بازدید 5539
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

ابرتورم آلمان بین دو جنگ جهانی؛ معامله با سیگار! / پشت صحنه سخنرانی لئونید برژنف رهبر شوروی / لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا / حادثه‌ای که منجر به تاسیس اورژانس در ایران شد

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۹۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹ 28 August 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که دیدنش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

ابرتورم آلمان بین دو جنگ جهانی؛ معامله با سیگار!

پس از جنگ جهانی اول و شکست آلمان، متفقین که با اروپایی ویران رو به رو بودند برای جبران خسارات‌ زیان آن، صورت حساب ۱۳۲ میلیارد مارکی برای آلمان فرستادند. آلمان که توان پرداخت چنین پولی را نداشت، رو به چاپ خارج از کنترل اسکناس کرد و ابرتورم حاصل از این اقدام به حدی شدید بود که با یک فرغون اسکناس دولت آلمان نمی‌شد یک قرص نان خرید. ناتوانی آلمان در پرداخت غرامت باعث شد که فرانسوی‌ها منطقه صنعتی رور را اشغال کرده و خود دست به کار شوند تا غرامت بگیرند. این منجر به اعتصاب کارگران رور و شورش‌هایی شد که به خشونت انجامید؛ اما نهایتا با مصالحه متفقین و آلمان، شرایط بهبود پیدا کرد. در این دوران بود که هیتلر برای اولین بار به عنوان رهبر حزب جدید نازی تلاش کرد، قدرت را با کودتا بدست بگیرد، ولی موفق نشد و مدتی زندانی گشت. توضیحات بیشتر در مورد شرایط آلمان بین دو جنگ جهانی را در ویدیو تابناک همراه با تصاویری از آن دوره این کشور ببینید.  

 

پشت صحنه سخنرانی لئونید برژنف رهبر شوروی

اواخر دسامبر سال ۱۹۷۹ برژنف دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی در برابر دوربین قرار می‌گیرد که سخنرانی سال نو خود را خطاب به جوانان شوروی انجام دهد. در این زمان او حدود ۱۵ سال است که رهبر دومین قدرت بزرگ جهان است؛ با ۷۳ سال سن، به شدت اضافه وزن دارد و معتاد به الکل و قرص‌های خواب آور است و از مشکلات سلامتی بسیاری از جمله اختلالات شریانی و آثار باقی مانده از چندین سکته قلبی رنج می‌برد. رهبر شوروی نماد خرابی است که بر شوروی حاکم است، ولی به رغم چالش‌هایی که در نتیجه فشار‌های جسمی و روحی دارد، نمی‌تواند تاثیرات منفی زوال جسمی و ذهنی خود را که در نحوه حرف زدن و حتی حرکت کردن او آشکار است مخفی کند؛ اما می‌تواند در این پیام ویدیوی که سال ۱۹۷۹ ضبط شده است نه یک برداشت بلکه دو برداشت از سخنرانی را ضبط کند. سخنرانی تکرار سخنرانی‌های استاندارد اواخر دوران شوروی است؛ محکوم کردن جنگ و گرسنگی و نشان دادن اهمیتی که شوروی به سلامت و رفاه کودکان می‌دهد و اظهار امیدواری برای آینده‌ای پر از شادی و خوشبختی. اما تنها چند روز پیش از ضبط این سخنرانی رئیس حزب کمونیست دستور حمله به افغانستان را صادر کرد، اشغال نظامی ناشی از آن منجر به یک تراژدی شد که اثرات آن نه تنها پس از رفتن برژنف بلکه حتی پس از رفتن خود شوروی نیز باقی است. می‌توانید پشت صحنه این سخنرانی را که نشان دهنده وضعیت بد ذهنی و جسمی برژنف و نحوه هدایت یک رهبر شوروی در حین سخنرانی است را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.  

 

لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا

از اواخر دهه ۴۰ تا پایان دهه ۵۰ میلادی نگرانی از نفوذ کمونیسم در آمریکا باعث شده بود که مجلس کمیته فعالیت‌های ضد آمریکایی را احیا کند و به شدت دنبال افرادی که با حزب کمونیست ارتباط دارند بگردد. یکی از بخش‌هایی که توجه زیادی به خود جلب کرد، هالیوود بود. افرادی که مشکوک به ارتباط با کمونیسم بودند از کار بیکار شدند و اسم آن‌ها در فهرست سیاهی وارد شد که مانع از کار آن‌ها در صنعت سینما می‌شد. در این ویدیو، بخشی از جلسات کمیته با هالیوودی‌ها را با زیرنویس فارسی ببینید.  

 

 

حادثه‌ای که منجر به تاسیس اورژانس در ایران شد

فرودگاه مهرآباد در ۱۴ آذرماه ۱۳۵۳ مصادف با ۵ دسامبر ۱۹۷۴ صحنه وقوع یک حادثه عجیب بود که دست کم ۱۷ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. این بار به جای سقوط هواپیما، نشستن برف سنگین باعث ریزش سقف بخشی از ترمینال فرودگاه شد و این حادثه رقم خورد. ستون نگهدارندهٔ سقف سالن به دلیل انجام پاره‌ای از عملیات عمرانی موقت برداشته شده بود. سالن مربوطه در زمان مدیر عاملی ابوالحسن ابتهاج ساخته شده بود. به گفته علی ملک از کارکنان شرکت آیبک-Ibac- (مجری بروزرسانی سیستم ناوبری برج مراقبت فرودگاه) که ساعتی قبل از حادثه در سالن حضور داشته، وی ابتدا منشی دفتر اطلاعات و سپس مدیر سالن را در جریان خطری که بر اثر برداشتن ستون و ریزش سنگین برف در حال شکل‌گیری است گذارده، اما مدیر سالن با ذکر این که این عملیات کاملاً کنترل شده و مهندسی است، ترتیب اثری به این هشدار بهنگام نداده‌ است. پس از این حادثه، نهاد اورژانس با همکاری آمریکا رسماً در ایران تأسیس شد. قبل از آن، هیچ سیستم ازپیش‌طراحی‌شده‌ای برای کمک‌رسانی و انتقال مجروحین به بیمارستان در این‌گونه حوادث ناگهانی وجود نداشت. تصاویری از این حادثه را که آن زمان آسوشتیدپرس مخابره کرده بود، در تابناک می‌بینید.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
در باره تورم چی میخواهید بگید
آلمان هم تورم بزرگتر از ما بعد جنگ داشته چند سال ؟ آیا مسئولین اطلاع داشتند و برای مسئول 4 سال کشور شدند وعده یک رقمی شدن این تورم را دادند و بعد از 8سال اقدام خاصی صورت نگرفت؟
چیزی که الان روبرو هستیم کاندید جهت رای آوردن وعده کاهش تورم به یک رقمی را میدن ولی نه اینکار را میکنند نه از رو میرن دفعه بعد هم با پر رویی همین وعده را میدن بعد 8 سال تورمی بیشتر از تورم قبل بالاتر تحویل میدن و میرند چند مدتی در حاشیه میمونند و بعد از زندگی لاگچری پرده برداری میکنند و هیچی
مهم نیست مردم چه زجری کشیدن و الان چه وضعی دارند
حالا اگه روحانی باشند هم براشون مهم نیست مردم و جامعه دیدگاهش در باره اسلام و ... چی میشه
مهم اینه که رئیس جمهور بدقول قبل الان زندگی خوبی داره و با پر رویی هم گه گاهی فرافکنی میکنه و یه چیزایی هم میگه طلبکار هم هست
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی