به فکر اینه سنگ جلو پای مردم تو کار بزاره؟فقط مالیات؟چرا اخه ؟برا نفس کشیدنمون هم دور بعدی باید مالیات بدیم.
عادلانه؟؟؟!!! اونم تو ایران؟؟؟!!!شوخی میکنی.
سامانه مودیان سامانه جامع تجارت سامانه انبارها سامانه ۱۶۹ سامانه ارزش افزدوه فقط ۴ تا کارمند باید بگیری سامانه برات بزنند بعدش هم هنوز شفاف نشدیم همش برای نابودی تولید و تولید کننده ولی اقایون کف بازار و دلال سالی یه تبصره ۱۰۰ و تمام اون هم با همکاری بعضی از ممیزین محترم تنها شرکتهای خصوصی شدند موش ازمایشگاهی اقایان برا شفاف سازی ولی فلان سازمان و فلان موسسه معاف
واقعا که ! مالیات براساس کشورهای پیشرفته اما دادن حقوق قطره چکانی براساس کشورهای فقیر و حتی بدتر از آن .
پس پول نفت ما کجا میره؟؟ چرا باید تو این کسادی مالیات بدیم؟ از صیخ تا شب انواع مالیاتها و کارمزدها رو از ما میگیرن اجاره مغازه دوبل میشه بعد تعزیرات میگه باید 7 درصد سود بکشی روجنس. با این فروش کم. بخدا همش تو فکرم تو همین مغازه خودمو دار بزنم
سیستم مالیاتی کارآمد در حد اروپا و آمریکا و خدمات در حد پنجاه درجه بدتر از بورکینافاسو
به جای گرفتن مالیات گرفتن پول افزایش قیمت فکری به حال اقتصاد و تولید بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست