بازدید 7198
بسته ویدیویی «تابناک»

مستند حضور رهبر انقلاب در جبهه‌های جنگ / چوگان بازی در میدان نقش جهان اصفهان / حراج اموال همسر دوم محمدرضا شاه / حال و هوای مالزی از دهه ۳۰ تا ۸۰ میلادی

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۸۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴ 20 August 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


مستند حضور رهبر انقلاب در جبهه‌های جنگ

ارتش بعث عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ (۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰) حمله به ایران را آغاز کرد. نیرو‌های عراقی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودند که نواحی بزرگی از غرب و جنوب ایران را اشغال کنند. مستند «در لباس سربازی» روایتی از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌ها از نخستین روز‌های آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۱۳۶۰ است. این مستند را در تابناک می‌بینید.  

 


چوگان بازی در میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش‌ جهان اصفهان یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان است، دیدن اسب و گاری در این میدان کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما روزگاری این میدان زمین بازی چوگان بود.در این ویدیو خیلی قدیمی بخش‌هایی از بازی چوگان در میدان نقش جهان اصفهان را می‌بینید. 

 


حراج اموال همسر دوم محمدرضا شاه

ثریا اسفندیاری بختیاری، دومین همسر محمدرضا شاه پهلوی و ملکه ایران، فرزند خلیل خان اسفندیاری و اوا کارل آلمانی و نوه اسفندیار خان سردار اسعد بود. ثریا پهلوی توسط شمس پهلوی خواهر بزرگ محمدرضا پهلوی برای همسری شاه وقت انتخاب شد. پهلوی که تجربه شکست خورده ازدواج با فوزیه دختر ملک فاروق پادشاه مصر را داشت، در دومین تجربه نیز ناموفق بود و به واسطه آنچه عدم امکان بارداری ثریا عنوان گشت، از او جدا شد و با فرح دیبا ازدواج کرد که از نظر اجتماعی، خانوادگی و ظاهری سطحی پایین‌تر از اسلافش را داشت. ثریا اسفندیاری در ۳ آبان ۱۳۸۰ در ۶۹ سالگی بر اثر سکته مغزی در پاریس درگذشت. ثریا وصیت کرده بود تمامی اموال، حتی آلبومش را به حراج بگذارند و پولش را به صلیب سرخ فرانسه، کودکان عقب مانده فرانسه و سگ‌های ولگرد پاریس بدهند. پس از مرگش، اموال ملکه سابق در حراجی در پاریس به فروش رسید که از آن ۸.۳ میلیون دلار عاید شد، از جمله لباس عروسی مارک کریستین دیور او ۱.۲ میلیون دلار به فروش رسید. گمان می‌رود که دارایی‌های ثریا ارزشی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون یورو داشته باشند که به این مبلغ بایستی ارزش املاک و مستغلات وی نیز اضافه شود. سال ۲۰۱۲ بخشی از جواهرات ثریا در حراجی کریستی لندن به فروش رفت. در این حراجی تنها یکی از انگشتر‌های الماس وی نزدیک به صد هزار یورو فروخته شد. برخی سعی کردند خود را ورثه معرفی کرده و صاحب بخشی از این اموال شوند، اما در نهایت محاکم قضایی اروپا، رای به تقسیم اموال میان سه سازمان خیریه بر اساس وصیت نامه ثریا دادند. تصاویر حراج اموال ثریا که در هشتم خرداد ۱۳۸۱ مصادف با ۲۹ می ۲۰۰۲ است را در تابناک می‌بینید.  

 

حال و هوای مالزی از دهه 30 تا 80 میلادی

«مالزی / Malaysia» در جنوب شرقی آسیا واقع شده و پایتخت آن کوالالامپور است. اولین بار پرتغالی‌ها شبه جزیره مالایا را کشف کرده سپس برای حکومت به این جزیره تمرکز کردند، مدتی بعد بریتانیایی‌ها وارد عمل شده و این کشور را تصرف کردند. در طول استعمار بریتانیا روز به روز تجارت در جزیره رونق پیدا می‌کرد. اولین پادشاهی مالزی که بر بنادر شهر‌های ساحلی حکومت می‌کرد در قرن دهم میلادی تشکیل شد. این پادشاهی شامل لنگ کاسوکا، لمبابوجانگ، کداح، برآس، گانگانگارا در پراک و پان پان در کلانتن می‌باشند. تصور بر این است که آن‌ها در گذشته کشور‌هایی هندی یا بودایی بوده‌اند. از دهه ۱۹۳۰ این جزیره به استقلال خود حرکت می‌کرد تا اینکه با تلاش‌های «ماهاتی‌محمد» که خود مدتی نخست‌وزیر این کشور بود بریتانیایی‌ها از جزیره بیرون رفتند. سپس فدراسیون مالزی با در بر گرفتن صباح، برونی، سنگاپور و شبه جزیره مالایی تشکیل شد، ولی برونی و سنگاپور به راه خود رفتند و از فدراسیون خارج شدند. هم‌اکنون سنگاپور و برونی دو کشور جداگانه‌اند. حال و هوای مالزی از دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۰ میلادی را در تابناک تماشا می‌کنید.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست