بازدید 8449
حکم جالب توجه پرونده حریق مرگبار کلینیک «سینامهر»؛

سوای مالکان و مدیران کلینیک، وزارت بهداشت، شهرداری و آتش‌نشانی هم محکوم شدند

فرجامی که با رقم خوردن آن، برخی رویداد‌های تلخی که در گذشته رقم خورده، یادآوری خواهد شد و حسرتی شکل خواهد گرفت که به نوعی همیشگی است؛ اینکه آیا پرونده حادثه مرگبار پلاسکو نمی‌توانست به چنین بررسی و مجازاتی منجر شود؟ آیا اگر رسیدگی به این دست پرونده‌ها قاطع باشد و تمامی قصورکنندگان مشمول مجازات شوند، شاهد تکرار این دست رویداد‌ها و ریزش امثال متروپل می‌بودیم؟!
کد خبر: ۱۱۹۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴ 28 August 2023

سوای مالکان و مدیران کلینیک، وزارت بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، ‌شهرداری و آتش‌نشانی هم محکوم شدندبه فاصله سه سال و چندماه از بروز رویدادی هولناک در کلینیکی در تهران که جان نوزده تن را ربود، حالا خبر می‌رسد که این پرونده فرجام یافته است؛ فرجامی جالب توجه و البته کم سابقه.

به گزارش «تابناک»؛ دهم تیر سال ۹۹ انفجار و آتش سوزی هولناکی در مرکز پزشکی «سینا مهر» واقع در خیابان شریعتی رخ داد که مرگ ۱۵ زن و ۴ مرد را رقم زد؛ حریقی که ابعاد بزرگ و عجیبش موجب شد بازار شایعات پیرامونش به سرعت داغ شود و کار تا آنجایی بالا بگیرد که برخی مدعی شوند، وجود و نگهداری برخی مواد خاص در این کلینیک موجب شده که حریق شکل گرفته در حیاط این مجموعه اینچنین به سرعت سراسر سازه کلینیک را در بر بگیرد و در نهایت به رقم خوردن این رویداد مرگبار منجر شود.

رویدادی که البته واکنش سریع مسئولین را به دنبال داشت و در نتیجه این اقدامات، تب شایعات پیرامون آن به سرعت فروکش کرد؛ از پیام های تسلیت متعدد که پیام رهبر انقلاب نیز در میان آنها خودنمایی می‌کرد تا صدور دستور وزیر کشور برای رسیدگی فوری ماجرا که موجی از بازداشت ها به دنبال داشت و به شکل گیری پرونده قضایی برای این رویداد مرگبار هم منجر شد؛ پرونده ای که به سرعت تکمیل و به دادسرای امور جنایی تهران ارجاع داده شد تا با تشکیل هیأت کارشناسی، بررسی‌ها برای شناسایی مقصران پرونده ادامه بیابد.

در ادامه این روند بود که تیم کارشناسی اعلام کرد، مؤسسان و هیأت مدیره شرکت خدمات پزشکی، جراحی سینا مبین شمیرانات، وزارت بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان‌های مرتبط دیگر در این ماجرا مقصر بوده اند و میزان قصور هر یک از مقصران را نیز تعیین کرد. گزارشی که بر مبنای آن برای ۳۱ متهم حقوقی و حقیقی پرونده کیفرخواست صادر شد و متهمان در شعبه ۱۰۵۸ مجتمع قضایی کارکنان دولت پای میز محاکمه رفتند.

سوای مالکان و مدیران کلینیک، وزارت بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، ‌شهرداری و آتش‌نشانی هم محکوم شدند

با رسیدگی قضایی به پرونده در دادگاه و پس از شنیدن دفاعیات متهمان و بررسی مستندات، رأی صادر و در نتیجه اعتراض متهمان، پرونده به شعبه تجدیدنظر ارجاع شد و بار دیگر مورد رسیدگی قرار گرفت تا در نهایت به صدور رای نهایی منجر و پرونده برای اجرای حکم به مرجع مربوطه ارجاع شود.

نکته جالب توجه، رای این پرونده است که بر اساس آن، هشت مرد و دو زن که از پزشکان و سهامداران کلینیک بودند، هر کدام به میزان قصوری که در مرگ ۱۹ نفر داشتند، محکوم به پرداخت دیه به اولیای دم و از یک سال و نیم تا سه سال حبس محکوم شدند و افزون بر ایشان، وزارت بهداشت و درمان نیز نسبت به قصوری که دادگاه تعیین کرده بود، به پرداخت دیه به اولیای دم و پرداخت جریمه نقدی محکوم و موظف شد  تا مقاله و کار تحقیقی در زمینه نحوه نظارت بر کلینیک‌های مشابه را انجام دهد تا از بروز چنین حوادث مشابه جلوگیری شود. این کار ظرف چهار ماه و در سه جلسه با حضور وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی باید انجام و مستندات فیلمبرداری و فیلم آن و استنادات تحقیق مکتوب در مدت چهارماه به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارائه شود.

به تشحیص مرجع قضایی، قصور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این پرونده تا آنجا محرز بوده که شش تن از معاونان وزارت بهداشت و درمان در این ماجرا مقصر شناخته و در نتیجه به پرداخت جریمه نقدی و نیز به مجازات تکمیلی محکوم شده‌اند؛ افرادی که احتمالا با اجرای حکم، نام آنها منتشر خواهد شد و جزییات تکمیلی درباره احکام صادره برایشان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

افزون بر این وزارت خانه، مطابق گزارش هیات بررسی کننده حادثه، شهرداری محل حادثه نیز مقصر شناخته و هم به پرداخت جریمه نقدی و مجازات تکمیلی محکوم شده است و هم به مانند وزارت بهداشت، موظف به تهیه مقاله تحقیقی درباره آسیب شناسی کلینیک سینا مهر شمیران و نظارت شهرداری بر آن مرکز و راهکار‌های پیشگیرانه آن‌ها در ارتباط با جلوگیری از حوادث مشابه این کلینیک محکوم شده است.

از دید قضات رسیدگی کننده به پرونده، شهرداری هم به نوعی سهم قصور بیشتری در حادثه داشته است، به این صورت که سازمان آتش‌نشانی (که در زیرمجموعه شهرداری قرار دارد) نیز به پرداخت دیه و جریمه نقدی محکوم شده و افزون بر آن دو آتش‌نشان به مجازات تکمیلی محکوم شده‌اند.

دو محکوم دیگر پرونده نیز از کارمندان سازمان مرتبط با حوادث کار بودند که آن‌ها محکوم به پرداخت دیه و جریمه نقدی و انتشار حکمشان در رسانه‌ها شدند؛ محکومیت هایی که البته شامل یکی از اتباع کشور افغانستان هم شده که در کلینیک کار می کرده و باید از کشورمان اخراج شود. احکامی که به تاکید روزنامه همشهری برای اجرا به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران ارجاع شده است.

فرجامی که با رقم خوردن آن، برخی رویدادهای تلخی که در گذشته رقم خورده، یادآوری خواهد شد و حسرتی شکل خواهد گرفت که به نوعی همیشگی است؛ اینکه آیا پرونده حادثه مرگبار پلاسکو نمی‌توانست به چنین بررسی و مجازات هایی منجر شود؟ آیا اگر رسیدگی به این دست پرونده ها قاطع باشد و تمامی قصورکنندگان مشمول مجازات شوند، شاهد تکرار این دست رویدادها و ریزش امثال متروپل می‌بودیم؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
مقاله و کار تحقیقی در زمینه نحوه نظارت بر کلینیک‌های مشابه را انجام دهد تا از بروز چنین حوادث مشابه جلوگیری شود.!! :
تا دلتون بخواد بولتن تو ادارات هست ، کیه که انجام بده !
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
جالبه که چنین تحقیقی هم به نظر قاضی قابلیت انجام در ۴ ماه رو داره! با این حکمها حاکم و محکوم و میتشار و همه و همه به سطحی بودن همه روند بررسی و احکام و پیگیریها و نتایج معترفند.

خروجی هم چیزی در این حده که: پرسنل کلینیک‌های درمانی از افروختن آتش در کلینیک یا انفجار کپشول‌های مواد قابل انفجار خودداری کنند وگرنه به جرایم درجه فلان متهم میشوند!

نور به قبرش بباره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
توی این مملکت همه مقصر هستند ؛ الا مقصر اصلی همه چیز
محکوم شدن مهم نیست چون امثال اکبر طبری هم به ظاهر محکوم میشه ولی آزاد داره میگرده
همین قضیه باعث شده یک نوندونی جدید تو دانشگاههای علوم پزشکی باز بشه و به بهانه بروزرسانی فضاهای فیزیکی خلق رو سر کیسه کنند . خبرنگار محترم اگر حوصله دارند مستندات در اختیارشون قرار بدم .
پس چرا به مراجع قضایی به تخلفات بانکها رسیدگی نمی کنند؟ خصوصا بانک ملی
فقط وزارت بهداشت و سایر جاها بانکها در امان هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
هر وقت به موضوع خاوری رسیدگی شد, به سایر تخلفات بانک ملی هم رسیدگی میشه!
حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی: غرب به‌شدت از ظهور اسلام به‌عنوان یک قدرت سیاسی نگران است و با تمام قوا می‌خواهد اجازه ندهد که انقلاب اسلامی، این نمونه حاکمیت اسلام موفق شود. فشارهایی که از روز اول انقلاب به ملت ما آوردند بهای ایستادگی ما در برابر زورگویی‌های غرب و آمریکا است!
احمد وحیدی، وزیر کشور: صداقت، زمینه علاقه‌مندی به نظام را ایجاد کرده است. مردم با وجود مشکلات به نظام علاقه‌مند هستند. باید اتفاقات مثبت رخ داده را به مردم بگوییم و رشد کشور را متذکر شویم!
باز هم غلط املایی در بیلبورد شهرداری زاکانی!
بیلبوردی که در آن تبلیغ کارهای دولت سیزدهم شده است به جای «میلیون» از «ملیون» استفاده شده است. تاکنون چندین بیلبورد دیگر نیز غلط املایی داشته اند!
این بیلبورد در بزرگراه همت تقاطع گاندی واقع شده است.
هشدار نسبت به افزایش تعداد اتباع خارجی در شیراز.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در یک ماه در پاییز ۱۴۰۱ از ۳۰۰ زایمان و تولد در بیمارستان شهرستان کوار که در نزدیکی شیراز قرار دارد فقط ۳ زایمان ایرانی بوده و مابقی زایمان‌ها توسط افاغنه صورت گرفته است.
فیلم ضرب و شتم شدید یک زن توسط راننده‌ی تاکسی اینترنتی به دلیل حجاب در فضای مجازی وایرال شده است. با اینکه پلاک ماشین و چهره راننده اسنپ کاملاً مشخص است، چرا مدعی العلوم در این باره سکوت کرده است؟
دانشگاه، شهرداری و وزارت رو محکوم کردی از جیب کی پولشو رو میده؟؟؟؟؟؟؟؟
باید کلا موضوع رو حقیقی بررسی میکردی
صاحبان پلاسکو گردن کلفت تر از این حرفها بودند که راهی دادگاه شوند .همین الان ساختمان آلومینیوم در چه وضعی است و صاحبش کیه ؟؟ اینم مقاله تحقیقی . کی رسیدگی میکنه ؟؟
این پزشک ها از یک ماه کار کل دیه ها را پرداخت می کنند متاسفانه با همان فرمان هم به کارشان ادامه می دهند باید حکم زندان هم دیده می شد
اینکه رسیدگی شده و مقصران مشخص شده اند خیلی جای امید واری هست
متروپل چی شد؟ کسی فهمید؟
چرا آن زمان بجای نام بردن از کلینیک سینای مهر گفتند کلینیک سینای اطهر است؟
سینا مهر چیه؟ اسمش سینا اطهر بوده
وقتی مالکین کاملا خصوصی باشند خوب عدالت رسیدگی میکنه!. قانون مثل تار عنکبوت هست و فقط مگسها رو شکار میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
به همین دلیل هست که به تخلفات بانک ملی رسیدگی نمیشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست