بازدید 8503
محمد رضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

در دولت سیزدهم چند اقدام اساسی و خوب انجام شده است / اینکه نمی‌شود مجلس چوب لای چرخ دولت بگذارد تا ثابت کند مجلس قدرتمند است / در هر دوره رهبری یک تذکر به مجلس می‌دادند، آن‌ هم غیرعلنی؛ اما الان شاهد چهار تا پنج تذکر علنی و رسمی هستیم

ارتباط با مردم حتماً سرمایه اجتماعی را اضافه می‌کند؛ یعنی احساس شود که رئیس‌جمهوری و وزیر بین مردم هستند، البته نه اینکه تمام وقت خود را بین مردم بگذرانند، اما سفر‌های استانی یک ویترین است و اگر کالا‌های لوکسی در آن می‌چینی، باید پشت این ویترین کارگاه‌های قدرتمندی باشد که بتواند این کالای لوکس را در معرض فروش بگذارد، وگرنه صرف ویترین‌چینی کمکی نمی‌کند و اگر کارگاهی هم خوب کار کند، اما ویترین نداشته باشد ایراد دارد.
کد خبر: ۱۱۹۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲ 01 September 2023

محمد رضا باهنر در گفت‌وگویی درباره عملکرد دوساله دولت سیزدهم تلاش کرده، نگاهی واقع‌بینانه و به قول خودش دور از دیدگاه‌های سیاه و سفید داشته باشد و هم از دستاوردهای این دو سال حرف بزند و هم عیب و ایراد کار دولت را گوشزد کند. او در این گفت‌وگو نه دیوار کشیدن دور کشور را راه‌حل مشکلات می‌داند و نه با نگاهی که باز به قول خودش ‌از تأثیر مذاکره و توافق بر «آب‌خوردن» مردم حرف می‌زند، همراه می‌شود.

او در این مصاحبه هم از شیوه مواجهه مجلس با دولت انتقادات صریحی دارد، هم از مشکلات متعدد صنعت خودروسازی کشور حرف می‌زند و هم تحلیلش از گفتمان حاکم بر سیاست خارجی دولت سیزدهم را ارائه می‌کند.

مشروح گفت‌وگوی ایسنا با محمدرضا باهنر را در ادامه می‌خوانید:

دولت سیزدهم پس از گذشت دو سال اقداماتی انجام داده که دولت های قبل آن را چندان ممکن نمی‌دانستند، مثل فروش نفت بدون برجام و از طرفی تلاش‌های موفقی برای  عضویت در سازمان های جهانی داشته که همه اینها از سوی برخی منتقدان دولت دست‌کم گرفته می‌شود، ارزیابی شما از اقدامات دولت و تصویر مخالفان از عملکرد دولت چیست؟

کارهای خوبی هم انجام شده که همان کارهای خوب دولت به ذائقه مردم دیر می‌نشیند و تا آثار خود را نشان دهد طول می‌کشد؛ اما همین که فضای کسب‌وکار خوب و مجوزها چندروزه صادر شود، تاثیر خود را خواهد گذاشت.

نباید به عملکردها سیاه و سفید نگاه کرد. هر دولت کارهای مثبت و منفی دارد و کارهایی که باید انجام می‌داد اما انجام نداد. با دوتا غلط گرفتن از یک دولت نمی‌شود به آن دولت صفر داد، نمره‌اش هجده است. همه دولت‌ها از مهندس موسوی تا مرحوم هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی‌نژاد و آقای خاتمی و بقیه همه خدماتی کردند و هرکدام هم خطاها، کوتاهی‌ها و اشتباهاتی داشته‌اند. اینکه بگویم یک دولت بهترین است و دولت دیگری بدترین، حرف غلطی است. سیاه و سفید و صفر و صد دیدن کارهای دولت‌ها ناجوانمردانه و نمک‌نشناسی است. همین نگاه‌ها هم گاهی افکار عمومی را خراب می‌کند. در پایان یک دولت آنقدر بر سر او می‌کوبند که اگر برود، اوضاع گلستان می‌شود و طبیعی است که این وعده‌ها بی‌ربط است.

در دولت سیزدهم هم چهار تا پنج اقدام اساسی و خوب انجام شده است که در دولت‌های قبلی چندان پیگیری نمی‌شد. یکی از این موارد شفاف‌سازی گردش‌های مالی است‌. ما ظرف این دو سال اخیر درآمدهای مالیاتی به دو برابر افزایش یافته بدون اینکه به مودیان مالیاتی خرد فشار وارد شود. گردش‌های مالی پنهان و اقتصاد زیرزمینی و فرارهای مالیاتی کشف شده و مالیات به حق دریافت می‌شود. در مورد بهبود فضای کسب‌وکار هم الان رتبه دقیق را نمی‌دانم اما تا پنج یا شش سال قبل رتبه ما حدود ۱۲۰ در جهان بود و راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یک تا دو سال زمان می‌برد. در حالی که سال ۸۵ یا ۸۶ قانونی مبنی بر بهبود فضای کسب‌وکار در مجلس تصویب کردیم. الان حدود ۳ تا ۴ هزار مجوز در کشور صادر می‌شود. دولت در این بخش گام خوبی برداشت و به صادرکنندگان مجوز اخطار داد که اگر ظرف زمان محدود مشخصی مجوز ندهید خودم اقدام می‌کنم و اقدام هم کرد. با این اقدام رتبه فضای کسب‌وکار کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ رتبه اصلاح شد. در عین حال اقدامات دولت درباره پیوستن به بریکس و شانگهای و ارتباطات با همسایگان و به ویژه عربستان سعودی هم گام‌های مثبتی است که برداشته شده است.

اما برخی اقدامات هم انجام نشده است. بحث‌های زیادی در این زمینه مطرح است که اگر بخواهم آن‌ها را ردیف کنم از حوصله خارج است اما مثلاً تصمیماتی گرفته می‌شود که اقتضایی است. زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از کاندیداها می‌گفت اگر من رئیس‌جمهوری شوم هفت‌روزه مشکل بورس را حل می‌کنم. الان ۷۰۰ روز گذشته اما کسی مشکل را حل نکرده است. یا شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و هولدینگ‌های خصولتی که نه جواب دولت را می‌دهند نه جواب بخش خصوصی را می‌دهند، اتفاقا درآمدهای خوبی هم دارند و حیاط خلوتی برای دستگاه‌های دولتی است که اگر خرجی دارند از آن مسیر پیش ببرند. اینها باید سامان پیدا کند.

رهبری انقلاب در دیدار با کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها جلسه‌ای داشتند و دو مطالبه اساسی را مطرح کردند، یکی اینکه چرا بخش خصوصی برای حل مشکلات و توسعه کشور کمک نمی‌کنند و دیگر آنکه چرا دولت از کمک بخش خصوصی در این زمینه استفاده نمی‌کند؟ ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را پیگیری کردیم و الان به این نتیجه رسیدیم که گزارشی به رهبری انقلاب تقدیم کنیم و بگوییم مشکل بخش خصوصی ما هستیم! ما دولتی‌ها و خصولتی‌ها یا تنگ‌نظر هستیم یا رقیب را نمی‌پسندیم یا می‌خواهیم کار انحصاراً در اختیار خودمان باشد و بخش خصوصی را میدان نمی‌دهیم. شرکت‌هایی بودند که می‌گفتند ما ۲۰ هزار پرسنل در ایران داشتیم و این میزان الان به ۳ هزار تن رسیده است؛ یعنی همینطور کوچکتر می‌شوند. شرکت دیگری هم می‌گفت پرسنل من در خارج از کشور بیش از داخل کشور است؛ یعنی در خارج شبکه‌ای که راه‌انداخته‌ام جذب بیشتری داشته اما در داخل موانع وجود دارد و نمی‌گذارند کار پیش رود. برخی هم به شعارهای عدالت‌خواهی، خالص‌سازی و شفاف‌سازی روی آورده‌اند و بخش خصوصی که کمی گردنش بلند می‌شود را می‌زنند. این‌ها مسائل ریشه‌ای و اساسی است که دولت باید زیر دو خم آن‌ها برود.

برخی تصمیمات اقتضایی هم گرفته می‌شود. چند وقت پیش گفتند، خودرو به بورس می‌رود، این موضوع قیمت‌ها را پس و پیش کرد و صبح روز بعد اعلام شد، این اتفاق رخ نمی‌دهد. با همین دو جمله تأثیرات مالی و اقتصادی فراوانی بر جا می‌ماند. برخی ورشکسته می‌شوند و برخی قوت می‌گیرند. یا گفته شد که خودرو را در سامانه می‌فروشیم‌. الان ماجرای ثبت‌نام برای خودرو مثل ماجرای بلیت بخت‌آزمایی شده است، ۵۰ هزار تن ثبت‌نام می‌کنند و اسم ۵ هزار تن درمی‌آید. موارد متعددی مراجعه کردند که اسم ما درآمده است اما پول نداریم، شما حاضرید مجوز ما را بخرید؟ اقداماتی هم برای جلوگیری از این وضعیت انجام می‌شود اما اصل این کار غیرمنطقی است.

تصور نمی‌کنم ما در کشورمان سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نیاز داشته باشیم. مصرف‌کننده واقعی در کشور سالی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر بیشتر نیستند، مابقی همان ماجرای بلیت بخت‌آزمایی را تجربه می‌کنند، خودروها را می‌خرند و می‌فروشند و با خودرو اصطلاحاً «بازی» می‌کنند. این‌ها همه در حالی است که کارخانه‌های خودروسازان ما تاکید دارند، روی هر خودرو ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان ضرر می‌کنیم. شرکت‌های خودروسازی ما ورشکستگی دارند و بیشتر بانک‌ها هم با ناترازی مواجهند. صندوق‌های بازنشستگی هم این ناترازی را تجربه می‌کنند. این‌ها کارهایی است که دولت باید پیش ببرد و مشکلش را حل‌ کند.

در عین حال کارهای خوبی هم انجام گرفته که به آن‌ها اشاره شد؛ اما همان کارهای خوب دولت به ذائقه مردم دیر می‌نشیند و تا آثار خود را نشان دهد، طول می‌کشد؛ اما همین که فضای کسب‌وکار خوب و مجوزها چندروزه صادر شود، تاثیر خود را خواهد گذاشت. مردم هم می‌بینند که مواد غذایی افزایش قیمت می‌یابد، دلار بالا و پایین می‌رود و ملک با افزایش قیمت مواجه است و همه این‌ها نارضایتی هم ایجاد می‌کند و دولت باید برای این موضوعات نیز فکری اساسی داشته باشد.

یکی از اقدامات دولت سیزدهم تغییر رویکرد کلان کشور است، سیاست نگاه به خارج و معطوف کردن هر اقدامی به مذاکرات در گذشته پررنگ بود اما رویکرد دولت سیزدهم در این زمینه توجه به توان داخلی و یافتن راه‌حل از درون متمرکز است، اثرات این نگاه دولت بر مدیریت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به این بحث‌ها هم نمی‌شود سیاه و سفید پرداخت. یک سری کشورها دوست و همراه و همکار ما هستند و منافع‌مان به هم گره خورده است. یک‌سری کشورها هم هستند که خیلی ارتباطی هم باهم نداریم اما دشمنی هم نداریم و برخی کارهای اقتصادی را می‌توانیم با کمک آن‌ها پیش ببریم. حتی با کشورهایی که در حال تخاصم هستیم هم عرف جهانی می‌گوید می‌توانی کارهایی انجام دهی. همین الان که سخت‌ترین تحریم‌ها را آمریکا علیه ما اعمال کرده است، اگر بخواهیم می‌توانیم با برخی شرکت‌های آمریکایی همراهی کنیم و تحریم را دور بزنیم. یعنی اگر یک شرکت آمریکایی هم احساس کند که با یک هزینه کم می‌تواند سود خوبی داشته باشد، زیرمیزی می‌آید و همکاری می‌کند. بنابراین اصلا منعی ندارد که حتی با کشوری که در تخاصم هستیم یک‌سری روابط و مناسبات داشته باشیم. اینکه یک دیوار دور کشور بکشیم و بگوییم ما همه‌چیز را خودمان می‌سازیم اصلاً دوره این حرف‌ها گذشته است. جهان یکپارچه است و اقتصاد و صنعت کشورها به هم مربوط است.

گاهی برخی اشتباهات جدی هم مرتکب شده‌ایم، مثلاً به چین نگاه کنید - که البته نمی‌خواهم بگوییم می‌تواند الگوی صدردصدی ما باشد ولی از تجربه‌اش می‌توان استفاده کرد - این کشور بزرگترین تولیدکننده خودروی برقی جهان است و چینی که ۲۰ میلیون خودرو تولید می‌کند، ورود خودروی خارجی به کشورش ممنوع نیست. یعنی می‌گوید درست است من ۲۰ میلیون خودرو تولید می‌کنم اما هرکسی از هرجای دنیا هر ماشینی که می‌خواهد بخرد و بیاورد. واردات خودرو هم به چین تعرفه بسیار پایینی دارد، در عین حال ما ۴۰ سال است تعرفه سنگین بسته‌ایم تا صنعت خودروی داخلی را تقویت کنیم اما خودروی بی‌کیفیت با قیمت‌های بالا تحویل ملت می‌شود. وزیر صنعت قبلی می‌گفت ما می‌خواهیم سالی ۲ میلیون خودرو تولید و یک میلیون آن را صادر کنیم. آن زمان گفتم آقای وزیر اگر خودروها را می‌خواهی به قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون - آن زمان - بفروشی که این - به قیمت ارز آن روز - می‌شود ۱۰ هزار دلار، در خارج با این قیمت بهترین خودروها را می‌فروشند. اگر می‌خواهی پراید را در خارج ۶۰ میلیون تومان بفروشی بگو کدام کشور است که برویم از آنجا بخریم و به ایران بیاوریم.

خودرو اگر بخواهد رشد کند باید یک رقابت واقعی و سرسختانه داشته باشد، وگرنه اگر بگوییم چون خودروهای خارجی گردن‌کلفت هستند آن‌ها را حذف می‌کنیم تا خودروی خودمان را پیروز بازار کنیم که معلوم است شکست می‌خوریم. چگونه است که نباید خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شود و اگر هم وارد شد، ۹۰ درصد گمرک و ۵۰ درصد واردات از آن بگیریم تا قیمت آن به شش برابر قیمت واقعی افزایش یابد؟ باید در این زمینه‌ها تحول ایجاد کرد. درباره مذاکرات هم برخی می‌گویند که زمان آقای روحانی اصطلاحا این گاو به دمش رسیده بود اما مخالفت شد و کار پیش نرفت تا تمام شود اما الان دوباره با تاخیر در همان مسیر قرار گرفته‌اند ولی درعین حال توجه داشته باشیم که بریکس و شانگهای و ارتباطات با همسایگان در این دولت پیگیری و گام‌هایی برای پیشبرد راه‌های جایگزین جهت تبادلات تجاری با دنیا برداشته شد.

در ادوار مختلف شاهد بودیم برخی روسای جمهور اعلام می‌کردند، فلان وزیر یا مسئول خط قرمز ماست یا اختلافات بین قوا را به سطح رسانه‌ها می کشاندند؛ اما دولت در موضوعات مختلف مثل استیضاح وزرا یا اختلافات حقوقی با قوه قضاییه، تلاش بر همکاری همه‌جانبه داشت، تحلیل شما از این رویکرد دولت در تعامل با سایر قوا چیست؟ به آرایش سیاسی همگون قوای سه‌گانه باز می‌گردد یا استراتژی دولت است؟

اینکه نمی‌شود مجلس چوب لای چرخ دولت بگذارد تا ثابت کند مجلس قدرتمند است! سه قوه باید با هم مملکت را اداره کنند به علیه هم! مجلس فکر می‌کند هرچه به دولت زور بگوید و گردن‌کلفتی کند قدرتش بیشتر می‌شود و دولت را هم فشل می‌کند. واقعیتش این است ما زمانی که مجلس بودیم این گونه عمل نمی‌کردیم.

نمی‌خواهم وارد بحث‌های جناحی شوم، ولی مجلس حتماً در هر دوره‌ای باید از دولت مستقر حمایت کند.  در سال ۷۶ که آقای خاتمی انتخاب شد، در مجلس پنجم آقای ناطق نوری رئیس بود و من به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ایشان در زمان رقابت‌ها، نماینده مجلس هم بودم و ریاست کمیسیون تلفیق را برعهده داشتم. اولین کابینه که به مجلس معرفی شد به تمام وزرا رأی دادیم. اولین بودجه که آقای خاتمی به مجلس ارائه شد را تصویب کردیم و تحویل دادیم تا جایی که آقای مهاجرانی سخنگوی وقت دولت آن بودجه را از لایحه تقدیمی دقیق‌تر و عالمانه‌تر ارزیابی کرد. ما اصلاً وظیفه خودمان نمی‌دانستیم که در مجلس باید زیر پر دولت آقای خاتمی بزنیم. البته نظارت هم باید باشد و جلوی تخلف گرفته شود.

در همین مجلس که نیروهای انقلابی و جهادی هستند تاکنون چهار یا پنج اخطار و تذکر را از رهبری گرفته‌اند. در دوران نمایندگی متوسط در هر دوره رهبری یک تذکر به مجلس می‌دادند و آن‌هم غیرعلنی از بیت رهبری به ریاست مجلس منتقل می‌شد و در جلسه غیرعلنی به اطلاع نمایندگان می‌رسید. الان شاهد چهار تا پنج تذکر علنی و رسمی از سوی رهبری انقلاب هستیم. آنقدر نمایندگان در امور اجرایی دخالت می‌کنند و مدیرعامل یک شرکت بزرگ دولتی را یک نماینده، رئیس هیات مدیره را یک نماینده دیگر و بازرس را آن یکی نماینده می‌گذارد؛در حالی که اصلا نمایندگان حق دخالت در امور اجرایی ندارند.

مجلس هفتم که نماینده کرمان بودم، سردار رئوفی استاندار کرمان بود. خبردار شدم که کرمان فرماندار ندارد و سرپرست در فرمانداری است. به استاندار گفتم چرا فرماندار انتخاب نمی‌کنی؟ در پاسخ به مضمون این جمله را گفت که من نذر کردم تو بگویی چه کسی فرماندار شود، هرکس که تو بگویی را فرماندار می‌کنم. جواب دادم آقای رئوفی‌ تا پایان دولت هم صبر کنی امکان ندارد فرماندار معرفی کنم. وظیفه شماست که فرماندار منصوب کنی و وظیفه من است که از او کار بخواهم و حمایتش کنم. اما الان نمایندگان را ببینید؛ از زمانی که رقابت انتخاباتی آغاز می‌شود وعده تغییر استاندار و فرماندار می‌دهند تا زمانی که در مجلس این کارها را دنبال می‌کنند. مدیرکل و مدیرعامل عوض می‌کنند، در حالی که نماینده حق چنین کاری ندارد.

در مجلس وقتی در دوران آقای احمدی‌نژاد، کمیسیون هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت، گفتم از ۱۱ عضو ۶ تن از اکثریت و ۵ تن از اقلیت باشند. چرا که معتقد بودم ۹۰ درصد کارهای مجلس غیرجناحی و غیرسیاسی است و این کار هدفمندی یارانه‌ها هم ملی است و همه جناح‌ها باید همکاری کنند. در تصویب چند برنامه‌ به یاد دارم رئیس کمیسیون من و نایب رئیس مجید انصاری بود. نه اینکه تحمیل شده باشد، ما خواهش می‌کردیم که بیایند و حضور داشته باشند. این رویه‌ها در مجلس از میان رفته است. اگر کمیسیونی یک نفر اضافی داشته باشدپغ ‌می‌خواهند آن را هم از خودشان بگذارند. همه مجلس را بگیرند. ما به این می‌گوییم دیکتاتوری اکثریت که همه‌جا هم مفید نیست. باید دیگران را شریک کرد. دولت همکاری می‌کند اما نمایندگان هم اقدامات این‌چنینی دارد. حالا مجلسی‌ها این حرف‌های ما را بشنوند ناراحت می‌شوند اما طوری نیست!

من خدمت آقای قالیباف هم عرض کردم که شما در مجلس کارهای خوبی هم کردید؛ اما اشکال مجلس این بود که یک فراکسیون اقلیت قدرتمند نداشت. در مجالسی که فراکسیون اقلیت قدرتمند داشتیم موفق‌تر بودیم. چراکه رقیب جدی داشتیم و مراقب بودیم که کار کرده و محاسبه کنیم و بی‌خود حرف نزنیم. به آقای قالیباف گفتم اگر کمک کنید که یک فراکسیون اقلیت قدرتمند شکل بگیرد مفید است.  البته ما سیاسی هستیم با اینکه بگویند اکثریت مجلس اصلاح‌طلب باشند موافق نیستیم ولی یک اقلیت قدرتمند اصلاح‌طلب داشته باشیم برای مجلس مفید است تا مضر. ضمن اینکه مشارکت را بالا می‌برد. متاسفانه این پیش‌ثبت‌نام‌ها کار خوبی نبود و دیگر وقت نشد با تعداد زیادی از کسانی که تازه می‌خواستیم راضی کنیم در انتخابات حاضر شوند گفت‌وگو کنیم. اما الحمدالله حماسه آفریدیم و ۵۰ هزار تن ثبت‌نام کردند.

برخی منتقدان یکسره می گویند دولت در این دو سال به تمام وعده هایش عمل نکرده و اما دولت هم در مقابل معتقد است نباید نقش عوامل کلان که بر عملکرد دولت تاثیر دارند - مثل دو سال رکود و تعطیلی دوره همه گیری کرونا و جنگ اوکراین و تورم جهانی مواد غذایی به ویژه غلات و نهاده های دامی یا چند ماه ناآرامی‌های سال گذشته - را نادیده گرفت، دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

حتماً تعاملات ما با نظام بین‌الملل در اقتصاد داخلی ما موثر است. اما یکی می‌گوید این تاثیر ۱۰۰ درصدی است. یعنی اگر برجام حل نشود آب خوردن هم گیرمان نمی‌آید که این افراط است یا اینکه یکی هم می‌گوید اگر برجام هم حل نشود ما خیلی راحت زندگی‌ می‌کنیم که این هم غلط است. این موارد را باید باهم سنجید، با کشورهای متخاصم هم باید بازی‌های برد - برد طراحی کنیم. آنجا که لازم است می‌جنگیم، آنجا که لازم است زندانی تبادل می‌کنیم. اینکه بگوییم تمام مشکلات کشور ناشی از فشارهای خارجی است، نه درست نیست. حتماً کارهای بزرگی می‌توانیم انجام دهیم. هم زمان آقای احمدی‌نژاد و هم زمان آقای روحانی گفتم که مشکلات کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد به فشارهای خارج مربوط است و ۵۰ تا ۶۰ درصد ناشی از بی‌برنامگی داخلی است. الان هم نمی‌خواهم عدد بگویم اما حتماً در دولت فعلی نیز این نسبت نزدیک به ۵۰ - ۵۰ قرار دارد. مشکلات خارجی را که حل کنیم معنایش این نیست که همه مشکلات کشور حل می‌شود. داخل کشور هم برنامه و نقشه راه و تقسیم کار می‌خواهد.

تاثیر برگزاری سفرهای استانی و ارتباط‌ گرفتن مردم با مسئولان دولتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ارتباط با مردم حتماً سرمایه اجتماعی را اضافه می‌کند؛ یعنی احساس شود که رئیس‌جمهوری و وزیر بین مردم هستند، البته نه اینکه تمام وقت خود را در میان مردم بگذرانند اما سفرهای استانی یک ویترین است و اگر کالاهای لوکسی در آن می‌چینی باید پشت این ویترین کارگاه‌های قدرتمندی باشد که بتواند این کالای لوکس را در معرض فروش بگذارد، وگرنه صرف ویترین‌چینی کمکی نمی‌کند و اگر کارگاهی هم خوب کار کند اما ویترین نداشته باشد ایراد دارد.

دولت آقای روحانی کارها و خدمات زیادی داشت اما یکی از مشکلات اساسی‌اش این بود که بین مردم نبود. می‌گفت خودم صبح جمعه فهمیدم که بنزین گران شده و می‌خندید که این به مردم احساس توهین می‌داد. اگر قرار باشد کسی فکر کند که بین مردم بودن کافی است هم درست نیست. اگر آقای معاون اول صبح به میدان میوه و تره‌بار برود تا ببیند قیمت مرغ چقدر است، خوب است اما کار دولت فقط این نیست باید اقدامی کند که هر روز در ویترین دولت کار جدی وجود داشته باشد. به نظرم آقای رئیسی از این جهات هم تلاش می‌کند ویترین خوبی داشته باشد، هم کارگاه پشت آن ویترین را فعال کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۷۲
الان اینهمه شغل اینترنتی با تهدید روبرو هستند با بسته شدن یه سری سکوها. کجای وضعیت اشتغال خوبه الان؟ چقدر سرمایه گذاری شده؟ حال هی مجوز صادر کن چه فایده ای؟ وقتی برجام اجرا شد ظرف کمتر از 2 سال تورم اومد زیر 10 درصد. الان چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
روح برادرت شاد وگرنه الآن نهایتاً راننده اسنپ بودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
رای بی رای
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
از روز گذشته همه مسولان از پیر و جوان و مشغول به

کار یا بازنشسته همگی شروع کردند به تایید کارکرد

دولت رییسی و تقدیر و تمجید و تعریف کردن !!؟؟

حالا مسولان با سخنرانی و صدور بیانیه و مصاحبه و

نطق و چاپ بنر و صدور اعلامیه و تهیه مقاله و وووو با

هم مسابقه خواهند گذاشت !!!؟؟؟

حالا چرا این کارهای فوق العاده دولت و مجلس را چرا

مردم نمیبینند و برعکس در گرانی و تورم کمرشان خم

شده است را باید دید موضوع چیست !!!!!؟؟؟؟؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
غربگراها مأموریت دارند با هر موفقیتی که دولت به دست می‌آورد مخالفت کنند و علیه آن دست به وارونه‌نمایی بزنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
با همه سختی‌ها وبا تمام وجود در انتخابات شرکت کرده تا خار چشمی برای ضدانقلاب باشیم
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
۱۰:۱۷

هموطن سایبری
اینکه از شرایط موجود شما منتفع خوبی هستید به کنار

آیا خانواده اطرافیانت هم از شرایط موجود اقتصادی ، اجتماعی راضی هستند ؟؟؟؟
قدری عذاب وجدان ؟!!!!!!؟
دقیقا چند اقدام اساسی؟؟؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
تلاش‌های بازارساز برای ایجاد آرامش در بازارهای ارز، طلا و سکه در این ماه به بار نشسته و مردم نتیجه دیپلماسی و سیاست خارجی دولت را نیز دیده‌اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
۱۰:۱۸
تو سفره های مردم هم تاثیر داشته؟ ملت مرغ و گوشت
میخورن نه طلا و دلار
در ضمن اینکه حقوق رو 27 درصد زیاد کنی و تورم سال 150 درصد باشه بعد قیمتارو ثابت کنی افتخار نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
آقای ناشناس سیاه نمایی یعنی همین آخه تورم 150درصد که میگی باید از گشنکی مرده باشی
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
۱۲:۵۴
میگن خوابید میگید نه
به نظرت 150 درصد رو زیاد گفته؟ من میگم 200 درصد
در همین 2 سال جناب رئیسی:
روغن5برابر
ماکارونی 3 برابر
مرغ 4 برابر
گوشت 4 برابر
خودرو 3 برابر
دلار 2برابر
دارو تا 10 برابر
بله عزیزجان اگر مریض باشی میدونی که برخی داروها تو 2 سال اخیر بین 5 تا 10 برابر شدن
والا 150 درصد کم گفت سالی 200 درصد تورم داشتیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
اقای ناشناست مرغ در زمان رفتن روحانی 25000 الان 100000 الان درصد این از نظر ریاضی چطور حساب میشه بگو ما اینطرف ا ن طرف حرف می زنیم ضایع نشیم
این باهنر هم شبیه اون علی مطهری و چمران دارن نون فامیلی شون رو میخورن و الا هیچ ثمره و دست آوردی برای مردم و مملکت ندارن
بله جناب باهنر نبایداقدامات مثبت دولت 13 را نادیده گرفت.مثلا دولت 13 به وعده حل مشکل بیکاری وسرکارفرستادن همه مردم کاملاعمل کرده والان همه مردم سرکارهستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
تورم و گرانی را هم که کنترل کرد و سالی یک میلیون

مسکن ساخت و آرامش و آسایش و امنیت را به زندگی

مردم و خصوصا زنان و دختران و جوانان را باز گرداند !!؟
اگر خبری بود لازم نبود حرف بزنید نتیجه اش را مردم می دیدند !!!!
دولت رییسی حتی یک کار مثبت هم در این دو سال انجام نداده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
تلاش‌های بازارساز برای ایجاد آرامش در بازارهای ارز، طلا و سکه در این ماه به بار نشسته و مردم نتیجه دیپلماسی و سیاست خارجی دولت را نیز دیده‌اند.
رئیسی کشور را به 20 سال پیش رجعت داد. پس رفت با سرعت نور!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
ای بابا 20 سال پیش زمان خاتمی بود. کجا به این داغونی بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
باسوادی از ۳۶.۵٪ به ۸۸.۷٪
سهم نفت در درآمد کشور از ۷۵ به ۸٪
امید به زندگی از ۵۵.۸ به ۷۷.۳٪
تولیدناخالص داخلی از ۸۰٫۶ به ۹۳۹٫۳ میلیارد
مرگ‌ نوزادان در هر ۱۰۰۰تولد از ۹۳.۳ فوتی به ۱۰.۵ فوتی
ما نگفتیم! نشریه The Cradle گفته ولی باز بعضیا خودشونو به کوری میزنن!
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
20 سال پیش به مراتب وضعی بهتر از این داشتیم
اگر باور ندارید نگاهی به آمار بندازید و اعداد ارقام را با کشورهای منطقه مقایسه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
۱۰:۲۰
خب حالا همین آماری ک دادی برو با کش.رهای منطقه مقایسه کنن ببین چند سال عقب افتادیم
رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
با تمام وجود در انتخابات شرکت کرده تا خار چشم دشمن داخلی و بیرونی باشیم.
چی میگه واسه خودت؟
دوکلام از پدر عروس
شما به هردلیل هر اعتقادی می خواهی داشته باش مهم نیست مهم این است که ایشان در یک انتخابات حذفی سرکار آمده در مناظرات قول هایی داده که حتا به یکی از آنها عمل نکرده ما واقعیات را می بینیم نه آرزوها را دولت بسیار ضعیف و شعاری است . معیشت مردم به تحریمها گره خورده که بالاخره به آن اذان شد ودولت همچنان بر شعار خود مصر است تورم مردم را خفه کرده و افق روشنی هم دیده نمی شود .
این دولت هیچ کار مفید و قابل دفاعی انجام نداده حتی یک مورد.
آش هم اونقدر شور شده که مجلسی که برای کاندید شدن رئیسی امضا جمع کرد در برابر کارهای ویرانگر دولت ایستادگی میکند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
اگر مردم از دستاوردها و خدمات دولت فعلی آگاه شوند، بطلان ادعاهایی که جریان مدعی اصلاحات سالهاست بر طبل آن می‌کوبند، آشکار می‌شود و این همان «شکست گفتمانی» جریان غربگراست. در حقیقت راز عصبانیت این جریان از موفقیت‌های دولت سیزدهم و تلاش برای سانسور آنها را باید هراس از شکست گفتمانی دانست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
۱۰:۲۲
دولت 13 هم برای موفقیت های به دست نیامده هم داره دروغ و آمارسازی میکنه
چطور ممکنه موفقیتی داشته باشه و مردم بی اطلاع باشن؟
مثل خبر خنده داره معاوضه نیسان آبی با گوشت !!! واقعا یکی از دستاوردهای دولت ک روش مانوور میدن همینه دیگه!!
اگر یک کیلو گوشت از این طریق وارد کشور شد من اسمم رو میذارم پری!
سراسر مصاحبه هذیان گویی است
البته با شاسی بلندهایی که اقایان میگیرند و تنها یک نمونه از خروار می باشد باید هم بله گویان دولت باشند.
همه اینها بخاطر اینه که این مجلس انقلابیه!!!!!!!!!!!!!!!
این بابا هم یکی به میخ میزنه و یکی به نعل که هم بگه من هستم و هم کسی ار حرفاش بدش نیاد!
افرادی با سن وسال ایشون بهتره بازنشسته بشوند و دنبال قدرت نباشند. کسی این نوع تفکر تکراری که مسئول وضعیت فعلی کشوره رو نمی پسنده!
محلس دیگر وظیفه اصلی خودرا در دولت ریسی فراموش کرده است و تمام وکمال در خدمت اهداف و منافع دولت ریسی است مجلس خانه دولت ریسی است دیگر مجلس خانه ملت نیست چون اگر مجلس ، مجلس قوی و خوبی بود الان وضع مردم این نبود مجلس فقط دنبال تایید و تمجید دولت ریسی است و هر چه دولت ریسی بخواهد انجام دهد ولو اینکه بر ضرر مردم وسفره مردم باشد مجلس از دولت ریسی حمایت میکند وزیر اقتصاد ناکارآمدترین وزیر است وزیر کار دولت ریسی نا کارآمد است ولی مجلس بیخیال بازخواست دولت ریسی است هرجای دیگر به غیر از ایران بود وزیر اقتصاد ره برکنار می کردند نه اینکه سفره مردم و جیب مردم ومنافع مردم را فدای دولت ریسی و وزیر اقتصاد ناکارآمدش کنند
مگه میشه چوب لای چرخ لوکوموتیر گذاشت
امتیازیکه میشه به دولت رٸیسی داد از بیست 20 باید منفی بیست داد، 20- چون خودش هم نمی داند دارد چکار می کند چون نه سوادش را دارد و نه وزیرهای با سواد و با تجربه.....؟فقط از خودش تعریف می کند؟
چه عدالت بی نظیری در برخورد با دولت ها وجود دارد
این اقدامات خوب و اساسی که می گویید همه قیافه خوبی دارند ولی نتیجه ی قابل ملاحظه ای در مقایسه با قبل نداشته اند پس مشخص است داریم بازی می خوریم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
هنری کیسینجر: دشمنی با آمریکا خطرناکست اما دوستی با آمریکا کشنده است. قابل توجه غربگدا های ایرانی
ارتباط با ابرقدرت هایی مثل اوگاندا و زیمباوه هم از کارهای اساسی رئیسی بود
سلام ،در دولت سیزدهم چند اقدام اساسی و خوب انجام شده است ، واقعا عالی گفتید جناب باهنر ، یگی از شاهکارهای دولت سیزده ام جراحی اقتصادی بود که با حذف ارز ۴۲۰۰ منجر شد و این جراحی باعث تورم بسیار بالا شد که در تاریخ سابقه ندارد و کمر مردم را شکسته ، هنوز شما از اقدامات اساسی و خوب بهتر از این سراغ دارید ؟
اگر‌ باهنر برادرش شهید نمیشد‌ اصلا‌ برای سیاستگزاری و پارلمان مطرح میشد که حالا هی دوست داره برگرده‌ مجددا به کرسی مجلس‌ ؟!
بابا بسه دیگه برید دنبال‌ بازنشستگی و استراحت دست از سر مملکت بردارید که اگر موثر بودید اینطوری نمیشد
مجلس کجاست!؟ کی هستند!؟ جمع کنید بره،
به روباه گفتند شاهدت کیه گفت دمم ، حالا از عملکرد دولت تعریف می‌کنند. وقتیکه نظر سنجی انجام می‌شود اکثریت نمره زیر پنج به دولت می‌دهند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
هنری کیسینجر: دشمنی با آمریکا خطرناکست اما دوستی با آمریکا کشنده است. قابل توجه غربگدا های ایرانی
آیا این دست آورد ها به خاطر مقاومت ما ایجاد شده یا منافع دیگران (مثلا پذیرش در شانگهای و بریکس برای یارکشی روسیه و چین مقابل غرب)
آیا این دست آورد ها پایدار است
آیا با تغییر رییس جمهور آمریکا یا خاتمه جنگ اکراین تغییر نمی کند.
دست آوردی ارزشمند است که پایدار باشد وگرنه برجام روحانی که از این دستاورد رییسی بهتر بود
دقیقا الآن این باهنر،چیکارست؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
اون کارشناس سمت خدا چیکاره بود که میگه به افغانها شناسنامه بدید
کار های خوب دولت؟؟؟؟ توجه دارید که قیمت سکه بهار ازادی از پارسال تا الان دو‌ برابر شده؟
جناب اقای باهنر سفر های پوچ و بی حاصل رئیس جمهور را تفسیر نکنید بهترین دماسنج جامعه ، وضعیت اقتصادی مردم است ، یک کیسه هویج فقط یک لیوان اب هویج دارد ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
ببخشید میخواستم مثبت بزنم این کامنتو اشتباه شد
دولت های قبل اگر مثل دولت حاضر اجازه وادادگی در مقابل عربستان رو داشتند و آمریکا به خاطر فشار اقتصادی به روسیه و برطرف کردن نیاز دنیا به انرژی ، فرصت صادرات نفت میداد ، و ایادیان روسیه جیکشون در نمی آمد ، به مراتب موفق تر عمل میکردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
حمایت آشکار و بی‌پرده آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و مخصوصاً رژیم صهیونیستی از اغتشاشات، حتی برای کند ذهن‌ترین افراد نیز به آسانی قابل درک بود. در کجای دنیا، آدم‌کشی، آتش‌زدن اموال عمومی، به آتش کشیدن قرآن کریم، متوقف کردن آمبولانس‌های حامل بیمار و به آتش کشیدن آنها، غارت فروشگاه‌ها، شکنجه و به شهادت رساندن
این مجلس ، مجلس انقلابی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
سوپر انقلابی ، شاسی بلند
شانگهای وبریکس بدون برجام و اف،ای،تی،اف تاثیری نخواهند داشت درهردولتی که باشد.شانگهای وبریکس درزمان روحانی پایه گذاری شد و پیش رفت تا به دست رییسی رسید.تاثیر جنگ روسیه واکراین رو هم نباید درپیوستن ایران به اینها نادیده گرفت.با فیلتر فضای مجازی و کاهش سرعت انینترنت هم دردولت رییسی عملا خیلی ازکسب وکاها خوابید درحالیکه مدعی اشتغال و تسهیل دردادن مجوز هستین
رییسی برای بازنشستگان هیچ کاری انجام نداده. یکسال بوق و کرنا کزدند که رتبه بندی معلمان اجرا شده. اما هنوز بازنشستگان ۴۰۱ و ۴۰۲ بی بهره اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
غربگراها مأموریت دارند با هر موفقیتی که دولت به دست می‌آورد مخالفت کنند و علیه آن دست به وارونه‌نمایی بزنند
این آقا مصاحبه می کند مثل بادامچیان که اعلام حضور کند والا نه دولت احمدی نژاد و نه دولت ریسی دفاع ندارند کشور را به نابودی کشاندند دست بردار هم نیستند .
مجلس که انقلابی است دولت هم که قابل تمجید است پس چرا وضع مردم ومملکت اینه مشکل کجاست؟
میدان اصلی نبرد دشمن علیه انقلاب اسلامی که زمینه‌ساز سایر توطئه‌ها و طراحی‌های خصمانه هم محسوب می‌شود؛ جنگ رسانه‌ای و امپراتوری دروغ، تزویر و تحریف با آخرین ابزارها و همه توان و با صرف هزینه‌های گزاف به مصاف نظام مقدس جمهوری اسلامی آمده و به قصد نفوذ در ذهن ، فکر و تغییر باورها و اعتقادات و تسخیر اندیشه‌ها، جنگ ترکیبی تمام عیاری را علیه ملت ایران آغاز کرده و راهکار موثر برای مقابله با این هجمه سنگین، جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید .عملیات روانی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
کپی متن کدوم قرارگاه هست اخوی؟؟؟ کلا جاده خاکی با چشم بند اونم تو شب داری میری...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
جامعه ایران، هدف بی رحمانه ترین هجوم رسانه‌ای و فرهنگی قرار گرفته است و تنها کشوری است که غربی ها میلیاردها دلار صرف تاسیس کانال های فارسی زبان ماهواره‌ای و اینترنتی و شبکه سازی مزدوران غربگرای داخلی، برای «تحمیل تغییرات» مورد نظرشان بر مردم ایران کرده‌اند؟
با تذکر مشکلات ما حل شد!! یا حرف شنوی ندارن یا این تذکرا ظاهرسازیه
چندین ساله این حرفهای تکراری وبی ثمر کفته شده بازهم نشخوار میکنید.فقط تولید فقر وفساد برای مردم عادی وتولید رانت وثروت برای خواص ادامه داشته.فاجعه هرروز عمیقتر شده ولی ادعا تمامی ندارد.
جامعه ایران، هدف بی رحمانه ترین هجوم رسانه‌ای و فرهنگی قرار گرفته است و تنها کشوری است که غربی ها میلیاردها دلار صرف تاسیس کانال های فارسی زبان ماهواره‌ای و اینترنتی و شبکه سازی مزدوران غربگرای داخلی، برای «تحمیل تغییرات» مورد نظرشان بر مردم ایران کرده‌اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
پنجاه هزار میلیارد دولار هزینه کرده اند.. پنجا هزار میلیارد دولار
چرا نظرات درست رو منتشر نمیکنید که نقش دولت رییسی در اجرای سند بیست سی و بقیه امور چیه ؟ شما هم شدید مشرق؟
اتفاقا دولت رئیسی صادقترین دولت بعد انقلاب بوده در عمل به وعده های محوری با سر شعار دولت محرومان.یه سال دیگه کلا همه محروم میشیم و انشاله تحقق 100درصدی خواهد داشت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی