بازدید 8528
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۵ شهریور

جوان: کاش در برخورد با لیدر‌های آشوب مثل امریکا بودیم! / «ترومای آب» ما را رها نمی‌کند / آیا ایران از میوه عضویت در بریکس بهره خواهد برد؟

قفل صندوق‌ها باز می‌شود، عبور از ناترازی با فاز ۱۱ پارس جنوبی، گمانه زنی‌ها درباره بهبود نسبی وضعیت بازار ارز، مرداد تلخ پلیس، ماجرای یک برنامه توسعه‌ای ضد محیط زیستی، کاهش تورم به زیر ۴۰ درصد؟ غروب والیبال ایران در مقابل آفتاب تابان، آماری ترسناک از میزانِ بی‌سوادی و یک بام و دوهوای نامزد‌های انتخابات آمریکا، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۴ 27 August 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز یکشنبه ۵ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که رئیسی علیه دیوان سالاری، افزایش صادرات نفت ایران، تکمیل ظرفیت مرز مهران و نگرانی روس‌ها از تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم: 


«ترومای آب» ما را رها نمی‌‌‌کند


محسن خرامین روزنامه‌‌‌نگار طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با عنوان «ترومای آب» ما را رها نمی‌‌‌کند نوشت: آب و بحران هراسناک آب هم اینک فراتر از هر موضوعی به یک مسئله ملی و بین‌‌‌المللی در ابعاد اقتصادی، استراتژیکی، امنیتی و حتی روانی تبدیل شده است. پرداختن به آب گرچه به مانند سایر حوزه‌‌‌ها مستلزم تخصص و تجربه است، اما آب بخشی از زندگی و به عبارت معروفتر «مایه حیات» است و همه چیز و همه کس به طرقی با آن در مواجهه دائمی قرار دارند و برکناری و بی‌‌‌تفاوتی درباره آب به‌‌‌ویژه از طرف حکمرانی، فروپاشی اقتصادی، هویتی و جمعیتی را در پی دارد.


بحران آب یک اَبَر بحران جهانی است که همراه با تغییرات اقلیمی یکی از بزرگ‌‌‌ترین معضلات و تهدیدات جامعه جهانی به‌‌‌شمار می‌‌‌رود. برخی کشورها زودتر از سایرین با خطرات و آسیب-های این ترومای وحشتناک در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و مراحل تهدید آبی، تنش آبی و بحران آب را طی و بعضا وارد مرحله بی‌‌‌آبی و خشک‌‌‌سالی برگشت‌‌‌ناپذیر شده‌‌‌اند.   ایران از ابتدای تاریخ خود تاکنون با مسئله آب درگیر بوده است. آبادی و آبادانی در فرهنگ و ادبیات ما متاثر از آب است. موضوعی که همایون کاتوزیان تحت تاثیر اندیشه‌‌‌های مارکسیستی و به‌‌‌ویژه «کارل ویتفوگل» در کتاب استبداد شرقی تحت عنوان جامعه کم‌‌‌آبی به آن می‌‌‌پردازد و نقش نظام آبی را بسیار تاثیرگذارتر از نقش زمین در تاریخ تحولات اجتماعی و طبقاتی در ایران می‌‌‌داند. متاثر از همین نگاه است که بعدها وقتی قرار بر اصلاحات ارضی در ایران شد باستانی پاریزی گفته بود:«ایران بیش از اصلاحات ارضی به اصلاحات آبی نیاز دارد.» 


مشکلات آبی در کشور در حال تزاید و انباشت است و ایران کمتر کشور همسایه‌‌‌ای دارد که از حیث آبی با آن کشور در نزاع و اختلاف دیپلماتیک آبی نباشیم؛ ماجرای رودخانه هیرمند و حق-آبه ایران از این رودخانه و یا سدسازی‌‌‌های گسترده روسیه بر روی رود ولگا و ممانعت از رسیدن آب کافی به دریای خزر و خطر پایین رفتن سطح آب این دریاچه آخرین موارد از این درگیری‌‌‌هاست. در درون کشور و در بین استان‌‌‌ها نیز مردم و نخبگان هر استانی به واسطه آب و آنچه خود غارت منابع آبی و انتقال غیراصولی آن می‌‌‌دانند نسبت به استان دیگر گارد گرفته‌‌‌اند و همدیگر را به غارت منابع متهم می‌‌‌کنند. مافیای سدسازی نیز بدون نگاه کارشناسی هیولاوار در پی غارت آب و منابع آبی و بودجه‌‌‌ای کشور با همین بهانه است. و این همه چون چاه ویلی در حال بلعیدن همه چیز و همه کس در کشور است.

عمق نگرانی زمانی تشدید می‌‌‌شود که چشم‌‌‌انداز و اولویت روشنی در رابطه با آب در نگاه بخش‌‌‌های مختلف دولت، مجلس و تصمیم گیرندگان دیده نمی‌‌‌شود. سال‌‌‌هاست شاهد اخباری مبنی بی‌‌‌آبی و بروز درگیری و اختلافات آبی در بعضی شهرها و روستاها و یا حوزه کشاورزی هستیم که در مواردی به شکل اورژانسی و به مدد امید و وعده صورت مسئله پوشانده شده است و بحران به ناخودآگاه فرستاده می‌‌‌شود تا با سر ریز شدن مجدد، قوی‌‌‌تر از دفعه قبل به سطح هوشیاری باز گردد.گاهی هم تنها برنامه و امید بارش‌‌‌های همیشه کمتر از نرمال در کشور است، که همین حالا هم برخی در پاسخ به وضعیت نگران کننده و متاسفانه از کنترل خارج شده دریاچه ارومیه درمان را به بارش‌‌‌های احتمالی پیش رو حواله می‌‌‌دهند.


انگشت‌‌‌شمار کنشگران این حوزه نیز وقع گذاشته نمی‌‌‌شوند و برخی هم به مانند فعالین محیط زیستی مدام در معرض تهمت و سیاه‌‌‌نمایی قرار می‌‌‌گیرند. گروهی نیز در پی بنیادسازی‌‌‌های نمایشی و فانتزی و یا تقلاهای دون‌‌‌کیشوت‌‌‌وار هستند که همان‌‌‌ها هم خیلی زود جذب دستگاه‌‌‌های آب‌‌‌هدرده می‌‌‌شوند تا کانال آب میان‌‌‌بر خوبی برای رسیدن به مقصودشان باشد.

 «اسلاوی ژیژک» فیلسوف اسلوونیایی متاثر از «ژک لکان» روانکاو فرانسوی که معلول را مقدم بر علت می‌دانست می‌گوید: «گاه ریشه و عامل تروما در گذشته نیست، بلکه منشا آن «آینده» است.» او به هراس دائمی بشر از جنگ احتمالی هسته‌ای در این رابطه اشاره می‌کند و داستان امروز آب بی شباهت به این تئوری روانکاوانه نیست. هر چند به نظر می‌رسد بحران زودتر از پیش بینی‌ها از هراس روانی اش پیشی گرفته است و همگی همچون چهره  کلافه و هراسان شخصیت تابلوی نقاشی «ادوارد مونک» سراب آب را به «جیغ» نشسته ایم. آن چنان که سازمان ملل تخمین زده است، تا نیمه قرن ۲۱، اکثریت جنگ‌ها در جهان بر سر آب خواهد بود که هم اینک این درگیری‌ها بسیار زودتر از پیش بینی سازمان ملل آغاز و در حال وقوع است. نگرانی از آب دیگر یک انتخاب نیست، بلکه نگرانی و مسئله‌ای اپیدمیک به مثابه یک ترومای روانی است که بر روح و روان و زندگی ما مستولی شده است و هر اندازه آن را انکار و یا سرکوب نماییم «آب» ما را رها نمی‌کند.

 

کاش در برخورد با لیدر‌های آشوب مثل امریکا بودیم!


روزنامه جوان طی یادداشتی با تیتر کاش در برخورد با لیدر‌های آشوب مثل امریکا بودیم! نوشت:نوع رفتار دستگاه قضایی امریکا با دونالد ترامپ به علت تمکین نکردن به نتیجه انتخابات و ایجاد آشوب شهری، اذهان بسیاری را به سمت نوع برخورد دستگاه قضایی ایران با جرم مشابه در ایران برد.


تمکین نکردن به نتیجه انتخابات در ایران بی سابقه نیست و برای مردم ایران چنین جرمی یادآور وقایع تلخ و عبرت آموز سال ۸۸ است، زمانی که قبل از پایان زمان رأی‌گیری، میرحسین موسوی در نشست خبری رسمی خود را پیروز انتخابات اعلام کرد و وقتی فردا نتیجه خلاف نظر او اعلام شد، کشور را برای ماه‌های متمادی به آشوب کشاند. موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی، محمد خاتمی از لیدر‌های این آشوب‌های به اسم جنبش سبز بودند. حتی عاشورای حسینی از گزند هتک از سوی اهل فتنه مصون نماند و باز هیچ برخوردی- تأکید می‌شود هیچ برخوردی- با لیدر‌های فتنه سبز نشد.


حصر موسوی و کروبی و رهنورد هم نه اقدامی برای مجازات، بلکه اقدامی تأمینی برای حفظ امنیت مردم بود که نه در جریان اغتشاشات ۸۸، بلکه بیش از یک سال و نیم بعد و پس از آشوب ۲۵ بهمن ۸۹ که دو کشته بر جای گذاشت، اتفاق افتاد تا دیگر نتوانند امنیت شهر را به هم بریزند.


اما در امریکا، ترامپ به دلیل جرایم سیاسی و ضد امنیتی که در قضیه انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته امریکا مرتکب شد، تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و به زندان محکوم شد و روز جمعه گذشته خود را تسلیم مقامات زندان شهر فولتون در ایالت جورجیا کرد. ترامپ پس از بازداشت موقت در زندان ایالت جورجیا با تأمین وثیقه از پیش تعیین شده ۲۰۰ هزار دلاری، این زندان را ترک کرد.


ترامپ چه کرده جز همین اقداماتی که موسوی و خاتمی سال ۸۸ انجام دادند و البته میزان آشوبی که حامیان ترامپ با تحریک او برپا کردند، قابل قیاس با چند ماه آشوب جنبش سبز در تهران نیست. ضمن آنکه فتنه سبز به دلیل برخورداری از حمایت خارجی، تحریم‌های بیشتری هم بر مردم ایران تحمیل کرد.


اصلاح‌طلبان همواره مدل رفتاری حاکمان غربی را به عنوان الگوی دموکراتیک معرفی کرده‌اند و کاش در این زمینه هم قانون‌مداری و تن ندادن به بدعت‌های غیرقانونی در مسیر اعمال دموکراسی و جمهوریت را –اگر نمی‌خواهند از جمهوری اسلامی یاد بگیرند- حداقل از همان کدخدای غرب یاد بگیرند!

 


آیا ایران از میوه عضویت در بریکس بهره خواهد برد؟ 


‪/پیمان مولوی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: گروه بریکس با پذیرش اعضای جدید موافقت کرد. سیریل رامافوسا، رئیس‌ جمهوری آفریقای جنوبی، میزبان اجلاس بریکس، روز پنجشنبه (۲۴ اوت) در ژوهانسبورگ اعلام کرد، تصمیم گرفته شد تا شش کشور جدید از اول ژانویه ۲۰۲۴ پذیرفته شوند. در این راستا از کشورهای آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دعوت به عضویت شده است. تاکنون مهم‌ترین کشورهای نوظهور موسوم به بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شده است. با توسعه این گروه، که چین به تأکید خواهان آن بود، قرار است وزن جهانی بیشتری به این بلوک بدهد. کشورهای عضو بریکس همچنین می‌خواهند وابستگی خود به دلار آمریکا به عنوان ارز برتر جهانی را کاهش دهند. به ویژه چین و روسیه بر وزنه تقابل در برابر غرب پافشاری می‌کنند، این در حالی است که برزیل مخالف هر گونه تقابل با گروه هفت کشور صنعتی غربی و یا هر گروه دیگری است.

اما آیا ایران از میوه عضویت در بریکس بهره خواهد برد؟ ایران درگیر تحریم های ایالات متحده امریکاست که بخش مالی و بانکی را کاملا هدف قرار داده اند و امروز هیچ بانک خارجی و یا موسسه مالی خارجی در ایران حضور ندارد، همچنین ایرانیان از داشتن بدیهی ترین ابزارهای پرداخت بین المللی نیز محروم هستند و درآمدهای صادراتی نیز با هزینه های تراکنشی بالا به دستشان می‌رسد و گاها آن هم باید با کالایی تهاتر شود. در این شرایط عضویت در بریکس می‌تواند معجزه کند؟ چین از پیشقراولان اقتصاد جهان و بریکس حاضر خواهد بود در ایران یک بانک برای حساب‌های متقابل ریال یوان افتتاح کند و شهروندان ایرانی می‌توانند به سیستم مالی این کشور وصل شوند؟ یا همین هند حاضر خواهد بود سیستم بانکی خود را به روی ایرانیان باز کند و تاجران و فعالان اقتصادی بتوانند حساب روپیه در ایران و بانکی هندی داشته باشند؟

همین سوال برای برزیل و … هم وجود دارد. جواب به لحاظ کارشناسی خیر است، هم هند و هم چین روابط مالی گسترده با ایالات متحده دارند و خود را درگیر تحریم ایران و حتی روسیه نخواهند کرد. به نظر می‌رسد ایران و روسیه به دو عضو تامین کننده مواد خام برای سایر اعضای بزرگ بریکس تبدیل می‌شوند آن هم با تخفیفات خاص و بزرگ. بریکس اما برای عربستان که تحریم نیست ابزاری برای امتیاز گیری از غرب بالاخص امریکاست. البته اگر عضویت در شانگهای و بریکس را اهرمی از طرف ایران برای مذاکرات بدانیم می‌تواند مهم و گامی رو به جلو برای حل مساله باشد و امیدواریم تحریم‌ها از روی اقتصاد ایران برداشته شود تا ایران بتواند نقش تعیین کننده خود را در توازن بین شرق و غرب به درستی بازی کند و از مواهب این عضویت بهره‌مند گردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۵
در کشور چین در برخی مناطق که تحت تاثیر خشکسالی های اخیر قرار گرفته و تغییر جبهه آب و هوایی منجر به شکل گیری باران های سیلابی شده است، در مسیر این سیلاب ها چاه هایی رو بسته ایجاد کرده اند و آب های سیلابی را به درون این چاه ها هدایت می کنند و با این کار سیلابی را که ممکن است به صورت روان آب مخرب باعث ویرانی شود یا به بیابانی بی حاصل هدایت شود به درون چاه هایی که در مسیر سفره های آب زیر زمینی قرار دارند هدایت می کنند و این کار باعث می شود که علاوه بر این که جلوی سیلابی مخرب گرفته شود، چشمه های آب زیر زمینی و قنات ها کمتر از خشکسالی های اخیر متاثر شوند در بسیاری از کشورها فرآیند سد سازی اصولی شدت گرفته، کشاورزی و باغداری مدرن به سمت آبیاری قطره ای و پرورش درختان و بذرهای مقاوم به کم آبی رفته و آموزش استفاده صحیح از آب شهری در جامعه شهری تبلیغ می شود، برخی کشورها پا را فراتر گذاشته به سمت باروری ابرها رفته اند، برخی بر مسیر رودهای دائمی بزرگ که مرز چندین کشور را در می نوردد سدهای بزرگ ایجاد کرده اند و ذخیره آبی خود را تضمین کرده اند و همه این مسائل نشان می دهد که بحران آب، بحرانی جدی است بخصوص در مورد منطقه ما که سازمان های آب و هوایی جهانی از قبیل ناسا پیش بینی کرده اند که در سی سال آینده مهم ترین بحران این منطقه، بحران آب خواهد بود و برخی از مناطق خاورمیانه به دلیل کم آبی خالی از سکنه خواهند شد پس با توجه به گسترش روزافزون جمعیت شهری و هشدارهایی که زنگ خطر را برای آینده به صدا درآورده باید تا دیر نشده چاره ای اندیشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
اینکه در چین ، چنین میکنند و چنان ، حرفی نیست.
ولی بسیاری از کشورهای منطقه خودمان و سایر کشورها - منهای چین کمونیست تمامیت خواه- کارهای بسیار عالی در زمینه آب کرده اند.
لطفا سعی نکنید چین را حاالمسایل همه مشکلات مطرح کنید.
چین کشوریست که دزد اطلاعات و فقط کپی کار است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
نه که تو رفتار با آمریکا موفق بودین الان که اون با پول خوت اجازه داده کنجاله بخری یک کم چشماتو باز کن و در دنیایی که دوست داری زندگی نکن
اعضای بریکس برای دلار زدایی از ارز بریکس استفاده خواهند کرد که این ارز بریکس چیزی شبیه به یورو اروپا خواهد بود و یورو نه واحد پولی فرانسه است و نه واحد پولی انگلیس و آلمان بلکه واحد پولی مشترک اروپا است و در صورتی که ارز بریکس ایجاد شود دیگر نیازی به تاسیس بانک چینی یا هندی در ایران نیست که بخواهیم مبادلات خود را با یوان یا روپیه انجام دهیم بلکه مبادلاتمان را با ارز بریکس که چیزی شبیه یورو ( واحد پولی مشترک اروپا) است انجام می دهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
خود اعضای بریکس همچین شکری نخوردن !
شما یا دلار رونمیشناسی ، یا سامانه مالی جهانی رو یا حتی جفت ارز ها رو و...
اونها دست رو دست نمیزارن که شما بهش برسی!
شوت زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
مغز اقتصادی دانشکاه امام صادق!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
دقیقا درسته غربگداهای تحریم شده چرا بهشون برخورد مشخص نیست
خطاب به روزنامه جوان: یکبار برای همیشه مهندس موسوی و همسرش را در دادگاه محاکمه کنید و حکم اعدام بدهید تا خیال شما، مردم، نظام و بقیه بشریت از این موضوع راحت شود. در ضمن این سران فتنه سالهاست که بدون حکم زندانی شده اند و بر خلاف بسیاری از زندانیان ارجمند این کشور مانند جناب طبری و حتی مانند آقای ترامپ کمترین دسترسی به دنیای بیرون ندارند.
جدا قابل پیگیری بود،اگر یه عده بازار آشوب را داغ نمی کردند.
نفرین بر فتنه گران مزدور.
یک نظر به ترکیه کشور بقلیتون‌کنید
به عراق دوست و همسایه و حیاط خاوت
به پاکستان
تاجیکستان
ارمنستان
انوقت میفهمید ترومای اب چرا امد
دریاچه‌ ارومیه که روزگاری بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب آب داشته، به همت مسئولان این مملکت حالا تنها چند برکه کوچک دارد که آن‌ هم به زودی خشک می‌شود و آنچه می‌ماند یک صحرای نمک ویران‌گر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تمام دریاچه های جهان در حال نابودی هستن حتما اونام تقصیر ماس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
مدیریت یعنی همین !!!!
کیهان فقط به درد شیشه پاک کردن و... میخوره اما نمیدونم چرا همه اونو میخونن!!! جل الخالق.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تو برو جایی که بهت دروغ بگن کیهان صداقت داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
در حال شیشه پاک کردن و سبزی پاک کردن می خوانیم دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
کی هان جز شکر گفتن چیزی نداره
کاش در برخورد با مفاسر اقتصادی هعم مثل چین بودیم. اونوقت فکر کنم خیلی از دوستان الان در بین ما نبودند
اگرروزنامه جوان وبازیگران ان حداقل پایبندی به قانون دارند بفرمایند چراحکم دیوان عدالت درمورد رئیس سازمان اداری واستخدامی توسط دولت مردمی اجرا نگردید وهمچنین شهردار تهران با مدرک بهداشت
روزنامه جوان در امریکا ملاک قانون هست اگر قانون در این مملکت حاکمبود اول باید امثال احمدی نزاد ها محاکمه میشدن
رئیسی بزرگترین لطمات جبران ناپذیر را به زندگی ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور

که کارگران و بازنشستگان حداقلی بگیر و خانواده شان هستند زده است

و با کنار گذاشتن قانون تعیین حقوق حداقلی بر اساس خط فقر و معیشت ۲۵ تا ۳۰

میلیون تومانی ۶۰۰ دلاری ، و پرداخت کمتر از ۸ میلیون که معادل ۱۶۰ دلار است

عملا زندگی حداکثر مردم را نابود کرده است

و چرا از اردوعان و افزایش حقوق چند برابری حداقل حقوق که در یکسال دو تا سه

مرتبه افزایش داده است الگو برداری نمیکنند ؟

ترکیه ای که نه نفت دارد و نه گاز و نه پتروشیمی و نه معادن و نه پنجمین تولید

کننده فولاد و مس جهان هم نمیباشد !!؟
کاش در برخورد با لیدر‌های آشوب مثل امریکا بودیم!
قیاس مع الفارق!
اونها همه چیز شان به همه چیز شان میاد، ما هم همینطور!
پاسخ ها
سلام دوستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
کاش مثل مردم اسپانیا بودیم که تقاضای استعفای رییس فدراسیون فوتبالشان را فقط بخاطر در آغوش گرفتن فوتبالیست زن کردند
مدعیان زن زندگی آزادی ببینند حتی آنجا هم باید حریم رعایت
شود
چرا توقع دارند در کشور اسلامی ایران رعایت نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
چه ربطی به زن زندگی آزادی داره؟ مگه اینجا کسی گفت مرد ها آزاد باشن در تجاوز به زن ها؟ اون یارو تو اسپانیا نوعی از تجاوز رو انجام داد ... اگر میخوای مقایسه بکنی باید به خودتون بگی چطور توی اسپانیا زن ها میتونن بدون حجاب در استادیوم بازی بکنن ولی اینجا نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
درسته اگه بخایم مثل انریکا باشیم باید تمام وطن فروشا و خائنین رو بریزیم تو دریا
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
سلام دوستان : خجالت نمیکشی از این حجم از دری و ری
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
چرا منتقدان به حجاب قانونی اینقدر بی ادب و خشونت بار حرف میزنن و رفتار میکنن؟
آیا ایران از میوه عضویت در بریکس بهره خواهد برد؟
همانطور که از میوه برجام بهره بردیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
یعنی تورم تک رقمی میشه
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تا اف ای تی اف امضا نگردد

تا تحریم های جهانی علیه نا بر طرف نگردد

هیچ پیمان و توافق و اتحادیه ای قادر به رفع مشکلات ما نبوده و نیست

متاسفانه کیهان تندروهای جبهه پایداری ها و کاسبان تحریم و آغازاده های ساکن کانادا و آمریکا و اروپا و نهادها و بنیادها ی خاص و مافیاهای قدرت و ثروت
نمی خواهند تا مردم و کشور رنگ ارامش و صلح و رفع تنش زایی را ببیند
لذا آدرس غلط میدهند و واقعیات را انکار میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تا آمریکا اراده نکند و نخواهد ؛ میوه مد نظر شما ؛ " میوه ممنوعه " خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
در بریکس ۲ عضو گُنده آن سایه هم را با تیر میزنند .
هند و چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
بریکس و شانگ های وقت تلف کردن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
پیمان و معاهده و قراردادی که کدخدا و ارباب عالم توش نباشه وقت تلف کردنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
طراح و مبدع طرح اتحادیه بریکس جیم اونیل وزیر خزانه داری انگلستان است

که ۲۰ سال پیش این طرح و ایده را داده است

و دیروز رسما اعلام کرد که حتی بازگو کردن طرح ایجاد

یک واحد پولی برای بریکس مضحک و خنده دار است

و چه برسد به اینکه کشوری بخواهد انرا باشوق و ذوق

اعلام رسمی کند !!!؟

قابل توجه مسولان اقتصادی دولت و مخصوصا کیهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
عاشقان کدخدا مثل ظریف چه هنوز در خواب هستند ، از تعظیم ظریف چه خبر ؟
در حالیکه اعضای اصلی بغیر از روسیه اذعان دارند که رسیدن به یک واحد پول واحد جزو اهداف اصلی بریکس نیست

و رسیدن به اهداف بریکس حداقل ۳۰ سال زمان می برد .

ولی کیهان رفیق شریعتمداری جوری در مقاله دیروز و امروزش تیتر کرده و آورده است
که انگار تا اخر همین هفته ما از تحریمهای جهانی کمر شکن رها میشویم

و امریکا هم نابود میگردد !!!!؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
انقلاب که شد مقامات عالی نظام می گفتند با درآمد یک روز نفت می شود کشور را گلستان کرد. بعد از 30 سال گفتند هر چه بدبختی ما داریم از این نفت است.
ایضاً درباره برجام
و انشاء الله طی سالهای آتی درباره شانگهای و بریکس
آزموده را آزمودن خطاست
متاسفانه نمی شود که شیر بی یال و دم بود و فقط در یک مورد که گردانندگان جوان دوست دارند مثل آمریکا عمل کرد. نیویورک به آسیب دیدگان اعتراضات به مرگ جورج فلوید غرامت پرداخت کرد. دولت آمریکا به خانواده خودش هم غرامت هنگفتی پرداخت کرد که از کل پرداختی به قربانیان هواپیمای اکراینی بیشتر بود. علاوه بر آن در آمریکا اگر مسیولی هم کوچکترین خطایی بکند با او برخورد می کنند.
جناب جوان، کاش در همه چیزها مثل امریکا بودیم نه فقط اون چیزهایی که به نفع ماست.
بریکس یک آرزو است که تحقق آن به شرطها و شروط مربوط به چند دهه دیگر است که فعلا دولت از نام آن سو استفاده می کند .
اگر ما‌هم مثل امریکا عمل می کردیم جناب روزنامه حوان‌ الان احمدی نژاد تو مجمع تشخیص صندلی نداشت. توجه کردی؟ شما هم مرگ رو برای غیر خودی میخوای وگرنه خودی ها مصونیت اهنین دارند.
برای حل مشکل اب بنشینید گریه کنید و دعا کنید مشکل حل شود.
هند و برزیل دو عضو قدرتمند اصلی و افریقای جنوبی در اتحادیه بریکس چندین

سال در مقابل روسیه و تا حدودی با چین در مورد اینکه هدف از این اتحادیه اصلا

نباید مقابله اقتصادی سیاسی با امریکا و غرب باشد ، گرفتار بحث و مجادله بودند

تا اینکه هند و برزیل و افریقای جنوبی با این شرط که هدف اصلی بریکس فقط

باید ، بسط همکاری و کمک به کشورهای توسعه نیافته برای مشارکت اقتصادی در یک

دوره ۲۰ تا ۳۰ ساله باشد ، به توافق رسیدند

متاسفانه کیهان و سایر دوستان شان یا اینها را نمیدانند !!!!

و یا میدانند و خودشان و بقیه را به ندیدن و نشنیدن و ندانستن میزنند !!!!

و اصل برایشان ، فقط ادامه تنش زایی با امریکا و غرب است و بس !!

ولو با گمراه کردن و انکار واقعیات که قطعا و بسیار به ضرر منافع ملی کشور و

مردم و اتلاف وقت و انرزی و سرمایه با ارزش ایران عزیز میباشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تازه باید سند ۲۰۲۰و fatfرو هم بپذیرید !که نمی خواهید پس الکی هیاهو نکنید !
شما یک هزارم قانون رو تو این مملکت اجرا کن که هر ننه قمری برای خودش هرچی عشقش میکشه نکنه بعد امریکا امریکا کن
کاش در برخورد با لیدر‌های آشوب مثل امریکا بودیم!
تکته جالب این است که ترامپ الان کاندید دوره بعد ریاست جمهوری هم هست. ولی موسوی و بقیه بدون محاکمه حبس هستند.
زبان دنیا
در کل گردن فرد متخلف را باید شکست
روزنامه جوان تو امریکا قانون تقریبا برای همه یکسان هستش اما اگر قرار بود در ایران اجرا باشه اول شما بیا پیش قدم بشو بگو تامین مالیت کجاست؟ چقدر از بیت المال میگیری؟ چطور هزینه میکنی؟ واسه چه گروهکی کار میکتی؟ مالیات چقدر میدی؟
در جشن برگزار شده به مناسبت هفته دولت، به وزیر امور خارجه به عنوان وزارتخانه برتر جایزه میدن. دستاوردهای ایشون، فصل جدیدی رو در عرصه روابط بین الملل ارائه میکنه.
- حل مساله ی حق آب با طالبان از طریق "پاییز نزدیکه و بارندگی ها در راهه".
- حل مساله ی غرامت جنگی از عراق از طریق "حالا غرامت رو کی داد کی گرفته؟"
- حل مشکل پول های بلوکه شده و اتباع زندانی از طریق "بگردین تو حافظیه و مسجد نصیرالملک، ۴ تا پیرمرد توریست خارجی رو بگیرین ببرین جهت معاوضه، ببین حواست باشه پیر باشنا"
- برقراری روابط با کشورهای بزرگ و قدرتمند دنیا؛ زیمبابوه، اوگاندا، کنیا، نیکاراگوئه، ازبکستان، ترکمنستان، عمان، قطر، تاجیکستان، سوریه و البته برادران همیشگی ما، چین و روسیه
ای کاش خدمات،رفاه، آزادی،شادی،بهداشت و درمان،پیشرفت و توسعه،نخبه پروری،صنعت و اقتصاد و تجارت ، محیط زیست و... مثل آمریکا بودیم
کاش در برخورد با لیدر‌های آشوب مثل امریکا بودیم!

از این( ای کاش ها) هم ما بسیار داریم وبه همین علت است که سیل مهاجرت به ان طرف هست

تا به این ( ای کاش ها ) که در کشور نمی بینند در انجا می بینند
اتفاقا مخاکمه خواست خود آقایان کروبی و موسوی هم هست! یطوری که بارها عنوان کرده اند! اینکه بدون محاکمه و تفهیم اتهام سالها در بازداشت خانگی هستند بزرگترین بی قانونی است! ترامپ محاکم و مجازات شد ولی از حقوق اجتماعی محروم نشد!!ا فرصت دفاع به او داده شد! گر روزی قانون ذر این کشور اجرا گردد به نظر شما چند درصد مسولین فعلی و سابق باید به قانون پاسخگو باشند؟
اره در برخورد با امریکا از بس میوه دستاوردهایتان را چیدم خسته شدیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی