بازدید 291010

امارات به ساکنانش در ابوموسی غذای مجانی می‌دهد!

امیراحمدیان تلاش دارد تا به صورت دقیق نوع رفتار چین و روسیه و مناسبات این دو کشور را با ایران مورد بررسی قرار داده و از رویکرد احساسی در فضای بین‌الملل دوری می‌کند. حتی زمانی که موقعیت ژئوپلتیکی ایران را قبول نمی‌کند، نگران قضاوت صورت گرفته نیست و تصورات مرکز عالم بودن ایران را به چالش می‌کشد.
کد خبر: ۱۱۹۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ 06 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از جماران، اظهارات بهرام امیراحمدیان در مورد روسیه و چین، جنسی متفاوت دارد. عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به واسطه سفرهای متعدد  و حضور در وزارت امور خارجه، این دو کشور را از نزدیک می شناسد و واقع‌گرایانه، شرایط این دو کشور را تحلیل می‌کند. امیراحمدیان تلاش دارد تا به صورت دقیق نوع رفتار چین و روسیه  و مناسبات این دو کشور را با ایران مورد بررسی قرار داده و از  رویکرد احساسی در فضای بین‌الملل دوری می‌کند. حتی زمانی که موقعیت ژئوپلتیکی ایران را قبول نمی‌کند، نگران قضاوت صورت گرفته نیست و تصورات مرکز عالم بودن ایران را به چالش می‌کشد!

امیراحمدیان ارتباط ایران با چین و روسیه را همکاری استراتژیکی می‌داند که در شرایط کنونی ایران چاره‌ای جز انتخاب آن وجود ندارد. امیر احمدیان ضمن حضور در پایگاه خبری جماران پاسخگوی سوالات متعدد در حوزه تنظیم دیپلماسی ایران در مواجهه با چین و روسیه بود که در ذیل می‌خوانید:

موضع روسیه در قبال حق لاینفک ایران بر جزایر ایرانی بعید بود

* با توجه به شناختی که از روسیه و حاکمیت این کشور دارید، تحلیل تان از موضع گیری چندی پیش روسیه درباره جزایر ایرانی خلیج فارس چیست آیا تصور می‌کردید که روسیه چنین موضعی بگیرد؟

ابدا. چون مالکیت ایران بر این جزایر یک امر بدیهی بوده و جز لاینفک خاک ایران هست. در این مورد تردیدی وجود ندارد. با توجه به رابطه نزدیک ایران و روسیه و امضای قراردادهای استراتژیک ، بعید بود که روسیه چنین موضعی را بگیرد.

روسیه بخاطر جنگ با اوکراین به دنبال جذب هوادار در منطقه است

* گرفتن چنین موضعی به دلیل شرایط  فعلی روسیه و شرایط خاص جنگی است؟

روسیه در حال حاضر و به خاطر جنگ با اوکراین با مشکلات زیادی روبرو شده است. به همین دلیل، تلاش دارد که هواداران بیشتری را برای خود  در منطقه جذب کند تا در نهایت بتواند در مجامع بین‌المللی از رای آنها به نفع خود استفاده کند. همین استراتژی موجب شده که چنین رفتاری را نشان دهد تا به این ترتیب بتواند جای پای خود را در خاورمیانه محکم کند.

اقدام روسیه در مورد جزایر ایران نادرست و غیرقابل پذیرش است

* آیا می توان این نوع موضع گیری ها را در راستای  وصیت‌نامه پطر کبیر  و نوع نگاه خاص آنها به ایران دانست؟!

البته این وصیت‌نامه به صورت مکتوب جایی نوشته نشده است اما روسها علاقه زیادی دارند که به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کنند؛ حتی اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ برای دسترسی به پاکستان و دریای عمان بود. روسها در شرایط کنونی دچار انزوا هستند و می خواهند با این اقدامات به آمریکا بفهمانند که  جایی در موازنه قدرت در جهان دارند اما موفق نمی‌شوند.

حتما خاطرتان هست که پوتین از فروپاشی شوروی به عنوان بزرگترین فاجعه ژئوپلتیکی قرن یاد کرد. چون این اتفاق همه را شوکه کرد حتی پوتین در مصاحبه‌ای گفته بود که هر کسی که فکر می‌کند اتحاد شوروی خوب نبوده، قلب ندارد و  در عین حال هر کسی که فکر می‌کند اتحاد شوروی احیا می شود، عقل ندارد؛ اما در حال حاضر خودش برای تحقق این هدف تلاش می‌کند. روسیه برای رسیدن به جایگاهی که برای خود ترسیم کرده ، به این اقدام دست زده است. در خلاء قدرت ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس، روسیه قصد دارد تا این شکاف موجود قدرت را پر کند تا سیطره خود را گسترش دهد. این نکته را مدنظر قرار دهید که روسها با وجود اینکه بزرگترین کشور جهان هستند و 17 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارند اما تلاش دارند تا قلمرو سرزمینی خود را توسعه دهند و به زمان شوروی بازگردند که 21 میلیون کیلومتر مربع وسعت داشتند. اقدام روسیه در مورد جزایر ایران نادرست و غیرقابل پذیرش است. به ویژه اینکه ایران در شرایط، کنونی به حمایت شوروی نیاز دارد البته وزارت امور خارجه در این مورد موضع تندی گرفت.

روسیه همانطور که نسبت به تمامیت ارضی خودش حساس است باید بر تمامیت ارضی ایران در جزایر سه گانه هم تاکید می کرد

* موضع ایران در واکنش به روسیه چطور بود؟ برخی بر این باورند که موضع‌گیری ایران در قبال اظهارات روسیه درباره جزایر سه گانه ایرانی، صلابت لازم را نداشت!

شما لازم است تا این متن را مورد بررسی قرار دهید زیرا سخنگوی وزارت امور خارجه بر نادرست بودن این کار تاکید کرده و آن را غیرقابل مباحثه دانسته است. ممکن است که چنین برداشتی صورت بگیرد اما زبان دیپلماسی با زبان عامیانه متفاوت است. این زبان با زبانی که توسط، مردم به کار گرفته می‌شود، متفاوت است زیرا مسئولیت‌آفرین است.

ایران ضمن مدنظر قرار دادن ملاحظاتی، در شرایطی که از هر سو تحت فشار بوده و می‌خواهند او را منزوی کنند، نتوانسته اقدامی  بهتر از این را انجام دهد. البته انتقادی مطرح هست مبنی بر اینکه  معاون وزیر امور خارجه روسیه به سفیر ایران مراجعه کرده و گفته که ما تمامیت ارضی ایران را می‌پذیریم در حالی که باید گفته می‌شد، تمامیت ارضی ایران بر جزایر سه‌گانه پذیرفته می‌شود. بودن سه جزیره در قلمرو ایران باید مورد تاکید قرار  می‌گرفت.  زمانی یک نقشه در انجمن دوستی ایران و روسیه از سوی ما  منتشر شد که شبه جزیره کریمه در نقشه نیامده بود. سفارت روسیه به این کار ایراد گرفت و اعتراض کرد. در پاسخ ما گفتیم  که کریمه  از نظر حقوق بین‌الملل جز خاک روسیه محسوب نمی‌شود. روسیه در مورد سرزمین خودش حساسیت فراوانی دارد اما در مواجهه با ایران چنین برخوردی دارد. باور ما این است که کار روسیه نادرست بوده و از طرف دیگر باید این نکته را مدنظر قرار  دهد که قدمت جزایر سه‌گانه به قبل از تاسیس کشور امارات متحده عربی، بازمی‌گردد.

فعالیت سفارت، پایان اختلاف ها نیست / آمریکا در ویتنام حتی زمان بمباران اتمی هم سفارت داشت

* البته نمونه دیگر این برخورد در مورد اختلافات ما با عربستان خودنمایی می‌کند. به طور مثال، الان ایران با عربستان وارد یک فرایند دوستانه شده است. این انتظار وجود داشت که مشکلات ما با عربستان تا حدودی کمرنگ شود اما در حال حاضر شاهد این هستیم که مشکلات ما با عربستان در مورد میدان آرش اوج گرفته و ایران را فاقد حق اعلام می‌کنند؛ همچنانکه در مورد جزایر هم همین مشکل وجود دارد! آیا داشتن روابط، خوب نباید بستری را فراهم کند تا تنش‌های دیپلماتیک  کاهش پیدا کند؟

فضای بین‌الملل به هیچ وجه احساسی نیست. در صورت وجود محدودیتی، این حس به ما القا می‌شود که کشور تحت ظلم قرار گرفته است. فضای بین‌الملل فضای پیچیده‌ای است. مطبوعات ما هم احساسی برخورد کرده و مردم و افکار عمومی از طریق رسانه متوجه عمل و عکس‌العمل می‌شوند. مدیریت این فضا خیلی مهم است که اجازه داده‌ نشود تا فضای احساسی بر جامعه حاکم شود. شما این نکته را مدنظر قرار دهید که آمریکا روزانه چندین تن بمب بر سر مردم ویتنام می‌ریخت اما سفارت آمریکا در ویتنام باز بود و سفارت ویتنام در آمریکا فعالیت می‌کرد.

* یعنی فعالیت سفارت متوقف نشد؟

بله فعالیت کرده و حتی مذاکره می‌کردند؛ باز بودن سفارت به معنی دوست بودن نیست. ممکن است که با هم دشمن باشند اما سفارت باز بوده و کار می کند. مگر سفارت آمریکا در روسیه یا سفارت روسیه در آمریکا فعال نیست؟ موضوع تاسف‌بار در اعتراضات جنبش مهسا اصرار بر تعطیلی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی بود. ورود به یک فضای احساسی خطر بسیار بزرگی است. اگر روابط ما با عربستان خوب شده است به این معنی نیست که تمام مشکلات ما و عربستان، تمام شده است. به عبارت بهتر وجود نمایندگی سیاسی دلیلی بر عدم اختلافات نیست. متاسفانه در فضای سیاسی و رسانه‌ای، بازگشایی دوباره سفارت به این صورت، تعبیر شده که همه چیز خوب شده است در حالی که اینطور نیست. رویکرد ما در عرصه بین‌الملل احساسی است همچنانکه روزگاری بر آل سعود لعنت فرستاده و شعار می‌دادند، اما الان از آن فضای احساسی فاصله گرفتند. لازم بود که از گرفتن نمایندگی سیاسی و آتش زدن و تخریب آن اعلام برائت می‌شد، اما این اتفاق رخ نداد. در دنیای امروز عربستان همچون هر کشور دیگری دنبال منافع خودش است. در این فضا، ایران باید مستدل و منطقی با کمک گرفتن از زبان دیپلماسی و حقوق بین‌الملل از منافع خود دفاع کند. اینکه ایران انتظار داشته باشد که هیچ اختلافی وجود نداشته باشد چندان منطقی نیست.

وقتی کشتی مجهز به سردخانه ندارید، چطور می خواستید ماهی و سبزیجات به روسیه صادر کنید؟!

* به نظر می‌رسد که روسها تمایل زیادی دارند که خط آهن آستارا هر چه زودتر راه بیافتد.  با وجود تعاملات ایران با روسیه در مورد کریدور، این انتظار وجود داشت که ایران بتواند صادراتی داشته باشد. اما این اتفاق رخ نداد. مشکل کار کجاست و روسها چه انتظاراتی از ایران دارند؟

روابط اقتصادی ما با روسیه باید با توجه به ساختار اقتصادی دو کشور باشد. در حال حاضر ایران با چین هم روابط دارد بسیاری از کالاها از چین وارد ایران می‌شود. امکان دارد که بسیاری از این محصولات در ایران همچون صنایع سبک وجود داشته باشد اما در بازار امکان رقابت با کالای چینی را نداشته باشد. به همین دلیل این کالا در ایران تولید نشده و بسیاری، از کارخانه ها ورشکست شده و کارگران بیکار شدند. الان عمده محصول فروخته شده ایران به چین، نفت است. ایران می‌توانست به چین نفت نفروشد اما برای پول آن ناچار به این کار شده است. این نکته در مورد روسیه هم صدق می‌کند. حجم تجارت ما در مقایسه با روسیه یک به ده بوده است. ایران همواره از روسیه مواد خام وارد کرده و انرژی وارد نمی‌کرد اما حجم اصلی صادرات روسیه انرژی است که هشتاد درصد بودجه دولت را تشکیل می دهد. ایران از روسیه کالای خام وارد کرده و در برابر آن، صادرات اندکی به روسیه دارد.

* ایران نمی‌تواند محصولات کشاورزی را به روسیه صادر کند؟

می تواند؛ ولی روسیه به کشورهایی همچون ترکیه و .... انرژی صادر می‌کند و محصولات دیگر را خریداری می‌کند. در این فرایند اعتباری باز شده و پولی رد و بدل نمی‌شود. روسیه از طریق دریای سیاه، نفت و به کشورهای اروپایی و بالکان انرژی صادر می‌کند. تمام این کشورها محصول کشاورزی صادر می‌کنند؛ چرا  روسیه باید محصول کشاورزی ایران را خریداری کند؟ شما اگر بازار روسیه را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که کالاهای وارداتی، همان محصولاتی است که ایران تولید کرده است؛ اما از کشور دیگری محصول وارد می‌کند که به همان کشور صادرات دارد. در چنین شرایطی جایی برای ایران باقی نمی‌ماند که بخواهد محصولی را صادر کند. زمانی که ترکیه روابطش را با روسیه قطع کرده بود بسیاری در ایران خوشحال شدند که ایران می‌تواند بازار روسیه را تصاحب کند اما «آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها » شما برای صادرات ماهی و سبزیجات و..... نیاز به کشتی مجهز به سردخانه دارید، اما چنین چیزی وجود نداشت حتی ایران کامیون یخچال‌دار هم به تعداد کافی ندارد!

* این کریدور به روسیه کمک می‌کند که به هند دسترسی داشته باشد؟

شما در مورد کریدور شمال جنوب صحبت کردید، اما سوال این است که این کریدور چه مزیتی برای روسیه دارد. به همین دلیل من لازم است تا یک سوال مطرح کنم. آیا لازم است تا روسیه از طریق ایران به اقیانوس هند برود که با هند ارتباط برقرار کند؟ مگر هند تمام کارهای خود را تعطیل کرده که تنها با روسیه ارتباط برقرار کند؟ سهم روسیه در مبادلات تجاری هند آنقدر نیست که بخواهد دغدغه آن را  داشته باشد. انتقال چنین محصولاتی با کامیون امکان‌پذیر نیست. این محصولات باید با کشتی منتقل شود. به طور مثال انتقال سنگ آهن یا  فولاد که  قرار است صادر شود با کامیون امکانپذیر نیست؛ در مسافت طولانی این هزینه صرف نمی‌کند. کالاهایی با حجم زیاد و ارزش کم  را باید به کمک کشتی جابجا کرد تا هزینه حمل و نقل گران نیافتد. یک کشتی باربری حداقل 23 هزار تن ظرفیت دارد. با توجه به ظرفیت 23 تنی کامیون، کشتی در واقع 1000 برابر کامیون است. امکان دارد که شما از این تعداد کامیون استفاده کنید اما این انتقال، گران تمام می‌شود؛ در حالی که کشتی، حجم زیادی داشته و استهلاک ندارد. کریدور شمال به جنوب صرفه اقتصادی ندارد زیرا اگر صنایع دستی و.... را به مقصد ببرد، در آنجا کالایی نیست که بتواند بار بزند.  در واقع این دغدغه مهمی است که از مقصد قرار است چه چیزی بار زده شود وگرنه این کامیون باید خالی بازگردد.

کریدور شمال به جنوب صرفه اقتصادی ندارد / تمایلی برای استفاده از کریدور  کشوری که آرامش ندارد، نیست

* شما بر این باورید که ظرفیت اقتصادی در این کریدور  وجود ندارد؟

به صورتی که ما فکر می‌کردیم، ظرفیت وجود ندارد. چیزی به نام کریدور شمال به جنوب مطابق تصور ما وجود ندارد. مگر اینکه شرایط، بهینه‌ای همچون امنیت و سرعت و سهولت و منفعت ایجاد شود وگرنه کریدور‌های دیگری جایگزین خواهد شد. باید جلوی صدور قطعنامه‌های مکرر و به برخی از اقدامات همچون قطع ارتباط و..... باید پایان داده شود. در صورتی که کشوری فاقد آرامش باشد در این صورت تمایلی برای بهره‌گیری از کریدورهای آن کشور وجود ندارد.

* یعنی فقدان ثبات در تصمیم گیریِ مدیریتی موجب شده که این رویا به واقعیت تبدیل نشود؟

در این کریدور بخش خصوصی مخاطب ما است وگرنه دولت‌ها با یکدیگر رابطه خوبی دارند؛ این بخش خصوصی است که باید از این امکانات استفاده کند. دغدغه‌ای که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که چرا قطار از کویته به ایران نمی‌آید اما  مرتب تلاش دارند تا (ITI)  که  کریدور اسلام آباد - تهران - استانبول است را راه بیاندازند .این کریدور مدتها است که قرار است راه بیافتد اما خط راه آهن میرجاوه به کویته به بازسازی نیاز داشته و ریل اش هم پهن‌تر است. این کریدور 600 تا 700 کیلومترش در داخل خاک آذربایجان است ولی در حال حاضر، رابطه ایران و آذربایجان چندان خوب نیست. مهمتر اینکه  در سال 1397 به ایران 500 میلیون یورو وام می‌دادند که ایران به دلیل مشکلاتی همچون تحریم نتوانست این وام را دریافت کند اما  در حال حاضر رابطه ایران و آذربایجان به صورتی است که دیگر ارتباطی با آذربایجان ندارد. دغدغه مهمتر این است که این راه آهن قصد دارد که چه محصولی را ببرد و به چه میزان ببرد که اقتصادی باشد؟

* در حال حاضر خط کشتیرانی اقتصادی در دریای خزر وجود دارد و بنادری هست که بتوانند این کار را انجام دهند؟

بله بندر نوشهر، بندر کاسپین، بندر انزلی و بند امیرآباد . این بنادر با بنادر آسیای مرکزی و روسیه رابطه دارند. .

* شما اشاره کردید که ما کشتی مناسب باربری نداریم منظورتان دریای خزر بود؟

بله. منظورم کشتی یخچالدار بود . کشتی باید بتواند مواد فاسدشدنی را جابجا کند.

امارات به ساکنانش در ابوموسی غذای مجانی می دهد تا بمانند

* آیا کشتی جنوب امکان ورود به دریای خزر و فعالیت در دریای شمال را ندارد؟

ابتدا باید کشتی‌ها وارد دریای مدیترانه شود. بعد از کانال بسفر و داردانل وارد دریای سیاه شده و باید وارد کانال ولگا- دن شود. این ظرفیت بیش، از ۵۰۰۰ تا نباید باشد چون امکان عبور ندارد. از طرف دیگر این کانال در حاکمیت دولت روسیه است اگر اجازه عبور ندهد شما امکان عبور  ندارید. برای حل این مشکل باید کارگاه کشتی‌سازی ایجاد شود اما ایران از چنین توانی برخوردار نیست. یکی از معضلات ایران این است که کشوری دریای خشکی است. ایران باید بین بنادر شمال و جنوب خط کشتیرانی ولو با سوبسید برقرار کند تا حاکمیت خود را حفظ کند. ایران باید دائما به جزایر سه گانه از جمله ابوموسی توریست ببرد تا سیطره خود را حفظ کند( البته دو جزیره دیگر مسکونی نیست) امارات متحده عربی در ابوموسی ساکنانی دارد که به آنها غذای مجانی می‌دهد تا اسکان خود را حفظ کرده و جمعیت را زیاد کنند تا اگر در  آینده نیاز بود که در این منطقه، رای گیری انجام شود اکثریت با امارات متحده عربی باشد. ایران هم باید این کار را انجام دهد تا جای پای خود را در این جزایر محکم کند. البته ایران بیکار ننشسته است. طبق توافق صورت گرفته، امارات می‌تواند پلیس داشته باشد و ایران نیروی نظامی.

پیمان شانگهای ، پیمان همکاری اقتصادی نیست / حجم مبادلات اعضا به ۱۰ درصد هم نمی رسد !

*برخی مسئولان ما بر اساس ضدیت با غرب یک نگاه به شرق دارند و در مورد پیوستن به پیمان شانگهای چنین نگاهی وجود دارد. سوال اساسی این است که آیا پیمان شانگهای، ظرفیت و پتانسیل بالایی را برای ایران به ارمغان خواهد آورد؟ به ویژه با تحلیل شرایطی که از وضعیت روسیه داشتید آیا این امکان وجود دارد که شرایط، اقتصادی ایران متحول شود؟ اصلا با وجود نپیوستن ایران به FATF در این مورد امیدی وجود دارد؟

پیمان شانگهای پیمان همکاری منطقه‌ای بوده و پیمان همکاری اقتصادی نیست. مبارزه با افراط گرایی، مبارزه با تجزیه طلبی از مفاد آن است. قبل از پیمان شانگهای نیز ایران چنین همکاری با کشورهای منطقه داشت و چیز جدیدی نیست. در  این سازمان ایران با 9 کشور دیگر همکاری دارد اما  مجموع مبادلات اقتصادی بین اعضا به 10 درصد کل نمی‌رسد و نود درصد با بیرون سازمان انجام می‌شود.

*وضعیت کنونی این سازمان را چطور می‌توان توصیف کرد؟

در این سازمان پاکستان به چین و ترکیه به ناتو و اروپا نگاه می‌کند. ایران هم  به عنوان بنیانگذار در وسط باقی مانده است. در سخن، شعار نه شرقی نه غربی را سر داده و سیاست خارجی مستقلی دارد. سایر کشورهای آسیای مرکزی ظرفیت کمی دارند. آسیای مرکزی پنج کشور دارد که در سه محور و در طی سه دهه اقتصاد خود را شکل داده اند. صادرات مواد خام و انرژی به چین وآسیای شرقی، صادرت انرژی و مواد خام به سمت غرب از طریق قفقاز و ترکیه و اروپا و واردات تکنولوژی صورت گرفت. در نهایت توانستند اقتصاد خود را شکل دهند. منطق تفکر هر یک زمامداران آسیای مرکزی از  ذهن روسی نشات گرفته است. در این فرایند چیزی برای ایران باقی نمی‌ماند.

پیمان شانگهای تضمین کننده حمایت کشورها از ما نیست

در سال ۱۳۷۵ راه آهن را به آسیای مرکزی وصل کردیم و خرسند بودیم که  تبادلات اقتصادی با اتصال به تاجیکستان اوج می‌گیرد، اما هیچ اتفاقی رخ نداد. آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها شروع به سرمایه‌گذاری کردند تا مانع صادرات پنبه خام شوند. در نتیجه آن‌ها پنبه را تبدیل به نخ و نخ را تبدیل به پارچه کردند. در پیمان شانگ‌های کشور‌ها به اندازه‌ای که همکاری دو جانبه دارند از آن بهره‌مند می‌شوند. اما به موازات اینکه رابطه بسیاری از کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های شیب صعودی دارند، شیب  روابط ما ثابت بوده و گاهی تنزل هم کرده است. این اتفاق به این دلیل رخ داده که ظرفیت‌ها کافی نیست و رقبا با همه کشور‌ها روابط دارند و محصولات لازم را از آن کشور‌ها وارد می‌کنند. از سوی دیگر، در پیمان شانگ‌های به جزء چین، همه وارد کننده تکنولوژی هستند. چین هم بدون وابستگی به آمریکا نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. چین دو تا مشکل دارد یکی جمعیت زیاد و دیگری نیاز به واردات و صادرات به بزرگترین بازار جهان یعنی آمریکا که حجم آن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. اگر چین بخواهد آمریکا را حذف کند چه کشوری قرار است جایگزین آمریکا شود؟! چین یکی از بزرگترین وارد کننده‌های نفت دنیا است، اما از همه  کشور‌ها وارد کرده و تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نمی‌دهد. چین تلاش زیادی روی تولید انرژی نو دارد من در صحرای تکله مکان شاهد بودم که تعداد زیادی توربین بادی وجود داشت تا انرژی باد را به برق تبدیل کند.

پیمان شانگ‌های را نباید در بوق و کرنا کرد که ایران با این پیمان اول می‌شود. این پیمان خوب است، اما کشور‌ها بر اساس عضویت در  این پیمان در سازمان ملل از یکدیگر حمایت نمی‌کنند بلکه هر کشوری بر اساس منافع خودش رای می‌دهد. ایران که با هندوستان و چین و روسیه دوست بود چه اتفاقی رخ داد که هر سه کشور علیه ما رای مثبت دادند.

ایران به دنبال ساختار مطلوب خودش است، اما هیچ کشوری آن را قبول ندارد

*نپیوستن به fatf چه تاثیری بر این فرایند دارد؟

مزید بر علت است. شرکای تجاری ایران بار‌ها  این سخن را مطرح می‌کنند که چطور باید با شما مبادله انجام داد همچنان که قرارداد استراتژیک امضا شده، اما اجرای آن با مشکلاتی  مواجه شده است.

*شما به سند استراتژیک ایران و چین اشاره کردید. این سند استراتژیک واقعا برای ایران ظرفیت اقتصادی ایجاد می‌کند؟

بله. من این سند را کامل استخراج کردم. البته در کنار  مزایا، ایراداتی هم دارد. اما در کل لازم است تا در محیط بین الملل از چین یاد گرفت. چین ضمن اینکه انتقاداتی به نظام بین‌الملل دارد، اما در همین چارچوب کار می‌کند. اما ایران به دنبال ایجاد ساختار مطلوب خود در جهان است که هیچ کشوری آن را قبول ندارد. بدتر اینکه با نظام بین الملل در تعارض قرار می‌گیرد. به همین دلیل کشور‌ها از کار کردن با ایران هراس دارند. همه دوست دارند  که در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اما نگرانی جدی در این حوزه دارند.

سیاست خارجی خوب محصول انسجام داخلی و استفاده از همه ظرفیت هاست

* از صحبت‌های برخی نظریه پردازان روابط بین‌الملل در این مورد، شاید اینطور برداشت می‌شود که ما خیلی شناخت دقیقی از ضوابط، بین‌الملل نداشته و به همین دلیل در تعاملات خود چندان امکان بهره‌گیری از فرصت‌ها را نداریم. شما در این مورد چه ارزیابی دارید؟

خیلی از موارد را من نمی‌توانم بگویم. این واقعیت را نمی‌توان منکر شد که برخی از محدودیت‌ها موجب شده که قواعد بازی رعایت نشود.

* می‌توان احتمال داد که قواعد بازی را بلد نیستیم؟!

اتفاقا بلد هستیم، اما موانعی موجود، موجب شده که ایران در این مخمصه گرفتار شود. باید برای رهایی یک عزم جدی شکل بگیرد، فعلا شرایط حاکم چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. سیاست خارجی خوب از سیاست داخلی خوب نشات می‌گیرد. سیاست خارجی، در واقع نمود سیاست داخلی بوده  و سیاست داخلی با تکیه بر پتانسیل و توان داخلی بهبود پیدا می‌کند. در داخل ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و با تحقق انسجام ملی که چندین بار مورد تاکید رهبری قرار گرفته است، می‌توان وضعیت سیاست خارجی را بهبود بخشید. در واقع باید بتوان شکاف بین مردم و حاکمیت را کم کرد که البته دشمنان از خارج و برخی از جریانات داخلی اجازه نمی‌دهند که این مشکل برطرف شده و انسجام ملی شکل بگیرد.

این انسجام باید به کمک ایرانیان خارج از کشور بیشتر شود کما اینکه بسیاری از ایرانیان خارج از کشور دل در گرو ایران دارند و از پتانسیل عظیمی برخوردارند که باید برای آن ظرفیت‌سازی کرد تا بتوان از توان آن‌ها بهره‌مند شد. تعامل سازنده با ایرانیان و آموزش زبان فارسی و تقویت هویت ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا زمانی که من در تلویزیون در برنامه‌ای در مورد هویت ایرانی شرکت کرده بودم مخاطبان زیادی تماس گرفته و از فقدان آموزش زبان فارسی در خارج از کشور انتقاد می‌کردند.

محافل آکادمیک ایران برای تحقق اهداف بزرگ، انسجام ندارند

*قرارداد ۲۵ ساله چینی‌ها در واقع ارتباطی با مگا پروژه جاده ابریشم دارد؟

در واقع بخشی از آن است. ایران برای موفقیت باید با دقت و احتیاط، به هر جریانی وارد شود.  ایران توان و ظرفیت این را دارد که روی پروژه‌ها، مطالعات آکادمیک انجام دهد. محافل آکادمیک ما در صورت خوب هدایت شدن، می‌توانند به تامین منافع ملی کمک کنند. یکی از مشکلات محافل آکادمیک ما این است که با وجود تلاش زیاد، به دلیل نداشتن انسجام نمی‌توانند اهداف بزرگ را محقق کنند. در واقع هیچگاه تقسیم وظایفی صورت نگرفته و به همین دلیل تحقیقات دقیقی انجام نمی‌شود. البته عمقی نبودن تحقیقات ملی ما، ریشه در خلق و خوی ایرانی‌ها دارد که تلاش دارند تا در همه حوزه‌ها اطلاعاتی داشته باشند. شما به این نکته توجه کنید که در رسانه‌های ما تعریف دقیقی از کریدور و راه ابریشم وجود ندارد، زیرا در دریا، جاده وجود ندارد. در ترجمه یک واژه، نیز کوتاهی صورت گرفته و به رغم تذکرات فراوان همچنان این اشتباه تکرار می‌شود.

سودی که ایران می‌تواند از کریدور چین - ایران - عراق و... ببرد!

یکی از کریدور‌های ابتکاری در سند بیست و پنج ساله، کریدور اقتصادی شماره شش است. این کریدور از چین آمده و به سین کیانگ در غرب چین رفته و سپس به آسیای مرکزی می‌رود. از آسیای مرکزی به ایران آمده و از ایران به سمت ترکیه می‌رود. در نشست‌هایی که برگزار شد من اعلام کردم که به جای اینکار، بهتر است از ایران به عراق برود؛ سپس به سوریه رفته و از سوریه به دریای مدیترانه برود. چین هم می‌تواند از این کریدور استفاده کند و از سیطره آمریکا هم خارج می‌شود. در عراق و سوریه کلی فرصت برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و به قولی دو سر بار است. در ضمن به شرق مدیترانه رفته که در سیطره آمریکا نیست. این موضوع برای ایران فواید زیادی دارد. می‌تواند کالای نیم ساخته به ایران بیاورد و در ایران مراحل ساختش تکمیل شود. این محصول در کمترین زمان فرایند ساختش تکمیل شده و به بازار عرضه می‌شود.

*دلایل عدم تحقق این اهداف چیست؟

ایران نمی‌خواهد یک کشور ترانزیتی بشود. هیچ محاسبه‌ای در کشور انجام نشده که در صورت ساخت این کریدور چقدر منفعت مالی برای کشور محقق می‌شود آیا این درآمد می‌تواند هزینه‌های نگهداری این کریدور را پوشش دهد؟

مانعی که عدم پیوستن به FATF بر سر بهره‌های ترانزیتی ایران آفریده!

* در این زمینه پیوست تحقیقاتی وجود ندارد؟

خیر؛ تحقیق و محاسباتی جامعی وجود ندارد که بتواند به صورت مستدل و منطقی هزینه فایده را انجام دهد و اعلام کند که کشور چقدر درآمد خواهد داشت. یک کریدور دیگری پیشتر وجود داشته که از چین به مغولستان و روسیه رفته و وارد بلاروس شده و به لهستان و آلمان می‌رفت. مرتب قطار تردد کرده و از چین بار می‌برد و از آلمان محصولات تکنولوژیک می‌برد. وقتی روسیه به اوکراین حمله کرد این راه بسته شد. این انتظار وجود داشت که با بسته شدن این راه، از ایران تردد انجام شود، اما  fatf کار را مشکل کرد مهمتر اینکه هشتاد درصد از مبادلات جهانی از طریق دریا انجام می‌شود. یادتان باشد با شنیدن جاده ابریشم نباید به یاد شتر و زنگوله و کاروانسرا بیافتید.

* الان همکاری ایران با روسیه و چین استراتژیک است یا تاکتیکی؟

این رابطه استراتژیک نیست؛ چون کشور‌ها در اتحاد استراتژیک منافع و نگرانی مشترک دارند و در صورت بروز مشکلی باید به ایران کمک کنند،  اما چنین تعهدی وجود ندارد.

*پس یعنی تاکتیکی است؟

بیشتر معاهده به اصطلاح همکاری استراتژیک است. یعنی در این همکاری کشوری در حمایت از دیگری وارد جنگ نمی‌شود. مثلا آیا اگر آمریکا به چین حمله کند، روسیه به چین کمک می‌کند؟

مادامی که تحریم هستیم، ناچاریم با چین و روسیه رابطه داشته باشیم

* رابطه ایران با روسیه و چین در چه شرایطی قرار دارد؟

همکاری استراتژیک دارند. هیچ وقت ایران با روسیه متحد استراتژیک نبودند.

*این فراتر از همکاری نیست؟ به هر حال بحث‌هایی مطرح است که ایران به دامن چین و روسیه افتاده است! شما در این مورد چه ارزیابی دارید؟

ایران به دامن چین و روسیه نیافتاده است ایران به خاطر شرایطش ناچار است با چین و روسیه رابطه داشته باشد.

*ارزیابی شما از  سیاست ایران در برابر چین و روسیه چیست؟

ارزیابی من این است که همکاری ایران با چین و روسیه مادامی که که از سوی غرب تحت تحریم قرار گرفته و ناچاریم در چنین شرایطی ضمن این ارتباط، نیاز‌های خود را بر طرف کنیم، ضروری است. در وضعیتی که از ایران نفت نمی‌خرند، چین از ما نفت می‌خرد.

فروش با تخفیف نفت به چین، استثمار شدن ایران نیست / نباید چنین تبلیغاتی کرد

* در برابر انتقاد کارشناسانی که بر این باورند فروش نفت به چین در واقع مصداق «مفت‌فروشی» است؛ چه پاسخی دارید؟

نباید مفت فروشی را بکار برد بلکه تخفیف ویژه واژه بهتری است. ایران با تخفیفاتی نفت را به چین در حالی می‌فروشد که کشور دیگری از ما نفت نمی‌خرد. به هر حال ایران نیاز به پول دارد تا مایحتاج کشور را خریداری کند. اگر دارو یا قطعات هواپیما را وارد نکند، روند مدیریت کشور دچار مشکل می‌شود، چون ایران تولید کننده نیست. همه قطعات اقتصاد جهانی به هم وابسته هستند؛ همچنان که چین هم به تبادلات جهانی وابسته است. ایران در شرایط موجود ناچار به دست یافتن به ارز  خارجی برای تامین نیاز‌های کشور است. با توجه به اینکه ایران فروشنده نفت بوده، اما خریداری وجود ندارد، ناچار است که نفت خود  را ارزانتر به چین بفروشد. تازه چین قدرت بزرگ است که می‌تواند نفت ایران را خریداری کند؛ وگرنه کشور‌های دیگر به دلیل اینکه زیر بلیت آمریکا هستند با وجود اینکه تمایل دارند تا نفت را خریداری کنند، اما نمی‌توانند از ایران نفت بخرند.

روسیه و چین در سال ۲۰۱۴ قراردادی مبنی بر فروش ۴۰۰ میلیارد دلار گاز روسیه به چین امضا کردند. همان زمان ژئو‌استراتژیست‌های آمریکا اعلام کردند که روسیه به پمپ بنزین چین تبدیل شده است، در ازای آن فقط کالا در برابر دریافت گاز تحویل داده می‌شود که همین مورد استقبال روسیه قرار گرفته است. با توجه به خرید نفت از سوی چین، اصلا درست نیست که در تبلیغات اینطور مطرح شود که ایران نفت خود را مفت  فروخته و استثمار شده است. ایران می‌تواند نفت خود را نفرو‌شد، اما آیا ایران می‌تواند فروش نفت خود را متوقف کند! برخی از فروش نفت به قیمت بازار جهانی سخن می‌گویند در حالی که قیمت بازار جهانی با کارگری که حقوق به دلار می‌گیرد، محاسبه می‌شود. مقایسه قیمت انرژی با قیمت فوب خلیج فارس کار نادرستی است. قیمت کالا بر اساس قیمت عوامل همان کالا در داخل کشور تعیین می‌شود. با همین منطق شما نمی‌توانید قیمت برق در داخل را با توجه به قیمت منطقه تعیین کنید.

تفکر مرکزیت ایران برای ترانزیت شرق به غرب غلط است / ترانزیت دریایی معادله را عوض کرد

*نظری بین مردم وجود دارد که ایران از ظرفیت طلایی برای ترانزیت برخوردار است، زیرا بین شرق و غرب قرار گرفته است، اما اظهارات شما مبنی بر اینکه عمده ترانزیت از طریق دریا انجام می‌شود، این نظریه را به چالش کشید! در این مورد چه تحلیلی دارید؟

به ملانصرالدین گفته بودند: «مرکز عالم کجاست گفت همین جا که میخ خر من را کوبیدی، اگر باور نداری برو و اندازه بگیر! از نظر مفهومی، چون کره زمین گرد است، درست در می‌آید. این نظریه به اندیشمندان ما اشاعه پیدا کرد.» نظامی گنجوی جهان را به هفت اقلیم تقسیم کرد. ایران را اقلیم چهارم و در وسط قرار داده بود و شعر «همه عالم تنست و ایران دل» را سرود. این تفکر که ایران مرکز تبادلات جهانی است، مدت‌ها است که در بین مردم ما شکل گرفته و حتی با تاسی به این نظریه، پادشاه ایران خود را قبله عالم می‌دانست.

این تفکر که از شرق تا غرب هر فردی که بخواهد باری را حمل و نقل کند باید از ایران بگذرد، متعلق  به جاده ابریشم است. اما عقلانی نیست که کشوری تبادلات دریایی را رها کند و از بیابان و سرزمین ایران بگذرد. زمانی ایران، مرکز ترانزیت بود که بالا بیابان بود و حمل و نقل دریایی خطرات زیادی داشت. در قرون وسطی که راه‌های دریایی کشف شد، در نتیجه حمل و نقل دریایی برتری یافت. بدتر اینکه مغول‌ها راه‌ها را ناامن کردند.

ایران برای آسیای مرکزی بهترین موقعیت ترانزیتی را دارد. حتی افغانستان هم از طریق پاکستان و بندر کراچی  زودتر به دریا راه پیدا می‌کند تا اینکه بخواهد از طریق ایران به دریا راه پیدا کند. یک افغانستانی برای اینکه بخواهد به پایتخت ایران بیاید پنج تا شش برابر باید مسیر طولانی‌تری را باید بپیماید تا اینکه بخواهد به اسلام اباد پاکستان برود. حال دوستان باید به این سوال پاسخ دهند که چه دلیلی وجود دارد که یک افغانستانی به منظور ترانزیت کالا ایران را انتخاب کند؟! برای رسیدن به ایران باید از بامیان عبور کند. من اصلا این تصور را ندارم که ایران مرکز عالم و مرکز ترانزیت کالا در جهان باشد. گرومیکو وزیر چهل ساله اتحاد شوروی در سفرنامه خود نوشته است که مهمترین سرگرمی من این است در دیواری از کرملین نقشه بزرگ جهان است که بر اساس آن سیاست خارجی  کشور تدوین می‌شود.

وزارت خارجه ما هنوز آسیای مرکزی را از قفقاز جدا نمی‌بیند!

*تصور ما از موقعیت ژئوپلتیکی ایران درست است؟

هنوز در ایران ما مشکلاتی در حوزه جغرافیا وجود دارد؛ ایران هنوز نتوانسته آسیای مرکزی و قفقاز را از هم جدا کند؛ همچنان که در وزارت خارجه اداره این دو منطقه مشترک است. در این اداره تنها دو نفر حضور دارند. درحالی که این منطقه نیازمند مطالعات گسترده‌ای است تا بتوان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را شناسایی کرد. این کار عظیم در توان دو نفر نیست که بخواهند سیاست خارجی این منطقه را تدوین کنند!

این در حالی است که در سال ۷۱ که کنفرانسی در وزارت امور خارجه تحت عنوان تبعات فروپاشی اتحاد شوروی بر آسیا و آفریقا مورد بررسی قرار می‌گرفت، در نمایشگاه کتاب من شاهد بودم کتاب‌هایی وجود داشت که به صورت عمقی درباره آسیای مرکزی و قفقاز کار کرده بودند و متعلق به بیست سال قبل از فروپاشی بودند! افراد حاضر در این کنفرانس همگی به زبان روسی مسلط بودند و مطالعات گسترده‌ای در این زمینه داشتند.

وقتی آسیای مرکزی و افغانستان دیگر نیازی به ایران ندارند، چطور موقعیت ژئوپلتیکی داریم؟!

«یک واحد سیاسی» زمانی می‌تواند موقعیت ژئوپلتیکی موفق داشته باشد که بتواند موقعیت جغرافیایی را به نحوی از نظر فضای سیاسی و روابط  با همسایگان مدیریت کند که کشور‌های پیرامون بدون وجود آن کشور نتوانند به حیات خود ادامه دهند. وقتی آسیای مرکزی به ایران نیاز نداشته باشد، افغانستان و سایر کشور‌ها به ایران نیاز نداشته باشند، نمی‌توان گفت که  ایران موقعیت ژئوپلتیکی دارد. چه کسی گفته اگر از شرق عالم بخواهند به غرب عالم بروند باید از ایران رد بشوند؟

روسیه ضعف ژئواستراتژیک دارد / رویای روسی گسترش سیطره جهانی است

*برخی جنگ اوکراین را به نزاع بین چین و آمریکا نسبت می‌دهند که مسیر‌هایی حمل و نقل را کنترل کنند و اینکه آمریکا قصد دارد که بر اوکراین سیطره داشته باشد. شما در این مورد چه تحلیلی دارید؟

ما یک کتابی از یک اوکراینی ترجمه کردیم که عنوانش نادرستی فهم روس‌ها از تاریخ است و بحران اوکراین و روسیه را بررسی کرده که البته هنوز امکان انتشارش فراهم نشده است. در قرن سیزدهم مغول‌ها یک امپراتوری بزرگ تشکیل دادند که از چین تا روسیه را گرفتند و به اروپای شرقی رسیدند. روس‌ها دو و نیم قرن، برده مغول‌ها بودند. آن‌ها برای گرفتن مالیات زن و بچه روس‌ها را به بردگی می‌گرفتند و روس‌ها  را خیلی تحقیر کردند. ایوان مخوف بعد از قدرت گرفتن، تاتار‌ها را قتل عام کرد. این تفکر همچنان وجود دارد که روسیه باید قلمرو خودش را گسترش دهد. به همین دلیل، روسیه تاریخ اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد؛ در حالی که روسیه از اوکراین برخاسته است. در کتاب مذکور، این فرایند دقیق توضیح داده شده است. اوکراین در همسایگی روسیه است و ربطی به آمریکا ندارد؛ حتی خارج از مسیر دریایی هم هست. اما از سمت دریای سیاه آسیب‌پذیر است. روسیه از منظر ژئواستراتژیک ضعف دارد. تمام این کشور دشت بوده و بلندترین نقطه در مسکو ۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. به همین دلیل در حال تصرفات جدید است. به همین دلیل روسیه، گرجستان را به خاطر دریای سیاه گرفته است. روسیه  به دنبال برقراری امپراتوری از دست رفته بوده و این امپراتوری را به شرط اینکه قلمرو‌های جدا شده بار دیگر به کشور الحاق شود، آسیب‌ناپذیر می‌داند. به همین دلیل زمامداران روسی به شدت دنبال احیای جهان روسی هستند. این عبارت را با جهان روسیه اشتباه نگیرید، زیرا روسیه سرزمین و مفهوم یک ملت است.

*در نهایت روسیه در اوکراین موفق می‌شود؟

بستگی به این دارد که غرب چه رفتاری داشته باشد. البته من امیدوار به شکست روسیه هستم. روسیه گفته است که جنگ را تا آخرین اوکراینی ادامه می‌دهم، اما نمی‌گوید تا آخرین روسی آن را ادامه خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۰۱
چقدر منفی بافی شده . بله در جهان بهترین نیستیم اما دیگه اینقدر سیاهی ، نوبره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
حقیقت را باید پذیرفت تلخه اما واقعی برای ساختن ایران باید تلاش کرد هوشیار بود سیاس بود وبه دیگران احترام گذاشت
مهدی
| Finland |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
داشت کاش این مسائل مهم امکان مباحثه در تلویزیون
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
هیچ چیز بهتر از واقع بینی و درک درست از جهاتنیست . تحلیل خوبی بود که ضعف و قوت سیاست خارجی راتبیین کرده است .باید برای ایران تلاش کرد .
مرک بر روسیه و چین کمونیست. ‌که ملت مارا بيچاره کردند
پاسخ ها
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
آیا دلیلش مسئولان با درایت خودمون نبوده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
بدتر از همه افغانها هستند که دارند کشور را غارت می کنند ودر تمام شهرهای ایران تخم ریزی کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
درود بر انگلیس و آمریکا و فرانسه که همیشه عاشق مردم ایران و همه دنیا بودند و حقوق بشر و دموکراسی رو به بقیه کشورها تزریق کردند!!!
الکی نیست .ملت افسوس امارات عربستان قطر عمان را می کشن
بزرگ ترین گرفتاری ما گیر دادن به ازادی های. فردی مردم است .همین گیر دادن باعث شده فقط توریست های بازنشسته وارد ایران شود .اگر ازاد بودیم همین جینی ها وروسی ها سالانه ملیاردها دلار در ایران خرج میکردند .در دنیای چند ملیاردنفری فقط کشور ماست که چنین اندیشه ای دارد و حتی تساهل وتسامح هم نمیکند .خوب الحندالله انطور که میگویند قوای مسلح خوبی تدارک دیده ایم و حتما در لبنان وسوریه وعراق درامد بسیار خوبی پیدا کردیم که جبران میکند ان همه هزینه وشهیدی که دادیم .مگر خدا کمک کنه والا از بنده کاری بر نمیاد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
قطر در جام جهانی از همین محدودیت های فردی به عنوان جاذبه ی گردشگری بهره برد.
یعنی ما هم می تونیم همین رو به عنوان جاذبه ی گردشگری مطرح کنیم. سبک زندگی متفاوت خودش جذابیت داره.
ولی ایم موقعی اتفاق میافته که متولیان امر خودشون این باور رو داشته باشن. منظور از متولیان ، مسئولین دولتی نیستن. منظور همون تور لیدرها و صاحبان شرکت های توریستی هستن. اون ها باید بدونن که از این جاذبه به نحو احسن استفاده‌کنن و نه این که بخوان مثل جوامع دیگه از مدل آزادی های فردی پول در بیارن. بومی سازی فقط با قرمه سبزی و کمپ کویر اتفاق نمیافته. سبک زندکی ایرانی اسلامی شامل حجاب ، روزه ی ماه رمضان، عزاداری محرم و صفر، خوردن گوشت حلال و .... هم در کنار آداب نوروز باستانی و .... هست که بهش توجهینمیشه. متاسفانه
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
هم میشود قوانین بین‌المللی را مانند اف ای تی اف را امضاء کرد و هم میتوان با تمام دنیا اسلامی برخورد کنیم تا بشکلی که تمام مردم دنیا به ایران بیایند و از مردم مسلمان ایران چیزها یاد بگیرند و به کشور خودشان بازگردند... ولی تنها کشور جهان هستیم که انزوا طلبی و مخالفت با قوانین دنیا میکنیم و انتظار داریم تمام دنیا از اسلامی که ما میگیم تبعیت کنند.. نخیر اینطوری نیست که با ونیا قطع رابطه کنیم و بگوییم امام رمان عج بیاید و درست کند.. بدترین ایده اینست که با جهان دشمنی و اسلام هراسی کنیم و دعای فرج بخوانیم... اتفاقا امام زمان زمانی که میآید با ارتباط با دنیا مردم را به دین اسلام دعوت میکنه نه با قطع ارتباط.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
یعنی توریست بیاریم سینه بزنه!؟
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
ناشناس ۴۴: ۸ در قطر حجاب شرعی اجباری ست ؟ یکی از دلایل جذب نشدن گردشگر همین حجاب شرعی اجباری ست ، توی همه کشورهای اسلامی کنار دریا هم دارند آخه مگه همه مسلمانند که یک سبک زندگی و تفریحی برای همه تجویز کنید ؟ فعلا به فکر شیرین کردن آب دریا باشید که توی مواد اولیه گردشگری موندیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
ما تنها مردمانی هستیم که مستقیم به بهشت میرویم
ایشون با این حرف هاشون به لیست اساتید اخراجی از دانشگاه اضافه شدن . آقای رییسی و حامیانش تحمل شنیدن انتقاد رو ندارند
قرار شد بجای اف ای تی اف خودمون با شفافیت زاییه کامل کشورهارو قانع کنیم که پاکیم اما قانون شفافیتم به قانون از گجا آورده ای پیوست چون هم اف ای تی اف هم شفافیت جلوی رانت خواران و مفسدینو میگیره با هر دوش مخالفن وسلام
باید به حال مردم و دولتی گریست که چشم امید به روسیه و چین داشته باشند
مخصوصا که منابع عظیم انرژی دراختیارشان باشد
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
مرگ بر امریکا زیاد گفتند اما درود بر روسیه و چین قرار نبود. گفته بشه. چی شد انقلاب 57 با اهداف نه شرقی نه غربی به گرسنگی مردم ختم شد به زور شنیدن از میدان آرش و جزایر سه گانه ختم شد به دوستی با کمونیست ها ختم شد انحراف دادند و نفهمیدیم که اسلام هراسی میکنند تا ایران را چپاول کنند... مسلمانان ایران باید تیز باشند و خودشان را از مستعمره بودن نجات دهند... بدلبل انزوا و قطع ارتباط با دنیا مجبور شدیم به مستعمره شدن روسیه تن بدیم که وقتی گفت جزایر سه گانه برای امارات عربی هست نتوانیم تودهنی بهش بزنیم. چون محتاج روسیه هستیم و بنوعی مستعمره.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
عزیزم ،ما تحریم هستیم منابع کل جهان هم داشته باشیم چه فایده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
اون زمان که باید گریه میکردی داشتی می‌رقصیدی. کسی چشم امید به جایی نبسته. رابطه با کشورهای غیر متخاصم محدودیتی ندارند اما در عجیم از انسان نماهایی که با وجود خونخواری و حیوان صفتی برخی کشورها و ثابت شدن غیر قابل اعتماد بودن اروپاییها و اربابشون آمریکا همیشه در حال لهله زدن برای اونها هستند.
صنعت گردشگری مون به شدت ضعیفه باید با وضع قوانین جدید از این ظرفیت خوب کشورمون به نحو شایسته بهره برداری کنیم و به فروش نفت آنهم با مشکلات دریافت پولش به دلیل تحریم وابسته نباشیم.
عالی بود ودقیق وعلمی ،تشکر.سیاست خارجی ایران و مطالعات ان ضعیف است وحقیقتا نیاز مند این افراد دانشگاهی وفهمیده وبا سواد است.
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
عزیز کشور نیازمند شعور این اساتید هست، اما سیاست خیلی پیچیده است. ایران ما هم به دلیل دور شدن از جهان عادی این لطمه ها رو دیده و اون سیاست های کلی هرگز به اساتید ما اجازه کامل دخالت و نظر دادن رو نمیده. فعلا شرایط همینه و امثال قرارداد ۲۵ساله با چین و بالابردن قوا در سوریه و عراق و لبنان و فلسطین و مانور روی انرژی اتمی و موشک و پهباد هست که فعلا شرایط رو وخیم تر نکرده. اصل سیاست ما اینگونه است.
روسیه گرگ سفید , به هیچ کشوری رهم نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
باید سیاست های خود اصلاح کنیم وبه قول حضرت علی میانه روباشیم و روابط خوب با جهان همه مشکلات حل میشود و کشور روبه پیشرفت خواهیم داشت ولی الان با این سیاست راه بجایی نخواهیم برد و کشور همواره با مشکلات وتورم روبرو خواهد شدوحتی بدتر،چرا که هرساله بدتر از سالهای قبل بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
نمونه یک آدم تعطیل
سوون
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
روسیه به مردم سابق خودش که هنوز قوم و خویش دارن اونجا یعنی همون اوکراین بهشون رحم نمیکنه اونوقت خیال میکنید به ما رحم میکنه
ما فقط روابط اقتصادی با کشورهایی مثل روسیه وچین ودیگر کشورها را می‌پسندید ولی توقع نداریم اونها مواضعشان همیشه باما همخوانی داشته باشه
هموطن اب و خاک وطمنون داره میره، نوشته؛ امارات به ساکنانش غذا میدهد! انگار جزیره از امارت شده، و چگونه امارت به ابوموسی دسترسی داره؟ هر موقع ایران فروشی میشه سریعا گفته میشه شاه بحرین رو داده! بحرینی که دویست ساله جدا شده و در ضمن هیچ ربطی به فروش یا اهدای خاک ایران نداره.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
.سلام.
در تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی دقیقاً کدام قسمت از خاک ایران جدا شده؟ لطفاً در لفافه صحبت نکنید خودتان هم میدانید ک هیچ خاکی جدا نشده.

در ضمن در کتب تاریخ و جغرافیای زمان پهلوی ،
بحرین رو استان چهاردهم ایران تلقی می‌شد ، چرا میخواهید القا کنید پهلوی در تجزیه بحرین مقصر نبود؟ مقصر درجه یک تجزیه بحرین از ایران ، شاه خائن ایران ، محمدرضا پهلوی بود. هیچ فرقی بین پهلوی و قاجار نیست جز اینکه پهلوی طرفداران ماله‌کش نیز دارد.
کشور چند سال دیگه دست شما اساتید اصلاح طلبان غربگدا بود مطمئنا فاتحه کشور رو می خوندید
پاسخ ها
مولود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
گویا مطلب رو نخوندی ولی نظر دادی توصیه میکنم با دقت بخون قول میدم نظرت عوض بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
فاتحه مردمی که سفره. انقلاب ندارن سالهاست خوانده شده .شما منتفعان سفره هستین که هروقت معایبتان گفته شده انگ غرب پرست و جاسوس دنیا را به منتقدین زدین که آنهم برای حفظ منافعتون هست
یعنی بی شرف تر از روسیه وچین قورباغه خور تودنیا نداریم..حالا نگاه بکنید که این روسیه و چین کی پشت ایران روخالی کنند
پاسخ ها
آگاه
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
اکراین نظر را برای دشمنی بهر دلیل با روس وچبن داریدمشکلی نیست !! این هم نوعی نظر است ولی اگر بعنوان یک تحلیل می‌فرمایید از اینکه امریکارانمی بینی جای تعجب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
اروپا و آمریکای خوک خور با شرفند؟! تقریبا همه افرادی که روسیه و چین و مورد حمله قرار میدن درکی از سیاست ندارند. کل دنیا رو فقط توی آمریکا و اروپا می‌بینند و رابطه کشور با همه کشورها رو به نابودی می‌کشانند. هیچ کشوری خوب مطلق نیست. همانطور که هیچ آدمی خوب مطلق نیست. روابط کشورها بالا پایین داره و قرار نیست همه کشورها در همه زمینه ها مثل هم فکر کنند اما روسیه و چین هنوز در
سیاهی و پلیدی و خونخواری به گرد پای آمریکا و رفقایش نمی‌رسند. فرق اساسیشون اینه که اگر هر جنایتی بکنند با رسانه جوری به مخاطب القا می‌کنند که ساده هوایی مثل تو میگن بزرگترین حامیان حقوق بشر همینا هستند
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
ایران اسلامی به هیچ کشوری تکیه نکرده. ایران رو فقط ایرانی نگه داشته
مقاله را تا آخر مطالعه نکردم اولاد کشورهای حوزه خلیج فارس از آمریکا هیچ وقت دست نمی کشند .دیگر مساحت شوروی سابق ۲۳۵۰۰۰۰۰کیلومتر مربع بود و دیگر احیاي نمی شود به گفته پیر ومرشدان کمونیست را در زباله دان تاریخ باید پیدا کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
اگر با روسیه و چین هم رابطه‌ای نداشته باشیم با کدام کشور رابطه‌ای برقرار کنیم فعلا سیاست ایران چاره ای برای کشور وتاجران نزاشته
کشور ایران و ایرانی می‌توانست با مدیریت درست در دنیای امروز بهترین باشد،اما به ناحق اینگونه نشد و در حق کشور ومردم ظلم شد.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
مدیریت کشور ضعیف و عامیانه است،بیشتر فرافکنی گفته میشود تا واقعییت،کشور را نمشودبا رواج جنگ روانی و غیر واقع بودن و مردم سرگرم مسائل معیشتی اداره کرد ،بلاخره این زخم از جایی سر باز میکند ،شاید تریبون های داخلی واسه مردم ایران باز باشه ولی در کشورهای دیگه کسی از این صداها خریدار ندارد،سیاست خارجی یعنی از احساسات دوری جستن ،بطور مثال الان عربستان و عراق به‌دنبال منافع خودشان هستند،این مفاهیم را بایستی به به مردم آموزش داد بله چرا جزایر ایرانی محل توریستی و گردش گری نباشه این نکته ظریفی گفته شد دولت بایستی هزینه کنه و امکانات فراهم شود با هیاهو کردن کشور اداره نمیشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
احسن حقیقت همین هست
تا زمانیکه فقط چشم به چین و روسیه باشد حتی یک جنگنده را هم به ما نخواهند دادبرخی آقایان فقط علاقه به تنش آفرینی دارند فکر میکنند دویست سال قبل است دوران جنگ تمام شده الان فقط تعامل و ارتباط و اقتصاد است اگر ارتباط نباشد کریدور که هیچ نفت و گاز هم به دادمان نمیرسد مانند زمستان سخت اروپا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
آمریکا حتما از اساتیدی مثل تو استفاده می‌کنه که کل کره زمین نیروی نظامی داره
این مردم فکر درست نمی کنن برایه آینده خود و فرزندان خود کمی دور اندیشی هم خوب فکر کرد که با یک اشتباه چند نسل سوختن در ضمن کشور های اروپایی همیشه دسیسه دارند براین ایران فکر کنید
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
اگرمردم ایران یک باربرای همیشه کشورشان راازدست بیگانگان دست خودبگیرند ازهمه لحاظ پیشرفت میکنند وبادنیاهم تعامل میکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
کدام آینده . آینده ایران افغانی ها هستند که الان با فرمان طالبان با سیاست وارد ایران شده هر کدام بیش از پنج بچه میارند وتمام امکانات بچه های ایران را می گیرند وجای کارگران را گرفتند جای تولیدی ها راهم کم کم دارند می گیرند وبا آرامش و خونسردی پیش میرند خدا به داد آینده ایران برسه که فلسطین جدیدی در راهه
اخرین تلاش های اصلاحات برای بقا و ماله کشی کاراشون همین اظهار نظرات بیخودیه
متاسفانه کار بدست کسانی افتاده که درک درستی از سیاستهای بین المالکی ندارند نیازمند تحول اساسی در ارتباط با سایر کشور هست بحاال این ملت خون باید گریست
امارات توی ابوموسی چی میخواد؟ اونجا ایرانه و هیچ حقی نداره. پایگاه بزرگ باید بزنیم اونجا
مطالب دقیق صریح استراتژیک و بسیار کاربردی بودند .اقیانوسی از پندار های اشتباه را کنار زدند .برقرار باشید.امیدواریم آنان که باید بشنوند و استفاده کنند.به عنوان مثال شنیده بودیم اقتصاد ایران وروسیه هر دو انرژی محور و خیلی نمی توانند همدیگر را پشتیبانی کنند .خیلی محسوس نبود ولی با مثال استاد مشخص شد محصولات باغی اگر بتوانیم صادر کنیم جایش می خواهد انرژی بدهد نه پول .که دراین نوع مبادله باز ترکیه برنده است
وقتی امارات سکنه در جزیره بو موسی داردو پلیس ینی اینکه میتواند در باره جزایر صحبت کند ابتدا باید ایران اگر سکنه بو موسی ایرانی الصل هستند به انها شناسنامه ایرانی اعطا کند و بعد اجازه ورود پلیس امارات را حذف کنه اگر هم ایرانی نیستند هرچه زودتر جزیره رو تخلیه کند اگر چنین اتفاقی نیوفتد در اینده نزدیک به معضل سیاسی تبدیل خواهد شد که مثل نخجوان گریبان ایران رو خواهد گرفت
هیچ کشوری دلش به حال ما نمی سوزه امارات هم دارد برای ساکنان ابوموسی دام پهن می کند زرنگ است به مردم گشنه خودش کمک کند.
درست مثل مسولین ایران که به همه ی کشورهای همسایه غذا،پول،دارو،و...‌میده بجز مردم خودش
امان از غربگدایان که چندصدسال ایران را بدبخت کرده امد
عالی بود استاد . سلامت و برقرار باشید .
بع ما غذا مجانی هم نمیده ولی به امارات رای میدیم
نه روسیه و چین خوب نیستند برین به سمت آمریکا تنها کشوری که دوست دارد با ایران دوست صمیمی باشد و خیلی دوست دارد تحریم‌ها رو بردارد ........آقایان تا قوی نشوید تو سرتون می زنند این اراجیف که چین و روسیه خوب نیستند و فلان و فلون کنار بگزارید هیچ کشوری به فکر کشور دیگر نیست باید به قدری قوی شوید که شما رو به عنوان قدرت قبول کنند ....در مورد آمریکا تا آمریکا ایران و تجزیه نکند دست بردار نیست تمام ا.......ی اصلاح طلبان گوش کنید
همین که جنگنده پیشرفته نمیدن تمامیت ارضی ایران را قبول ندارن و در شورای امنیت بر علیه ایران رأی میدن و ایران را اشغال دونی کردن هر چه را لازم ندارن و بی کيفيت است رو قالب‌ میکنن اینها دوست نیستن از دشمن هم بدترن
آمریکا باتمام دشمنی هایش هر چه از دستمون گرفته و به دردمان خورده از آمریکا و اروپا وارد شده
ای کاش مسئولین این عقده هایشان را کنار میزاشتن به خاطر ملت ستم دیده کشور
با همه ارتباط داشتن .. به والله اگر یه کمی به طرف غرب هم نگاه کنیم این چین و روسیه می‌فهمن انتخاب دیگه ای هم هست رفتارشان اصلاح میشه ای کاش مسئولین هم کمی بفکر مردم و کشور باشن و سیاست درست اعمال میکردن اونوقت میدین که مردم چقدر طرفدار حکومت است
به وجود آمدن بریکس به خاطر حمله غرب یعنی اروپا و آمربکا به شرق یعنی روسیه و چین و هند و بقیه کشورهای کوچکتر است. دست غرب رو شده و خوانده شده و حالا اعضای بریکس اقدامات لازم را انجام مبدهند. این که تحلیل سیاسی نیست. وقتی کرونا به وجود آمد اروپا و آمربکا گفتند ما واکسن برای شما نداربم و منظورشان بقیه کشورها که جز بلاک آنها نیست.
اگه کلمه دشمن رو از جمله ها تون حذف کنید هیچی برای گفتن ندارید
جزیره بوموسی بخشی ازخاک ایران است اماراتی انجا چه میکند؟؟!
انتظار برنامه ریزی و پیشرفت با وند برخورد با استاید و روش انتصابات وزرا و مدیران بیهوده است.
اگر این کشور مدیران کار آمد وشجاع داشت ودست تمام آدم های منفعت طلب کوتاه میکرد اینقدر از هر نظر قوی بود که نیازی به ناز کشیدن هیچ کشوری نداشت اونوقت نیازی نبود هزینه کند که جزایر از دست ندهد وبعضی از این قسمتهای جداشده دوباره بر می گشت ولی متاسفانه هرکس هم اظهار فضل می کند فقط به جهت حفظ حمایت از جناح خاصی یا منافع شخصی خودش است
تابناک ! ابوموسی اشتباه و بوموسی درست است . این پیشتر یاداوری شده بود
جزایر سه گانه یا هزار گانه به ما چه؟ ز این همه ثروت کشور فقط دودش تو چشم مردم رفته و نتیجه اش فلاکت و بدبختی و ظلم و نکبت است. مردم همان شانس آوردید به موقع جدا شدند ای کاش شوری صد سال قبل کل ایران را می‌گرفت و ما این روزها را نمی دیدیم.
معنی واقع گرایانه رو هم فهمیدیم . شماها درست بشو نیستید . حالا که آمریکا دارد حرفهای ایران را قبول میکند باز زبان امثال شما دراز است .
اولا بو موسی نه ابو موسی دوما هشت سال جنگیدیم با دست خالی یه وجب خاک ندادیم حالا توی اوج قدرت سیاسی و نظامی که اصلا این حرف ها جوکه..
غذای رایگان اشکال نداردامابایدویزای ایران راداشته باشند
بایدتمامی اتباع بیگانه روبیرون کنیم وبیشترتبدیل به فظای نظامی کنیم اونجارو
با لجبازی با جهان غرب و وابسته کردن کشور به چین و روسیه کمونیست
دوز به روز مردم را فقیرتر کردند!!
سلام مطالب خوب کاربردی و جدید بود ممنونم
اول اسم جزیره رو درست تلفظ کن بعد برو سراغ بقیه چیزا
بوموسی هست نه ابوموسی
ابوموسی اسم هست که عربهای امارت گذاشتن اسم اصلی بوموسی هست
تا زمانیکه سیاست داخلی وخارجی ما بااین طرز فکر پیش بره همینه شاید هم بدتر همش بر میگرده ب مسولین بی لیاقت زیرا درامد مملکت خرج خودشون وبچه ها شون جواب گو
دزدیهاتون جمع کنیددست شرقی وغربیها جمع میشه ،یادمون هم نره تا معامله باکشورهای دنیا نداشته باشی جوراین اقتصادمرگبار روبایدقشرضعیف بدن.
خدا وکیلی نه چین نه روسیه این دو از آمریکاه وعربها بترند فقط بفکر منافع خودشان هستنند دیدی که هم روسیه وهم چین از امارات در بارهای ابوموسی و تنب بزرگ وکوچک از امارات حمایت کردن مسعولان کشور باید بدقت تمام حواسشان باشد این چشم بادمیها آدمهای بد جنسی هستند یا روسها آدمهای نامردی هستنند نباید اعتماد کرد از پشت خنجر میزنند
امارت.ضد.اسلام.در.ابوموسا.چه.میکند
فقط باید افسوس خورد که کشوری مثل عربستان که بیابون بی‌آب و علفی بیش نیست و تنها منبع درآمدش نفت و کعبه بود امروز سر زبون‌ها افتاده و در پروره‌های شهرسازی نوین و خودروسازی و بازی‌های رایانه‌ای و فوتبال و توریسم و... سرما‌گذاری‌های هنگفت کرده و ایرانی که از نظر منابع طبیعی و معادن و نفت و گاز و... با عربستان قابل مقایسه نیست حتی در حفظ داشته‌های خودش هم ناتوانه. با این شرایطی که پیش میره چند روز دیگه ورزشگاه آزادی هم به علت فرسودگی غیرقابل استفاده میشه و دریاچه‌ی ارومیه و زاینده رود و... هم که به لطف زحمات شبانه‌روزی مسئولین خشک شدند و با پروژه‌های احمقانه و بی‌فکر شهرها و مکان‌های توریستی و باستانی کشور هم رو به خرابی میره از جمله پاسارگاد و شهر اصفهان که نشست دارند. از خودروسازیمون هم که نگم براتون و اینترنتی که همه‌جای دنیا دنبال 5G و 6G شدن و افزایش سرعتشن تو ایرانم فیلتر پشت فیلتر و سر کنکور کلا قطعش می‌کنن. واقعاً سیستم عتیقه‌ای حاکم شده...
چنین تحلیلهای واقع بینانه ای بایستی درجامعه نخبگان ومردم عادی جابیفتد ومقبولیت پیداکند تا درتعامل باجهان به امید خداموفق شویم
شما رسانه ای ها خییییلی مکارید.
تیتر خبر غدادادن امارات به ساکنین ابوموسی چه ربطی به این فلسفه بافی های شما داشت.
مگه امارات در ابوموسی ساکنینی دارد؟
پس خبرهایی هست که دارند آروم آروم دهن مردم رو آماده میکنند!!!
ایران تنها کشوری ست که بعد از انقلاب منافع ملی و مردم رو قربانی سیاست غلط خارجی کرده امتیازات متعدد به روسیه و چین هزینه های گزاف در کشورهای همسایه و جنگ زده سیاست غلط در قبال عربستان و تصمیمات اشتباه دیگر متاسفانه ایران رو منزوی و در آینده خسارات جبران ناپذیری متحمل خواهد کرد
روسیه به تمامیت ارضی ایران حساس باشه؟؟؟
روسیه خودش تجزیه طلبه
کریمه و شرق اوکراین چیه پس؟؟؟
تابناک دارای مطالب قوی و مهم واثرگذار که متاسفانه هوشمندانه توسط عناصر مخالف و ضدملی و اصلاح طلب تندرو در کامنت ها تسخیرشده
از لحاظ تهای طبیعی پنجمین هستیم حتی بیشتر از چین! اما از لحاظ اقتصادی کشور ضعیف است،اینها نیمی از واقعیت تلخ است که گفته است،،قبل از انقلاب اقتصاد ما سی درصد چین بود،اما حالا سه درصد هم نیستیم،احساسی تصمیم گرفتن یعنی همین هر روز بدتر از دیروز
به یزدان که ما گرخرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم کشور عزیز ما تازه افتاده بود روی ریل پیشرفت وباسرعت داشت پیشرفت میکرد خودمون با دست خودمون خاک بر سرشدیم .افسوس افسوس وصدافسوس
سر زمین ما متعلق به ایرانیان است از جزایر خلیج فارس تا آخرینقطره خونم از آن دفاع خواهم کرد با کسی شوخی نداریم راحتی و آسایش را از ما گرفتید به جهنم از خاک سرزمینم نمی گذرم هر لحظه بخواهد جانم را فدایش میکنم
بخواهی یا نخواهی، ایران، مرکز دنیا است!
چه بخواهی چه نخواهی!، ایران، مرکز دنیاست.
با افتخار.
این دلسوزیها ی بی جای نظام برای اهالی کشور های همسایه ممکنه مشکل ایجاد کنه آخر چرا باید اماراتی‌ها رو به ابو موسی راه دادید این جزیره خاک ایرانه والان نباید خارجی به این جزیره راه داد چون این جزیره وضعیت خاصی دارد وانگهی مردم مارو هم که با تبلیغات دارند فریب می دن ما الان می بینیم جوانانمان البته همه نه ولی عده ای خیلی تحت تاثیر تبلیغات دروغ معاندین قرار گرفته اند واین به ضرر ایران ونظام است ودر دراز مدت به ضرر خود این جوانان رو شنگری خوب انجام نمی شه مثل اینکه اصلاح طلبان یک جورهایی قدرت پنهان دارند ونمی گذارند افشا گری بشه ومردم آگاه ب‌ند واین به ضرر جامعه داره تموم می شه فقط خدا کمک کنه که نا خلفها دستشون رو بشه
مگه ابوموسی برای ایران نیست ؟ تبعه اماراتی اونجا چه می کند ؟ اونقدر زاد و ولد میکنند جمعیتشون غالب میشه بعد جزیره رو صاحب می شند. . مواظب باشید
چقدر حالم بده شد . جزیره ی ایرانی را امارات تسخیر کرده کسی هم جیک نمیزنه، وای بر ما....
احسنت به جماران بخاطر این گفتگوی خوب، علمی و دقیق و بدون سوگیری
سلام دیپلماسی ضعیف!!!! وقی طالبان داره با تنش زایی با ایران باج گیری میکنه تکلیف روشنه!!!!
. آن سفارت ویتنام جنوبی بود که با آمریکا متحد بود . ویتنام شمالی بود که با آمریکا می‌جنگید.و مرکز آن سایگون بود .
احسنت..وقتی میگه خیلی چیزها رو نمیتونم بگویم همون فریاد اکثر مردم ایران کف خیابون هاست.
فقط حرف مفت
سوال: روسیه جزایر را حق امارات می‌داند و واکنش ما تند نبود
جواب: نه ببینید طبق زبان دیپلماسی تند بود
سوال : نفت رو با ۹۰ درصد تخفیف می‌دهیم و به اعتقاد مردم مفت فروشی است
جواب استاد: بگوئید تخفیف ویژه نگوئید مفت فروشی!
قرارداد هایی که اصلا هیچ شفافیتی درش نیست که حتی حضرات شرم دارند به ملت هم نشان دهند در حالیکه تمامی قرارداد ها در دنیا شفاف هستند و دوطرف ملزم به اجرای آن اما اینجا خواهان قرارداد ۲۰ و ۲۵ ساله بعد از کشور دیگر خواهش می‌کنند که آن را منتشر نکند
چقدر مزخرفات تحویل دادید?
کاش من توی امارات به دنیا میومدم الان زندگس اشرافی داشتم
ما میریم وسط عربا غذای مجانی میدیم وخفت وخواری هم تازه به هموطنمون میدن عربا میاند تو ایران غذای مجانی میدن و تازه ادعای مالکیت هم دارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی