بازدید 5328

غروب خورشید در مریخ چه رنگی است؟‌

خورشید ستاره بزرگ مرکز منظومه شمسی که در زمین طلوع و غروب زیبایی دارد وقتی در مریخ غروب می‌کند چه رنگی به خود می‌گیرد؟
کد خبر: ۱۱۸۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳ 20 August 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از ناسا، مریخ‌نورد وایکینگ۱ در سال ۱۹۷۶ برای نخستین بار تصویر غروب خورشید را به زمین مخابره کرد. از آن پس مریخ‌نوردهای بسیاری به سیاره سرخ رفته‌اند و بارها تصویر غروب و طلوع خورشید را ضبط کرده‌آند.

این تصاویر به خوبی نشان داد که اگر روزی پای انسان به سیاره مریخ باز شود احتمالا با چه صحنه‌هایی روبه‌رو خواهد شد. آن‌چه مشخص است بر خلاف غروب سرخ رنگ خورشید در زمین، در مریخ غروب خورشید آبی است.

از آنجا فاصله مریخ تا خورشید بسیار دورتر از فاصله زمین تا خورشید است، اندازه آن در آسمان تقریبا دو سوم اندازه‌ چیزی است که در زمین دیده می‌شود.

غروب خورشید در مریخ چه رنگی است؟‌

مریخ به دلیل وجود اکسید آهن در خاکش به سیاره سرخ مشهور شده است. سرخی متمایز این سیاره از زمین هم قابل مشاهده است. اما در سیاره سرخ غروب خورشید آبی است.

مارک لمون یکی از اعضای تیم علمی ماموریت مریخ نورد کنجکاوی، در توضیح این پدیده گفت: «تراکم غبار بسیار ریز در مریخ به اندازه‌ای است که نور آبی کمی موثرتر در آن جو مریخ نفوذ می کند. همین نفوذ بهتر سبب می‌شود که نور آبی در راستای خورشید باقی می‌ماند.»

تصاویر غروب مریخ به دانشمندان کمک می‌کند تا تعیین کنند که غبار مریخ تا چه اندازه در جو امتداد می یابد و به آنها اجازه می دهد به دنبال غبار یا ابرهای یخی بگردند.

منبع: ناسا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار