بازدید 8132
۸
بسته ویدیویی «تابناک»

نبرد هوایی نفس‌گیر در جنگ فالکلند / حال و هوای تایلند از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰ / چگونه آمریکا تبدیل به یک ابرقدرت شد؟ / آخرین موضع‌گیری سخنگوی صدام پیش از‌ سقوط‌ بغداد

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۸۹۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲ 24 August 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که دیدنش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

نبرد هوایی نفس‌گیر در جنگ فالکلند

جنگ فالکلند درگیری نظامی بود که در سال ۱۹۸۲ در زمان نخست‌وزیری مارگارت تاچر در بریتانیا بین این کشور و آرژانتین بر سر مالکیت سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا در جنوب اقیانوس اطلس شامل جزایر فالکلند و جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی درگرفت. با این که این جزایر ارزش زیادی نداشتند، بریتانیا حاضر نبود از مرز‌های خود چشم‌پوشی کند. در این ویدیو، تصاویر درگیری هوایی نفس‌گیری بین میراژ‌های آرژانتینی و سی هریر‌های بریتانیایی را در «تابناک» می‌بینید.  

 

 

حال و هوای تایلند از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰

«تایلند / ประเทศไทย / Thailand» با نام رسمی پادشاهی تایلند و نام پیشین سیام، کشوری در شبه‌جزیره هندوچین واقع در جنوب شرقی آسیاست. تایلند از شمال غربی و غرب با میانمار و از شمال شرقی و شرق با لائوس و از جنوب شرقی با کامبوج و از جنوب با مالزی همسایه است. تایلند از سال ۱۹۳۲ یک کشور مشروطه سلطنتی است که طبق قانون اساسی قدرت سیاسی در دست نخست‌وزیر و پارلمان کشور است. پادشاه، رئیس حکومت است و «جایگاهی درخور احترام و عبادت» دارد. حال و هوای تایلند از ابتدای دهه ۱۹۵۰ تا میانه دهه ۱۹۹۰ را در تابناک می‌بینید.  

 

 

چگونه آمریکا تبدیل به یک ابرقدرت شد؟

آمریکا همیشه کشور استکباری و سلطه گری که امروزه آن را می‌شناسیم نبوده است. سده‌ها قبل و حتی در اوایل قرن بیستم، جریان حاکم در آمریکا با امپریالیسم مخالف بوده اند. با این حال، با ورود به جنگ‌های جهانی، آمریکا خود را محق می‌دید تا در امور داخلی هرکشوری در دنیا دخالت کند. ولو این کار با نام مقابله با کمونیسم، تروریسم و هر چیز دیگری باشد. از بر سر کار آوردن دیکتاتوری مانند محمدرضا شاه پهلوی در ایران تا دولت‌های دیکتاتوری دیگر در آمریکای جنوبی، منافع خود را داشت و سلطه در هر نقطه از جهان را به خود می‌دید. زمانی که سازمان ملل متحد را شکل داد، در منشور آن قوانینی برای جلوگیری از جنگ افروزی قرار داد، ولی خود آغازگر بیشتر جنگ‌های دیگر در قرن بیستم و بیست و یکم شد. در این ویدیو، تاریخچه‌ای از تبدیل شدن آمریکا به ابرقدرت را با زیرنویس فارسی می‌بینید.  

 

 

آخرین موضع‌گیری سخنگوی صدام قبل‌از‌سقوط‌بغداد

شاید نسل جوان سعید الصحاف را نشناسند، اما برای نسلی که صدام حسین را به یاد می‌آورند، سعید الصحاف سخنگوی دولت صدام نیز شناخته شده است. محمد سعید الصحاف آخرین وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ، در زمان حاکمیت رژیم بعث عراق و در سال ۱۹۹۲ وزیر امور خارجه وقت عراق نیز بود. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه «المنتصریه» بغداد است و تبحر خاصی در به کار بردن کلمات نامأنوس و کم کاربرد زبان عربی و انگلیسی دارد؛ مثلا، او یک بار واژه «العلوج» را درباره نیرو‌های غربی به کار برد و ناتوانی مترجمان در ترجمه این واژه، باعث ورود واژه‌ای جدید به زبان انگلیسی شد! او که تا آخرین لحظات پیش از سقوط بغداد همچنان همه چیز را تکذیب  و پیشروی ارتش آمریکا را رد می‌کرد، وقتی ارتش آمریکا، فرودگاه بغداد را به کنترل خود درآورد، سعید الصحاف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت نیرو‌های ایالات متحده که فرودگاه را تحت اشغال خود درآورده بودند، اکنون تسلیم افراد عراقی شده‌اند و در حال حاضر فرودگاه تحت کنترل نیرو‌های عراق است، اما به گفته او تا پاکسازی کامل فرودگاه، قادر به نشان دادن محوطه آن به مخبرین روزنامه ها نیست! پس از اشغال کامل عراق، خود را به نیرو‌های آمریکایی تسلیم نمود، ولی نبود کیفرخواست علیه او، باعث آزادی‌اش شد و دولت امارات با فرستادن یک هواپیمای اختصاصی، وی را به ابوظبی انتقال داد. تصاویر آخرین موضع گیری سخنگوی صدام را قبل از سقوط بغداد می‌بینید.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
" آمریکا خود را محق می‌دید تا در امور داخلی هرکشوری در دنیا دخالت کند" واقعا دخالت در امور سایر کشورها و جنگ نیابتی طعنه به امریکاست؟؟؟؟؟
صدام یزید کافر کجا رفت؟!!!
آمریکا، آمریکا و سرزمین آرزوها شد چون بر مبنای آزادی و قانون بنا شده است.
روسیه، چین و کره شمالی امروز سمبل اژدهای امپریالیستی شرق هستند. اهریمنهای امروز جهان هستی. رژیمهای خدا ناباوری که سودای بلعیدن دنیا را در سر دارند.
چرا ما به جای اف 14 سی هریر نخریدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
اف۱۴ به مدت ۳۲ سال هواپیمای بدون رقیب ناوهای هواپیمابر آمریکا بودند . یعنی در این مدت هیچ هواپیمای بهتری نتوانست جایگزین اف۱۴ شود
بر خلاف پرونده‌های قبلی مطرح علیه دونالد ترامپ، این‌بار از او در زندان فولتون، مثل متهمان معمولی دیگر عکس‌برداری و انگشت نگاری شد.
آقای ترامپ خود را بی‌گناه می‌داند و می‌گوید اتهامات او با انگیزه سیاسی مطرح شده‌اند.
علتی ایر قدرتی آمریکا ، سیستم های مختلف و مستقل حاکم بر آن است . این روزها کسی را محاکمه و زندانی میکند که مرد اول آمریکا بوده است و احتمال اینکه دوباره رئیس جمهور شود نیز هست .
در مملکت ما به دلیل مبهم ماندن مسائل متعدد ، بارها اوضاع کشور به هم ریخته است و هزینه بسیار جانی و مالی پرداخت شده است و دست آخرهم مساله مانند استخوان لای زخم باقی مانده است . البته موارد بسیار زیاد است و گفتن بی فایده ،
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی