بازدید 2513

افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا/ شرکت‌های اروپایی، میلیاردها یورو به صندوق پوتین می‌فرستند

کمپین غیردولتی Global Witness اعلام کرد واردات گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا از روسیه بین ژانویه تا ژوئیه 2023 نسبت به مدت مشابه سال 2021، قبل از حمله روسیه به اوکراین، 40 درصد افزایش یافته است . جاناتان نورونها گانت، فعال ارشد سوخت‌های فسیلی در «گلوبال ویتنس» در این باره گفت: شرکت‌های اروپایی، میلیاردها یورو به صندوق پوتین می‌فرستند.
کد خبر: ۱۱۹۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴ 07 September 2023

روسیه تا چه مدتی می‌تواند صادرات گاز به اروپا را متوقف کند؟ - خبرگزاری مهر  | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

به گزارش تابناک اقتصادی، اویل پرایس در گزارشی نوشت: برخلاف نفت روسیه، گاز این کشور در اروپا ممنوع یا تحت تحریم نیست و هرچند که عرضه گاز خط لوله از روسیه تا حدی کاهش یافته است، اروپا واردات ال ان جی از جمله از روسیه را افزایش داده است.

تجزیه و تحلیل Global Witness از داده های Kpler نشان داد که اتحادیه اروپا اکنون به میزان قابل توجهی ال ان جی از روسیه در مقایسه با قبل از حمله به اوکراین خریداری می کند. اسپانیا و بلژیک بزرگترین خریداران ال ان جی روسیه پس از چین هستند.

اسپانیا به دومین خریدار بزرگ ال ان جی روسیه در سراسر جهان تبدیل شده و بلژیک در رتبه سوم قرار گرفته است. چین در هفت ماه نخست 2023 میلادی بیش از 20 درصد عرضه ال ان جی روسیه را خریداری کرده است.

بر اساس گزارش گلوبال ویتنس، اسپانیا 18 درصد از کل صادرات LNG روسیه و بلژیک 17 درصد را خرید. در طول مدت مشابه در سال 2021، قبل از حمله روسیه به اوکراین، اسپانیا در رتبه پنجم و بلژیک در رتبه هفتم در میان بزرگترین خریداران LNG روسیه قرار داشتند.

به طور کلی، اتحادیه اروپا 52 درصد از صادرات LNG روسیه را بین ژانویه تا ژوئیه 2023 خریداری کرد، رقمی که در مقایسه با 49 درصد در سال 2022 و 39 درصد در سال 2021 به‌حساب می‌آید.

کمپین Global Witness با استفاده از قیمت‌های LNG روسیه که توسط مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک تخمین زده شده است، محاسبه کرده است که خرید LNG روسیه توسط اتحادیه اروپا در ژانویه تا ژوئیه سال جاری 5.75 میلیارد دلار (5.29 میلیارد یورو) بوده است.

جاناتان نورونها گانت، فعال ارشد سوخت‌های فسیلی در «گلوبال ویتنس» در این خصوص گفت: شوکه‌کننده است که کشورهای اتحادیه اروپا آنقدر سخت تلاش کرده‌اند تا خود را واردات خط لوله‌ای گاز روسیه رها کنند و به جای آن، ال‌ان‌جی از این کشور وارد می‌کنند. مهم نیست که گاز از خط لوله می‌آید یا یک کشتی و همچنان به معنای آن است که شرکت‌های اروپایی، میلیاردها یورو به صندوق پوتین می‌فرستند.

حجم عمده ال‌ان‌جی وارداتی از روسیه مربوط به جوینت ونچر «یامال ال‌ان‌جی» است که سهامدار اصلی آن شرکت روسی نواتک است و شرکت توتال انرژی فرانسه، CNPC چین و یک صندوق دولتی چین در آن سهامدار هستند.

سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا از شرکت‌های اروپایی خواسته اند که ال‌ان‌جی روسیه را خریداری نکنند.

ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا که ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در مارس گفته بود که ال‌ان‌جی روسیه باید هدف تحریم قرار بگیرد و این وضعیت، پوچ است.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، اظهار کرده است که اتحادیه اروپا می‌تواند و باید هر چه سریع‌تر، از وابستگی به گاز روسیه به طور کامل رهایی پیدا کند و همزمان، امنیت عرضه خود را به خاطر داشته باشد.

مقامات اتحادیه اروپا به تلاش کلی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ اشاره کرده‌اند اما هشدار داده‌اند که ممنوعیت کامل واردات ال‌ان‌جی، خطر بروز بحران انرژی مشابه بحران سال گذشته را ایجاد می‌کند که قیمت گاز اتحادیه اروپا به رکورد بیش از ۳۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم