بازدید 3481

موسویان: آمریکا فعلا قصد احیای برجام را ندارد

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: توافق فعلی میان ایزان و آمریکا که با واسطه انجام شد، برای کاهش بحران در روابط گامی مثبت است.
کد خبر: ۱۱۸۹۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰ 24 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سید حسین موسویان در گفتگو با تلویزیون تی آر تی در مورد توافق اخیر میان ایران و آمریکا در مورد آزادی زندانیان دو تابعیتی و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: توافق اخیر در راستای سیاست فعلی دولت بایدن راجع به ایران است که مبتنی بر "نه برجام، نه بحران" است. دولت آقای بایدن گفته که فعلا قصد احیاء برجام را ندارد اما مایل به تشدید بحران و تشنج در روابط با ایران هم نیست. از این رو توافق فعلی جهت کاهش بحران در روابط است که گامی مثبت است.

وی گفت: از نظر من هر اقدامی در جهت کاهش تشنج روابط آمریکا و ایران، مثبت است. منتهی اگر بنا باشد که بایدن بخواهد سیاست "نه برجام، نه بحران" را تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا، یعنی حدود دو سال دیگر ادامه دهد؛ ممکن است وضعیت "عدم بحران" در روابط بدون "احیاء برجام" پایدار نماند.

موسویان در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تغییر حکومت در ایران خاطرنشان کرد: توهم تغییر رژیم در ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ وجود داشته است و مرتب ادعا شده که حکومت ایران در حال سقوط است. اگر شما تاریخ ۴۲ سال گذشته بعد از انقلاب را مرور کنید، خواهید دید که حوادث متعددی رخ داده از جنگ گرفته تا ناآرامی‌ها یا تظاهرات در سالهای مختلف. اما فرضیات در مورد سقوط حکومت یا تغییر رژیم غلط از آب درآمده است. من معتقدم که نیروهای امنیتی ایران بر اوضاع داخلی کشور مسلط هستند و تغییر رژیم هم اتفاق نمی‌افتد.

موسویان در مورد اینکه توافق جاری می‌تواند منجر به حل مشکلات بین ایران و آمریکا شود، گفت: در مورد توافق اخیر باید بگویم این یک توافق موردی است. تاریخ روابط ایران و آمریکا بعد از انقلاب نشان می‌دهد که هیچکدام از توافقات موردی بین دوکشور به حل مشکلات در روابط منجر نشده است؛ از کمک به آزادی گروگانهای غربی در لبنان گرفته تا همکاری دو کشور در جنگ علیه ترور در افغانستان و نیز برجام.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: وضعیت مثبت در روابط بعد از توافقات موردی هیچگاه پایدار نمانده است. اگر بنا بر حل مشکلات و توافق پایدار باشد، دو کشور نیازمند گفتگوهای جامع خواهند بود. در غیر اینصورت عدم تشدید تشنج بعد از توافق موردی اخیر نیز ممکن است پایدار نباشد.

 وی در مورد تحریم‌ها اظهار کرد: قربانی اصلی تحریم‌ها مردم ایران هستند و نظام جمهوری اسلامی هم تحت تحریم و فشار سقوط نمی‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار