بازدید 1677

نخستین افزایش تولید اوپک پس از ۷ ماه

رویترز گزارش داد با افزایش تولید ایران به بالاترین رقم ۵ سال گذشته، تولید اوپک پس از ۷ ماه، برای نخستین بار افزایش یافت و به ۲۷.۵۶ میلیون بشکه در روز رسید.
کد خبر: ۱۱۹۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳ 02 September 2023

به گزارش فارس به نقل از رویترز، از آنجایی‌که تولید نفت ایران در ماه آگوست به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸ رسیده، تولید نفت اوپک در این ماه افزایش یافته است.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام موسوم به اوپک در ماه جاری میلادی ۲۷.۵۶ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده‌اند که ۲۲۰ هزار بشکه در روز از ماه جولای بیشتر است.

بر اساس برآورد رویترز، این افزایش تولید، نخستین افزایش از ماه فوریه تاکنون است.

ایران از کاهش تولید اوپک معاف است و میزان صادرات نفتش در سال ۲۰۲۳ با وجود تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است، هرچند به لحاظ مقدار دیدگاه‌ها متفاوت است.

برخی از تحلیلگران معتقدند که این افزایش تولید، تلاش اوپک پلاس برای کاهش تولید را به چالش می‌کشد.

سارا وخشوری، مدیر شرکت مشاروه‌ای SVB اینترنشنال در این رابطه معتقد است: «آمار‌های تولید و صادرات ایران شفاف نیست و تصمیم گیرندگان بزرگ نظیر اوپک پلاس که تولید خود را برای متعادل کردن بازار تنظیم می‌کنند، نمی‌توانند از عرضه ایران در ماه‌های آینده مطمئن باشند.»

بر اساس این بررسی رویترز، تولید ۱۰ عضو اوپک که در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس مشارکت دارند، ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

عربستان و سایر اعضای حاشیه خلیج فارس به شدت به کاهش تولید توافق شده و کاهش داوطلبانه اضافی پایبند هستند.

عربستان همچنان میزان تولید خود در ماه آگوست را در سطح ۹ میلیون بشکه در روز نگه داشته است. ریاض برای دومین ماه متوالی کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را حفظ کرد تا حمایت بیشتری از بازار انجام دهد.

عربستان در اوایل ماه ژوئن اعلام کرد، در ماه جولای یک کاهش تولید شدید اعمال خواهد کرد که جدا از توافق اوپک پلاس برای کاهش عرضه تا سال ۲۰۲۴ خواهد بود و پس از آن، این کاهش تولید را برای ماه آگوست تمدید کرد.

سپس ریاض، سوم آگوست (۱۱ مرداد ماه) و یک روز پیش از نشست وزارتی اوپک اعلام کرد که این کاهش تولید را یک ماه دیگر یعنی در ماه سپتامبر ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، تولید ایران در ماه آگوست به ۳.۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ به شمار می‌رود یعنی زمانی‌که واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را دوباره برگرداند.

به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد، افزایش رقم صادرات نفت ایران در نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌ها و احتیاط واشنگتن در اجرای این تحریم‌ها بوده است.

بر اساس این گزارش، دومین افزایش بزرگ تولید اوپک در این ماه از آنِ نیجریه است؛ درست زمانی‌که این کشور صادرات از پایانه «فورکادوس» را پس از تعطیلی، بار دیگر از سر گرفت.

تولید اوپک همچنان ۸۰۰ هزار بشکه در روز از سطح هدف گذاری شده کمتر است، زیرا نیجریه و آنگولا ظرفیت لازم برای تولید به میزان مورد توافق را ندارند.

بررسی رویترز بر اساس آمار‌های حمل‌ونقل ارائه شده توسط منابع خارجی، آمار‌های محموله‌های نفتی ریفینیتیو ایکون، اطلاعات شرکت‌هایی که جریان‌های نفتی را دنبال می‌کنند نظیر پترو لاجستیک و کپلر و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست